Lever Intel "Alder Lake" Core 12000-serien upp till dina förväntningar?

Permalänk
Medlem

Desto dyrare komponenterna (totalkostnaden: moderkort, processor, minnen, grafikkort, lagringsenheter och kylning) blir, desto mer sällan kommer nog de flesta bygga nytt. Bäst är när man kan behålla viktiga komponenter, så som varit fallet med Ryzen-seriens moderkort. Där har man kunnat förbättra systemets prestanda genom att byta till bättre CPU etc, och då i takt med att sparbössan blivit tjockare. Personligen så känner jag att prestandan idag är på en såpass hög nivå, att man kan sitta nöjd rätt så länge.

Permalänk
Medlem

Prestandan är helt klart bra men jag hade förväntat mig bättre energieffektivitet med big.LITTLE-konceptet. Hoppas de lyckas fixa till det i nästa generation.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk

La order på Inets erbjudande för ASUS Z690 och 12700KF, får väl se.

Uppgraderar från 9600k och ett Z390-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Energimässigt nej.

Det är fritt fram att inte använda PL1 = PL2 och få liknande effektivitet som Zen 3 med 90%+ av prestandan som med PL2. I vissa fall presterar processorn tom bättre med PL1 = 125W. https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2021/11/33-ACAD-2D...

Permalänk

Jag är taggad för en ny generation och upgrade av mitt 8700K-system. Stannade kvar på DDR4 och mitt EKWB system passar nya LGA1700 med en nästintill gratis back plate(frakt). Så med nöd och näppe kunde jag unna mig en 12900K + moderkort. God jul. Det kostar att ligga på topp.

Har lite svårt att ta in alla jämförelser och tester utan att testa själv och jämföra mot tidigare erfarenheter för att kunna besvara förväntan jag har just nu. Varför skriver jag ens detta, återkommer. Aja. Kommer en del roliga spel som faller mig i smaken och en härlig vinter som stundar. Orkar inte sitta av mer tid nu. Hoppas jag kan hitta en voltbegränsning som löser mina behov. Att överklocka är inget för mig.

Prisbilden är vad den är. Det visar sig att den är top of the line i speltester. Ca 1000kr billigare än 5950x som jag sneglat på ganska länge. Jo jag är nöjd med mitt inköp redan innan provtur. Övertyga mig gärna att jag gjort rätt

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

Jag är taggad för en ny generation och upgrade av mitt 8700K-system. Stannade kvar på DDR4 och mitt EKWB system passar nya LGA1700 med en nästintill gratis back plate(frakt). Så med nöd och näppe kunde jag unna mig en 12900K + moderkort. God jul. Det kostar att ligga på topp.

Har lite svårt att ta in alla jämförelser och tester utan att testa själv och jämföra mot tidigare erfarenheter för att kunna besvara förväntan jag har just nu. Varför skriver jag ens detta, återkommer. Aja. Kommer en del roliga spel som faller mig i smaken och en härlig vinter som stundar. Orkar inte sitta av mer tid nu. Hoppas jag kan hitta en voltbegränsning som löser mina behov. Att överklocka är inget för mig.

Prisbilden är vad den är. Det visar sig att den är top of the line i speltester. Ca 1000kr billigare än 5950x som jag sneglat på ganska länge. Jo jag är nöjd med mitt inköp redan innan provtur. Övertyga mig gärna att jag gjort rätt

Är man säker innan provtur så spelar det ingen roll vad som händer sedan. Fundera lite på vilken information som skulle få dig att inte tycka samma som nu, finns det ingen sådan så är du ganska extremt positiv.

Ska man köra DDR4 så kan man ju lika gärna köra 11900K, samma spelprestanda. Eller såklart AMD.

Inget garanterat stöd för DDR4 på nästa (13-serien) från Intel heller gör att ditt moderkort som du köpte kanske är svårsålt

Såklart får du vara glad, men tror inte du tänkt igenom alla aspekter. Jag skulle helt klart inte gjort det köpet

Permalänk
Datavetare

Givet klivet i enkeltrådprestanda så är Alder Lake S utan tvekan den snabbaste plattformen för en klar majoritet av användarna. Det då ~20-25 % högre prestanda per kärna är i praktiken långt mer värdefullt än om man så dubblade all-core-prestanda fast bibehöll prestanda per kärna.

För egen del så ökade prestanda per kärna rätt exakt som förväntat, så bra men inte något som kändes fantastiskt.

Maxeffekten hos 12900K hamnade också där man kunde vänta sig. Intel nämnde i något läge att PL2 skulle hamna på ~2x PL1. Att "låsa upp strömbudet" har sedan flera generationer explicit inte räknats som överklockning på Intel-plattformarna (vilket är orsaken till att det fungerar på alla chipset och på icke-K CPUer), så kändes inte som en stor överraskning att man ändrade rekommendationen för moderkort att sätta "Tau" till oändlighet förutsatt att det finns kapacitet för detta (vilket i praktiken alla Z690 moderkort verkar fixa).

Tycker ändå många som gäller på effekten missat flera viktiga detaljer

Att "låsa upp strömbudget" är helt valfritt, faktum är att Intels API för att sätta PL1, PL2 och Tau är beskrivet i CPU-manualen och man kan därför välja att sätta dessa precis som man behagar.

Givet ovan, Golden Cove är inte (för att vara x86) en ineffektiv design i grunden, men Intel valde att pusha den lite väl långt i 12900K. Faktum är att Zen3 drar mer ström per kärna än Golden Cove när båda håll >=5,0 GHz (kolla t.ex. TechPowerUp som mäter single-core prestanda där 5950X boostar >5 GHz, då drar den mer än 12900.

Dold text

Skillnaden är att AMD väljer att optimera mer för perf/W, vilket för att deras CPUer klockar ned sig mer än Alder Lake allt efter att fler kärnor lastas. Både Golden Cove och Zen3 drar 40-50 W på en enda kärna vid resp. peak-frekvens, så enkel matematik visar direkt hur totalt omöjligt det vore att köra maxfrekvens all-core (bara kolla hur mycket Alder Lake drar i de som överklockat till all-core 5,x GHz...).

Överraskningen är dels 12600K och dels Gracemont. AnandTech har kikat lite på energieffektiviteten hos Gracemont, den är ~2,5 gånger bättre än Golden Cove. Det lägger perf/W för Gracemont i paritet med Apples Firestorm i ST (Apple har 5-6 gånger högre perf/W i MT, så dit når man inte)!

Fast det är just mot Firestorm... Firestorm har 70-80 % högre absolut prestanda jämfört med Gracemont samt Icestorm är ett par heltalfaktorer bättre sett till perf/W (sedan är Firestorm/Icestorm förra årets modell, Avalanch/Blizzard ökade inte prestanda så mycket men perf/W gick upp ~30 %).

Så Alder Lake lär bli en riktigt bra plattform för bärbara, förutsatt att man av något skäl inte kan/vill köra MacOS. För Intel är fortfarande inte i närheten av Apple i laptop-segmentet och tvivlar att man heller når Apple absoluta prestanda.

Givet hur meningslös Alder Lake verkar vara att överklocka så får man se hur vettig Z690 plattformen faktiskt blir. Givet hur mycket I/O Intel klämde in i Z690, I/O de flesta aldrig kommer utnyttja, finns en hel del saker man kan skala ned i billigare chipset, det utan att påverka CPU-prestanda och I/O mot GPU, så noll påverkan på spel och applikationer som inte har nytt av motsvarande 8 st PCIe4 linor mot chipset.

En sak som spekulerades kring DDR5 är att det skulle ge störst prestandaförbättring i "tunga" applikationer som inte får plats i CPU-cache och samtidigt använder många kärnor. Är också i dessa man ser relevant prestandaförbättring mellan DDR4 -> DDR5. Så även det gör att DDR4 baserade B-serie moderkort kan bli klart vettigare att para med i5-12600K och nedåt.

Angående Raptor Lake: som jag förstår den handlar det mer om en optimering av Alder Lake, inte en ny design. Ryktet säger att 13900K kliver upp till 8 P-kärnor samt 16 E-kärnor, något som kommer öka all-core prestanda men i sig inte gör något alls i enkeltrådprestanda.

Nästa "stora" kliv ska komma med Meteor Lake (så sent 2023 / tidigt 2024). Är då den "stora" CPU-kärnan Intel primärt jobbade på när Jim Keller var på firman kommer ut. Vet inte hur mycket han hann göra, men i en intervju gav han lite vinkar kring vad man jobbat med där för att få upp IPC. Ryktet säger att den kärnan får ett nytt lyft likt det vi nu sett hos först Sunny Cove / Cypress Cove och nu i Golden Cove.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vad finns det för kylning till socket 1700 då och köpa ? nuvarande kylare passar ju inte. typ Noctua D15 etc.

tipsa gärna

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Vad finns det för kylning till socket 1700 då och köpa ? nuvarande kylare passar ju inte. typ Noctua D15 etc.

tipsa gärna

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Är man säker innan provtur så spelar det ingen roll vad som händer sedan. Fundera lite på vilken information som skulle få dig att inte tycka samma som nu, finns det ingen sådan så är du ganska extremt positiv.

