Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K "Alder Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, varför då menar du? 12600K är väl den mest imponerande av dessa, och den slår ju rätt bra mot 5600X/5800X, framför allt om Z690/DDR5 blir billigare.

Då 3D varianten kommer ge 5-10% mer spel prestanda. köp 5600 idag när det inte räcker då kan du bara byta CPU och få +10% på 5950X för en liten summa. Övrig hårdvara har du kvar. din 5600 kan du sälja till någon som kör med en 2600X CPU. Totalen blir så mycket bättre rent ekonomiskt och ur prestanda synpunkt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Intel har gjort en bulldozer.
Den är inte intressant om det drar så mkt kräm. AMD känns fortfarande som i förarsätet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Öhh, nej.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av bagaget:

Hur länge innan i9 12850k med lägre strömbudget och något lägre boost?

240 watt fullt lastad mot 130 watt, väsentlig skillnad. Intel "burning for crows!" som det heter på tvättäkta bonn-svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Ni som köper 12900K, blir det egenbyggd vattenkylning hela vägen eller hur planerar ni att kyla den?

Kommer aldrig ha det behovet, Noctua D15 räcker gott. Har ingen last som belastar alla kärnor samtidigt, är ute efter maximal enkeltrådsprestanda. Kommer troligen stänga av HT också.

Permalänk
Medlem

Baseras bedömningen om energieffektiviteten bara på testerna med Blender och Handbrake? Energieffektiviteten borde ju bedömas genom produktivitet och speltesterna för att få en bild som är relevant till hur man faktiskt använder den då det är en hybridarkitektur.

Permalänk
Medlem

Trodde att det skulle vara mycket bättre än 5950x än vad det var, blev faktisk lite besviken..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Enligt nya läckor så kommer Zen 4 också med energieffektiva kärnor, server varianten sägs få 128 kärnor. Vanliga desktop blir enligt rykten två olika modeller, en "vanlig" 16 kärnig med högpresterande kärnor eller en 4D("D" för Density) med 32 kärnor. Med Zen 5 kommer man att blanda dessa kärnor, och på olika noder, dom högpresterande blir 3nm och dom effektiva 5nm. Till det kommer en grafikchiplet i både Zen 4 och Zen 5, samt kanske ytterligare 3D-cache. Spännande framtid enligt dessa läckor.

Närmast är Zen 3+ med 3D-cache, lär presenteras om bara ett par månader. Redan dom gamla Zen3 kärnorna är som synes väldigt energieffektiva jämfört med Intel, även om peakprestanda är något lägre.

Den officiella hållning från AMD (presentation för några dagar sedan) är att de inte avser att gå till "big.little".

Sen kan man inte bara säga att Intel är mindre energieffektiv. AnandTech jämförde Ice Lake, Tiger Lake och Ryzen mobile för ett par månader sådan. AMD var helt klart före Ice Lake, men Tiger Lake var mer energieffektiv i allt utom det som skalade väldigt bra med CPU-kärnor. I det senare har AMD fördel av att köra 8C/16T mot Intels 4C/8T.

Fast är det ens någon poäng att ens jämför Intel och AMD, framförallt på mobilsidan, runt perf/W givet hur totalt överkörda de är av Apple (och antagligen även Qualcomm under 2022)?

I fallet Alder Lake tycker jag testerna visar vad huvudproblem är: 12900K är pushad till sin absolut gräns för att "vinna" benchmarks. TechPowerUp testade ju att överklocka, det drog mer ström men gav noll prestandamässigt.

Både 12700K och 12600K hade bättre perf/W än 12900K. 12600K verkar man ha pushat precis rätt, den presterade i praktiken exakt lika med "upplåst strömbudget" (typ fri PL2) som med normala inställningar. Samtidigt har 12600K inte hjärndöd effektuttag som 12900K.

