Permalänk
Avstängd

Byta Kraken X73 360mm till Noctua NH-D15?

För närvarande har jag en Kraken X73 360mm (ej RGB) som processorkylning för 5900x men jag har funderat på att behålla fläktarna (koppla in dem i fläktkontroller som medföljde chassit) och sedan gå över till Noctua NH-D15 på grund av läckageskäl. Dessutom krockar pumpens slangar med närmast ram-minnesplatser så jag inte kan installera alla mina 4st 16 GB...

Inte så att den läcker eller troligen kommer att börja göra det då jag knappt haft bygget i ett år ännu. Men det känns på något vis tryggare med luftkylning för värsta som kan hända då under vanliga fall är att fläktarna slutar och så stängs datorn på grund av överhettningsskydd. Datorn lär knappast stängas av på rätt sätt vid läckage tänker jag.

Jag undrar: är det Noctua NH-D15 som är "kungen av luftkylning" bland processorer i skrivande stund? Jag förstår att det är en mastodontpjäs till luftkylare och jag har ett "Fractal Design Meshify 2 Compact Svart Solid" chassi och ett "ASUS TUF GAMING X570-PLUS Wifi"-moderkort där grafikkortet 3090 sitter i PCIE-platsen närmast processorn.

Frågan är då om mastodontpjäsen kan komma att krocka med grafikkortet? Om man flyttar ned grafikkortet, får man samma PCIE-hastighet i svarta lane på moderkortet? En annan fråga: vissa har tydligen placerat fläktarna på kylflänsarna på NH-D15 en bit upp på grund av att de annars tar i ram-minnena i moderkortet. Förlorar man signifikant kylning av att göra detta?

Tack för alla svar på förhand!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Keeper of the Bamse

NH-D15 är kungen ja. Den kommer inte ta i ditt grafikkort, det är lugnt. Att flytta upp fläkten typ 7mm påverkar inte kylförmågan nämnvärt, och du får ju med 2st fläktar ändå

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv gått ifrån en NH-D15 till en Artic Liquid Freezer 2 till min 5900x för det finns några nackdelar med Noctuan.
Du bör ha låga minnen om du ska ha den främre fläkten monterad, även med mina hyffsade lågprofilsminnen så stack fläkten upp något högre än kylaren i mitt fall. Kan vara ett problem i vissa chassin.
Jag behövde även ta bort kylaren för att kunna komma åt den övre m.2 platsen, blev ett extramoment vid en uppgradering. Vikten gör också att man bör vara lite mer försiktig om man ska transportera burken. Den största nackdelen för mig, och det som fick mig att byta, är att det är snudd på omöjligt att komma åt "låset" på grafikkortets slot när man ska ha loss GPU:n ur den övre sloten. Fick använda en blompinne för att få upp låset. Kanske inget större problem för de flesta, men jag byter mellan ett par olika GPU:er någon gång per månad och då blir det snabbt ett irritationsmoment.
Både kylning/temp och ljudnivå märker jag ingen större skillnad på vid de laster jag hittills kört vilket är mestadels spel i kombination med youtube, surf och spotify på en andra skärm.

Permalänk
Medlem

Snabbknapp för GPU och NHD15 är ändå toppen

"Den största nackdelen för mig, och det som fick mig att byta, är att det är snudd på omöjligt att komma åt "låset" på grafikkortets slot när man ska ha loss GPU:n ur den övre sloten. Fick använda en blompinne för att få upp låset. Kanske inget större problem för de flesta, men jag byter mellan ett par olika GPU:er någon gång per månad och då blir det snabbt ett irritationsmoment."

Har samma kylare och håller med om att det blir klurigt om man byter ofta, är det bara någon gång så fungerar det.

Men fler har upptäckt utmaningen - ASUS har en ny lösning på Z690 moderkorten (Strix och uppåt tror jag) som verkar så himla smart. De har en snabbknapp för att ta ut grafikkorten som man kommer åt ute vid kanten av MB istället för vid PCIE-platsen.

Nackdelen? Flera av deras ny kort har för höga VRM-kylflänsar för Noctuan.

Men tänkte nämna det dels för dig @meanh som byter ofta. Oavsett på Noctuas hemsida har de NHD-15 kompabiliteten på alla moderkorten om TS går åt Noctua hållet. (Älskar den själv).

/ Magnus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

NH-D15 är kungen ja. Den kommer inte ta i ditt grafikkort, det är lugnt. Att flytta upp fläkten typ 7mm påverkar inte kylförmågan nämnvärt, och du får ju med 2st fläktar ändå

Gött! Jag har G. Skill Trident Z-minnen vilket nog klassas som medelhöga men inte riktigt höga och inte heller låga?

Jag funderar på att behålla fläktarna från Kraken och köra som utblås på toppen av chassit. Det bör hjälpa med luftflödet och därmed kylningen av processorn i slutändan?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meanh:

Har själv gått ifrån en NH-D15 till en Artic Liquid Freezer 2 till min 5900x för det finns några nackdelar med Noctuan.
Du bör ha låga minnen om du ska ha den främre fläkten monterad, även med mina hyffsade lågprofilsminnen så stack fläkten upp något högre än kylaren i mitt fall. Kan vara ett problem i vissa chassin.
Jag behövde även ta bort kylaren för att kunna komma åt den övre m.2 platsen, blev ett extramoment vid en uppgradering. Vikten gör också att man bör vara lite mer försiktig om man ska transportera burken. Den största nackdelen för mig, och det som fick mig att byta, är att det är snudd på omöjligt att komma åt "låset" på grafikkortets slot när man ska ha loss GPU:n ur den övre sloten. Fick använda en blompinne för att få upp låset. Kanske inget större problem för de flesta, men jag byter mellan ett par olika GPU:er någon gång per månad och då blir det snabbt ett irritationsmoment.
Både kylning/temp och ljudnivå märker jag ingen större skillnad på vid de laster jag hittills kört vilket är mestadels spel i kombination med youtube, surf och spotify på en andra skärm.

Jag har G. Skill Trident Z-minnen som nog är medelhöga så inte låga men inte heller höga?

Jag kommer inte att byta grafikkort eller m.2-minnen på ett mycket bra tag så (den dagen, den smärtan).

Och är kylningen likvärdig så är det ju bra för då eliminerar jag risken för vätskeläckage (även om det troligen är låg risk).

Låter förresten NH-D15 mer eller mindre än vad Kraken 360mm gör? Jag tänkte dock köra 360 mm fläktarna toppmonterat i chassit för utblås. Bör hjälpa till med bättre luftflöde genom chassit?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av askerone:

"Den största nackdelen för mig, och det som fick mig att byta, är att det är snudd på omöjligt att komma åt "låset" på grafikkortets slot när man ska ha loss GPU:n ur den övre sloten. Fick använda en blompinne för att få upp låset. Kanske inget större problem för de flesta, men jag byter mellan ett par olika GPU:er någon gång per månad och då blir det snabbt ett irritationsmoment."

Har samma kylare och håller med om att det blir klurigt om man byter ofta, är det bara någon gång så fungerar det.

Men fler har upptäckt utmaningen - ASUS har en ny lösning på Z690 moderkorten (Strix och uppåt tror jag) som verkar så himla smart. De har en snabbknapp för att ta ut grafikkorten som man kommer åt ute vid kanten av MB istället för vid PCIE-platsen.

Nackdelen? Flera av deras ny kort har för höga VRM-kylflänsar för Noctuan.

Men tänkte nämna det dels för dig @meanh som byter ofta. Oavsett på Noctuas hemsida har de NHD-15 kompabiliteten på alla moderkorten om TS går åt Noctua hållet. (Älskar den själv).

/ Magnus

Den "gotcha!" jag fick med mitt nuvarande moderkort är att minnena ligger ovanligt nära processorn (vilket är för prestandans skull om jag förstått det hela korrekt med att Lanes skall vara nära varandra) vilket gav detta problem utan att jag riktigt tänkte på det hela. Jag vill kunna köra 4st 16 GB minnen (G. Skill Trident Z) och då verkar jag behöva byta kylare på grund av slangarna som tar upp plats i minnesplatsen närmast processorn. Då slipper jag även läckagerisken även om den troligen är mycket låg.

Jag har inte så höga VRM-kylflänsar på mitt moderkort så det bör inte bli problem. Behöver man byta bakplattan på moderkortet eller är det bara monteringsplattan på processorn som bytes när man går från vattenkylning till luftkylning för AMD-processorer?

Har du länk till kompatibilitetslistan?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har G. Skill Trident Z-minnen som nog är medelhöga så inte låga men inte heller höga?

Jag kommer inte att byta grafikkort eller m.2-minnen på ett mycket bra tag så (den dagen, den smärtan).

Och är kylningen likvärdig så är det ju bra för då eliminerar jag risken för vätskeläckage (även om det troligen är låg risk).

Låter förresten NH-D15 mer eller mindre än vad Kraken 360mm gör? Jag tänkte dock köra 360 mm fläktarna toppmonterat i chassit för utblås. Bör hjälpa till med bättre luftflöde genom chassit?

NH-d14/15 upplever jag som väldigt tyst. Arctic Freezer låter betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har G. Skill Trident Z-minnen som nog är medelhöga så inte låga men inte heller höga?

Jag kommer inte att byta grafikkort eller m.2-minnen på ett mycket bra tag så (den dagen, den smärtan).

Och är kylningen likvärdig så är det ju bra för då eliminerar jag risken för vätskeläckage (även om det troligen är låg risk).

Låter förresten NH-D15 mer eller mindre än vad Kraken 360mm gör? Jag tänkte dock köra 360 mm fläktarna toppmonterat i chassit för utblås. Bör hjälpa till med bättre luftflöde genom chassit?

Kan inte uttala mig om Kraken-kylaren, men jämför jag NH-D15 med min Arctic Liquid Freezer 2 360 så upplever jag Noctuan som något tystare i idle och "full fräs" medans Arctic känns tystare vid "medium" körning. För att förtydliga så är skrivbordet utan något igång=idle, spel+annat=medium (så det mesta av det jag gör aktivt på datorn), "full fräs"=stresstester och andra all core workloads.

Observera dock att jag inte har exakt samma fläktkurva med dessa kylare, så vissa skillnader kan bero på detta. Mina temps i idle är också något lägre med Arctic, men i övrigt så är de nog inom felmarginal. Kan även tillägga att min Arctic är toppmonterad då den inte går att frontmontera bra i mitt nuvarande chassi och frontmontering brukar generellt vara tystare och svalare än toppmontering.

Permalänk
Medlem

NH-D15S är D15 fast med distans till grafikkortet, titta på den om du är orolig för att det skall ta i.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

NH-D15S är D15 fast med distans till grafikkortet, titta på den om du är orolig för att det skall ta i.

Mvh

Jag förstår inte hur du menar med distans? Kylpjäsen sticker ju upp från processorn och då bör det snarare handla om bredden på kylflänsen och/eller fläktarna? Alternativt vara roterade så att de inte breddar ut sig åt grafikkortets håll?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Min erfarenhet är tvärtom. Toppmonterat är svalare än front monterat.

Skrivet av meanh:

Kan inte uttala mig om Kraken-kylaren, men jämför jag NH-D15 med min Arctic Liquid Freezer 2 360 så upplever jag Noctuan som något tystare i idle och "full fräs" medans Arctic känns tystare vid "medium" körning. För att förtydliga så är skrivbordet utan något igång=idle, spel+annat=medium (så det mesta av det jag gör aktivt på datorn), "full fräs"=stresstester och andra all core workloads.

Observera dock att jag inte har exakt samma fläktkurva med dessa kylare, så vissa skillnader kan bero på detta. Mina temps i idle är också något lägre med Arctic, men i övrigt så är de nog inom felmarginal. Kan även tillägga att min Arctic är toppmonterad då den inte går att frontmontera bra i mitt nuvarande chassi och frontmontering brukar generellt vara tystare och svalare än toppmontering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag förstår inte hur du menar med distans? Kylpjäsen sticker ju upp från processorn och då bör det snarare handla om bredden på kylflänsen och/eller fläktarna? Alternativt vara roterade så att de inte breddar ut sig åt grafikkortets håll?

Den är förskjuten, inte symmetrisk på samma sätt som D15.

https://noctua.at/en/whats-the-difference-between-nh-d15-and-...

"FAQ: What’s the difference between NH-D15 and NH-D15S?

The NH-D15S is an asymmetrical single fan version of the NH-D15 that has been tailored to provide superior RAM and PCIe compatibility. In particular, the NH-D15S differs from the NH-D15 in the following regards:
Asymmetrical design: While both coolers are 150mm wide, the NH-D15S is off-set towards the top edge of the motherboard and thus provides more clearance towards the PCIe slot."

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Den är förskjuten, inte symmetrisk på samma sätt som D15.

https://noctua.at/en/whats-the-difference-between-nh-d15-and-...

"FAQ: What’s the difference between NH-D15 and NH-D15S?

The NH-D15S is an asymmetrical single fan version of the NH-D15 that has been tailored to provide superior RAM and PCIe compatibility. In particular, the NH-D15S differs from the NH-D15 in the following regards:
Asymmetrical design: While both coolers are 150mm wide, the NH-D15S is off-set towards the top edge of the motherboard and thus provides more clearance towards the PCIe slot."

Mvh

Jag förstår. Jag läser här att det skall vara kompatibelt med mitt chassi Fractal Design Meshify S2: https://ncc.noctua.at/cases/model/Fractal-Design-Meshify-S2-5...

Och här om minnen och chassit: https://forums.tomshardware.com/threads/will-nh-d15-fit-in-fr...

Snubben i andra länken hade RIPJAW men de är tydligen 42mm höga och mina Trident Z är tydligen 44mm höga.

Då krävs tydligen: "The front fan on the NH-D15 will need to be raised 11mm to clear the ram, making the cooler's total height now 176mm." Så med mitt chassi Meshify S2 skall NH-D15 fungerar med. D15S kommer ju bara med en fläkt OCH är dyrare och då tappar man 1-3 graders prestation vilket inte är allt i världen men känns rätt illa när det är dyrare?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag förstår. Jag läser här att det skall vara kompatibelt med mitt chassi Fractal Design Meshify S2: https://ncc.noctua.at/cases/model/Fractal-Design-Meshify-S2-5...

Och här om minnen och chassit: https://forums.tomshardware.com/threads/will-nh-d15-fit-in-fr...

Snubben i andra länken hade RIPJAW men de är tydligen 42mm höga och mina Trident Z är tydligen 44mm höga.

Då krävs tydligen: "The front fan on the NH-D15 will need to be raised 11mm to clear the ram, making the cooler's total height now 176mm." Så med mitt chassi Meshify S2 skall NH-D15 fungerar med. D15S kommer ju bara med en fläkt OCH är dyrare och då tappar man 1-3 graders prestation vilket inte är allt i världen men känns rätt illa när det är dyrare?!

Jag hade tidigare en NH-D15 till min 3900x och Trident Z minnen. Det gick inte att använda originalfläkten ovanför minnena (i mitt fall för att jag inte kunde flytta upp fläkten för mycket pga begränsning i chassit). Jag satte istället dit en 120mm från Noctua.

Jag hade hela tiden problem med temperaturer både för CPU och minnena. När det gäller minnena är jag rätt säker på att problemet bestod i att det inte blev något luftflöde alls runt dem, de blev liksom innästlade och fick ingen luft alls. Nyss bytte jag det mesta i datorn, men det första jag bytte var chassi o kylare. Från Fractal define C och Noctuan till Phanteks P500a och liquid freezer 420 (overkill jag vet). Tempsen gick ner från runt 50-55 i idle och 75-80 vid gaming (90 i cinebench) till 37-45 idle och 65-70 vid gaming (75-80 i cinebench).

Det var mer skillnad än jag nånsin vågade drömma om. Och ja, jag hade provat att montera om noctuan flera gånger.

En fördel med liquid freezern är att den finns med offset-montering för just ryzen-CPU. Kylarblocket täcker Mer centralt över de ytor som faktiskt blir varma. Ja denna har ett lite lågt ljud från pumpen hela tiden, men om jag jämför med noctuan som fick köra i relativt höga fläkttal för att överhuvudtaget ge temperaturen en match så är även ljudnivån en helt annan nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO