Vattenfall: "Miners är bra resurser"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Senaste nytt: Elproducent gillar elkonsumenter.

Vad kommer härnäst? Bagare som gillar att folk köper bröd? Apple gillar att folk köper mobiler?

Skrivet av anon14781:

Skulle det vara en nyhet, att staten vill förbjuda folk att tjäna pengar?

Huh? Varför skulle staten förbjuda att folk tjänar pengar när landets absolut största inkomstkälla är skatter?

Skrivet av dakke:

behövs inte, sverige har redan gett multimiljardärföretaget facebook en deal of a lifetime genom att de får bygga server hallar här och använda elen mer eller mindre gratis, varför? boomersarna som styr landet trodde en stor serverpark betyder massor av arbetstillfällen, visar sig att på 20 000 servrar behövs ändast 2-3 lågutbildade drönare på plats som vet hur man sätter en rektangel i ett rektangulärt hål (byte av hårddisk) resten av administrationen sköts via remote

hur detta kunde missats av myndighets"experterna" kan man fråga sig, kanske kommer avlöningen för facebook affären direkt in på ett offshore konto tillhörande nån av beslutstagarna, vad vet jag, men skumt är det.

Säg det till elektrikerna, ordningsvakterna, städpersonalen, vaktmästarna etc. som anställdes för bygget. Visst så fick man inte i närheten av antalet jobb som man först trodde men att påstå att de extrajobben skulle vara få är ju bara tecken på att någon borde läsa på.

Skrivet av Gimberg:

Missade du det här?

Mhmm. Är ju verkligen därför Vattenfall yttrar sig som de gör.. Lite som att tro på Oljebranschen och deras skitsnack att de allt bryr sig om miljön..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Bristen är just nu i södra Sverige och för fabriker pga att det inte är så effektivt att överföra energi från norra Svergie. Som det tidigare svaret i tråden så skulle man istället kunna bryta Bitcoin med överskottsenergin i norr för att sen använda de och köpa ström eller göra investeringar i söder.

Japp, vilket är bra. Dock var min poäng just fokus på godheten kring vinstintressen över samhällsnytta. Men även den mest girige kan väl ändra sig antar jag

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Elen kostar just nu 281 öre här, klart de vill ha miners som kör fullt med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som att miners någonsin ens skulle överväga att inte köra sina setups på 100%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Nåt jag noterade även i partiledardebatten, är att folk tycks ha noll koll på hur elnätet fungerar. Rekommenderar att lägga ett par timmar på att förstå hur produktion funkar, göra skillnad på elbrist & kapacitetsbrist, förstå hur export påverkar inhemska priser, osv. Rätt skrämmande att partiledare har så dålig koll dock.

Kort sagt blir det en jävla röra att diskutera när folk blandar sina egna åsikter om "elbristen", krypto, miljö, elbilar är egentligen dåliga för miljön osv. Save your breath, läs på istället. En åsikt kan vilken idiot som helst ha.

Ja det är skrämmande hur politiker pratar om att vi ska bygga ut överföringskapacitet från norra Sverige. När överföringen är utbyggd om många år för x miljarder finns inget att flytta söderut pga Hybrit, H2 Green Steel mm som kommer behöva ca 50 TWh/år. Som jämförelse producerade Ringhals som mest 30,1 TWh på ett år med 4 reaktorer i drift.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ja det är skrämmande hur politiker pratar om att vi ska bygga ut överföringskapacitet från norra Sverige. När överföringen är utbyggd om många år för x miljarder finns inget att flytta söderut pga Hybrit, H2 Green Steel mm som kommer behöva ca 50 TWh/år. Som jämförelse producerade Ringhals som mest 30,1 TWh på ett år med 4 reaktorer i drift.

De kanske räknar med Hanhikivi 1 som ska, i teori, stå klart 2029 SSAB är ju ändå delägare.

Permalänk

Vi betalar redan för att få vår el använd när det är överskott och mer överskott kommer det bli, även mer brist, detta eftersom vind inte är styrbart. Miners möjliggör att göra vindkraft mer lönsamt.
Lättare att få miners att mina kl 03.12 än att få majoriteten av svenskar att sätta på tekokaren kl 03.12 och betala för det.

Off topic. Men vad har staten eller någon att göra med vad som är slöseri med energi. Jag tycker gaming, sociala medier och stora delar av internet är slöseri med energi och bara skapar psykisk ohälsa. Men inte tycker jag mig ha rätten att förbjuda folk från att använda det. Bitcoin demokratiserar iaf finanssektorn.

Gillar inte den auktoritära släng som normaliseras just nu.

Permalänk
Medlem

En bättre buffert hade varit en lösning för energilagring för senare uttag istället för att man slösar bort överflödig energi på pyramidspelsliknande spekulation.

Elnätet måste idag balanseras aktivt mellan utbud och efterfrågan för att inte spänning och nätfrekvens ska avvika för mycket. Det görs idag genom mest genom att kraftverk beordras att öka eller minska sin produktion, men olika slags kraftverk är långsammare än andra på det, i vissa fall mycket långsamma.

Skrev om för att fokusera på poängen i inlägget
Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Vad som sägs är att då slipper man prisdumpa när det är överproduktion = bra för affärerna för vattenfall. Det hjälper inte ett skit när det inte blåser = problem för folk företag och nation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det är också en anledning till att olja och kol kommer att finnas kvar länge -- för att de är snabbare att starta och stoppa än t.ex. vattenkraftverk.

Det låter helt orimligt att det skulle vara snabbare att starta och stoppa olje- eller kolkraftverk än vattenkraftverk, det är ju bara att strypa vattenflödet?

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det låter helt orimligt att det skulle vara snabbare att starta och stoppa olje- eller kolkraftverk än vattenkraftverk, det är ju bara att strypa vattenflödet?

Älvar och bäckar är en begränsad resurs. Det behöver även behöver planeras när och hur vattnet används så den räcker året runt. Den är hårt använd just nu bland annat p.g.a. avstängning av den objektivt mest robusta, miljövänliga och säkra energi källa vi har tillgång till. Bland annat därför eldas det olja och kol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av casper9429:

Älvar och bäckar är en begränsad resurs. Det behöver även behöver planeras när och hur vattnet används så den räcker året runt. Den är hårt använd just nu bland annat p.g.a. avstängning av den objektivt mest robusta, miljövänliga och säkra energi källa vi har tillgång till. Bland annat därför eldas det olja och kol.

Jag förstår inte varför du citerar mig? Det har inget med mitt inlägg att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det låter helt orimligt att det skulle vara snabbare att starta och stoppa olje- eller kolkraftverk än vattenkraftverk, det är ju bara att strypa vattenflödet?

Du har rätt till viss del. Vattenkraften ingår i reglerkraften, men jag har för mig att det finns även olika stora vattenkraftverk som är olika snabba på att starta och stoppa och att olja och kol användes för att kompensera även för vissa av dem.
Kärnkraften tar väldigt lång tid att stoppa och starta, så den ingår inte i reglerkrafen.
Och uttaget från vindkraft varierar väldigt mycket med väderleken, så behovet av att kunna reglera elnätet går bara upp ju mer utbyggd vindkraften blir.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det största reglerbara energislaget vi har här är vatten, men det straffbeskattas inte. Det finns inget energislag som straffbeskattas så vitt jag vet, men du kanske tänker på utsläppsrätter eller?

Vattenkraft straffbeskattas inte, men det räknas inte heller som förnybart vilket gör att det inte subventioneras som sol- och vindkraft. Oavsett hur man ser det straffas det som elproduktion gentemot dessa energislag.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Du har rätt till viss del. Vattenkraften ingår i reglerkraften, men jag har för mig att det finns även olika stora vattenkraftverk som är olika snabba på att starta och stoppa och att olja och kol användes för att kompensera även för vissa av dem.
Kärnkraften tar väldigt lång tid att stoppa och starta, så den ingår inte i reglerkrafen.
Och uttaget från vindkraft varierar väldigt mycket med väderleken, så behovet av att kunna reglera elnätet går bara upp ju mer utbyggd vindkraften blir.

Ska man reglera är det vattenturbiner som gäller i Sverige. De är absolut bäst på att parera förändringar i last.
Kärnkraft kan vara med och reglera men bara en liten del, säg max 20-30 % lastminskning vilket då motsvarar ca 200-300 MW minskad effekt per reaktor. Detta är dock inget man vill göra pga slitage mm. Kolkraft har väl sina nackdelar med långsam start och stopp, däremot är ju gasturbiner väldigt snabba. Jag tror nog oljepannor är relativt snabba också. Jag nämner dock inga miljöaspekter här alls.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De kanske räknar med Hanhikivi 1 som ska, i teori, stå klart 2029 SSAB är ju ändå delägare.

Jag vette tusan om det räcker för att hjälpa? Dels vet jag inte om överföringen från Finland räcker, sedan är det väl bara 1200 MW? Det räcker väl knappt till att driva Intels senaste prolle?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Jag skulle vilja se elavtalet med serverhallen som bara bryter krypto när det passar för vattenfall

Kallas för Frequency Containment Reserve.

En av mininghallarna i Boden är med på sån deal.

https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/sa-blev-fcr-en-hallba...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det låter helt orimligt att det skulle vara snabbare att starta och stoppa olje- eller kolkraftverk än vattenkraftverk, det är ju bara att strypa vattenflödet?

Ett vattenkraftverk är normalt sett dimensionerat för ca. 4000 fullasttimmar per år, dvs. vattenflödet räcker till att köra fullt i ca 4000 timmar eller i genomsnitt 45%. Detta innebär också att Sveriges ca 16 GW vattenkraft producerar ca 7 GW i genomsnitt och därmed ger 65 TWh per år, men detta kan variera med +-10 TWh beroende på torrår eller våtår.

Ett vattenkraftverk kan inte regleras hur som helst eftersom man riskerar torrlägga eller dränka områden nedströms/uppströms från vattenkraftverket. Dessutom är Sveriges maximala elkonsumtion ca 27 GW så den planerbara produktion som finns idag räcker tyvärr inte till.

Skrivet av whisky:

Vattenkraft straffbeskattas inte, men det räknas inte heller som förnybart vilket gör att det inte subventioneras som sol- och vindkraft. Oavsett hur man ser det straffas det som elproduktion gentemot dessa energislag.

Vattenkraft är straffbeskattad såväl som förnybar (givetvis!) och subventionerad. Straffbeskattningen sker genom vattenkraftens särskilda fastighetsskatt och ja, vissa vattenkraftverk erhåller också subventioner.

Skrivet av ingenjören:

Ska man reglera är det vattenturbiner som gäller i Sverige. De är absolut bäst på att parera förändringar i last.
Kärnkraft kan vara med och reglera men bara en liten del, säg max 20-30 % lastminskning vilket då motsvarar ca 200-300 MW minskad effekt per reaktor. Detta är dock inget man vill göra pga slitage mm. Kolkraft har väl sina nackdelar med långsam start och stopp, däremot är ju gasturbiner väldigt snabba. Jag tror nog oljepannor är relativt snabba också. Jag nämner dock inga miljöaspekter här alls.

Är efterfrågan på el stor så är det i regel bara de fossila kraftslagen som har ledig kapacitet över, detta eftersom dessa anläggningar har väldigt höga marginalkostnader. Framförallt oljekondens och gasturbiner har höga marginalkostnader, men anläggningarna är relativt billiga att bygga och ha i standby. Ofta så behöver dock någon betala dessa anläggningar för att stå i standby.

Kärnkraftverk kan för lastföljning i regel reglera ned till 50%, och reglerhastigheten är vanligtvis upp till 5%/min; dvs en 1000 MWe reaktor kan gå ned till 500 MWe och göra detta på 10 minuter. Det finns reaktorer som kan göra detta ännu snabbare, men vanligtvis så reglerar man långsammare än så. Det är dock vanligare att man frekvensreglerar med kärnkraftverk snarare än lastföljer, och för detta så handlar det bara om effektregleringar på några enstaka procent.

Miners har likt kraftverk kostnader som är fasta respektive rörliga. Fasta kostnader är kostnader för bland annat hårdvara, lokaler och personal medans kostnader för el är rörliga. Så länge intäkterna från miningen är tillräckliga för att betala kostnaderna för elen så kommer man alltså av ekonomiska skäl inte stänga ned verksamheten i syfte att spara el. Det är bättre att ha små intäkter för att betala de fasta kostnaderna än inga intäkter alls, vilket blir fallet om man stänger ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Ett vattenkraftverk är normalt sett dimensionerat för ca. 4000 fullasttimmar per år, dvs. vattenflödet räcker till att köra fullt i ca 4000 timmar eller i genomsnitt 45%. Detta innebär också att Sveriges ca 16 GW vattenkraft producerar ca 7 GW i genomsnitt och därmed ger 65 TWh per år, men detta kan variera med +-10 TWh beroende på torrår eller våtår.

Ett vattenkraftverk kan inte regleras hur som helst eftersom man riskerar torrlägga eller dränka områden nedströms/uppströms från vattenkraftverket. Dessutom är Sveriges maximala elkonsumtion ca 27 GW så den planerbara produktion som finns idag räcker tyvärr inte till.

Vattenkraft är straffbeskattad såväl som förnybar (givetvis!) och subventionerad. Straffbeskattningen sker genom vattenkraftens särskilda fastighetsskatt och ja, vissa vattenkraftverk erhåller också subventioner.

Är efterfrågan på el stor så är det i regel bara de fossila kraftslagen som har ledig kapacitet över, detta eftersom dessa anläggningar har väldigt höga marginalkostnader. Framförallt oljekondens och gasturbiner har höga marginalkostnader, men anläggningarna är relativt billiga att bygga och ha i standby. Ofta så behöver dock någon betala dessa anläggningar för att stå i standby.

Kärnkraftverk kan för lastföljning i regel reglera ned till 50%, och reglerhastigheten är vanligtvis upp till 5%/min; dvs en 1000 MWe reaktor kan gå ned till 500 MWe och göra detta på 10 minuter. Det finns reaktorer som kan göra detta ännu snabbare, men vanligtvis så reglerar man långsammare än så. Det är dock vanligare att man frekvensreglerar med kärnkraftverk snarare än lastföljer, och för detta så handlar det bara om effektregleringar på några enstaka procent.

Miners har likt kraftverk kostnader som är fasta respektive rörliga. Fasta kostnader är kostnader för bland annat hårdvara, lokaler och personal medans kostnader för el är rörliga. Så länge intäkterna från miningen är tillräckliga för att betala kostnaderna för elen så kommer man alltså av ekonomiska skäl inte stänga ned verksamheten i syfte att spara el. Det är bättre att ha små intäkter för att betala de fasta kostnaderna än inga intäkter alls, vilket blir fallet om man stänger ned.

Möjligt att det du nämnt görs i Frankrike men inte i Sverige. Tro mig, jag jobbar på ett kärnkraftverk 🙂. Att gå ner till en turbin sträng och blåsa ånga över tak hade varit dels lite riskabelt men även väldigt dålig ekonomi. För att inte tala om termiska laster.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe1991:

Kallas för Frequency Containment Reserve.

En av mininghallarna i Boden är med på sån deal.

https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/sa-blev-fcr-en-hallba...

Jahapp, där kom också bakgrunden fram till Vattenfalls uttalande Intressant läsning dock gällande FCR avtal.

Hoppas man i framtiden också kan komma på bättre lösningar va gäller att lagra energi med betoning på stora mängder av energi. FCR avtal känns som en nuvarande workaround för hur bättre uttnyttja icke förbrukad el, om man kunde lagra elen smart i höga kapaciteter också som produceras skulle minska på våra el produktionsbehov i det långa loppet och man kunde göra ännu mera nytta av den.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Inte för att jag har en mycket bestämd åsikt om saken men...
man kan ju stifta lagar om att licens krävs för att bryta kryptovalutor (proof of work). Ska man ha en licens så får man också följa vissa regler angående när och hur man brytor kryptovalutor. När det är elbrist i Skåne kanske det inte ska vara tillåtet att bryta kryptovalutor i just Skåne då.

Eller så kan man förstatliga det och så får staten använda brytning av kryptovalutor för att hantera överflöd av ström och så tjänar de en hacka som kan gå till fler förlossningssköterskor eller lägre skatt för låginkomsttagare eller något annat som är bra för samhället.
Det finns redan gott om andra sätt för de med mycket pengar att investera det för att fortsätta tjäna mer och mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jahapp, där kom också bakgrunden fram till Vattenfalls uttalande Intressant läsning dock gällande FCR avtal.

Hoppas man i framtiden också kan komma på bättre lösningar va gäller att lagra energi med betoning på stora mängder av energi. FCR avtal känns som en nuvarande workaround för hur bättre uttnyttja icke förbrukad el, om man kunde lagra elen smart i höga kapaciteter också som produceras skulle minska på våra el produktionsbehov i det långa loppet och man kunde göra ännu mera nytta av den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

"Vidare menar Nyström att det måste tas hänsyn till att det finns bättre produktionsmetoder än just proof-of-work, som används för att bryta Bitcoin och Ethereum."

Det är ju roligt att herr Nyström vet bättre än utvecklarna som jobbat med BTC i ett årtionde vilka alternativ som finns och bevisligen fungerar. Han har alltså fastslagit att PoS är gångbart på lång sikt och att alla de fallgropar som man inte lyckats lösa med potentiella kartellbildningar/trasig rewardstructure inte är något problem alls!

Han har dessutom fastslagit att PoS är lika säkert som PoW och det är helt säkert att bara köra på!

I dagsläget är det svårt att säga att PoS skulle vara "bättre" än PoW. Sett från energianvändning visst, men det har en hel hög med egna fallgropar och problem som inte utvärderats "skarpt" ännu med ett mångmiljardprojekt. Som sen fått köra i 5-10 år~ för att se vad som bara är teoretiskt och faktiska problem på längre sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

"Vidare menar Nyström att det måste tas hänsyn till att det finns bättre produktionsmetoder än just proof-of-work, som används för att bryta Bitcoin och Ethereum."

Det är ju roligt att herr Nyström vet bättre än utvecklarna som jobbat med BTC i ett årtionde vilka alternativ som finns och bevisligen fungerar. Han har alltså fastslagit att PoS är gångbart på lång sikt och att alla de fallgropar som man inte lyckats lösa med potentiella kartellbildningar/trasig rewardstructure inte är något problem alls!

Han har dessutom fastslagit att PoS är lika säkert som PoW och det är helt säkert att bara köra på!

I dagsläget är det svårt att säga att PoS skulle vara "bättre" än PoW. Sett från energianvändning visst, men det har en hel hög med egna fallgropar och problem som inte utvärderats "skarpt" ännu med ett mångmiljardprojekt. Som sen fått köra i 5-10 år~ för att se vad som bara är teoretiskt och faktiska problem på längre sikt.

Å andra sidan har han väl bristande insyn i skillnaderna mellan PoS och PoW som gör att den enda parametern han kan ta hänsyn till är just energiåtgången, varför PoS då också blir solklart bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe1991:

Kallas för Frequency Containment Reserve.

En av mininghallarna i Boden är med på sån deal.

https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/sa-blev-fcr-en-hallba...

Att det finns var ju intressant men kanske inte konstigt, dock var det ju avtalet jag var intresserad av att läsa, det man kan tolka är att datahallen drar minst 10MW, men vad måste vattenfall garantera? just hallar för att bryta crypto vill knappast ha mycket downtime då det kostar dem pengar, nu är det mindre än 1% av tiden de behöver stänga ner, men i framtiden kanske det blir mer
vad händer när det inte blir lönsamt att bryta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Vänta nu. var det inte brist?

Jo, det är det. I söder och stockholm bl.a. Vi kan inte flytta/frakta tillräckligt med el för att täcka det med egen produktion. Vi köper i vissa delar av Sverige från utlandet och på vissa ställen så säljer vi.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

När kläckte Vattenfall ur sig något vettigt sist?

Vad är det som händer med elpriset? - DN

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

När kläckte Vattenfall ur sig något vettigt sist?

Vad är det som händer med elpriset? - DN

Tyvärr ligger din länk till kamratposten bakom betalvägg.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Tyvärr ligger din länk till kamratposten bakom betalvägg.

Kommentaren var i alla fall gratis.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Vilket skituttalande av Vattenfall, kryptomining tillför ingenting till världen annat än att med avtal med Vattenfall maximera deras vinst så de slipper slänga el som inte förbrukas annars.
Det är inte hållbart att genom hög förbrukning ta fram en kryptovaluta.

Tänk om fler kunde få lite helikopterperspektiv och inte bara stirra ner i marken där man befinner sig för stunden.
Vattenkraft som är populärt norröver är långt ifrån bra för miljön och är en stor bidragande orsak till rubbningen av ekosystemet.