Xiaomi introducerar ett kyligt kretslopp för att hålla telefonerna svala

Permalänk
Melding Plague

Xiaomi introducerar ett kyligt kretslopp för att hålla telefonerna svala

Den kinesiska telefontillverkaren visar hur envägsventiler och fasövergångar kan användas för att sänka temperaturerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fast enligt många så kopierar ju bara kineserna teknik från andra så förstår inte hur det här gått till. Stulit från framtiden kanske? /Ponderingemote

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är en typ av passiv backventil utan rörliga delar vad jag förstår. Används ju frekvent inom processindustrin, dock inte passiva utan då är det klaffbackar och liknande med aktiv funktion. Envägsventil har jag nog aldrig hört talas om?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Försökte spela Genshin Impact på min Xperia 5 med Snapdragon 855.
Funkar i typ 10 minuter, även med allt på lägsta och låst till 24 fps, sen blir telefonen alldeles för varm och det bara laggar.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan min iPhones blivit varma, körde Android tidigare och de överhettade så allt började lagga och telefonen vad obehaglig att hålla i.
Vet inte det beror på, kanske har att göra med att Android kör Java Runtime?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Väldigt sällan min iPhones blivit varma, körde Android tidigare och de överhettade så allt började lagga och telefonen vad obehaglig att hålla i.
Vet inte det beror på, kanske har att göra med att Android kör Java Runtime?

Neh, det är att vissa tillverkare pressar kretsarna mer än behövs.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det är en typ av passiv backventil utan rörliga delar vad jag förstår. Används ju frekvent inom processindustrin, dock inte passiva utan då är det klaffbackar och liknande med aktiv funktion. Envägsventil har jag nog aldrig hört talas om?

När jag praktiserade inom VVS, så sa en del envägsventil. Varav min mentor alltid blev arg och sa att det heter backventil. Så jag chansar på att språkutvecklingen eller bara ett enklare sätt att beskriva hur en backventil fungerar som ligger bakom ordvalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast enligt många så kopierar ju bara kineserna teknik från andra så förstår inte hur det här gått till. Stulit från framtiden kanske? /Ponderingemote

Värst vad tidigt du är och fiskar då.

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det är en typ av passiv backventil utan rörliga delar vad jag förstår. Används ju frekvent inom processindustrin, dock inte passiva utan då är det klaffbackar och liknande med aktiv funktion. Envägsventil har jag nog aldrig hört talas om?

Backventiler har vi gott om i industrin! Då är det spjäll- eller kägelbackventil det oftast rör sig om.

Vet faktiskt inte var man skulle använda en teslaventil i en industriell process, då det är mer en "läckig" backventil än en backventil (som faktiskt stoppa flödet 100% åt ett håll). Man kan bara borra ett litet hål i en backventil för att nå samma effekt misstänker jag.

Men detta var en rätt smart applikation, när man har en cykel som är kraftigt begränsad av geometrin i djupled. Bör ju lösa uppgiften finfint. Med det sagt ser det ju bara ut att vara en helt vanlig slingrig kanal (teknisk term) istället för en teslaventil på bilden?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av Molgorain:

När jag praktiserade inom VVS, så sa en del envägsventil. Varav min mentor alltid blev arg och sa att det heter backventil. Så jag chansar på att språkutvecklingen eller bara ett enklare sätt att beskriva hur en backventil fungerar som ligger bakom ordvalet.

Tror de syftar på "Teslaventilen" inte helt optimal i vvs-sammanhang misstänker jag..

https://youtu.be/suIAo0EYwOE

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

Värst vad tidigt du är och fiskar då.

Sant, nog bara jag som är bitter tidigt måndag morgon.

Om jag håller mig mer till nyheten så är det ju fantastiskt att någon tar tag i värmeproblemet. Vissa appar får verkligen min telefon att glöda.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Coolt! Jag hade värme problem med en Samsung Galaxy S9

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av REPTiL3:

Värst vad tidigt du är och fiskar då.

Haha tänkte precis det samma, god morgon

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vet inte det beror på, kanske har att göra med att Android kör Java Runtime?

Grundproblemet är betydligt enklare än så. Android kör normalt med kretsar med TDP på 10 watt, medan iPhones kretsar har TDP på 6 watt. Utöver detta är även kretsarna från Apple något snabbare (10-20%).

Qualcomm, Samsung, Google, Microsoft med flera har helt enkelt lite att jobba på.

Permalänk
Medlem

Ja de ju ofta ristelefoner som Xiaomi och Oneplus som har problem med värmen. Men tydligen får man ”mycket för pengarna”.

Permalänk
Medlem

Ägt Iphone, Samsung och Huawei mm. Nu sitter jag på Xiaomi, extremt nöjd och lär stanna på det märket.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Grundproblemet är betydligt enklare än så. Android kör normalt med kretsar med TDP på 10 watt, medan iPhones kretsar har TDP på 6 watt. Utöver detta är även kretsarna från Apple något snabbare (10-20%).

