Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K "Alder Lake"

Permalänk
Medlem

Vill verkligen tacka artikelförfattarna för ett dunderjobb. Gillade genomgången av historiken i början och tycker att ni, likt så många gånger tidigare, lägger er på en väldigt bra nivå när det kommer till att beskriva processorerna. I min mening är det svårt att hitta bättre material på svenska än det som Sweclockers producerar.

Sen när det kommer till produkerna i sig känner jag också att i5an nog är det intressantaste, särskilt när effekten tas in i beräkningarna. Finns det någon data ännu om vad i5 12400 kommer innehålla rent kärnmässigt? Kommer den bli en slam-dunk även denna generation?

Ni som köper 12900K, blir det egenbyggd vattenkylning hela vägen eller hur planerar ni att kyla den?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Yiikes...

https://www.inet.se/produkt/1903651/asus-rog-strix-z690-i-gam...

Visserligen ett ROG STRIX men ändå, dryga 5k. Så de billigast mItx korten kommer gott och väl kosta över 3k.

Permalänk

Snyggt att leverera chip med dyrt och fint avx-512 för att sedan stänga av det. 🙂
Man får välja i bios pm man skall ha avxet eller dom små kärnorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

B-serien fick minnesöverklockning med B560 men dock fortfarande ingen processoröverklockning via multipel. Gissar på att fallet är detsamma med B660.

Ah okok.

Tror en eventuell 12600 med B660 kan bli rejält grym prestanda för pengarna i medelsegmentet.
Intel kanske kör en AMD dock där ej-K varianter (ej -X) inte släpps, men det känns nog inte så troligt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Vill verkligen tacka artikelförfattarna för ett dunderjobb. Gillade genomgången av historiken i början och tycker att ni, likt så många gånger tidigare, lägger er på en väldigt bra nivå när det kommer till att beskriva processorerna. I min mening är det svårt att hitta bättre material på svenska än det som Sweclockers producerar.

Sen när det kommer till produkerna i sig känner jag också att i5an nog är det intressantaste, särskilt när effekten tas in i beräkningarna. Finns det någon data ännu om vad i5 12400 kommer innehålla rent kärnmässigt? Kommer den bli en slam-dunk även denna generation?

Ni som köper 12900K, blir det egenbyggd vattenkylning hela vägen eller hur planerar ni att kyla den?

Min känsla är att 12400 blir en av dem med det mindre chippet (utan e-kärnor) med max 6+0 kärnor

Permalänk
Medlem

Blev det en storsäljare? Tex Inet har ju mängder kvar i lager. Zen3 tog ju slut direkt när den lanserades. Å andra sidan kanske tillgången på 12000-serien är bättre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jävligt skönt att se att Intel ta ledartröjan igen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. Nu blev Amd totalt överkörda igen. men det återstår att se vad dom plockar fram för nytt

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Det var oförväntat att 12600K fick sig en toppklass.

Men när det inte finns någon närmare rival än R5 5600X så är det inte jättekonstigt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Yiikes...

https://www.inet.se/produkt/1903651/asus-rog-strix-z690-i-gam...

Visserligen ett ROG STRIX men ändå, dryga 5k. Så de billigast mItx korten kommer gott och väl kosta över 3k.

Gaming på PC är snart en rikemans nöje.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Angående temps så ligger de följande:
Guru3D's på runt 76C i Prime.
Wccftech: 70~C (gaming load)

Så jag skulle säga AIO för kylning som det ser ut. och Temps runt 70-80C beroende på kylare och självklart förhållande i rumtemp etc. Luftkylare kommer prestera sämmre så misstänker kanske 85-90C som imo är helt ofarligt.

Men man blir glad att se detta! en 12600k kommer de nog bli för min del! Perfekt prestanda för spel, för ett helt OK pris tbh.
12900k hade varit nice men känner verkligen inte för att slänga ut 7k på prolle. Lägger hellre 3500kr extra på GPU i dessa fall. Vem spelar på 720P idag -_- 1440P skulle jag säga är normalt och där känns det som GPU spelar mer roll än CPU just nu.

12600K alltså? Den ser vettig ut, med 12900K ser det ut som att man får vara redo att kyla väl. Kan inte klura ut vad guru3d gjort där dock, de säger;

"The processor peaks towards ~70 Degrees C under full load on the processor package, this temperature is measured during a looped Prime95 1024M runs. We use a 360mm LCS."

Men de visar ett screenshot from hwinfo64 där processorn under 3minuter har average 68,9% usage, 132W package power och ser ut att snarare ha peakat en bit över 70... Vet inte vad man ska få ut av det riktigt. De ser ut att ha startat logging en minut innan testet- men även vid tidpunkt för screenshot ligger CPU runt 182W.

