Omskola sig till programmerare, frågor kring allt.

Permalänk
Medlem

Omskola sig till programmerare, frågor kring allt.

Hej, som titeln lyder går jag i starka tankar på att byta yrke. Jag är idag elektriker sen 5 år och jag gick El och Energi. Jag känner att jag nog vill byta yrke helt, då allt kring el uttråkar mig. Så helst ingen vidareutbildning i det spåret. Jag har gjort ett inlägg om detta förut men de på premissen att jag skulle gå en slags intensiv kurs, så tänkte att jag gör en ny tråd.
Jag vet i dags läget inte vad jag vill syssla med, det enda jag vet är att jag alltid gillat datorer, alltid vart duktig med datorer men jag har aldrig programmerat nämnvärt tidigare. Jag gick en 5 dagars kurs för introduktion till programmering, mest runt hur man gör en hemsida. Och det tyckte jag mycket om.
Jag undrar lite kring vad är bra att gå för inriktning tex Java, .NET osv. Vart finns det mest jobb, vad ger mest lön, hur ser dagarna ut med de olika inriktningarna osv. Jag har noll koll, så jag har svårt att veta vilken utbildning jag ska satsa på.
Samt vilka YH-skolor rekommenderas?
Är det lätt att få jobb med en YH utbildning?
Anledningen till att jag vill gå YH och inte Högskola är för att det är kortare studietid och mer praktik på YH vilket jag tycker verkar bra.
Och sista frågan, måste man vara en riktig fanatiker på programmering för att kunna jobba med det? eller räcker det med ett intresse? Jag har aldrig vart den som prioriterar att lära mig saker på fritiden jämt och ständigt.
Är det svårt att få jobb inom IT branschen? som jag uppfattat det är det väldigt omständigt, allt det här med en portfolio med tidigare projekt osv. Allt det där låter för mig otroligt jobbigt, då jag som kommer från byggbranschen är van vid att svara på vad jag heter och bli erbjuden jobb i princip.

Tacksam för alla svar jag får! Mvh Kevin 23år.

Permalänk
Samsung Sverige

Innan du slänger dig in på det djupa med en utbildning så går det utmärkt att lära sig programmera på egen hand. Så jag rekommenderar att du pysslar med det litegrann vid sidan av arbetet tills du verkligen vet att det är det du vill pyssla med.

Angående utbildning så har jag inget rakt svar åt dig, men jag har förstått att intresse och kunskap väger över utbildning(även om utbildning är en väldigt god och ofta nödvändig grund).

// En Elektriker

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Innan du slänger dig in på det djupa med en utbildning så går det utmärkt att lära sig programmera på egen hand. Så jag rekommenderar att du pysslar med det litegrann vid sidan av arbetet tills du verkligen vet att det är det du vill pyssla med.

Angående utbildning så har jag inget rakt svar åt dig, men jag har förstått att intresse och kunskap väger över utbildning(även om utbildning är en väldigt god och ofta nödvändig grund).

// En Elektriker

Likt Samsung skriver, är det enklast att börja med att lära sig på egen hand. Testa på och se om det är något för dig. Antingen via valfri programmeringskurs eller på YouTube. Finns både onlinekurser och kurser på universitet (om du vill få CSN). Vilket språk du väljer är inte supernoga, utan det viktiga är att förstå grundprinciperna i språket. Många börjar numer med Python. Själv lärde jag mig Java som första språk (även om jag redan i gymnasiet stötte på språk som HTML och C++).

Somliga nöjer sig med enklare programmeringskunskaper och går förberedande program på ett par veckor, till ett år. Ofta är dessa väldigt intensiva och är svåra att bli antagen till. Academic Work har sådana t.ex. Då kan de ha en tjänst i åtanke för dig, redan innan du börjar programmet. Sedan blir du provanställd på ett företag efter slutförd utbildning.

Finns något liknande program på yrkesutbildningarna och dessa avslutas ofta med praktik (LIA). Nackdelen med dessa är att det ibland är svårt att få tag på en praktikplats.

Andra utbildar sig lite längre, 3 år, till systemvetare. Via universitet. Då handlar det främst om att lära sig breda kunskaper. Lite programmeringskunskap. Men främst att ha god datorvana. Att kunna installera program på kunders servrar eller felsöka en kunds server genom att leta i olika filer. Dessa jobb har typiskt lägre instegströskel.

Vill man däremot bli fullärd programmerare kommer det inte handla om utifall man har specifik utbildning (även om det är meriterande), utan i första hand om datastrukturer och algoritmer. Detta är mer teoretisk kunskap och är också vad många företag ger arbetsprov på. Tänk Google, Amazon, Netflix, Facebook etc.