Qualcomm, Samsung, Google, Microsoft med flera har helt enkelt lite att jobba på.

Förstår inte hur Apple kan ligga så långt före alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ja de ju ofta ristelefoner som Xiaomi och Oneplus som har problem med värmen. Men tydligen får man ”mycket för pengarna”.

Nja jag har en One plus nu och såhär svalt har ingen annan telefon gått sedan många år sen. Jag är väldigt nöjd med den. Och sen att den gick på halva priset som en annan likvärdig, det är bara en bonus

Permalänk

Min mobil Samsung A71 upplever jag kraschar när den blir för varm. Förklaringen är enkel. Cpun snapdragon 730g är för slö och spelet segar till gräsen till ospelbart.
Men när jag för snart 2 år sedan skulle välja en mobil så fanns det inte så mycket annat vettigt att välja för i samma prisklass. Det som är tragisk är att om jag nu skulle vilja byta telefon, så kommer jag få höja prisklassen många tusenlappar om jag vill ha en mobil som uppfyller mina krav.

Xiaomi kanske har en vettig, men det känns sådär att ha detta märke på min telefon med min data.

*edit*
Och även höja budgetet, kanske betala 3 gånger så mycket för en vettig iPhone. Så är jag ändå inte nöjd då jag vill ha en bra ihoprullbar när nu dessa kommer. Så lägga 14 000kr på en mobil som jag ej är nöjd över känns sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Förstår inte hur Apple kan ligga så långt före alla andra.

Kompetens, hårt arbete och tur. Och mycket pengar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiRai:

Förstår inte hur Apple kan ligga så långt före alla andra.

RISC baserat..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Backventil eller inte, men det är inte vätska ena vägen och luft andra i alla fall. Luft blir väl vätska vid minus 190 (kväve) eller något sånt, och syre och kväve blir inte det ens nära samtidigt

Permalänk

Är nog inte luft i kretsen, snarare nån gnutta köldmedium.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Backventil eller inte, men det är inte vätska ena vägen och luft andra i alla fall. Luft blir väl vätska vid minus 190 (kväve) eller något sånt, och syre och kväve blir inte det ens nära samtidigt

Om man säger ångkammare tänker iaf jag på vatten och vattenånga 🙂

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

RISC baserat..

Till skillnad från?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Min Xiaomi MI 11 blir varm men inte så varm att den strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Försökte spela Genshin Impact på min Xperia 5 med Snapdragon 855.
Funkar i typ 10 minuter, även med allt på lägsta och låst till 24 fps, sen blir telefonen alldeles för varm och det bara laggar.

Den var förvisso extrem i sin överhettningsförmåga.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Backventiler har vi gott om i industrin! Då är det spjäll- eller kägelbackventil det oftast rör sig om.

Vet faktiskt inte var man skulle använda en teslaventil i en industriell process, då det är mer en "läckig" backventil än en backventil (som faktiskt stoppa flödet 100% åt ett håll). Man kan bara borra ett litet hål i en backventil för att nå samma effekt misstänker jag.

Men detta var en rätt smart applikation, när man har en cykel som är kraftigt begränsad av geometrin i djupled. Bör ju lösa uppgiften finfint. Med det sagt ser det ju bara ut att vara en helt vanlig slingrig kanal (teknisk term) istället för en teslaventil på bilden?

Jo jag har faktiskt varit med om att man borrat ett litet hål i en backventil. tror det mer handlade om att det inte skulle bli ett difftryck över den så att den inte kunde öppna. Men som sagt, i riktigt processindustri är denna typen av konstruktioner inte intressanta.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av SiRai:

Förstår inte hur Apple kan ligga så långt före alla andra.

När det gäller arm cpuprestanda så tror jag den huvudliga orsaker ligger i satsade pengar. Där de ligger så långt före på mobilsidan än vad deras kunder egentligen behöver, men det motiveras med att de satsar på samma cpu på fler apparater.

Missförstå mig inte. Apple A15 är inte alls tillräckligt snabb och energisnål. prestandan i den är dock otroligt mycket mer än vad de flesta av deras kunder behöver och det bättre hade varit med en billigare mobilcpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Med det sagt ser det ju bara ut att vara en helt vanlig slingrig kanal (teknisk term) istället för en teslaventil på bilden?

En Teslaventil är inte en traditionell ventil.
Det är den "slingriga kanalen" som är en tesla ventil.
En konstruktion där vätska eller gas har lättare att flöda i ena riktningen än den andra.
Sen sätter man flera "slingror" efter varandra för att förstärka effekten.
Där flödet i fel riktning blir ännu mer restriktivt. Medans flöde i önskad riktning inte påverkas lika mycket.

Om du har en gas som antänds i teslaventilen så accelererar flamfronten genom ventilen.

Teslaventiler används i jetmotorer.

Har du någonsin rest med flygplan och flygplanet hade jetmotor istället för propellermotor så har du använt teslaventiler.