Ska man köra DDR4 så kan man ju lika gärna köra 11900K, samma spelprestanda. Eller såklart AMD.

Inget garanterat stöd för DDR4 på nästa (13-serien) från Intel heller gör att ditt moderkort som du köpte kanske är svårsålt

Såklart får du vara glad, men tror inte du tänkt igenom alla aspekter. Jag skulle helt klart inte gjort det köpet

Utveckla gärna hur du hade uppgraderat ditt system, om du kände för en upgrade? Inväntat AMD? Vet vi när dem kommer och vad dem kostar?

Jag tänker att DDR5 drar med sig en investering som heter duga = nej, även om det är kul med senaste. Får vänta. Inte värt prestandan.

Svårsålt eller easy är inte det jag tänker på vid inköp av datorkomponenter. Däremot så ser jag en del som söker äldre komponenter som kanske har utgått ur sortimentet. Där borde väl ett unikt DDR4-kort till alderlake hitta sin väg

Håller med dig att jag uttrycker mig lite manana manana. Hur länge tror du mitt system håller i sig innan det blir utdaterat?

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem

Imponerad innan. Chocka under slepp. Men nu ser jag att de funkar helt okej!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

Vad finns det för kylning till socket 1700 då och köpa ? nuvarande kylare passar ju inte. typ Noctua D15 etc.

tipsa gärna

Om du skulle intressera dig av vattenkylning/customloop så skall alla senaste EKWB vattenblock passa för alderlake cpu. Borde nog dyka upp lista snart med beprövade kylarlösningar för LGA1700.

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

Om du skulle intressera dig av vattenkylning/customloop så skall alla senaste EKWB vattenblock passa för alderlake cpu. Borde nog dyka upp lista snart med beprövade kylarlösningar för LGA1700.

jo. jag tänkte köra custom vattenkylning framöver så klart, har tittat på denna produkt hos inet.se dock ej i lager nu men lär dyka upp. dock tänkte jag ha luftkylning så länge därför undrade jag lite

https://www.inet.se/produkt/5323689/ek-quantum-velocity-d-rgb...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

12900K drar ju lika mycket kräm som 2st 5950x...

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

Utveckla gärna hur du hade uppgraderat ditt system, om du kände för en upgrade? Inväntat AMD? Vet vi när dem kommer och vad dem kostar?

Jag tänker att DDR5 drar med sig en investering som heter duga = nej, även om det är kul med senaste. Får vänta. Inte värt prestandan.

Svårsålt eller easy är inte det jag tänker på vid inköp av datorkomponenter. Däremot så ser jag en del som söker äldre komponenter som kanske har utgått ur sortimentet. Där borde väl ett unikt DDR4-kort till alderlake hitta sin väg

Håller med dig att jag uttrycker mig lite manana manana. Hur länge tror du mitt system håller i sig innan det blir utdaterat?

Saken är ju att multitrådad prestanda blir ganska allvarligt lidande med ddr4. I många fall över 10%. När man dessutom inte kommer kunna uppgradera processorn på samma moderkort troligen så tycker inte jag det är värt det.

AMD kommer släppa en till generation på AM4 med deras kommande Zen3 + stacked cache. Visserligen månader bort, men borde kunna matcha eller dra ifrån dessa från Intel.

Det är en svår sits att uppgradera just nu helt klart. För spel kan nog 12600K + ddr4 vara prisvärt, men för generell prestanda är det mer oklart.

Många som sade att 10900K fanns för under 3000kr till exempel, det hade ju också kunnat vara ett alternativ.

Jag tänker mest att om man ändå lägger 8000kr, i princip på CPU-byte, så borde resultatet inte vara naggat i kanten av ddr4 som definitivt ger sämre resultat

https://www.anandtech.com/show/17047/the-intel-12th-gen-core-...

Spel verkar hålla sig inom 5-10% dock, men det är ju solklart vad som är snabbare iaf. Det gör ju att 12+d4 ≈ 11+d4 i alla fall långt mindre försprång

Som jag sa i förra inlägget. Fundera själv på vad som kan få dig att ändra uppfattning om det var värt det. Antingen är det ett känslomässigt köp eller ett logiskt val, min gissning är att det är det första

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Saken är ju att multitrådad prestanda blir ganska allvarligt lidande med ddr4. I många fall över 10%. När man dessutom inte kommer kunna uppgradera processorn på samma moderkort troligen så tycker inte jag det är värt det.

AMD kommer släppa en till generation på AM4 med deras kommande Zen3 + stacked cache. Visserligen månader bort, men borde kunna matcha eller dra ifrån dessa från Intel.

Det är en svår sits att uppgradera just nu helt klart. För spel kan nog 12600K + ddr4 vara prisvärt, men för generell prestanda är det mer oklart.

Många som sade att 10900K fanns för under 3000kr till exempel, det hade ju också kunnat vara ett alternativ.

Jag tänker mest att om man ändå lägger 8000kr, i princip på CPU-byte, så borde resultatet inte vara naggat i kanten av ddr4 som definitivt ger sämre resultat

https://www.anandtech.com/show/17047/the-intel-12th-gen-core-...

Spel verkar hålla sig inom 5-10% dock, men det är ju solklart vad som är snabbare iaf. Det gör ju att 12+d4 ≈ 11+d4 i alla fall långt mindre försprång

Som jag sa i förra inlägget. Fundera själv på vad som kan få dig att ändra uppfattning om det var värt det. Antingen är det ett känslomässigt köp eller ett logiskt val, min gissning är att det är det första

Har vi ens sett ett enda test där de jämför ddr4 4000mt/s i 1:1 mot ddr5? tror nog att det tappet i prestandan mot ddr5 tas igen där.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Vad finns det för kylning till socket 1700 då och köpa ? nuvarande kylare passar ju inte. typ Noctua D15 etc.

tipsa gärna

Chromax.black-versionerna av Noctua NH-D15S och NH-U12A beroende på när de är tillverkade funkar med LGA1700. Inte alltid butikerna har uppdaterat beskrivningen på sina webbshoppar men du kan kolla på lådan.

Noctua erbjuder också gratis (har jag för mig) monteringskit om du kan visa upp kvitto på noctuakylaren och 1700-moderkortet.

Kör du vatten så har Corsair också ett 1700-block för rimliga (sub-1000) kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Har vi ens sett ett enda test där de jämför ddr4 4000mt/s i 1:1 mot ddr5? tror nog att det tappet i prestandan mot ddr5 tas igen där.

Verkar som att kitguru har testat andra hastigheter:

Aldrig sett den sidan förut dock

https://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/ddr4-vs-ddr5...

Permalänk
Avstängd

Absolut inget fel på prestandan i Windows ii-ntel.

Energislukande monster.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Saken är ju att multitrådad prestanda blir ganska allvarligt lidande med ddr4. I många fall över 10%. När man dessutom inte kommer kunna uppgradera processorn på samma moderkort troligen så tycker inte jag det är värt det.

AMD kommer släppa en till generation på AM4 med deras kommande Zen3 + stacked cache. Visserligen månader bort, men borde kunna matcha eller dra ifrån dessa från Intel.

Det är en svår sits att uppgradera just nu helt klart. För spel kan nog 12600K + ddr4 vara prisvärt, men för generell prestanda är det mer oklart.

Många som sade att 10900K fanns för under 3000kr till exempel, det hade ju också kunnat vara ett alternativ.

Jag tänker mest att om man ändå lägger 8000kr, i princip på CPU-byte, så borde resultatet inte vara naggat i kanten av ddr4 som definitivt ger sämre resultat

https://www.anandtech.com/show/17047/the-intel-12th-gen-core-...

Spel verkar hålla sig inom 5-10% dock, men det är ju solklart vad som är snabbare iaf. Det gör ju att 12+d4 ≈ 11+d4 i alla fall långt mindre försprång

Som jag sa i förra inlägget. Fundera själv på vad som kan få dig att ändra uppfattning om det var värt det. Antingen är det ett känslomässigt köp eller ett logiskt val, min gissning är att det är det första

Vi får helt enkelt låta tiden avgöra. Under tiden kan jag köra fullt ös med Alderlake och DDR4 tills Intel gör nästa move mot AMD.

Vad menar du med generell prestanda? Jag har faktiskt bevakat 10900K men aldrig sett den prissjunka under 4000kr senaste 8 månaderna.

Köp eller inte så verkar det som du hade högre förväntningar på cpun.

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

Vi får helt enkelt låta tiden avgöra. Under tiden kan jag köra fullt ös med Alderlake och DDR4 tills Intel gör nästa move mot AMD.

Vad menar du med generell prestanda? Jag har faktiskt bevakat 10900K men aldrig sett den prissjunka under 4000kr senaste 8 månaderna.