Techpowerup säger såhär i review för 12900K;

"We use a Noctua NH-U14S and measured the CPU temperature while running Blender. We specifically picked an actual application as that better reflects real-life usage than a synthetic stress-testing application like Prime95."

Och så här såg resultaten för det ut:

Techspot (steve från HWU) säger så här;

"As for operating temperatures, the 12900K is a power hungry CPU for these kinds of all-core workloads and as such I was unable to avoid intermittent throttling with the Corsair iCUE H115i Elite Capellix installed as the CPU regularly ran at or very near 100C. These coolers do have mounting pressure issues with the 12900K, but I did my best to address that while also including ample thermal paste, but ultimately this kind of setup isn’t ideal for prolonged all core load.

Switching over to the MSI CoreLiquid S360 did help and the mounting pressure was more consistent across the IHS. This cooler did avoid throttling of any kind, but the core temperature still peaked at 96C, though temperatures for the most part hovered in the mid to low 80s.

Although we’ve only had time for limited testing it does appear as though 240mm AIO liquid coolers are out of the question as 12900K owners will require larger 360mm versions."

Och resultat nedan:

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

zen 3d i january way better köp.. kommer antagligen också dra om i multiplayer spel med sin stora cache..

Permalänk
Medlem

Alltid bra med konkurrens. Inget snack om att Intel tagit "ledningen" igen, men trodde faktiskt den skulle vara större. CS:GO va ju såklart en rejäl ledning. Men resten av spel va ju inte jättemånga fps som skiljde dom åt. Nu syftar jag mestadels på 1440p. 4k är ju gpu'n som hindrar det nu, för där va det väl i princip samma siffror. Hur som helst så verkar Intel släppt ett gäng med bra cpu'er.

Personligen kommer jag invänta AM5 från AMD innan jag ens funderar på en uppgradering. Dels så har jag inget behov av det ännu. Men det ger även ddr5 tid att mogna lite mer.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det 12400F 6P+0E 65W TDP 20MB L3 vs 5600X 35MB L3, vet inte riktigt vart gränsen går i CS:GO men 12900k 30MB L3 funkar. Om DDR4+B660+12400F blir prisvärt återstår att se...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Kikade bara som hastigast för att kolla vad IPC på samma klockfrekvens är mot Skylake, men nej. Det saknades. Det finns ingen referens till förmodligen den kanske vanligaste CPU som folk i allmänhet har i sina ägor? (6600K-7700k, 8700k, 9900k) Det är nästan alltid problemet med tester, att man inte kan hitta lite äldre referenser. Det är alltid jämförelser med de absolut senaste varianterna och ja det kan ju vara intressant ibland men jag tror nog de flesta vill jämföra med äldre versioner för man går i uppgraderingstankar. Är det så svårt att leta fram en gammal dator i något hörn att ta in i ett test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Kikade bara som hastigast för att kolla vad IPC på samma klockfrekvens är mot Skylake, men nej. Det saknades. Det finns ingen referens till förmodligen den kanske vanligaste CPU som folk i allmänhet har i sina ägor? (6600K-7700k, 8700k, 9900k) Det är nästan alltid problemet med tester, att man inte kan hitta lite äldre referenser. Det är alltid jämförelser med de absolut senaste varianterna och ja det kan ju vara intressant ibland men jag tror nog de flesta vill jämföra med äldre versioner för man går i uppgraderingstankar. Är det så svårt att leta fram en gammal dator i något hörn att ta in i ett test?

6600K, 7700k, 8700k, 9900k 10900k samma Skylake var med i testet

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

ser lovande ut inför släppet av sapphire rapids mao. som troligtvis blir mitt nästa inköp.
skulle även kunna tänka mig en 2-4 golden cove & 16-24 småkärnor i en liten xeon för home servern om det nu kommer något liknande detta.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Ok, jag scrollade bara till cinebench-testet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bobbish:

Angående strömförbrukningen som många anmärker på så tar andra tester (t.ex. Linus tech tips) upp att det enbart är när alla kärnor/trådar går på maxboost i t.ex. Blender som strömförbrukningen går upp i 230-240w.

Jag håller såklart med om att det är mycket. Det är väsentligt mer än Ryzen i motsvarande test också. Så är det.
Men i mer realistisk användning (för de flesta av oss) så verkar förbrukningen (och temps) inte vara mer nödvändigtvis. Om man jämför prestanda/effekt ligger de strax under Ryzen i speltester trots bättre FPS-resultat t.ex.

Så det verkar bara vara när du verkligen stresstestar längre stunder som det går upp så högt.
Det kanske fortfarande är "helt sjukt", jag är inte expert på området.

Hursomhelst min sammanfattning är att Intel i alla fall är tillbaka i matchen. För höga priser på de nya moderkorten och minnen men jag tycker 12600K verkar väldigt prisvärd i sig själv. Är mycket nyfiken på 12700K var den hamnar.
Är inte särskilt imponerad av 12900K pga värmen och strömåtgången i kombination med priset. Även om det i mina användningsområden kanske inte skulle vara ett bekymmer så känns det inte som lika "hett" alternativ för mig just nu. Blir intressant att följa hur det utvecklar sig!

ligger en hel del i vad du säger.

