Power HP Pavilion Gaming TG01-2420NO stationär dator 9999 kr

Permalänk
Medlem

Power HP Pavilion Gaming TG01-2420NO stationär dator 9999 kr

Hej,

fram till och med 2018/2019 hade vi tre gaminburkar i familjen och jag uppdaterade alltid min varje år och byggde sedan om de två andra med delarna som blev över (trickle down effect). Nu har jag varit borta ur gamet mest tack vare bristen på CPU/GPU.

Idag har grabben en Core i5-6400 samt ett GTX 1070.

Hittade denna för vad jag tycker är ett fantastiskt pris.

Hittar ingenting om den men tror att det är en HP Omen 25L GT12

AMD Ryzen 5 5600G-processorn och grafikkortet GeForce RTX 3060 ger utmärkt spelprestanda och stöds av 16 GB DDR4-3200 RAM och en snabb 256 GB M.2 SSD-hårddisk.

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...

Är det bara att beställa eller vad säger ni?

fel länk
Permalänk
Medlem

256GB är jätteliten disk. Såg en i5, 3060ti med en 1 TB disk för 11700kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

256GB är jätteliten disk. Såg en i5, 3060ti med en 1 TB disk för 11700kr.

länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonashar:

Det är ett bra pris. Kör på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Köpte den på Power.se för 8990. Fungerar hur bra som helst! Liten disk men jag hade en 860 EVO 1T som jag satte in som lagringsdisk. Kört några benchmarks och burken presterar riktigt bra i jämförelse med andra OEM burkar med samma specc.
Enda nackdelen som jag kan se är att uppgraderingsmöjligheterna är ytterst begränsade. Allt är HP custom och chassit är för litet för att hysa ett större grafikkort i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehsowhat:

Köpte den på Power.se för 8990. Fungerar hur bra som helst! Liten disk men jag hade en 860 EVO 1T som jag satte in som lagringsdisk. Kört några benchmarks och burken presterar riktigt bra i jämförelse med andra OEM burkar med samma specc.
Enda nackdelen som jag kan se är att uppgraderingsmöjligheterna är ytterst begränsade. Allt är HP custom och chassit är för litet för att hysa ett större grafikkort i framtiden.

Tack beställde en precis!

/J

Permalänk
Medlem

Den datorn är ett fantastiskt köp. Bara att köpa en större SSD.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte utläsa om det finns plats för fler hårddiskar i den? Betyder ja på minneskortsplats att det gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorentz:

Jag kan inte utläsa om det finns plats för fler hårddiskar i den? Betyder ja på minneskortsplats att det gör det?

Det har varit oklart men nu när folk börjat få sina datorer (gått från 100+ i lager till 10+) så har det tydligen visat sig att det finns åtminstone SATA-portar lediga. thompson gjorde också research innan köp som lutade mot det: #19156187.

Permalänk
Medlem

Sett till vad man får ge för ett 3060 idag så är det ett kap om du frågar mig. Och det finns 2 extra sata på moderkortet

Permalänk
Medlem

Eventuellt har den två M.2-platser men det är oklart. De som köpt och öppnat produkten vet förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Eventuellt har den två M.2-platser men det är oklart. De som köpt och öppnat produkten vet förstås.

Vad jag kan se så har datorn bara 1 M.2 Slot finns bilder på moderkort som datorn använder modellnamnet är Erica6.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Vad jag kan se så har datorn bara 1 M.2 Slot finns bilder på moderkort som datorn använder modellnamnet är Erica6.

https://i.ebayimg.com/images/g/f-oAAOSwZ05f7MhB/s-l1600.jpg

Jag har inte läst någonstans om att det skulle finnas 2 st M.2 slots, men ibland så går det finna en extra på baksidan av moderkortet. Känns dock inte jättesannolikt i detta fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

På produktbeskrivningen på powers hemsida så står det att det är 2x M.2

Permalänk
Medlem

Det är inte två m.2 portar avsedda för lagring utan wifi/bt kortet sitter i en av dem och så sitter såklart den medföljande 256GB SSD i den andra.

Sedan är det tre lediga sata portar på moderkortet. Har dock inte testat så att alla går att använda samtidigt, vet att en del moderkort stänger av en av sata portarna när m.2 SSD porten används.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Det är inte två m.2 portar avsedda för lagring utan wifi/bt kortet sitter i en av dem och så sitter såklart den medföljande 256GB SSD i den andra.

Sedan är det tre lediga sata portar på moderkortet. Har dock inte testat så att alla går att använda samtidigt, vet att en del moderkort stänger av en av sata portarna när m.2 SSD porten används.

Ok, lite missvisande att de då skriver ”expansionsplatser”. Alternativet är då att ta bort Wi-Fi/BT och istället köra med extra lagring.

Permalänk
Medlem

Tror inte det går, det finns olika varianter av m.2 portar och den som wifi/bt kortet sitter i är inte en vanlig "lagrings" m.2 port.

Det kanske går att hitta något special SSD men vanliga m.2 SSDer kommer inte fungera.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag slog också till.

Permalänk
Medlem

Köpte denna med idag. Kommer CPU eller GPU flaska tror ni?

Permalänk
Medlem

Har nu haft min i 2 dagar och är mer än nöjd. Vad säger ni andra? Något som saknas eller? Har haft lite problem med uppdatering med Drivrutiner som inte ville upptadera. Manuell installation fixade det. Dock vill inte Geforce Experience optimera spel. Säger bara försök senare eller starta om datorn.

Permalänk

Hej,
Är ni som köpt denna nöjda? Inser att tråden börjar få några månader på nacken men 9999kr för denna dator känns fortfarande som en väldigt bra deal. Speciellt i dessa tider när grafikkort är svårt att få tag på till rimligt pris. Det enda som jag hade önskat är pci4 och större SSD. Men känns fortfarande som en bra deal även om jag köper till 1st extra sata ssd.

Permalänk

Även fått denna kommentar på ett annat forum nu. Vad säger ni? Stämmer det han skriver på den här datorn? Jag har svårt att tro att man kan generalisera så.


Rekommenderar absolut inte fördigbyggda datorer, dem är fruktansvärt dåliga av många anledningar, men bland annat så går inte delarna att uppgradera senare då dem har sina egna konstiga standarder och former, dem kör ram i single channel och dem låter högljutt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MatteKalle:

Även fått denna kommentar på ett annat forum nu. Vad säger ni? Stämmer det han skriver på den här datorn? Jag har svårt att tro att man kan generalisera så.


Rekommenderar absolut inte fördigbyggda datorer, dem är fruktansvärt dåliga av många anledningar, men bland annat så går inte delarna att uppgradera senare då dem har sina egna konstiga standarder och former, dem kör ram i single channel och dem låter högljutt.

Det beror alltid på modell. Vissa butiker använder standardiserade delar men i det här fallet stämmer det. Speciellt HP och Dell är ökända för detta, det räcker att kolla bilden på moderkortet ovan för att se att det är nån speciallösning. RAM och ljudnivå beror helt på vilken modell av dator det gäller men det stämmer att det är det första många snålar in på.
Jag brukar försöka informera alla jag hjälper om just de här sakerna för det är bra att veta innan man köper en märkesdator.

Permalänk
Medlem

Jag försökte prispressa den så hårt det gick åt dig för att komma till liknande pris.

https://www.komplett.se/configure/1180520/dator-surfplatta/ko...

Började med att välja bort bildskärm, mus, tangentbord osv. Samt operativsystem.

Bytte chassi till Corsair Carbide Series SPEC-DELTA RGB -123kr (främst för det ingår 4 fläktar)

Grafikkort till ASUS GeForce RTX3060 Phoenix V2 -858kr

Processor till Intel Core i5-11400F -1950kr

DDR4 minne till Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB -121kr

WD Blue SN550 500GB NVMe M.2 SSD -350kr (hade personligen behållit 1tb men nu ska vi pressa priset)

ASUS PRIME B560-PLUS moderkort - 882kr (har pcie 4.0)

Då ser det ut så här i kundkorgen

Corsair Carbide Series SPEC-DELTA RGB
ASUS GeForce RTX3060 Phoenix V2
Intel Core i5-11400F Processor
CM Hyper H411R ARGB Black Komplett Edition
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB
WD Blue SN550 500GB NVMe M.2 SSD
ASUS PRIME B560-PLUS moderkort
Corsair TX550M, 550W PSU
Uten operativsystem

PRIS 10.623kr

Permalänk
Avstängd

Är folk så desperata efter att spela så de köper en bajsdator, denna är redan utdaterad och tveksamt uppgraderbar, blir en kontorsmaskin om ett par år för då duger den inget till tyvärr....

Visa signatur

Pro WS X570-ACE, 3900x, 64Gb DDR4, Mp600 1Tb mm

Permalänk
Skrivet av Nicklidstrom:

Corsair Carbide Series SPEC-DELTA RGB
CM Hyper H411R ARGB Black Komplett Edition
WD Blue SN550 500GB NVMe M.2 SSD

Imponerad av ditt hopp plock, frestad att köpa. Funderade på att byta ut dessa dessa delar mot:

Fractal Design Focus G Red Mid Tower (Är det för litet för ett 3060 kort?)

Cooler Master Hyper TX3 (skulle egentligen vilja ha fläktfritt, fast ser att de är betydligt dyrare fast kanske värt buller minskningen?

SSD skulle jag egentligen vilja vara utan, hittade dock inte delarna att beställa separat på deras hemsida verkade som man behövde använda denna bygg en dator för att hitta delarna du nämnde.

Redigering: Skulle detta vara starkt nog för att använda för VR, t.ex. Half-life Alyx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiangus:

Imponerad av ditt hopp plock, frestad att köpa. Funderade på att byta ut dessa dessa delar mot:

Fractal Design Focus G Red Mid Tower (Är det för litet för ett 3060 kort?)

Cooler Master Hyper TX3 (skulle egentligen vilja ha fläktfritt, fast ser att de är betydligt dyrare fast kanske värt buller minskningen?

SSD skulle jag egentligen vilja vara utan, hittade dock inte delarna att beställa separat på deras hemsida verkade som man behövde använda denna bygg en dator för att hitta delarna du nämnde.

Nej det är absolut inte för litet för det där lilla 3060 kortet (man får in ett 3090 i det där chassit)

Angående kylarna så har jag ingen erfarenhet av dom och om du vill vara utan SSD så går det tyvärr inte men du kan ju välja den minsta på 256gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiangus:

Imponerad av ditt hopp plock, frestad att köpa. Funderade på att byta ut dessa dessa delar mot:

Fractal Design Focus G Red Mid Tower (Är det för litet för ett 3060 kort?)

Cooler Master Hyper TX3 (skulle egentligen vilja ha fläktfritt, fast ser att de är betydligt dyrare fast kanske värt buller minskningen?

SSD skulle jag egentligen vilja vara utan, hittade dock inte delarna att beställa separat på deras hemsida verkade som man behövde använda denna bygg en dator för att hitta delarna du nämnde.

Redigering: Skulle detta vara starkt nog för att använda för VR, t.ex. Half-life Alyx?

Du kan inte ha fläktfritt om du ska spela spel eller ha en dedikerad GPU i datorn...

Det man kan satsa på är 100% Noctua / BeQuiet! och ett semi-passivt nätagg/gpu så datorn är snortyst vid idle.

sen ska man tänka på att inte välja x570 plattformen från AMD då de är en lite irriterande fläkt på de moderkorten, äger själv en x570 och enda gången jag faktiskt hör fläkten är vid hög belastning på min m.2 disk vid installationer av spel e.tc. annars är den avstängd.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Du kan inte ha fläktfritt om du ska spela spel eller ha en dedikerad GPU i datorn...

Det man kan satsa på är 100% Noctua / BeQuiet! och ett semi-passivt nätagg/gpu så datorn är snortyst vid idle.

sen ska man tänka på att inte välja x570 plattformen från AMD då de är en lite irriterande fläkt på de moderkorten, äger själv en x570 och enda gången jag faktiskt hör fläkten är vid hög belastning på min m.2 disk vid installationer av spel e.tc. annars är den avstängd.

Har 4 datorer med x570 och aldrig någonsin hört den fläkten

Visa signatur

Pro WS X570-ACE, 3900x, 64Gb DDR4, Mp600 1Tb mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnuskBetty:

Har 4 datorer med x570 och aldrig någonsin hört den fläkten

Nej exakt, för den väsnas bara när resten av fläktarna går igång, enda gången jag hör den är när enbart m.2 SSD'n får jobba men ska man bygga en knäpptyst dator med komponenter som ska vara så tysta som möjligt så kommer man höra ett litet missljud från den som påminner om coilwhine.

Inget jag stör mig på dock då jag inte sitter och skriver stora filer hela dagarna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.