Facebooks ansiktsigenkänning avvecklas och all data raderas

Permalänk
Medlem

Nu har troligtvis all data redan delats med USA säkerhetstjänst, FBI, NSA i enlighet med US CLOUD act.
Undrar om det ens uppfyller GDPR vilket kräver ett aktivt medgivande både för tjänsten samt ställs krav på datalagring, användaren måste även ges möjlighet att kontrollera den data som samlats in.
GDPR kräver ett explicit eller aktivt medgivande för tjänsten, det är inte ovanligt att tjänster endast använder implicit medgivande enligt CCPA.
GDPR ställer även krav på var data får lagras och IMY har en lista över säkra länder utanför EU som uppfyller adekvat skyddsnivå enligt GDPR och USA räknas inte som ett säkert land för lagring av denna data.
Ansiktsigenkänning (biometrisk data för att identifiera en person) räknas även som särskilt skyddsvärda personuppgifter vilket kräver rättslig grund för personuppgiftsbehandling och den som samlar in måste samtidigt uppfylla ett av undantagen mot förbudet att behandla känsliga personuppgifter.
Jag är tveksam att kommande förslag ligger till grund när det inte ens lär uppfylla dagens GDPR krav enligt vägledande domar t.ex "Schrems II" som ogiltigförklarade Privacy Shield och gör datainsamlingen olaglig vilket troligtvis är en större anledning än kommande förslag.

Permalänk
Medlem

raderas. jo tjena, inte en chans.

datan sparas, om kommer eventuellt avändas igen.

Permalänk
Medlem

Kalla dom inte för META. Dom är Facebook på samma sätt som Google är Google och inte Alphabet. Desto mer Zuckerberg vill bli kallad Meta, desto mindre borde vi göra det!

Och vad gäller raderingen så instämmer jag helt med mycket av det som redan skrivits, inte en chans att Facebook gör 'rätt för sig'. Dom har delat detta till andra områden där det nu finns och kan komma att användas igen....

Permalänk
Skrivet av Mr B:

Kalla dom inte för META. Dom är Facebook på samma sätt som Google är Google och inte Alphabet. Desto mer Zuckerberg vill bli kallad Meta, desto mindre borde vi göra det!

Och vad gäller raderingen så instämmer jag helt med mycket av det som redan skrivits, inte en chans att Facebook gör 'rätt för sig'. Dom har delat detta till andra områden där det nu finns och kan komma att användas igen....

Lite som att Klarna bytte namn på deras inkassoverksamhet till Segoria för att inte skapa bad will om Klarna.

Smutsiga taktiker som tyvärr funkar. Zucken har väl skapat ett nytt dotterbolag, "SafeData", som enbart är till för att kunna lagra all data de blivit ombedda att radera...

Permalänk
Medlem

Raderar allt?

Hahahahahahahahaahaha

Permalänk
Medlem

But vhy?
I vant to be famous

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr B:

Kalla dom inte för META. Dom är Facebook på samma sätt som Google är Google och inte Alphabet. Desto mer Zuckerberg vill bli kallad Meta, desto mindre borde vi göra det!

Och vad gäller raderingen så instämmer jag helt med mycket av det som redan skrivits, inte en chans att Facebook gör 'rätt för sig'. Dom har delat detta till andra områden där det nu finns och kan komma att användas igen....

Vad menar du nu, dom heter Meta sen några dagar sen.

Meta Platforms Inc står det dessutom i Aktieportföljen nu mer och inte Facebook.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kan vara helt ute och cykla, var inte helt "inne" i det jag tittade på men hörde något i bakgrunden...
Facebook avslutar allt etc etc... MEN Meta skulle inte göra det.

Det är väl "fördelen" med en "parent organization", så man kan påstå att delar under detta paraply upphör med vissa saker och får det att framstå som att hela organisationen gör det.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

1. Byt namn på moderbolaget från Facebook till Meta
2. Kopiera över all data till moderbolaget
3. Radera datat från bolaget Facebook
4. PR-kampanja att Facebook raderat all data!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja nä det var bland annat lumpenkontakter som jag helt hade tappat kontakten med flera år tidigare (och all kontaktinfo) som dök upp som förslag också. De hade lagts till på facebook - men jag hade inte kvar nummer och de bodde i andra delar av landet helt utan gemensamma vänkretsar.
Först blir man glad när man ser det. Ha! Kul att den gamla polaren dök upp.
Sen inser man att det borde inte kunna hända om de inte sparat uppgifterna från mitt gamla facebook-konto.

Idag ser det säkert ganska annorlunda ut. Vi har gjort en ganska stor resa dataintegritetsmässigt från var vi befann oss för 10 år sedan. Ordet GDPR var inte känt för gemene man då ;). Gissningsvis sköter företagen iaf den delen nu för tiden.
Men att slänga saker innan lagen faktiskt säger att det måste göras... Jag är inte helt övertygad alltså.

Detta har diskuterats tidigare gällande gmail, så det är nog samma svar här. Det är dina gamla vänner som delar sina kontakter med facebook. Eftersom de fortfarande är kunder till facebook äger facebook deras information om din mailadress, typ så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

1. Byt namn på moderbolaget från Facebook till Meta
2. Kopiera över all data till moderbolaget
3. Radera datat från bolaget Facebook
4. PR-kampanja att Facebook raderat all data!

https://www.vox.com/recode/22761598/facebook-facial-recogniti...

Korrekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sombrer0:

Detta har diskuterats tidigare gällande gmail, så det är nog samma svar här. Det är dina gamla vänner som delar sina kontakter med facebook. Eftersom de fortfarande är kunder till facebook äger facebook deras information om din mailadress, typ så.

Bra poäng!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@landmarks / @undac

Detta borde valideras och in på framsidan

Står ju explicit att ’deep face’ deras mjukvara som tränats av informationen behålls

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@landmarks / @undac

Detta borde valideras och in på framsidan

Står ju explicit att ’deep face’ deras mjukvara som tränats av informationen behålls

Det är ett uttalande direkt från Meta. Finns uppföljande artiklar där de raljerar om hur transparenta de kommer vara i processen och att individen kommer ha kontroll.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är ett uttalande direkt från Meta. Finns uppföljande artiklar där de raljerar om hur transparenta de kommer vara i processen och att individen kommer ha kontroll.

Jo, men grunden i deras tillvägagångssätt är ju inte att lyssna på EU och ’sluta’ med ansiktsigenkänning. Alla resultat och produkter behålls, datan skickas vidare till Meta men rensas från FB. Det är ju inte så positivt ur privatlivsperspektiv alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

raderas. jo tjena, inte en chans.

datan sparas, om kommer eventuellt avändas igen.

Inte eventuellt, kommer!

Skrivet av Mr B:

Kalla dom inte för META. Dom är Facebook på samma sätt som Google är Google och inte Alphabet. Desto mer Zuckerberg vill bli kallad Meta, desto mindre borde vi göra det!

Och vad gäller raderingen så instämmer jag helt med mycket av det som redan skrivits, inte en chans att Facebook gör 'rätt för sig'. Dom har delat detta till andra områden där det nu finns och kan komma att användas igen....

Håller med, att kalla dom för meta är att göra dom en björntjänst. Samma skit, nytt namn.

Skrivet av Molotov:

Vad menar du nu, dom heter Meta sen några dagar sen.

Meta Platforms Inc står det dessutom i Aktieportföljen nu mer och inte Facebook.

Spelar du dum med vilje? Eller förstår du inte vad han menar?

Det är ett nytt namn, men samma skit bakom spakarna.

Skrivet av snraway:

1. Byt namn på moderbolaget från Facebook till Meta
2. Kopiera över all data till moderbolaget
3. Radera datat från bolaget Facebook
4. PR-kampanja att Facebook raderat all data!

Exakt, så tänkte jag.

Vilket vi ju även fick bekräftat senare här nedan:

Förstod att det skulle vara så, jag kom i in tråden sent och citerade er allt eftersom då jag ville svara. Men så kommer man hit, case closed så att säga.
:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Spelar du dum med vilje? Eller förstår du inte vad han menar?

Varför är du så bajsnödig.
Ja jag förstår vad han menar, men rätt ska väll endå vara rätt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

"En av många funktioner användare kan nyttja på Facebook är plattformens ansiktsigenkänning, en valfri inställning som måste aktiveras manuellt för att fungera."

Är det verkligen så att du behöver aktivera den här funktionen specifikt för att fungera? Eller med "aktiveras manuellt" menas då att det finns gömt i avtalet som man godkänner när man skapar kontot?
Själv upptäckte jag Facebooks ansiktsigenkänningsfunktion på ett lite olustigt vis när jag för ett tag sedan blev upprepade gånger taggad i ett foto trots att jag sa till han som laddade upp kortet att inte tagga mig. Då behövde jag gå in i inställningarna och avaktivera den funktionen, men kan inte minnas att jag skulle ha aktiverat den från första början (mer än allt det man tvingas gå med på för att ha ett konto).

Permalänk
Medlem
Skrivet av paperboy:

"En av många funktioner användare kan nyttja på Facebook är plattformens ansiktsigenkänning, en valfri inställning som måste aktiveras manuellt för att fungera."

Är det verkligen så att du behöver aktivera den här funktionen specifikt för att fungera? Eller med "aktiveras manuellt" menas då att det finns gömt i avtalet som man godkänner när man skapar kontot?
Själv upptäckte jag Facebooks ansiktsigenkänningsfunktion på ett lite olustigt vis när jag för ett tag sedan blev upprepade gånger taggad i ett foto trots att jag sa till han som laddade upp kortet att inte tagga mig. Då behövde jag gå in i inställningarna och avaktivera den funktionen, men kan inte minnas att jag skulle ha aktiverat den från första början (mer än allt det man tvingas gå med på för att ha ett konto).

Gissar att den skannar alla foton som laddas upp, men för att automatiskt tagga folk så måste du aktivera det.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så jäkla svagt av dem…..kan ju gömma servrarna med all info nånstans….

Extremt förvånad om de verkligen ger sig SÅ lätt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

De har förmodligen redan sålt mycket av datan till tredje part, det är ju så de tjänar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

De har förmodligen redan sålt mycket av datan till tredje part, det är ju så de tjänar pengar.

Vilken är denna 3e part?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Molotov:

Vilken är denna 3e part?

En av de tidigare gick ju i konkurs efter skandalavslöjandet så de lär nog vara lite mer "tight lipped" framledes om detta.