Jag hävdade samma sak vad gällde AMD FX8350, ja den drog 125 W när den gick för fullt, men dess problem var att den så sällan gick för fullt och då drog den inte speciellt mycket.

Ett annat exempel är Intel 9900, den sattes till ett ganska lågt TDP värde som standard, var det 125 Watt? De flesta här, slängde på en fet kylare och ökade TDP, men det finns tester på att den i praktiken presterade nästan lika väl med det lägre TDP-värdet, ytterst sällan som en 9900 behöver köra alla sina åtta kärnor någon längre tid.

Ja, lillebror verkar vara ett val av CPU, som borde passa de flesta bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

10900k var Comet Lake och resten Coffee Lake/Skylake, vilket ej var med på något test.

Permalänk
Medlem

Ser ju väldigt bra ut vid första anblick. Jag har dock alltid antagit att de som köper värstingmodellerna också överklockar. Kanske har jag fel i det antagandet?

Så frågan är hur stor skillnad det är mellan 5950X och 12900K vid luftkylning, dålig vattenkylning eller bra vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Vad vinner man på dessa nya processorer om man har ett rtx 3090 med 8700k och man spelar i 4k?

Enda jag hittat som inte funkar bra är när man kör Youtube med hög upplösning och HDR, det gillar inte 8700k.

Permalänk
Medlem

Tack Swec för en riktigt köttig recension!

Fin prestanda, om än till några nackdelar. Men att det är jämnt strå leder förhoppningsvis till mycket innovation, och inte stillastående som det varit 2011-~2020

Kul att det åtminstone börjar hända något med tekniken hos Intel, trevligt att de är på bollen med DDR5 och PCI-express 5.0.
Mindre kul med priserna på moderkort, och energieffektiviteten, men det är förhoppningsvis något Intel kan slipa på.

Själv blir det nog mest troligen en liten uppgradering till Zen 3D på nuvarande moderkort, och sedan vänta ett par år och se vad som händer med Zen 5 och Intels motsvarighet, och då hoppas jag DDR5 kommer ner i pris. Gör inte om samma tabbe som när jag hoppade på DDR4 när det var nytt med Skylake där i slutet av 2015.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Som väntat är intel tillbaka men det känns som nästa generation kommer nog få bättre bukt med den galet höga ström konsumtionen. Vattenkylning känns som ett måste om man vill ha ut max effekt.

Det enda jag saknade var hur kylarna presterade och vilken temp cpuerna låg på samt om de throttlade något.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av esafesa:

Vad vinner man på dessa nya processorer om man har ett rtx 3090 med 8700k och man spelar i 4k?

Enda jag hittat som inte funkar bra är när man kör Youtube med hög upplösning och HDR, det gillar inte 8700k.

Tror inte att du i praktiken vinner speciellt mycket, 8700 med sina 12 trådar, 6 kärnor är en ganska kompetent CPU och 4k belastar grafikkortet betydligt mer än processorn.

Skull möjligtvis vara vid Youtube med hög upplösning och HDR.

Priserna lär sjunka inom ett halvår, framförallt vad gäller moderkort, med en 8700 sitter du inte på pottkanten och borde kunna vänta till dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad av fler speltester så har Techspot jämfört Alder Lake med närmaste konkurrenterna i 10 olika spel.

https://www.techspot.com/review/2351-intel-core-i9-12900k/

I dessa speltester ser det inte lika imponerande ut som i de syntetiska testerna...

stavfel
Permalänk

Rejäla rabatter på Ryzen incoming in 3....2...1...

Hoppas ingen köpt nån sån senaste månaderna iaf

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tack för ett bra test, personligen skiter jag numera i överklockning, det ger väldigt lite nu för tiden.

Håller med om att Core i5-12600K är stjärnan, storebror har pressats för hårt, dess effekttörst är inte tilltalande.

Sweclockers får byta namn till Swestockers mao 😂

Permalänk
Medlem

Amd tänker att nu är det dags för att lansera en gaming processor med 24 kärnor 😁🤣

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jiopps:

För den som är intresserad av fler speltester så har Techspot jämfört Alder Lake med närmaste konkurrenterna i 10 olika spel.

https://www.techspot.com/review/2351-intel-core-i9-12900k/

I dessa speltester ser det inte lika imponerande ut som i de syntetiska testerna...

Faktum är att AMD 3000 serien och Intels motsvarighet, fortfarande duger i praktiken, oftast duger äldre prollar än så.
Det är därför Swec testar i knäppt låga 720p, i vettiga upplösningar blir skillnaden mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |