Vattenfall: "Miners är bra resurser"

Permalänk
Medlem

Vänta nu. var det inte brist? tror knappast att miners tänker strypa sin mining för godhetens skull...
Prove me wrong!

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Är det redan första April ?

Citat:

Då är kryptominers bra resurser, för de kan väldigt enkelt både gå ned och styra upp sin förbrukning. Det blir som en buffert för energiproduktionen.

Fast varför skulle miners vilja gå ner i elproduktion om de tjänar mer pengar på att köra fullt blås hela tiden?

Kanske om man skulle ha något system med kraftigt fluktuerande elpriser och att miners kan följa de fluktuerande elpriserna i realtid och automatiskt anpassa mining farmen efter att mina mycket eller "strömsnålt" beroende på vad elpriset är just nu.

Men om elpriserna är kraftigt fluktuerande så kan det även innebära att det blir dyrt att "Tanka" elbilen på dagtid eller för företag att producera saker. Att det blir mer lönsamt att ha nattjobbare eller att vissa dagar är mer eller mindre lönsamma/olönsamma.

Eller ska det erbjuda specialabonnemang för miners med kraftigt fluktuerande elpriser och mer stabila elpriser för andra företag?
Då måste elpriserna vara så låga under "lågsäsong" att den totala elkostnaden under ett år blir lägre för miners och andra som har stora möjligheter att styra sin elförbrukning efter elpris.
Annars finns det ingen anledning att välja ett sånt abonnemang över ett "trögare" abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Låter vettigt att vi låter minig av kryptovalutor sänka hushållens köpkraft och industrins konkurrenskraft... Förstår att Vattenfall som stor elproducent inte ser det som ett direkt problem, men övriga samhället kanske inte ser det som en sund ekonomisk styrning.

Enda gången det fungerar att låta överskottsenergin gå till mining är om producenterna själva gör det, annars har vi direkt en konkurrenssituation om resurserna där elproducenten i ett inledande skede bara står som vinnare. I ett senare skede kommer staten ändå att få gå in och reglera miningen.

Om det är överskottsel kommer det per definition inte påverka elpriset. För då är elpriset redan fastställt.

Permalänk
Medlem

Vattenfall kanske kan bygga en radiatorpark intill vattenkraftverken, för att göra av med överskottsenergin, om det nu är så bra.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det låter lite som när någon säger att det är bra att bära omkring på en tegelsten, för dom gånger man behöver kunna springa lite fortare så är det bara att släppa den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon228747:

Senaste nytt: Elproducent gillar elkonsumenter.

Kortsiktigt tänk är det bästa med människan! <3

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whisky:

Staten vill väl inte förbjuda folk att tjäna pengar? Vad är statens huvudsakliga inkomstkälla?

Ja, inte är det bitcoin iallafall då det tydligen är väldigt få som skattar för vinsten mer än på inköp av el och GPU:er med tillbehör.

Får verkligen hopoas att alla miners stänger av sina datorer så fort vi får elbrist i landet så vi får nytta av vår buffert😂😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nej nej ni har alla missförstått. Enligt vattenfall kommer mining riggarna att gå 95 % av tiden. (Ironi för de som inte förstod)

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se elavtalet med serverhallen som bara bryter krypto när det passar för vattenfall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Jag skulle vilja se elavtalet med serverhallen som bara bryter krypto när det passar för vattenfall

Facebook och liknande datorhallar betalar väl väldigt lite i elkostnad då de istället skapar massor av jobb, blev iallafall säkert 10 pers eller liknande i Västerås😀👍

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Nej, Jag missade inte det. Jag köper inte det han säger helt enkelt.

Och varför köper du inte att det skulle vara ett legitimt syfte?

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite tröttsamt att alla trådar som har något med krypto att göra alltid slutar i en cirklejerk där alla miners tjafsar om hur det skulle vara bra för samhället på något sätt och inte alls ett sätt att få pengar i plånboken för ingen som helst arbetsinsats...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Är själv mot crypto så som det är idag, men förstår Vattenfall i deras utspel.
Det är lättare att styra "icke essentiell" elförbrukning till att dra mindre när övrig belastning är hög, istället för att justera elproduktionen efter efterfrågan. Crypto borde vara lätt att justera på sekundbasis.
Tycker dock själv att det vore bättre att satsa på att reglera mot vätgasgenerering/energilagring vid överproduktion som kan användas tid elbrist istället, borde ju vara minst lika lättreglerat än att reglera kraftverken.

Permalänk
Medlem

Ju mer efterfrågan ju mer skatt och övervinst på vattenkraft! Bara BitCoin drar två Sverige. Vansinne! Hoppas elpriset blir 5kr/kWh, så att folk vaknar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Vänta nu. var det inte brist? tror knappast att miners tänker strypa sin mining för godhetens skull...
Prove me wrong!

Bristen är just nu i södra Sverige och för fabriker pga att det inte är så effektivt att överföra energi från norra Svergie. Som det tidigare svaret i tråden så skulle man istället kunna bryta Bitcoin med överskottsenergin i norr för att sen använda de och köpa ström eller göra investeringar i söder.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är det redan första April ?

Fast varför skulle miners vilja gå ner i elproduktion om de tjänar mer pengar på att köra fullt blås hela tiden?

Kanske om man skulle ha något system med kraftigt fluktuerande elpriser och att miners kan följa de fluktuerande elpriserna i realtid och automatiskt anpassa mining farmen efter att mina mycket eller "strömsnålt" beroende på vad elpriset är just nu.

Ja, det låter väl som att den typen av upplägg är själva grunden för uttalandet?
Och att till skillnad från industri som faktiskt producerar något så är detta osedvanligt väl anpassat att snabbt slå på/av.

Skrivet av GuessWho:

Men om elpriserna är kraftigt fluktuerande så kan det även innebära att det blir dyrt att "Tanka" elbilen på dagtid eller för företag att producera saker. Att det blir mer lönsamt att ha nattjobbare eller att vissa dagar är mer eller mindre lönsamma/olönsamma.

Om man tänker sig att privatkunder skulle ha samma villkor som industri som idag hjälper till att balansera förbrukningen i elnätet, ja.
Det känns ju dock inte som att det finns någon sådan implikation i uttalandet.

Skrivet av GuessWho:

Eller ska det erbjuda specialabonnemang för miners med kraftigt fluktuerande elpriser och mer stabila elpriser för andra företag?
Då måste elpriserna vara så låga under "lågsäsong" att den totala elkostnaden under ett år blir lägre för miners och andra som har stora möjligheter att styra sin elförbrukning efter elpris.
Annars finns det ingen anledning att välja ett sånt abonnemang över ett "trögare" abonnemang.

Jag tolkar det som samma typ av villkor som viss industri redan erbjuds idag, där de i praktiken får sänkta elkostnader i utbyte mot att acceptera att öka/minska utnyttjandet baserat på effektbalansen i nätet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om det är överskottsel kommer det per definition inte påverka elpriset. För då är elpriset redan fastställt.

Elpriset bestäms av tillgång och efterfrågan, och om efterfrågan hela tiden ligger nära tillgången kommer priserna att pressas uppåt. Med vår differentierade prissättning på el kommer dessutom elen alltid att vara billigare i norra Sverige. Gissa var alla miners kommer att ställa sin utrustning? Inte är det i Skåne iaf... Här är det bara Microsoft som får etablera elintesiv verksamhet, sånt som livsmedelsproduktion får stå tillbaka då kapaciteten i nätet inte räcker till...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Börjar bli lite tröttsamt att alla trådar som har något med krypto att göra alltid slutar i en cirklejerk där alla miners tjafsar om hur det skulle vara bra för samhället på något sätt och inte alls ett sätt att få pengar i plånboken för ingen som helst arbetsinsats...

Jag tvivlar att det finns så många bitcoin miners här på Swec. Men det är möjligtvis de som minade med GPUer och sedan har följt och lärt sig hur tekniken kan utnyttjas i olika syften tex det som Vattenfall nämnde.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Elpriset bestäms av tillgång och efterfrågan, och om efterfrågan hela tiden ligger nära tillgången kommer priserna att pressas uppåt. Med vår differentierade prissättning på el kommer dessutom elen alltid att vara billigare i norra Sverige. Gissa var alla miners kommer att ställa sin utrustning? Inte är det i Skåne iaf... Här är det bara Microsoft som får etablera elintesiv verksamhet, sånt som livsmedelsproduktion får stå tillbaka då kapaciteten i nätet inte räcker till...

Elpriset bestäms av den dyraste producenten som behövs för att möta efterfrågan. Därför har all (över)produktion samma pris. Om miners endast använder överskottet kommer det med andra ord inte påverka priset.

Permalänk
Medlem

Roligt och se vissa gamers förespråka förbud för kryptovaluta när de egentligen handlar om att de ska kunna lira diablo 2 och overwatch med senaste rtxkorten.

Permalänk
Inaktiv

Nåt jag noterade även i partiledardebatten, är att folk tycks ha noll koll på hur elnätet fungerar. Rekommenderar att lägga ett par timmar på att förstå hur produktion funkar, göra skillnad på elbrist & kapacitetsbrist, förstå hur export påverkar inhemska priser, osv. Rätt skrämmande att partiledare har så dålig koll dock.

Kort sagt blir det en jävla röra att diskutera när folk blandar sina egna åsikter om "elbristen", krypto, miljö, elbilar är egentligen dåliga för miljön osv. Save your breath, läs på istället. En åsikt kan vilken idiot som helst ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Roligt och se vissa gamers förespråka förbud för kryptovaluta när de egentligen handlar om att de ska kunna lira diablo 2 och overwatch med senaste rtxkorten.

Jag bryr mig faktiskt väldigt lite om det.

Jag tycker bara det är ett sånt fullständigt meningslöst och onödigt resursslöseri

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Fast varför skulle miners vilja gå ner i elproduktion om de tjänar mer pengar på att köra fullt blås hela tiden?

För att priset fluktuerar under dygnets 24 timmar och under vissa delar är det helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att bränna genom så många kWh som de normal gör. De förlorar helt enkelt pengar på det hela.

Skrivet av GuessWho:

Kanske om man skulle ha något system med kraftigt fluktuerande elpriser och att miners kan följa de fluktuerande elpriserna i realtid och automatiskt anpassa mining farmen efter att mina mycket eller "strömsnålt" beroende på vad elpriset är just nu.

Det är ju så det fungerar. Nu, om någon timme betalar jag 3:50 per kWh. Lagom till middagslagningen, jättebra. Under natten kan jag ligga på 15 öre, eller som förra veckan, minuspris så vi fick betalt för att använda elen (dock blev det ju avgifter och skatt på dessa, så vi betalade väl 2 öre per kWh ändå....)

Skrivet av GuessWho:

Men om elpriserna är kraftigt fluktuerande så kan det även innebära att det blir dyrt att "Tanka" elbilen på dagtid eller för företag att producera saker. Att det blir mer lönsamt att ha nattjobbare eller att vissa dagar är mer eller mindre lönsamma/olönsamma.

Igen, precis så det redan fungerar. De flesta har dock inte "slått på" timpris i sitt elabonnemang, men gör man det får man timtaxa och mätaren läses av hela tiden. Hela sverige håller på att byta elmätare igen och man kan numera få real-tids avläsning direkt till t.ex. Home Assistant o.l.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Elpriset bestäms av den dyraste producenten som behövs för att möta efterfrågan. Därför har all (över)produktion samma pris. Om miners endast använder överskottet kommer det med andra ord inte påverka priset.

Jo, men nu är ju problemet att sol och vind inte är tillförlitliga producenter vilket leder till att det kommer att krävas stöd från reglerbar poduktion, produktion som straffbeskattas för att den inte räknas som förnybar och miljövänlig. Det kommer väldigt ofta att finnas överskott, dock inte tack vare miljövänlig produktion, utan på grund av... så vill man öka smutsig elproduktion och höj elpriserna så kör miningriggar för all del. Personligen är jag inte intresserad av att betala 3ggr elpriset mot mina norrländska kollegor.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Rena tramset. Klart han gärna ser att det konsumeras så mycket el som möjligt när hans, liksom miners plånbok. påverkas positivt av det. Rent skandalöst att man från statligt håll uppmuntrar Proof of Work när vi ska vara så gröna och snälla mot miljön.

Sen det här med att "reglera"... Tror han på allvar att Miners skulle tagga ner bara för att det är hård belastning på elnätet, eller ploppa i ett extra 3090 när belastningen är "för låg". miners minar rimligen för sina egna plånböckers skull och skiter i belastningen på elnätet. Det finns redan en reglering och det kallas spotpriser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Facebook och liknande datorhallar betalar väl väldigt lite i elkostnad då de istället skapar massor av jobb, blev iallafall säkert 10 pers eller liknande i Västerås😀👍

Man kan ju tycka vad man vill om det, personligen är jag både emot det men tycker heller inte det är någon bra jämförelse för den delen heller... Facebook är iaf ett väletablerat företag som fyller nån "meningsfull funktion" (personligen använder jag inte Facebook men många gör det)
Men är väldigt naivt det i praktiken skulle fungera att serverhallar bara går när vattenfall ska balansera sitt elnät, knappast något man kan/ska planera sitt elnät för iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Jo, men nu är ju problemet att sol och vind inte är tillförlitliga producenter vilket leder till att det kommer att krävas stöd från reglerbar poduktion, produktion som straffbeskattas för att den inte räknas som förnybar och miljövänlig. Det kommer väldigt ofta att finnas överskott, dock inte tack vare miljövänlig produktion, utan på grund av... så vill man öka smutsig elproduktion och höj elpriserna så kör miningriggar för all del. Personligen är jag inte intresserad av att betala 3ggr elpriset mot mina norrländska kollegor.

Det största reglerbara energislaget vi har här är vatten, men det straffbeskattas inte. Det finns inget energislag som straffbeskattas så vitt jag vet, men du kanske tänker på utsläppsrätter eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raynstorm:

Börjar bli lite tröttsamt att alla trådar som har något med krypto att göra alltid slutar i en cirklejerk där alla miners tjafsar om hur det skulle vara bra för samhället på något sätt och inte alls ett sätt att få pengar i plånboken för ingen som helst arbetsinsats...

Sssssch! Du avslöjar ju deras våta drömmar nu!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fast varför skulle miners vilja gå ner i elproduktion om de tjänar mer pengar på att köra fullt blås hela tiden?

Detta finns redan idag bland storslukare inom "effektreserven" och heter "förbrukningsreduktion".

Det funkar som så att om Svenska Kraftnät bedömer inte kunna leverera tillräcklig effekt, så får vissa på förhand upphandlade företag helt enkelt betalt för att stå bort produktion. Man "producerar" helt enkelt effekt genom att medvetet stå bort förbrukning.

Naturligtvis tjänar företagen de på detta, så det är en förlust för (i slutändan) konsumenterna. Så visst skulle miners kunna plats in bra här, de har ju betydligt enklare för att stänga ner och starta upp än ett åbäke som typ Holmen eller Rottneros.

Däremot kan man ställa sig frågan vad får samhället för dessa miners som slukar effekt? Från Holmen får vi i alla papper vi kan torka röven med. Om det bara vore så väl med bitcoin.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tolkar det som samma typ av villkor som viss industri redan erbjuds idag, där de i praktiken får sänkta elkostnader i utbyte mot att acceptera att öka/minska utnyttjandet baserat på effektbalansen i nätet.

Intressant.

Men det kräver ju lite framförhållning om man ska anställa eller säga upp personal.
Även hur man lägger scheman.
Hur lätt/svårt det är att få folk att arbeta olika tider.
Hur mycket mer man behöver betala i lön för att få folk att arbeta obekväma tider.

För mining kanske det inte spelar så stor roll.
Men för andra företag som har större behov av mer personal för att kunna driva verksamheten så blir tillgången till personal en viktig faktor.

Om man arbetar mot kunder så spelar ju även kundernas tider och vanor roll.