Fullärda programmerare har ofta ett väldigt stort intresse för programmering och ägnar mycket tid åt det. Åtminstone till en början. I takt med att man blir äldre brukar behovet av att programmera utöver jobbet att minska drastiskt.

Själv programmerar jag ytterst sällan utanför arbetstid. Arbetar dock idag snarare i roller som berör programmering, men inte är hands-on hela tiden.

Lycka till!

// Programmerare med 4 års erfarenhet

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Googles app Grasshopper för de som vill komma igång med programmering.
Appen lär ut grunderna i Javascript men det är nog det vanligaste språket ändå, och de flesta andra språk delar samma grunder om än med olika sätt att skriva det på.

Permalänk
Vila i frid

TS frågor påminner lite om sketchen i serien Macken när en kund frågar om mekanikernas färdigheter. "Kan du inte skruva lite här och där och visa lite?".

Installera gratisversionen "Community" av Visual Studio och ge det ett par veckor. Har du hunnit tröttna och inte kommit någon vart då, är nog programmering inte din väska. https://visualstudio.microsoft.com/

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du kan el, är inte kanske automation och mekatronik en bättre väg ?

Blir lättare lära sig, lättare få jobb och finns extremt mycket speciellt om man är bra på sitt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag tänker lite i samma banor som nickhe, att gå det naturliga steget över till automation.
Efter att jag hade gått ut gymnasiet i början av 2000-talet på el/automation så jobbade jag ~5år som industrielektriker på en processindustri - sedan gick jag över till att bli tjänsteman med titlar som elingenjör/automationsingenjör.
Nu sysslar jag övervägande med programmering av diverse styrsystem, dock med inslag av elkonstruktion och projektledning bitvis.

Man kan alltid programmera i Strukturerad Text som är baserat på Pascal, mycket kraftfullt.

Vill du lära dig att programmera mjukvara från scratch så kan jag rekommendera just Pascal (eller object pascal som det oftast är). Mycket lätt att komma igång med tänket bakom programmering - sedan är steget till tex C och övriga språk mycket mindre. Tips är att testa den fria utvecklingsmiljön Lazarus som även innehåller en grafisk "WYSIWYG"-designer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Likt Samsung skriver, är det enklast att börja med att lära sig på egen hand. Testa på och se om det är något för dig. Antingen via valfri programmeringskurs eller på YouTube. Finns både onlinekurser och kurser på universitet (om du vill få CSN). Vilket språk du väljer är inte supernoga, utan det viktiga är att förstå grundprinciperna i språket. Många börjar numer med Python. Själv lärde jag mig Java som första språk (även om jag redan i gymnasiet stötte på språk som HTML och C++).

Somliga nöjer sig med enklare programmeringskunskaper och går förberedande program på ett par veckor, till ett år. Ofta är dessa väldigt intensiva och är svåra att bli antagen till. Academic Work har sådana t.ex. Då kan de ha en tjänst i åtanke för dig, redan innan du börjar programmet. Sedan blir du provanställd på ett företag efter slutförd utbildning.

Finns något liknande program på yrkesutbildningarna och dessa avslutas ofta med praktik (LIA). Nackdelen med dessa är att det ibland är svårt att få tag på en praktikplats.

Andra utbildar sig lite längre, 3 år, till systemvetare. Via universitet. Då handlar det främst om att lära sig breda kunskaper. Lite programmeringskunskap. Men främst att ha god datorvana. Att kunna installera program på kunders servrar eller felsöka en kunds server genom att leta i olika filer. Dessa jobb har typiskt lägre instegströskel.

Vill man däremot bli fullärd programmerare kommer det inte handla om utifall man har specifik utbildning (även om det är meriterande), utan i första hand om datastrukturer och algoritmer. Detta är mer teoretisk kunskap och är också vad många företag ger arbetsprov på. Tänk Google, Amazon, Netflix, Facebook etc.

Fullärda programmerare har ofta ett väldigt stort intresse för programmering och ägnar mycket tid åt det. Åtminstone till en början. I takt med att man blir äldre brukar behovet av att programmera utöver jobbet att minska drastiskt.

Själv programmerar jag ytterst sällan utanför arbetstid. Arbetar dock idag snarare i roller som berör programmering, men inte är hands-on hela tiden.

Lycka till!

// Programmerare med 4 års erfarenhet

Okej, jag får försöka sätta mig in i det hela först och verkligen försöka lära mig innan jag tar ett steg till YH. Har ju tur i oturen att det nästan är ett år kvar tills alla terminer drar igång så jag har tid. Vad exakt är din yrkestitel idag om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Med tanke på att du kan el, är inte kanske automation och mekatronik en bättre väg ?

Blir lättare lära sig, lättare få jobb och finns extremt mycket speciellt om man är bra på sitt

Skrivet av ojz0r:

Jag tänker lite i samma banor som nickhe, att gå det naturliga steget över till automation.
Efter att jag hade gått ut gymnasiet i början av 2000-talet på el/automation så jobbade jag ~5år som industrielektriker på en processindustri - sedan gick jag över till att bli tjänsteman med titlar som elingenjör/automationsingenjör.
Nu sysslar jag övervägande med programmering av diverse styrsystem, dock med inslag av elkonstruktion och projektledning bitvis.

Man kan alltid programmera i Strukturerad Text som är baserat på Pascal, mycket kraftfullt.

Vill du lära dig att programmera mjukvara från scratch så kan jag rekommendera just Pascal (eller object pascal som det oftast är). Mycket lätt att komma igång med tänket bakom programmering - sedan är steget till tex C och övriga språk mycket mindre. Tips är att testa den fria utvecklingsmiljön Lazarus som även innehåller en grafisk "WYSIWYG"-designer.

Som ni båda skriver är väl det ett mer logiskt val, men som jag skrev i min beskrivning vet jag inte riktigt om jag vill pyssla med el överhuvudtaget. Då det inte intresserar mig nämnvärt, ska jag vara helt rak så har jag ingen aning om vad jag vill göra. Och jag tror inte jag kommer veta det på ex antal år. Därför jag försöker bilda mig en uppfattning om hur det är att jobba som programmerare (som jag vet är ett väldigt brett yrke)
Men det är helt klart värt att kolla närmare på, i slutändan handlar väl det mesta om att jag vill bort från byggen, jag vill inte vara i byggbranschen, och jag hatar industrin. Vill ha ett kontorsjobb, kanske låter fånigt men det är det största målet, sen exakt vad jag ska bli är som sagt oklart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malve:

Kan rekommendera Googles app Grasshopper för de som vill komma igång med programmering.
Appen lär ut grunderna i Javascript men det är nog det vanligaste språket ändå, och de flesta andra språk delar samma grunder om än med olika sätt att skriva det på.

Tack, jag ska testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

TS frågor påminner lite om sketchen i serien Macken när en kund frågar om mekanikernas färdigheter. "Kan du inte skruva lite här och där och visa lite?".

Installera gratisversionen "Community" av Visual Studio och ge det ett par veckor. Har du hunnit tröttna och inte kommit någon vart då, är nog programmering inte din väska. https://visualstudio.microsoft.com/

Jag får kolla på det!

Permalänk
Medlem

Finns massor bra hemsidor där man kan lära sig, tex. Code academy
Du kan ju testa att bygga nått mindre projekt som tic-tac-toe och se om det verkar roligt

Det är väldigt lätt att få jobb om man är duktig och/eller har lite erfarenhet

Permalänk
Avstängd

Det finns helt fantastiska kurser på Udemy som ofta är på rea (och således bara kostar runt 150:- istället för en tusenlapp styck).
Sitter själv med C# och blev helt lyrisk när jag lyckades med att knåpa ihop ett program som tog fram genomsnittet av alla dittills inmatade tal, efter att ha sett på videokurser i ett fåtal timmar.
Är den här jag sitter på, och tycker den är riktigt, riktigt bra. Inkluderar en del spelprogrammering i Unity i slutet av kursen.

Men aagh, nej varför säger den att jag inte kan mata in ett värde på sumOfScore i while-loopen, det är ju idiotiskt! Jag hatar programmering!
Jaha, jag skulle initiera den som double innan while-argumentet... Oj vad lätt det här är! Jag är bäst!

Permalänk
Medlem

Testa att gå Programmering 1 och ev 2 på komvux på distans om det finns i din kommun.
Då vet du om du gillar det och har den grundbehörigheten som krävs för (de flesta eller alla) YH utbildningar i programmering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Testa att gå Programmering 1 och ev 2 på komvux på distans om det finns i din kommun.
Då vet du om du gillar det och har den grundbehörigheten som krävs för (de flesta eller alla) YH utbildningar i programmering.

Finns dessutom något som kallas "Reell kompetens", alla utbildningar har en kvot på ett antal platser som är vikta åt detta.
Kom själv in på en YH på det sättet, hade inga förkunskaper på pappret alls men har knackat rätt mycket kod på fritiden så de bedömde väl att jag kunde klara utbildningen, det har gått väldigt bra hittills.
De erbjöd mig att göra Programmering 1 som en preparandkurs men jag tackade nej, antog att det var lite väl basic.
Vissa var tydligen tvungna att göra matte-tester också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Finns dessutom något som kallas "Reell kompetens", alla utbildningar har en kvot på ett antal platser som är vikta åt detta.
Kom själv in på en YH på det sättet, hade inga förkunskaper på pappret alls men har knackat rätt mycket kod på fritiden så de bedömde väl att jag kunde klara utbildningen, det har gått väldigt bra hittills.
De erbjöd mig att göra Programmering 1 som en preparandkurs men jag tackade nej, antog att det var lite väl basic.
Vissa var tydligen tvungna att göra matte-tester också.

Ah, jag hade Programmering 1+2 men betygen hade inte trillat in än så jag tog preparandkursen som erbjöds (en vecka) plus att det garanterade en plats på utbildningen. Men sen var det intagningsprov med massa matte och annat på det också.
Är nog olika mellan olika yrkeshögskolor.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att pröva på grundkursen i Java från Helsingforsuniversitet.
https://java-programming.mooc.fi/

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Skrivet av kevin230:

Och sista frågan, måste man vara en riktig fanatiker på programmering för att kunna jobba med det? eller räcker det med ett intresse? Jag har aldrig vart den som prioriterar att lära mig saker på fritiden jämt och ständigt.

Uppenbarligen finns det folk som blir programmerare och får jobb inom området utan att ha det som ett verkligt intresse, men jag har aldrig träffat en sådan person som jag verkligen uppskattat att ha i mitt arbetslag. Precis som i andra yrkesområden finns det en del jobb som det "bara är att sätta folk på", och leds de av en person som är duktig nog kan totalresultatet bli helt OK, men aldrig riktigt fantastiskt.
Enkelt uttryckt: Ingen kan allt, men i vissa roller vill du helst se folk som stör sig på att de inte kan allt till den grad att de är motiverade att lära sig på egen hand. Från mitt perspektiv har jag också otroligt svårt att förstå vad som motiverar någon att gå till jobbet ett helt liv utan att sträva efter att över tid bli bättre än de flesta på det de håller på med, men det är väl kanske bra att det finns alla sorter.

Skrivet av kevin230:

Är det svårt att få jobb inom IT branschen? som jag uppfattat det är det väldigt omständigt, allt det här med en portfolio med tidigare projekt osv. Allt det där låter för mig otroligt jobbigt, då jag som kommer från byggbranschen är van vid att svara på vad jag heter och bli erbjuden jobb i princip.

Folion med tidigare projekt är ett enkelt(?) sätt för en arbetsgivare att se vilken sorts driv du har som person, vilken sorts kvalitet på arbete de kan förvänta sig av dig, och dina styrkor kontra svagheter. Många aspekter av programmering är mer att likna vid arkitektur och projektering förutom implementation: du kanske har ett gäng på en arbetsplats som får en hammare i handen och blir tillsagda att börja spika efter att arbetsledaren lärt sig deras namn, men arkitekten och ingenjörerna har troligen gått igenom en lite mer noggrann urvalsprocess innan de fick sina jobb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung:

Innan du slänger dig in på det djupa med en utbildning så går det utmärkt att lära sig programmera på egen hand. Så jag rekommenderar att du pysslar med det litegrann vid sidan av arbetet tills du verkligen vet att det är det du vill pyssla med.

Angående utbildning så har jag inget rakt svar åt dig, men jag har förstått att intresse och kunskap väger över utbildning(även om utbildning är en väldigt god och ofta nödvändig grund).

// En Elektriker

Fast nej.
Min erfarenhet när jag möter dessa personer i mitt yrke är att dom saknar grunderna vilket ger väldiga brister i kod.
Man kan se tex massa if else istället för att använda switch och liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon300311:

Fast nej.
Min erfarenhet när jag möter dessa personer i mitt yrke är att dom saknar grunderna vilket ger väldiga brister i kod.
Man kan se tex massa if else istället för att använda switch och liknande.

Är det några större prestandavinster i att köra switch istället för if/else?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Ricerunner:

Är det några större prestandavinster i att köra switch istället för if/else?

Nä. Lägg hellre tid på att göra korrekt och lättfattad kod än snabb kod.

switch/case ger tydligare kod, däremot blir det grötigt med för många rader kod i varje enskild case/if.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin230:

Och sista frågan, måste man vara en riktig fanatiker på programmering för att kunna jobba med det? eller räcker det med ett intresse? Jag har aldrig vart den som prioriterar att lära mig saker på fritiden jämt och ständigt.

Nä, är man bara normalbegåvad och intresserad så lär man sig allt man behöver under arbetstid. Undantaget när man går i arbetssökartider, då kan det vara bra att plugga lite extra på vad som kan tänkas komma i tekniska intervjuer

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att bara välja valfri YH utbildning inom it. Finns massor av olika inriktningar, IT-säkerhet, nätverk, programmering mm.
Oavsett vilken inriktning så kommer du nog att hitta ett jobb, det är speciellt ont om folk inom området applikations drift, dvs förvaltning av it-stacken. Sen kan man kolla om man vill programmera eller inte.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ei:

Mitt tips är att bara välja valfri YH utbildning inom it. Finns massor av olika inriktningar, IT-säkerhet, nätverk, programmering mm.
Oavsett vilken inriktning så kommer du nog att hitta ett jobb, det är speciellt ont om folk inom området applikations drift, dvs förvaltning av it-stacken. Sen kan man kolla om man vill programmera eller inte.

Vad gör man när man förvaltar en IT-stack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Vad gör man när man förvaltar en IT-stack?

Svårt att exakt specifiera vad man gör, men oftast så har man flera utvecklare/team som producerar applikationer och kod men oftast så sitter inte de och tar hand om grejerna när de väl är "live". Då är det oftast nån annan som förvaltar deras grejer och ser till att de fungerar som de ska.
Så vad man gör är allt från att installera middleware, till att hjälpa till med felsökning av sagda appar när de inte presterar som förväntat. Brukar vara en hel del OS baserat arbete mm.
Man får oftast en gedigen grund att stå på för fortsatta äventyr inom it.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ei:

Svårt att exakt specifiera vad man gör, men oftast så har man flera utvecklare/team som producerar applikationer och kod men oftast så sitter inte de och tar hand om grejerna när de väl är "live". Då är det oftast nån annan som förvaltar deras grejer och ser till att de fungerar som de ska.
Så vad man gör är allt från att installera middleware, till att hjälpa till med felsökning av sagda appar när de inte presterar som förväntat. Brukar vara en hel del OS baserat arbete mm.
Man får oftast en gedigen grund att stå på för fortsatta äventyr inom it.

Jajusteja, är det inte förvaltare som brukar sitta och gräma sig håren grå över att utvecklarna inte har dokumenterat sin kod tillräckligt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Jajusteja, är det inte förvaltare som brukar sitta och gräma sig håren grå över att utvecklarna inte har dokumenterat sin kod tillräckligt bra?

Jepp, dock så brukar man själv vara lika dålig så när kollegan är på semester så pajar säkert nått och man får försöka lista ut vad denne gjorde veckan innan

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ei:

Svårt att exakt specifiera vad man gör, men oftast så har man flera utvecklare/team som producerar applikationer och kod men oftast så sitter inte de och tar hand om grejerna när de väl är "live". Då är det oftast nån annan som förvaltar deras grejer och ser till att de fungerar som de ska.
Så vad man gör är allt från att installera middleware, till att hjälpa till med felsökning av sagda appar när de inte presterar som förväntat. Brukar vara en hel del OS baserat arbete mm.
Man får oftast en gedigen grund att stå på för fortsatta äventyr inom it.

Gjorde en liten bingobricka för att kunna skilja på dev och it. Applicera närhelst du tror dig fått syn på en och räkna ihop totalpoängen för att veta om du fått syn på en utvecklare eller en IT-kille (ja, kille).

RGB-tangentbord: 1p utvecklare
Hästsvans: 1p IT
Hoodie: 1p utvecklare / 1p IT
1-3 Skärmar: 1p utvecklare
> 3 Skärmar: 1p IT
Automatkaffe: 1p IT
Takeaway-kaffe: 1p utvecklare
Dashboard: 1p IT
Mac: 1p utvecklare
Win: 1p IT
Post-it: Spring, det är en projektledare.

Permalänk

Det som är smidigast med att gå en större utbildning är att det oftast introducerar dig till olika koncept, frontend, backend, appar etc
På så sätt får lite att välja mellan och specialisera dig på

Jag sysslar själv med c# och föredrar det till det mesta
Men frontend blir ju bara mer och mer, och då är t.ex. React något som många kör

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Det som är smidigast med att gå en större utbildning är att det oftast introducerar dig till olika koncept, frontend, backend, appar etc
På så sätt får lite att välja mellan och specialisera dig på

Jag sysslar själv med c# och föredrar det till det mesta
Men frontend blir ju bara mer och mer, och då är t.ex. React något som många kör

"Frontend blir ju bara mer och mer"?