Intel rekommenderar scroll lock för DRM-problem med Alder Lake

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Det var nog ingen tur, det är erfarenhet. Detta har ju hänt varje skifte vad jag vet. Hade ett moderkort med DDR/DDR2 och AGP/PCI-Express.

Att nu de som tillverkar DDR5 inte kan leverera tycker jag fortfarande inte att Intel kan skyllas för. Inte direkt att Intel bara kan ta bort stödet eller så. Visst hade de kunnat skjuta upp lanseringen, men det är jäkligt dyrt för att andra inte kunnat leverera.

Där håller jag med om. Alltid vid teknikskiften så kör man med brasklappen. Vore förargeligt att brist på ddr5 skulle sätta käppar i hjulet.

Intel är ju lite pappa över det hela. Klart de måste veta vad minnestillverkarna har för kapacitet. Det som hade varit jobbigt för minnestillverkarna om Alderlake hade varit försenad och DDR5 finns i stora kvantiteter. Intel har ju inte kvar samarbetet med Micron så det är vad det är.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Men om du resonerar att Volvo KRÄVER att det tankas 98 - bensin. Som det är brist på. Borde Volvo inte ha kört på vanliga 95. Vet att det är gamla termer, men du förstår väl

Volvo har gjort bilar som kräver 98 bensin. Tanka 95 oktan i en B23A motor och segdra = krkrkrkrkrkrkkrkrkrkrkrkr (ljudet ifrån motorn på grund av detonationer ifall det är oklart)

Permalänk
Medlem

Enkelt och genialt!
Tråkigt att problemen finns såklart, men även fast det är en tillfällig fulfix så lär det ju fungera bra. Det är ju nästan att vänta att någonting ska krångla när den här typen av hårdvarunyheter kommer ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Håller med. Tycker snarare detta återigen visar på problemen med DRM som ofta använder sig av oortodoxa lösningar och "fulhack" vilket alltid leder till problem när det kommer någon ny förändring i hård- eller mjukvara som DRM-utvecklarna inte hade räknat med. Tycker det är utvecklarna av DRM-skydden som borde ha varit medvetna om detta och fixat patchar innan processorn släppts. Både konsumenter och spelutvecklare borde kräva dessa företag på skadestånd.

Nu är nog snarare det stora problemet anti hack system, och om de tycker att någon ändrar på datat under drift/ on the fly.
Jag tror inte jag skulle ge DRM nissarna tillgäng till nya cpuer för att patcha ett system där t.ex. företaget inte enns existerar längre.
Nu valde intel att istället lägga till en funktion där man temporärt inaktiverar de cpu kärnor som ställer till det hela. Om det fungerar eller ej får vi nog snart se.
Anti fusk systemen är så vitt jag förstått det hela det stora problemet. De uppdaterar sällan sin mjukvara och blir lite lätt galna om de inte fattar mer än vanligt. (vilket ofta inte så mycket, personlig anmärkning)
Var liknande skräp då man var early på 4kärnor, vissa gamla spel fick tuppjuck. Man fick genom att använda affinity sätta de kritiska proceserna i samanhanget på samma kärna. Nu rekomenerar inte intell att man manuelt ändrar affinity i windows. Snarare litar på deras egna schemaläggare.

Så länge jag inte blir bannad och det forrtfarande finns eldsjälar som bit patchar spel som Silver på gog bara för att de kan så löser det sig nog. Förhoppningsvis inom några månader snarare än år.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Well. Äntligen får någon användning för scroll lock iaf

Perfekt knapp för push to talk när en inte är inne i spel, har använt den flitigt de senaste 20 åren hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Onej, vi råkade släppa en produkt som inte var färdig, vilken otur.

Grattis till att vara betalande betatestare.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Onej, vi råkade släppa en produkt som inte var färdig, vilken otur.

Grattis till att vara betalande betatestare.

??

Så om spelutvecklarna aldrig fixar stöd för Intels Alder Lake ska då Intel aldrig släppa sin CPU?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Vad ska Intel göra åt saken dock? Jag har hörde talas om problemet klart innan lanseringen, så nog tusan lär utvecklarna till dessa spel ha gjort detsamma.
Om någon designar ett dåligt DRM som har knasiga hårdvarukrav så är det väl ändå inte Intels fel. De ska väl inte behöva låta bli "big.LITTLE"-konceptet för att viss mjukvara är dåligt kodad?

Precis! Här förstår jag inte hur man kan säga att det är Intel’s fel - de har ju säkert testat sin processor med Tomb Raider, det är väl ett spel?

Men allvarligt talat, det är ju fel på kopieringsskyddet…inte processorn. 🙄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rebben:

Onej, vi råkade släppa en produkt som inte var färdig, vilken otur.

Grattis till att vara betalande betatestare.

Det är just sånt här jag älskar med Sweclockers; folk som kommenterar en artikel de inte ens har läst. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor upplevd skillnad de blir för en gamer att stänga av E cores helt och hållet.
Kommer datorn att kännas långsammare och spel få mindre fps?
Känns som att största poängen med E cores är att få bättre cinebench resultat samt att Microsoft kan hävda fler trådar för att bättre mäta sig med AMD.

Rätta mig om jag har fel.

Ska poängtera att detta sägs av en som använder datorn främst för spel, ser liten mening med att ha fler än 8 kärnor.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nämen DRM som är så himla bra och nödvändigt och inte drabbar betalande användare alls... Detta måste vara Fake News?

Det är den lilla skaran som skriker högst.

De utan problem har ingen anledning att klaga. 😁

Permalänk
Medlem

Brukar inte reducerade tangentbord sakna scroll lock? Riktiga gamers kanske inte kör med reducerade tangentbord?
Eller tvingas köra med ett virtuellt tangentbord för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Det är den lilla skaran som skriker högst.

De utan problem har ingen anledning att klaga. 😁

Sant, men i rinlighetens och logikens namn så borde inte DRM orsaka problem för en enda kund någonsin, och alltid orsaka huvudvärk för de som inte betalar för spelet, men idag är det ju tvärt om. Om jag fick för mig att köpa ett spel så vill jag ju bli belönad för det, inte straffad.

Nej, jag piratkopierar inte. Men på grund av DRM Så var det väldigt länge sedan jag köpte ett spel. Jag kör bara Apex legends nu för tiden och det är ett gratis spel som är sjukt mycket roligare än något spel jag någonsin betalat för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intressant som feature, men jag hade hellre velat ha en knapp för att stänga av HT. (eller båda features)

Men jag undrar om det inte räcker med att sätta affinity på steam, eller vad man nu använder för launcher, för att bara använda P-cores. Ganska smidigt att starta klienter med ett skript för att sätta vilka cores spelen kan använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Intressant som feature, men jag hade hellre velat ha en knapp för att stänga av HT. (eller båda features)

Men jag undrar om det inte räcker med att sätta affinity på steam, eller vad man nu använder för launcher, för att bara använda P-cores. Ganska smidigt att starta klienter med ett skript för att sätta vilka cores spelen kan använda.

Ett flertal konsol-emulatorer låter en göra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Intressant som feature, men jag hade hellre velat ha en knapp för att stänga av HT. (eller båda features)

Men jag undrar om det inte räcker med att sätta affinity på steam, eller vad man nu använder för launcher, för att bara använda P-cores. Ganska smidigt att starta klienter med ett skript för att sätta vilka cores spelen kan använda.

Det räcker för att begränsa spelet till vissa kärnor, absolut, men det ändrar inte vad CPUID-instruktionen ger för svar. Denuvo tycks kolla på svaren där av någon anledning, och blir förvirrad av svaren (kanske pga 16C/24T, eftersom E-kärnorna inte har HyperThreading-stöd?).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Scroll-lock får äntligen revival efter att ha varit obrukbar sedan 86 (typ)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Det är just sånt här jag älskar med Sweclockers; folk som kommenterar en artikel de inte ens har läst. 🤷‍♂️

Det har jag visst gjort, Intel skulle ha sett till att drivare och scheduler skulle ha hanterat detta. Det är enbart en nödlösning att göra på detta viset. Att det funkar för entusiaster är inget konstigt men att förvänta sig att normalanvändaren skall förstå detta är hybris.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adfactory:

Scroll-lock får äntligen revival efter att ha varit obrukbar sedan 86 (typ)

Scroll Lock är fortfarande högst relevant om man t.ex. kör FreeBSD på sin server och inte kör något GUI. Scroll Lock låser då scrollningen av output och låter en bläddra scrollbacken med pilar och page up/down.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte dansa runt i ring i regnet också?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Man behöver inte dansa runt i ring i regnet också?

Nejdå , det är en All-weather-application. Så det spelar ingen roll vad det är för väder.
( Bug #1347 - Det går inte att dansa om det är den 29de Februari på ett skottår. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Well. Äntligen får någon användning för scroll lock iaf

Vi som kör Excel då?

Permalänk
Medlem

Stabilt av Intel att komma på en bra lösning så pass fort. Tummen upp från mig.