Köp eller inte så verkar det som du hade högre förväntningar på cpun.

Det är främst i multitrådat som ddr4 vs ddr5 verkar märkas mycket, som att minnessystemet blir överbelastat eller något

Tyvärr blir priset med plattformen lite högt för vad man får tycker jag. Prestandan kan man inte riktigt klaga på. Känns dock som att 8P8E var lite tråkigt, borde varit 6P16E eller något mer exotiskt

Permalänk
Medlem

Är nöjd prestandamässigt men litegrann besviken va gäller effekt samt kostnad med moderkort och DDR5. Hade hoppats på att DDR5 inte kommer vara värt det ur prestanda perspektiv så man "slipper" uppgradera till DDR5 moderkort men DDR5 tycks ju ha varit betydligt mer mogen redan vid lansering än väntat så nu känner jag att jag hellre då väntar ett litet tag till och uppdaterar till DDR5 när prisnivån har mognat, kanske AMD kan offerera något ännu mera spännande inom kort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Lite för spretiga resultat och presterar likvärdigt i lite för många scenarion ställt mot AMD fast till högre pris när man räknar in kostnaden för moderkort. Det finns högkvalitativa B550-moderkort för tusenlappen. Så jag tror fortfarande inte på några större prissänkingar för AMDs räkning. Alder Lake hade behövt bli nya Sandy Bridge. Det finns ju flera fall där AMD fortfarande till och med presterar bättre. Nu var ju Zen 3 en "slam dunk" för AMDs räkning varpå intel hade rejält mycket att hämta hem. De har ju inte misslyckats att hämta hem AMDs försprång. Men hade nog trott på lite av en utklassning ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Generellt sett så har CPU marknaden varit supertrist senaste 10 åren eller så. Men nu verkar det blir lite tävling, och jag hoppas att de även har Apple i tankarna och börjar utveckla chips som är snabba som inte samtidigt kräver kärnkraftverk för att drivas.

Absolut ingen lust att byta, hellre 16GB VRAM GPU..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hittils, liggandes på mitt bord väntandes på ram och kylare, har den uppfört sig oklanderligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska man köra DDR4 så kan man ju lika gärna köra 11900K, samma spelprestanda. Eller såklart AMD.

Inget garanterat stöd för DDR4 på nästa (13-serien) från Intel heller gör att ditt moderkort som du köpte kanske är svårsålt

Såklart får du vara glad, men tror inte du tänkt igenom alla aspekter. Jag skulle helt klart inte gjort det köpet

Du antar saker som inte visar sig stämma. Den första rundan av DDR5 presterar ju ofta sämre än bättre sortens DDR4!

https://youtu.be/6Y9S1wEtR3g

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Annat: Tar lite tid att komma igång med dvs få hem saker, jag var lite för fokuserad på att få tag i Minne CPU och Moderkort och missade de här med kylning, så det är den biten jag väntar på (skruvkit eller ny AIO loop) , annars tycker jag moderkorten är lite väl dyra, minnena inte jättefarligt när man levt igenom DDR3 priser när det begav sig på den tiden, sen lite trist effektmässigt när man läser recensioner, i övrigt tror jag inte jag kommer bli besviken även om jag sett det kan vara lite trilskt med minnena att få igång allt sen, går från en i9 9900K

Skulle vara intressant att höra om uppgraderingen från en i9-9900k är värd det sen när du monterat ihop allt. Har en sådan själv nämligen. Tycker annars 9900k är en väldigt allsidig CPU.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Det är ju fin prestanda men med tanke på hur stora Intel är måste jag ändå säga att jag väntade mig mer när det vi väntat på så många år äntligen når marknaden.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Verkar som att kitguru har testat andra hastigheter:

Aldrig sett den sidan förut dock

https://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/ddr4-vs-ddr5...

Mm men 2:1 på Imc. Vad jag förstår 4000mt/s ska fortfarande gå att köra i 1:1. E typ det jag vill se först innan jag slänger massa stålar på 12gen. Köpte nästan igår men ångrade mig i sista sec.

Sen förstår jag inte varför de kör med budget ddr4 minnen mot 3200+ spänn ddr5 stickor. Nästan så de vill framhäva ddr5 i bra ljus

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Robust prestandaökning men är lite besviken på enkeltrådsprestandan där jag trodde Intel hade mer i bakfickan. Enkeltrådsprestandan verkar även, konstigt nog, synas mer i syntetiska tester än i speltester.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör