Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Personligen hade jag inte valt någon av dom och istället köpt en ultrawide-skärm som har stöd för Picture by Picture (vilket Xiaomi-skärmen saknar).

Läser man hos DELL så har deras skärm Picture by Picture faktiskt.
Se nedan:

https://www.dell.com/sv-se/shop/v%C3%A4lvda-bildsk%C3%A4rmen-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanaticos:

Läser man hos DELL så har deras skärm Picture by Picture faktiskt.
Se nedan:

https://www.dell.com/sv-se/shop/v%C3%A4lvda-bildsk%C3%A4rmen-...

Ja. Men ej ultrawide.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanaticos:

Även jag står och väljer en skärm i denna storlek och tänkte höra mig för hos experterna.
Vad tycker ni hur den länkade DELL skärmen står sig mot Xiaomin?

Skärmen kommer att användas till hemarbete till 90% och då inga avancerade uppgifter alls.
En hemmaskärm helt enkelt.....
Fick för mig (ej expert i ämnet) att DELL skärmen är ganska bra men jag finner den ganska snygg också.

Vad säger ni som förstår sig bättre?

https://www.computersalg.se/i/7169044/dell-s3221qs-led-sk%C3%...

Ultrawide blir ju ett helt annat use-case och då är det bara fråga om din personliga användning. Prioriterar du multitasking över bildkvalitet, kör på Xiaomin. Eller köp 2st 4K skärmar.

Permalänk

Det är just detta med UltraWide som gnager i mig....
Jag är i behov av multitasking men mestadels handlar det om 2 olika dokument. På kontoret har jag 2 st 27" skärmar men som sagt ett dokument/program per skärm för det mesta.

Det känns som allt annat talar till Dells fördel, för att inte nämna deras garantier!
Men trots allt det är jag så sugen på ultra wide utan att ens ha provat det 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Personligen hade jag inte valt någon av dom och istället köpt en ultrawide-skärm som har stöd för Picture by Picture (vilket Xiaomi-skärmen saknar).

Vet inte var du får det från. Min har den funktionen i alla fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vet inte var du får det från. Min har den funktionen i alla fall.

Intressant! Visste jag faktiskt inte. Får dubbelkolla på grabbens skärm hemma.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vet inte var du får det från. Min har den funktionen i alla fall.

Skrivet av cheddar_bob5:

Intressant! Visste jag faktiskt inte. Får dubbelkolla på grabbens skärm hemma.

Cheddar kanske menar split-screen med separat input på varje halva vilket inte funkar AFAIK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Cheddar kanske menar split-screen med separat input på varje halva vilket inte funkar AFAIK.

Funktionen finns i alla fall i menyn. Har dock inte testat om det fungerar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Cheddar kanske menar split-screen med separat input på varje halva vilket inte funkar AFAIK.

Precis!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Cheddar kanske menar split-screen med separat input på varje halva vilket inte funkar AFAIK.

Skrivet av Alphahanne:

Funktionen finns i alla fall i menyn. Har dock inte testat om det fungerar.

Skrivet av cheddar_bob5:

Har testat, dock utan att koppla in en extra källa då jag inte har någon att koppla in tillräckligt nära, men utifrån det snabba testet så verkar det fungera. Jag kan iaf välja olika källor till de båda halvorna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har testat, dock utan att koppla in en extra källa då jag inte har någon att koppla in tillräckligt nära, men utifrån det snabba testet så verkar det fungera. Jag kan iaf välja olika källor till de båda halvorna.

Ja det går att köra dubbla källor, jag har testat med dubbla källor på båda mina skärmar och på dom funkar det iallafall. Vad är det som inte ska funka frågar jag dom som säger att det inte funkar?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Personligen hade jag inte valt någon av dom och istället köpt en ultrawide-skärm som har stöd för Picture by Picture (vilket Xiaomi-skärmen saknar).

Nu vill jag påstå att du pratar i nattmössan. Min Xiaomi har definitivt PBP/PIP.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ja det går att köra dubbla källor, jag har testat med dubbla källor på båda mina skärmar och på dom funkar det iallafall. Vad är det som inte ska funka frågar jag dom som säger att det inte funkar?

Skrivet av scienta:

Nu vill jag påstå att du pratar i nattmössan. Min Xiaomi har definitivt PBP/PIP.

Vilken upplösning kör ni på varje halva? 1720x1440?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Vilken upplösning kör ni på varje halva? 1720x1440?

Vill minnas att upplösningen delas rakt av, ja. 1720x1440 borde stämma.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Snygg skärm!
Fick min Xiaomi igår efter att ha beställt den på Miistore för strax över 4000:-

Jag har nu försökt att hitta i tråden namnet på programvaran man använder för att ordna med delning av skärmen samt allt kring det
Osäker på om det var just i denna tråd eller någon annan av de 1000 man varit inne på innan köp.

Något med toolbox vill jag minnas, vill mest prova vad programmet har att erbjuda då jag är osäker på om jag ens har behov av det.

Någon som vet vad jag mumlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanaticos:

Snygg skärm!
Fick min Xiaomi igår efter att ha beställt den på Miistore för strax över 4000:-

Jag har nu försökt att hitta i tråden namnet på programvaran man använder för att ordna med delning av skärmen samt allt kring det
Osäker på om det var just i denna tråd eller någon annan av de 1000 man varit inne på innan köp.

Något med toolbox vill jag minnas, vill mest prova vad programmet har att erbjuda då jag är osäker på om jag ens har behov av det.

Någon som vet vad jag mumlar om?

Microsoft Powertoys och där FancyZones tror jag du letar efter:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Tack, det var precis det jag sökte!

Permalänk
Medlem

Någon mer som upptäckt burn-in i samband med uppdatering till windows 11? Siluetten av den gamla windowssymbolen samt lite annat finns tyvärr kvar i vänstra hörnet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Någon mer som upptäckt burn-in i samband med uppdatering till windows 11? Siluetten av den gamla windowssymbolen samt lite annat finns tyvärr kvar i vänstra hörnet.

Har haft min i snart ett år nu och märker inga som helst tendenser till burn-in. Nu kör jag dock med dolt aktivitetsfält.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Bildexpert 📺

Någon burn-in med permanenta förändringar lär man inte få i första taget. Tillfällig retention är väldigt vanligt även på LCD:er. Ungefär en en tredjedel av alla LCD:er jag testat eller använt visar upp retention i någon form efter längre exponeringar av statiska bilder. Man får använda skärmsläckare oftare om det upplevs som störande

Permalänk
Medlem

Finns det någon specifik skärminställning som rekommenderas slå på?

Har annars bara kört min i standard med Nvidia inställningar på sistone.

Permalänk
Medlem

Jag tycker väldigt bra om min Xiaomi, men jag undrar vad som händer om jag någonsin får lust att skaffa en till skärm. Har någon erfarenhet av att ha en Ultrawide-skärm och en 4K samtidigt?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castanea:

Jag tycker väldigt bra om min Xiaomi, men jag undrar vad som händer om jag någonsin får lust att skaffa en till skärm. Har någon erfarenhet av att ha en Ultrawide-skärm och en 4K samtidigt?

Det är inga problem så länge du har ett grafikkort som orkar med det. Jag har kört min Dell 43” samt en av mina Xiaomi utan problem. Det största problemet är att få plats med skärmarna på skrivbordet. I dagsläget kör jag dubbla Xiaomi till min privata dator samt min Dell 43” som jobbskärm på ett annat skrivbord.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Någon som vet om det finns någon firmwareuppdatering för skärmen eller så? Upplever att skärmens menysystem är tveklöst skärmens svagaste och tyvärr, sämsta punkt. Byter dagligen flera gånger mellan ingångar, och att inte kunna hoppa direkt till ingångsvalen är påfrestande.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Delarium.:

Någon som vet om det finns någon firmwareuppdatering för skärmen eller så? Upplever att skärmens menysystem är tveklöst skärmens svagaste och tyvärr, sämsta punkt. Byter dagligen flera gånger mellan ingångar, och att inte kunna hoppa direkt till ingångsvalen är påfrestande.

Detta är ett generellt problem idag med de flesta skärmar: gränssnittet är uselt och trenden pekar åt fel. Det går bakåt snarare än framåt eftersom det som driver utvecklingen inte är bättre utan billigare produkter. 2005 kunde man köpa skärmar som kunde växla mellan två ingångar med en direktknapp på fronten. Idag är den funktionen svår att finna.

Har du behovet att byta ingång ofta skulle jag rekommendera att leta efter andra alternativ, likt någon skärm med inbyggd KVM-switch eller till och med en separat KVM-Switch.

Permalänk
Medlem

Letar efter en gasarm som passar till denna skärm, vad rekommenderar ni då?

Skulle denna funka tro?

https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/ljud-bild/skärm-tv-f...

Specad för 32" och 8KG.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Def_Dog:

Letar efter en gasarm som passar till denna skärm, vad rekommenderar ni då?

Skulle denna funka tro?

https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/ljud-bild/skärm-tv-f...

Specad för 32" och 8KG.

Jag använder den här (till en liknande skärm):
https://www.inet.se/produkt/2205314/m-vesa-gas-lift-arm-singl...
10kg-rating.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag använder den här (till en liknande skärm):
https://www.inet.se/produkt/2205314/m-vesa-gas-lift-arm-singl...
10kg-rating.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har haft min i snart ett år nu och märker inga som helst tendenser till burn-in. Nu kör jag dock med dolt aktivitetsfält.

Av just den anledningen? Trodde det var ytterst ovanligt med burn-ins? No?

Permalänk
Medlem

Inte så mycket aktivitet här.. men köpte precis skärmen och har haft den hemma dryga dygnet.
Har fått lite hjälp och tips på Reddit där man pratat en del om "flimmer" i spel. Jag upplevde det igår och några användare på Reddit sa att de inte kunde köra med originalkabeln i 144 hz, då det ledde till "artefacts and whatnot".

Hur har ni, som äger skärmen och spelar, gjort för att lösa eventuellt sådana flimmer-problem?

Tack på förhand!
Är fantastiskt trevlig att plugga på med delad skärm och ska köpa en extra DP-kabel för att kunna koppla in jobbdatorn de dagar jag jobbar hemma 🥰