Egentligen borde man ha slutat tittat redan när det test som det fokuseras mest på är Cinebench! Vem f-n bryr sig om Cinebench på laptops? En laptop som är optimal för CB är nästan garanterat en laptop som inte har en vettig balans.
Nu säger han att MacOS inte är något han har superbra koll på, fast han verkar ändå fatta så mycket att majoriteten av testerna som utförs här är dels primärt Windows applikationer och, viktigast, applikationer som är i större/mindre grad GPGPU-accelererade.
Är ingen hemlighet att Nvidias CUDA har helt överlägset stöd i applikationer när det kommer till GPGPU. Just av den anledningen är det för egen del inte ens ett val av GPU på Windows: det är Nvidia eller så klarar man med sig den inbyggda.
Flertalet tester körs också under Rostetta 2. Det faktum att M1 Pro är snabbare än AMD/Intel i vissa av dessa borde säga en del om kapaciteten hos CPU-delen!
I en av de få fall han testar som nästan uteslutande beror på rå CPU-kraft (och bandbredden mot RAM är irrelevant för) är kompilering. Där vinner föga oväntat M1 rätt rejält. Just kompilering samt körande av program i miljöer som NodeJS, Python och liknande är de fall där M1 faktiskt kan vara i paritet med (och i fallen NodeJS/Python även slå) CPUer som 5950X (x86 laptop CPUer är chanslösa här)!
Att testa ett program som Handbreak är helt OK. Resultatet är däremot ingen överraskning då Handbreak för flera filformat använder bibliotek som folk handoptimerat för SSE/AVX, motsvarande optimering saknas i nuläget för ARM64. Frågan är hur många som kommer lägga tid på att fixa detta, för en av huvudpoängerna med M1-kretsen är att den har HW-stöd just för detta. Ett HW-stöd som ger långt bättre prestanda än vad som är möjligt med CPU (det oavsett CPU i desktop-segmentet).
Även här finns exempel på det Tim hävdar är "en överdrift", d.v.s. att M1 Max kan mäta sig med de snabbaste desktop CPUer. Den kan inte bara mäta sig med dem, i vissa Davinci Resolve operationer är den i absoluta tal snabbare och ger en bättre interaktiv upplevelse vid editering.
Klicka för mer information
Visa mer
AnandTech kör Spec2017, en benchmark för server/datacenter. I MT testet kommer M1 Max "bara" upp till en nivå mellan 5800X och 5900X för heltal. För flyttal är M1 Max i 5950X nivå (det i MT!). Heltal är långt viktigare än flyttal, så lite av en besvikelse, men det visar att denna laptop CPU har rå-kraften att nå toppmodeller av desktop x86.
Klicka för mer information
Visa mer
Spec2017 testerna körs genom en "vanlig" kompilator och saknar handoptimerade saker som man hittar i t.ex. handbreak. De flesta program är befattade på detta sätt, undantagen hittar man t.ex. i CPU-videokodning, HPC-bibliotek, ML-bibliotek för CPU, m.m. Intel jobbar också väldigt mycket med sitt OneAPI där en av huvudpoängerna är att göra det betydligt enklare att använda både GPGPU (idag stöd både Intels GPUer och Nvidias) men självklart också AVX/AVX-512. Så kommer bli vanligare med "specialoptimeringar", här kommer ARM64 ligga lite efter fram till att ARMv9 slår igenom (SVE2 är AVX-512 "done-right").
Gör just ML är M1 åter igen klassledande tack vare sin integrerade NPU som MacOS har färdiga bibliotek för, kör själv PixelMator Pro (bildbehandlingsprogram) och vissa ML-optimerade funktioner är imponerande i dels vad de kan göra, men framförallt i hur snabba de är (kör i.o.f.s. fortfarande på M1, men NPU-delen är samma i alla M1-kretsar).
MacOS och M1 är inte för alla. Som nämns är spelstödet helt värdelöst och det som finns gör inte GPU-kretsen i M1 rättvisa då det dels handlar om DX11/DX12 spel. DX11/DX12 har inte stöd för den typ av renderingsmekanisk som mobiler och M1 använder (däremot har Vulkan det). Funktionellt finns allt stöd i M1 GPUn, men traditionella GPUer för PC har lite andra svagheter/styrkor än av GPUerna som använder "tile based rendering" (den optimering som Nvidia har sedan Maxwell är inte samma sak).
Som exempel är det superbilligt med MSAA på mobil CPUer, det är rätt dyrt på PC GPUer. Samtidigt är transparens väsentligt dyrare på mobil GPUer än på PC GPUer. Finns flera sådana skillnader, så ett spel som är väloptimerat för PC GPU kommer inte visa M1 GPUn i sitt bästa ljus.
MacOS lär av den anledningen knappast bli något stor spel-OS framöver heller. Man märker hur lite de bryr sig om Apple Arcade för M1, spelen där designas primärt för Ipad/Iphone!