Xiaomi introducerar ett kyligt kretslopp för att hålla telefonerna svala

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

När jag praktiserade inom VVS, så sa en del envägsventil. Varav min mentor alltid blev arg och sa att det heter backventil. Så jag chansar på att språkutvecklingen eller bara ett enklare sätt att beskriva hur en backventil fungerar som ligger bakom ordvalet.

Jo men även teslaventilen heter ju "a fixed-geometry passive check valve". Check valve = backventil. Din mentor hade rätt och borde plockat fram livremmen.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

min gamla LG G3 blev extremt varm på vissa ställen. jag rootade telef och undervoltade det sänkte närmare 15 grader.

jag tror denna teknik / fördela värmen över hela telef och inte som G3an och andra som blev punkt varm och var inte kul att hålla i

Permalänk
Medlem

Kanske nåt för hardcore mobilgamers eller folk som filmar i ändlösa timmar i 4K eller nåt? Jag gör varken det ena eller det andra och har inga värmeproblem med min oneplus 8T.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Kul att det görs framsteg inom kylning, om detta går bra kan tekniken spilla över till laptops etc vore grymt med bättre kylning till mobila enheter!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Ja de ju ofta ristelefoner som Xiaomi och Oneplus som har problem med värmen. Men tydligen får man ”mycket för pengarna”.

Även mina Samsung S8 och S10 blir varma.

Ibland så varma att metallramen blir obehaglig att hålla i.. är väl vid +65c huden börjar reagera så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller arm cpuprestanda så tror jag den huvudliga orsaker ligger i satsade pengar. Där de ligger så långt före på mobilsidan än vad deras kunder egentligen behöver, men det motiveras med att de satsar på samma cpu på fler apparater.

Missförstå mig inte. Apple A15 är inte alls tillräckligt snabb och energisnål. prestandan i den är dock otroligt mycket mer än vad de flesta av deras kunder behöver och det bättre hade varit med en billigare mobilcpu.

Hur menar du att A15 inte är snabb nog eller energisnål nog? Finns det någon annan som ens kommer nära?

Permalänk

Har för mig att MicroSoft hade en vattenkyld telefon, en av de sista de gjorde.

Edit Lumia 950 var vattenkyld

https://www.extremetech.com/mobile/215724-microsoft-announces...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Hur menar du att A15 inte är snabb nog eller energisnål nog? Finns det någon annan som ens kommer nära?

Jag ville förtydliga. Inte ens iphone 58 kommer vara tillräckligt snabb eller kraftfull så det inte finns någon mening att göra en snabbare. Däremot går man se på vilket behov användarna har och yttersr få upplever de nya iphones som sega. Många upplever dem dock dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Även mina Samsung S8 och S10 blir varma.

Ibland så varma att metallramen blir obehaglig att hålla i.. är väl vid +65c huden börjar reagera så?

Bör vara lägre skulle säg över 45-50 grader är ganska obehagligt och kan leda till brännskador efter längre perioder.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Bör vara lägre skulle säg över 45-50 grader är ganska obehagligt och kan leda till brännskador efter längre perioder.

Mycket möjligt, svårt att veta exakt utan en sån tempsensor som ej Samsung ej har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller arm cpuprestanda så tror jag den huvudliga orsaker ligger i satsade pengar. Där de ligger så långt före på mobilsidan än vad deras kunder egentligen behöver, men det motiveras med att de satsar på samma cpu på fler apparater.

Missförstå mig inte. Apple A15 är inte alls tillräckligt snabb och energisnål. prestandan i den är dock otroligt mycket mer än vad de flesta av deras kunder behöver och det bättre hade varit med en billigare mobilcpu.

Hur menar du? A15 är fortfarande relevant sett ur prestanda om 5 år. Sällan man kan säga att man får ”för mycket” prestanda. Titta bara på Intels Sandy Bridge som än idag tjänar många speldatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ville förtydliga. Inte ens iphone 58 kommer vara tillräckligt snabb eller kraftfull så det inte finns någon mening att göra en snabbare. Däremot går man se på vilket behov användarna har och yttersr få upplever de nya iphones som sega. Många upplever dem dock dyra.

Användares behov kommer såklart alltid att öka (mycket för att utvecklarna använder så mycket det finns i snitt och vissa funktioner behöver fortfarande mer prestanda än dagens enheter har (realtids strålspårning t.ex)

Men det betyder inte att Apples nuvarande inte är bra nog även om 5-10 år för de flesta. Många sitter idag kvar på 6S som fortfarande kan köra iOS15. Och det är inte CPU-prestandan som är största anledningen till att folk uppgraderar tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Grundproblemet är betydligt enklare än så. Android kör normalt med kretsar med TDP på 10 watt, medan iPhones kretsar har TDP på 6 watt. Utöver detta är även kretsarna från Apple något snabbare (10-20%).

Qualcomm, Samsung, Google, Microsoft med flera har helt enkelt lite att jobba på.

Fast SD855 kördes på 5W och telefonerna blev ändå tokvarma så det stämmer ju väl inte att det skulle vara det?

Permalänk

Äger en iPhone 13 PRO och en Rogphone 5, tycker iPhone är sval vid normalt andvändande som sociala medier youtube och surfa på safari.
Rogphone5 blir vid samma andvändande ljummen asså inte varm men man känner att den är markant varmare än sin kroppstemperatur.
Om vi ska snackar spelande och filma 4k 60fps så blir det helt annorlunda. Visst iPhone har bättre prestanda ingen snack om saken men rogphonen vinner nog ändå den blir ju varm men inte glödhet som iphonen. Så slutsatsen är rogphonen vinner om du ska spela mobil spel den håller samma prestanda genom hela registret utan att droppa fps, men iPhone trottoar efter 20-30 spelande och även att skärmen tonas ner när den blir varm. Mest störande när du sitter i solen och skärmen tonas till lägre ljusstyrka för att den inte ska bli överhettad det problemet existerar inte på rogphonen.
Har ändå iphone som daily driver gör inga avancerade saker med mobilen pratar i telefon och Snapchat mestadels , och iPhonen har mer SOT så slipper ladda den lika ofta

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Kompetens, hårt arbete och tur. Och mycket pengar

Det har nästan inget med tur att göra. De har jobbat för detta sedan innan de designade sin första SOC (A4) när de (tex) köpte PA Semi (2008). De har haft en långsiktig strategi för alla sina mobila produkter (och numer även stationära) och exekverar väldigt bra på den.

Det enda jag skulle kunna tänka mig är lite turligt är hur så många av Apples konkurrenter kan vara så usla på området, samtidigt. Säkerligen inget Apple själva har räknat med. Det är bara bonus.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Det har nästan inget med tur att göra. De har jobbat för detta sedan innan de designade sin första SOC (A4) när de (tex) köpte PA Semi (2008). De har haft en långsiktig strategi för alla sina mobila produkter (och numer även stationära) och exekverar väldigt bra på den.

Det enda jag skulle kunna tänka mig är lite turligt är hur så många av Apples konkurrenter kan vara så usla på området, samtidigt. Säkerligen inget Apple själva har räknat med. Det är bara bonus.

Tur, eller slumpen, har alltid ett (litet) finger med i spelet. Troligtvis har det inte en stor del här, men det är omöjligt att veta i förväg om forskning och utveckling blir så bra som modeller, teori och planering säger.