Givet 12600K är det nästan som Intel missat en bättre variant av 12700K än vad man nu drog till med. Givet hur bra Goldmont visade sig prestera hade det nog varit bättre att köra 12700K som 6C/12T+8C/8T än 8C/16T+4C/4T, den första konfig:en lär dra mindre ström, prestera minst lika bra i sådan som skalar med kärnor och den skulle ta mindre kretsyta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

synd att INTEL och till viss del AMD är så inriktade på att nå 5ghz mest för att det är 5ghz.
Jag kan tänka mig att 12900k gått från 240w till ca 140w om den peakade på 4,6-4,7ghz all-core och det med relativt liten prestandaförlust.

Du kan klocka ned den själv om du tycker elräkningen blir för hög...i 1 ghz kanske den bara drar 40W ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Intel har gjort en bulldozer.
Den är inte intressant om det drar så mkt kräm. AMD känns fortfarande som i förarsätet.

Nämen det här är väl ändå oerhört långt ifrån vad bulldozer var när den släpptes. Alder lake är ju stark över hela brädet och har bäst nuvarande singeltrådsprestanda till skillnad från bulldozer som var riktigt dålig i det området.

Att den högst presterande cpun inte är så energieffektiv i maxlast är ju inte optimalt. Men det är ju den där sista prestandan som krämats ur för att ligga på topp. Arkitekturen i sig är ju inte dålig om man kollar på cpun med 6st starka kärnor

Permalänk
Medlem

Helt klart så är det så att om man spelar i 1440p eller 4K (vilket sannolikt många nog gör idag) så finns det noll anledning att byta en hel plattform ifall man sitter på en Zen 3 plattform idag. Trodde att det skulle skilja åtminstone i 1440p mot Zen 3 men det gjorde det ju inte alls, endast några få fps om något vilket sannolikt är inom felmarginalen.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite sugen på att byta som vanligt, men med tanke på att min 8700k tuggar på rätt bra i 5Ghz och det enda jag spelar just nu är prestandalotteriet PUBG så känns det inte så värt det egentligen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag glädjs åt Intels framgångar. Har så svårt att acceptera företag som håller på med så mycket fulspel och smutskastning som Intel gjort genom åren. De har väl inte gått ut med nån offentlig ursäkt till AMD ens för metoderna de hade under Athlon 64-tiden.

Får väl hoppas att de åtminstone har vett att ändra sig framöver. Man ska bete sig hederligt för f*n.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Olle P:

Två noteringar jag gjort:
1. På Intels slides om XMP 3.0 finns en punkt "Passing results are posted to XMP page on Intel.com". Betyder detta månntro att resultaten automatiskt skickas in och kan användas mot överklockaren om denne försöker reklamera delar av systemet om/när det går snett?

2. Liksom för första generationens Zen är dekomprimering en akilleshäl för Alder Lake. Borde noteras som en ganska betydande svaghet, eftersom dekomprimering är en så vanligt förekommande arbetsuppgift, inte minst när man kör spel.

Angånde 2: det, likt en hel del andra benchmarks för applikationer, må mäta något som absolut används i applikationer men som ändå är totalt värdelöst till att avgöra vilken CPU som är "bäst" ens för applikationen som testas.

I fallet komprimering/uppackning är det absolut så att de flesta packar upp saker långt oftare än man komprimerar saker. Fast delen som missas är att det går typiskt 10-100 gånger snabbare att packa upp saker, så hur ofta är den delen överhuvudtaget en flaskhals?

En annan sak som helt saknas, även om TechPowerUp gjorde ett gott försök, är fall där man i teorin har en klar fördel av modeller som 12900K och 5950X. I praktiken vet jag (har 5950X i min stationära) det absolut är sant att de här modellerna kommer vara supersnabba att kompilera kod/shaders.

Skulle klassa min dator som "oanvändbar för interaktivt arbete" medan den bakar ljus. Man ser det bl.a. som FPS i editor, på 5950X får man <10 FPS medan ljusbakning sker. På M1, där bakningen självklart tar långt mycket lägre tid, har man ändå 60-120 FPS i editor med det pågår i bakgrunden! "Kärnornas" krig har gått för långt i vissa lägen, det är inte längre en desktop-dator utan en enklare server!

