Integrera Ikea rullgardiner och genvägsknapp med mitt Smarta hem

Permalänk

Integrera Ikea rullgardiner och genvägsknapp med mitt Smarta hem

Halloj!

Jag har sedan många år ett smart hem som består av ett antal lampor och sensorer från Ikea, lampor från Philips Hue, ledslinga från Govee, Högtalare från Sonos och Ikea samt reläswitchar från företag vars namn jag glömt. Samtliga enheter är uppkopplade via en Philips Hue brygga (mha av Hue Essentials) och styrs via Google Home och röstkommando (Google Assistant). Jag är även inne på att köpa en robotdammsugare och koppla upp den till hemmet.

Till problemet:
Jag köpte för några veckor sedan Ikeas rullgardiner (där det ingick en gateway från IKEA) och deras genvägsknappar (https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-genvaegsknapp-vit-403563...). Det jag vill göra nu är att koppla samtliga av ovanstående enheter till dessa genvägsknappar.

Exempelscenario:
Genvägsknapp vid ytterdörren som aktiverar bortaläge som då stänger av alla enheter i lägenheten, drar ner rullgardiner och aktiverar robotdammsugaren.

Exempelscenario 2:
Genvägsknapp vid sängen som drar upp rullgardiner, startar musik, sätter igång lampor och sätter på TV (mha reläswitch).

Hur jag än vrider och vänder på det vet jag inte hur jag ska få detta att fungera. Jag har fått igång Ikeas rullgardiner och genvägsknapp men kan än så länge bara styra scenarion som jag skapar i IKEA-appen och då också bara enheter som är från IKEA.

Är en lösning att koppla ihop dessa enheter via Hue Essentials, men hur går jag tillväga isåfall?

Jag tar även emot allmänna tips på Smarta hem-lösningar!

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av Hue, men vanligt för att köra olika protokoll/tillverkare/etc i samma lösning är att skaffa någon form av hub. För mig finns det två huvudalternativ:

- HomeAssistant. En opensource-lösning som du kör på en Raspberry Pi eller liknande (går också köra på en VM). Ganska tekniskt dock och det skadar inte med åtminstone grundförståelse för kod. https://www.home-assistant.io/

- Homey. Kör denna själv och är bra nöjd än så länge. Accepterar de flesta protokoll, och du kan även bygga egna appar och integrationer etc. Finns även ett UI där du bygger "flows" med drag and drop. https://homey.app/sv-se/ (Rekommenderar att inte skaffa deras nya produkt "Bridge" än utan titta på "Homey Pro".

Såhär kan det se ut:

Dashboard

Flow

Permalänk

Tack för det Izzie! Homey ser ju väldigt lockande ut, jag ska helt klart kolla upp mer om det!

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallakillen:

Tack för det Izzie! Homey ser ju väldigt lockande ut, jag ska helt klart kolla upp mer om det!

Trevlig helg!

värt att nämna är att homy är väldigt begränsad hur många zigbee enheter som kan anslutas mot den.
ska du köra zigbee och vill ha bra stöd för enheter kolla på tex Aeotec eller smartthings hub
(är dock beroende av qloud för vissa enheter)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

värt att nämna är att homy är väldigt begränsad hur många zigbee enheter som kan anslutas mot den.
ska du köra zigbee och vill ha bra stöd för enheter kolla på tex Aeotec eller smartthings hub
(är dock beroende av qloud för vissa enheter)

Direkt mot Homey ja. Om du kör med en hund, tex Ikeas, och kopplar den till Homeyn, går de på Ikea-hubbens nätverk och påverkar ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Direkt mot Homey ja. Om du kör med en hund, tex Ikeas, och kopplar den till Homeyn, går de på Ikea-hubbens nätverk och påverkar ej.

Fast då kan dom ju inte mesha med dom övriga enheterna dvs du får två nät som kommer störa varandra
vilket redan är ett stort problem på 2.4bandet

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallakillen:

Tack för det Izzie! Homey ser ju väldigt lockande ut, jag ska helt klart kolla upp mer om det!

Trevlig helg!

Värt att tänka på är att Homey kommer släppa stöd för IFTTT 2022.
https://www.sweclockers.com/nyhet/33122-homey-avslutar-stod-f...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl