Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

När frågan ändå är uppe någon som vet någon bra oljefri kompressor? För oljefria och vattenfria är det man ska blåsa i en dator?

Se den jag tidigare länkat från Jula, fått bra recensioner.

För elektronik är det oljefri som gäller.
Vattenfilter är inte lika viktigt, fukt finns i luften normalt, och blir inte värre av en kompressor.

Vill man dock ha vattenfilter så finns det på ex Biltema som tillbehör, och diverse andra butiker.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en av dessa och är otroligt nöjd. Fungerar utmärkt till att blåsa rent båda tangentbord, musmatta och kylflänsar/radiatorer inne i datorn och dylikt. Hittar då och då ytterligare användningsområden för den.

Den har två "hastigheter", och på den långsammare tycker jag inte att den låter överdrivet högt (kan använda den 03 på morgonen i lägenhet utan att få arga grannar). På den snabbare "hastigheten" låter den lite mer men satan vad den blåser då, speciellt med munstycket som ger mest koncentrerad luftstråle. Mycket bättre tryck än luft på burk. Att man dessutom kan använda den i vilken vinkel man vill och i mycket längre "bursts" än luft på burk är ytterligare fördelar.

Sedan spar man i långa loppet in det mot burk-lösningen enkelt, drar sig inte för att använda den och slutligen spar man in lite på miljön. Tar mycket mindre plats än en riktig kompressor, men så länge det enbart är för saker att blåsa inomhus så fyller det mer eller mindre samma funktion, iaf i mitt fall.

Som sagt, rekommenderas varmt.

https://www.amazon.se/gp/product/B01G1Z0RF0/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av anon330584:

Se den jag tidigare länkat från Jula, fått bra recensioner.

För elektronik är det oljefri som gäller.
Vattenfilter är inte lika viktigt, fukt finns i luften normalt, och blir inte värre av en kompressor.

Vill man dock ha vattenfilter så finns det på ex Biltema som tillbehör, och diverse andra butiker.

Var köper man olje respektiva vattenfilter till luftkompressorn? Finns det på Biltema?

Skrivet av aMp:

Jag köpte mig en av dessa och är otroligt nöjd. Fungerar utmärkt till att blåsa rent båda tangentbord, musmatta och kylflänsar/radiatorer inne i datorn och dylikt. Hittar då och då ytterligare användningsområden för den.

Den har två "hastigheter", och på den långsammare tycker jag inte att den låter överdrivet högt (kan använda den 03 på morgonen i lägenhet utan att få arga grannar). På den snabbare "hastigheten" låter den lite mer men satan vad den blåser då, speciellt med munstycket som ger mest koncentrerad luftstråle. Mycket bättre tryck än luft på burk. Att man dessutom kan använda den i vilken vinkel man vill och i mycket längre "bursts" än luft på burk är ytterligare fördelar.

Sedan spar man i långa loppet in det mot burk-lösningen enkelt, drar sig inte för att använda den och slutligen spar man in lite på miljön. Tar mycket mindre plats än en riktig kompressor, men så länge det enbart är för saker att blåsa inomhus så fyller det mer eller mindre samma funktion, iaf i mitt fall.

Som sagt, rekommenderas varmt.

https://www.amazon.se/gp/product/B01G1Z0RF0/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Den där kan knappast vara ESD-fri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Vattenfilter är inte lika viktigt, fukt finns i luften normalt, och blir inte värre av en kompressor.

Nja. Vatten kondenseras i tanken och när det blir tillräckligt mycket så är risken stor att det sprutar vatten likväl som luft. Dränerar man regelbundet är det inget problem men jag tror många som skaffat kompressor inte tänker på det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Se den jag tidigare länkat från Jula, fått bra recensioner.

För elektronik är det oljefri som gäller.
Vattenfilter är inte lika viktigt, fukt finns i luften normalt, och blir inte värre av en kompressor.

Vill man dock ha vattenfilter så finns det på ex Biltema som tillbehör, och diverse andra butiker.

Fuktig luft som komprimeras och därefter blåses ut avger betydligt mera fukt per tidsenhet pga kompressionen... Det är ingen raketforskning direkt.

Vidare så kräver dom flesta luftdrivna verktyg såsom borrmaskiner, mutterdragare och slaghammare någon typ av smörjning för att fungera över tid. Den mängden luft som avges till den komprimerade luften från en oljesmord kompressor är inte tillräcklig för att smörja luftdrivna verktyg, för detta ändamål finns så kallade dimsmörjare att montera efter kompressorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Var köper man olje respektiva vattenfilter till luftkompressorn? Finns det på Biltema?

Ja de har det men vattenfilter är nått annat, du ska ha en vattenavskiljare för du ska ju inte filtrera dricksvatten.
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressortillbehor/...
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/tryckluftstillbehor/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.