TechPowerUps kompileringstester

Delen som totalt missas är dock att i alla 5950X har pushat saker lite för långt (skulle väldigt gärna vilja se motsvarande tester för 12900K, 12700K och 12600K men även 5900X och 5800X, gissar att 5800X/12600K faktiskt kommer uppföra sig betydligt trevligare under riktigt hög last m.a.p. det som är i förgrunden) är att när man använder alla CPU-trådar för kompilering så börjar det man har i förgrunden lagga märkbart! Det är något jag inte upplevt på 8C/16T modeller, att frekvenser typiskt blir lägre ju fler kärnor man har förklarar en del men långt ifrån hela skillnaden.

Min gissning är att det är ju inte bara CPUn som jobbar. Ju fler CPU-trådar som är aktiva, ju mindre andel (relativt sett) får ju de interaktiva saker man har i förgrunden då dessa nästan uteslutande är enkeltrådade. Vidare försöker OS fördela andra resurser som disk, nätverk etc över alla CPU-trådar som jobbar. Har man totalt 8 trådar som t.ex. i M1 har det man kör i förgrunden i alla fall 1/8 av alla resurser, medan system med 12900K och 5950X har väsentligt mindre resurser räknat på CPU-tråd!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Beställt cpu, mobo, minnen och kylare. Kommer skicka tbx allt då minnena inte lär komma in i år, menlös lansering!

Permalänk
Medlem

Dagen 12900K med moderkort och DDR5 väl finns att få tag i så måste man bara köpa till en luftvärmepump modell premium och bygga om till CPU-kylare också för att man inte ska få en braskamin extra i rummet.

Permalänk
Medlem

Det som lockade mest var DDR5.
Tack för väl genomförd recension!

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Yoshman:

Delen som totalt missas är dock att i alla 5950X har pushat saker lite för långt (skulle väldigt gärna vilja se motsvarande tester för 12900K, 12700K och 12600K men även 5900X och 5800X, gissar att 5800X/12600K faktiskt kommer uppföra sig betydligt trevligare under riktigt hög last m.a.p. det som är i förgrunden) är att när man använder alla CPU-trådar för kompilering så börjar det man har i förgrunden lagga märkbart! Det är något jag inte upplevt på 8C/16T modeller, att frekvenser typiskt blir lägre ju fler kärnor man har förklarar en del men långt ifrån hela skillnaden.

...och det är inte disklatensen som sticker iväg vid hård last? Kör jag tunga sql-querys på min 3900x så att alla kärnor maxar i flera minuter flyter det på fint mot min Intel Optane 900p utan att lagga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angånde 2: det, likt en hel del andra benchmarks för applikationer, må mäta något som absolut används i applikationer men som ändå är totalt värdelöst till att avgöra vilken CPU som är "bäst" ens för applikationen som testas.

I fallet komprimering/uppackning är det absolut så att de flesta packar upp saker långt oftare än man komprimerar saker. Fast delen som missas är att det går typiskt 10-100 gånger snabbare att packa upp saker, så hur ofta är den delen överhuvudtaget en flaskhals?

En annan sak som helt saknas, även om TechPowerUp gjorde ett gott försök, är fall där man i teorin har en klar fördel av modeller som 12900K och 5950X. I praktiken vet jag (har 5950X i min stationära) det absolut är sant att de här modellerna kommer vara supersnabba att kompilera kod/shaders.

Skulle klassa min dator som "oanvändbar för interaktivt arbete" medan den bakar ljus. Man ser det bl.a. som FPS i editor, på 5950X får man <10 FPS medan ljusbakning sker. På M1, där bakningen självklart tar långt mycket lägre tid, har man ändå 60-120 FPS i editor med det pågår i bakgrunden! "Kärnornas" krig har gått för långt i vissa lägen, det är inte längre en desktop-dator utan en enklare server!
https://tpucdn.com/review/intel-core-i9-12900k-alder-lake-12th-gen/images/unreal-engine-lighting.png
https://tpucdn.com/review/intel-core-i9-12900k-alder-lake-12th-gen/images/compiler.png

TechPowerUps kompileringstester

Delen som totalt missas är dock att i alla 5950X har pushat saker lite för långt (skulle väldigt gärna vilja se motsvarande tester för 12900K, 12700K och 12600K men även 5900X och 5800X, gissar att 5800X/12600K faktiskt kommer uppföra sig betydligt trevligare under riktigt hög last m.a.p. det som är i förgrunden) är att när man använder alla CPU-trådar för kompilering så börjar det man har i förgrunden lagga märkbart! Det är något jag inte upplevt på 8C/16T modeller, att frekvenser typiskt blir lägre ju fler kärnor man har förklarar en del men långt ifrån hela skillnaden.

Min gissning är att det är ju inte bara CPUn som jobbar. Ju fler CPU-trådar som är aktiva, ju mindre andel (relativt sett) får ju de interaktiva saker man har i förgrunden då dessa nästan uteslutande är enkeltrådade. Vidare försöker OS fördela andra resurser som disk, nätverk etc över alla CPU-trådar som jobbar. Har man totalt 8 trådar som t.ex. i M1 har det man kör i förgrunden i alla fall 1/8 av alla resurser, medan system med 12900K och 5950X har väsentligt mindre resurser räknat på CPU-tråd!

Dom där C++ kompileringstiderna måste ju va rätt konstiga va? en 5950x ungefär lika snabb som 5800x? Någon som glömt slå på multi processor compilation eller hur har dom fått dom siffrorna? 🤨

Permalänk
Datavetare

Nog för att även jag stämt in i gnällkören kring hur mycket ström 12900K drar. Det man dock måste ha klart för sig är att det är peak-effekt i fall där alla kärnor jobbar länge med 100 % last, vilket är väldigt sällsynt för normalanvändaren och är helt irrelevant för en spelrigg.

ComputerBase illustrerar detta väldigt väl när de testade att köra en 12900K med 65 W, 88 W, 125 W samt begränsad strömbudget i spel. Trots 1280x720 upplösning (CPU-delen blir mindre belastad i högre upplösningar) hängde till och med 65 W konfigurationen med riktigt bra

Ju mer tester man läser ju mer känns 12900K som något Intel specifikt byggde för benchmarks. Framförallt givet hur nära 12700K presterar även i applikationer som ändå borde ska riktigt bra, TechPowerUp testar ju en rejäl radda. 12700K är ingen laptop CPU, men den drar ändå klart mindre än 12900K!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den officiella hållning från AMD (presentation för några dagar sedan) är att de inte avser att gå till "big.little".

Sen kan man inte bara säga att Intel är mindre energieffektiv. AnandTech jämförde Ice Lake, Tiger Lake och Ryzen mobile för ett par månader sådan. AMD var helt klart före Ice Lake, men Tiger Lake var mer energieffektiv i allt utom det som skalade väldigt bra med CPU-kärnor. I det senare har AMD fördel av att köra 8C/16T mot Intels 4C/8T.

Fast är det ens någon poäng att ens jämför Intel och AMD, framförallt på mobilsidan, runt perf/W givet hur totalt överkörda de är av Apple (och antagligen även Qualcomm under 2022)?

I fallet Alder Lake tycker jag testerna visar vad huvudproblem är: 12900K är pushad till sin absolut gräns för att "vinna" benchmarks. TechPowerUp testade ju att överklocka, det drog mer ström men gav noll prestandamässigt.

Både 12700K och 12600K hade bättre perf/W än 12900K. 12600K verkar man ha pushat precis rätt, den presterade i praktiken exakt lika med "upplåst strömbudget" (typ fri PL2) som med normala inställningar. Samtidigt har 12600K inte hjärndöd effektuttag som 12900K.

Givet 12600K är det nästan som Intel missat en bättre variant av 12700K än vad man nu drog till med. Givet hur bra Goldmont visade sig prestera hade det nog varit bättre att köra 12700K som 6C/12T+8C/8T än 8C/16T+4C/4T, den första konfig:en lär dra mindre ström, prestera minst lika bra i sådan som skalar med kärnor och den skulle ta mindre kretsyta.

Jag tror som du är inne på att
8P8E < 6P16E < 4P24E
I de allra flesta fallen, tror de kommer gå hårdare nästa generation helt klart

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Frappee:

Dom där C++ kompileringstiderna måste ju va rätt konstiga va? en 5950x ungefär lika snabb som 5800x? Någon som glömt slå på multi processor compilation eller hur har dom fått dom siffrorna? 🤨

För att man ska kunna dra några slutsatser av resultaten lär man även kika på swap, disk-latens och cpu-last. Det där är lite som att sticka ut fingret genom fönstret och känna efter vad det är för yttertemperatur.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Frappee:

Dom där C++ kompileringstiderna måste ju va rätt konstiga va? en 5950x ungefär lika snabb som 5800x? Någon som glömt slå på multi processor compilation eller hur har dom fått dom siffrorna? 🤨

Kompilering må skala riktigt bra, i alla fall om man kompilerar C++ men massor med templates. Men C++ är uddafallet och även där begränsas kompileringstider av länkning och andra delar som oftare mer begränsas av I/O och/eller enkeltrådprestanda.

Har man språk som är lättare att kompilera kommer det inte skala linjärt förbi mer än en handfull kärnor, men kan ändå vara viss skalning till rätt många kärnor. C++ är faktiskt så hjärndött tungt att företag bygg hela affärsmodeller kring det: Gustafsons lag! Bara något är tillräckligt stort och komplicerat samtidigt som det finns parallellism så går det att skala med kärnor, även i fall där latens är riktigt hög.

Produkter som Incredibuild kopplar ihop maskiner över nätverk så man kan få en "virtuell" datorn med hundratals kärnor och stora C++ projekt går absolut att skala över sådant (men i princip ingen annat programspråk har den kostnaden för kompilering att man kan skala till den nivån)!

Kör man t.ex. Incredibuild kommer man tillbaka till att prestanda per CPU-kärna är långt viktigare än total prestanda över alla kärnor!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av the squonk:

12900K ser skapligt ointressant ut, men 12600K ger mycket för pengarna sett till priset på CPU, problemet är att moderkort och RAM är dyra så det blir inte en så bra affär ändå. Också begränsat utbud av kylare som passar, risken är att någon som uppgraderar även måste köpa ny kylare.

12600K utpresterar 5600X, men 5800X bör prestera mer lika och den kan man köra på ett snorbilligt moderkort med billigt DDR4.

Blir ju lite missvisande jämförelse om man räknar ut totalpriset för Intel med DDR5 och AMD med DDR4. Går alldeles utmärkt att använda DDR4 även till Alder Lake så en mer rättvisande jämförelse bör vara att enbart räkna med kostnaden för processor och moderkort.

12900KF samt MSI PRO Z690-P kostar tillsammans 8689 kr. 5950X presterar betydligt sämre ST och något sämre MT och kostar 9398 kr tillsammans med det absolut billigaste kompatibla ATX moderkortet som fanns på Inet, Gigabyte A520 AORUS ELITE. Fördel 709 kr för Intel och då får man en bättre processor samt ett moderkort med betydligt fler funktioner.

12600KF samt MSI PRO Z690-P kostar tillsammans 5289 kr. 5800X presterar betydligt sämre ST och något sämre MT och kostar 5589 kr tillsammans med det absolut billigaste kompatibla ATX moderkortet som fanns på Inet, Gigabyte A520 AORUS ELITE. Fördel 300 kr för Intel och då får man en bättre processor samt ett moderkort med betydligt fler funktioner.

Samtliga priser enligt ovan från Inet så kan säkert variera något beroende på återförsäljare men poängen är att Alder Lake knappast är det dyrare alternativet, snarare tvärtemot.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hasenfrasen:

...och det är inte disklatensen som sticker iväg vid hård last? Kör jag tunga sql-querys på min 3900x så att alla kärnor maxar i flera minuter flyter det på fint mot min Intel Optane 900p utan att lagga.

Det är inte problemet. Dels har jag NVMe SSD (2TB Samsung EVO 970 plus samt 128 GB RAM, så gott om "disk-cache"). Men framförallt är problemet större vid bakning av ljus som sker nästan uteslutande från RAM (väldigt lite I/O kontra beräkningar) jämfört med hur det är vid kompilering.

Edit: Kan också tillägga att jag inte upplevde problemet vid kompilering (aldrig kört spelutveckling under Linux) på min andra dator som har en 3900X och Ubuntu 20.04. Så problemet är nog i alla fall delvis OS-relaterat, 5950X datorn kör Windows. Men ser inte heller problemet på grabbens speldatorn med 5600X (och Windows naturligtvis). Har sett problemet på andra 3950X och 5950X system, så sannolikt inte ett specifikt problem med min dator.

Så någonstans finns en brytpunkt där något börjar falla ihop. Vore därför riktigt intressant att se sådana tester framöver. Det skulle kunna vara ännu en sak som får 12600K (och möjligen 12700K) att vara de riktigt stjärnorna för Alder Lake S medan 12900K mest verkar vara en galjonsfigur eller benchmark-dragster.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi fick jaga rätt på det kittet faktiskt. Valde 6000MHz för att vi gissar att det kommer vara det som entusiasterna kommer vilja köra med sen, ungefär som 3600MHz för DDR4. Sen verkar tillgängligheten för DDR5 vara rätt pissig tyvärr

Knappast med de priserna som kommer att sättas på de kitten.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Var imponerad tills jag såg hur mycket ström den förbrukar, prestanda per watt är ju urusel.
Dåligt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi fick jaga rätt på det kittet faktiskt. Valde 6000MHz för att vi gissar att det kommer vara det som entusiasterna kommer vilja köra med sen, ungefär som 3600MHz för DDR4. Sen verkar tillgängligheten för DDR5 vara rätt pissig tyvärr

Måste bara fråga en grej. DDR4 kitten som används kör 3600 dvs 12.5% över JDEC default (3200). Dessutom kostar sådana stickor nästan samma pris som de som följer spec, det är mindre klart för ddr5-stickorna

För alder lake blev det DDR5-6000, vilket är 25% högre än default (4800)

Känns lite på gränsen till skevt helt ärligt. Nu har jag ingen alls koll på marknaden (priser och vad som kommer vara prisvärt och tillgängligt) eller vad 600 extra hastighet har för faktisk påverkan på resultaten

Tycker dock det borde vara lika för alla på något vis

Permalänk
Skrivet av medbor:

Så sjukt tydligt med dessa varför Apple gick sin egen väg. 50% mer energi än 5950X börjar kännas som Bulldozer eller gamla EE-processorer. Visserligen har de prestandan att backa upp det med, men den vill jag absolut inte ha i en laptop oavsett prestanda...

Nu ska man inte jämföra desktop processorer med laptop. Desktop är ju max prestanda tills kretsarna glöder, energi bryr man sig inte om. På laptop är det betydligt mera balanserat.

Har du kollat på yoshmans inlägg att 12900 på 65W har 98% av 12900 ställd på 125W.
Fortsätter man denna trend neråt i watt så borde 45W Alderlake ha fin prestanda.
Så Alderlake kommer nog ha likvärdig prestanda med Apples processorer men till priset av minst dubbla effekten.

Permalänk
Medlem

Ska blir skönt att slänga ut min Threadripper. Plattformen har bara orsakat huvudvärk.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014