Problem med Epsons skrivare efter byte av bläckpatron.

Permalänk

Problem med Epsons skrivare efter byte av bläckpatron.

Hej!
Vi har i våran förening en skrivare (Epson XP-6005) som vi har i våran samlingslokal. Efter jag har blivit utsedd till kassör i föreningen så behöver jag använda skrivaren till ett par utskrifter av dokument för att skicka iväg. När jag hämtade skrivaren visade det sej att det flesta patroner var mer eller mindre slut och utskriften blev bara ett vitt papper... Jag beställde en ny patron från inkpro, den stora svarta patronen. Vid installation i skrivaren säger skrivaren att det inte är original mm men godkänner bytet.
Försöker skriva ut mitt dokument (svart/vit) och får återigen bara ett vitt papper ut, trots att skrivaren indikerar att denna patron är full. Efter har gjort lite testutskrifter mm så tar patronen med Cyan helt slut. Trots att jag försöker skriva ut detta dokument med alternativet gråskala i stället för färg vägrar skrivaren att skriva ut och i stället hamnar i läget att byta ut färgpatron....
Någon som är mer haj på skrivare som har några tips?

/Janne

Permalänk
Medlem

Detta är vanligt inom "printer"/tryckeri branschens konsument produkter. Antingen får du köpa en printer som bara kör svart alt. så får du köpa dig en till patron - hoppas jag har fel dock och att någon kommer med en rolig lösning!

PS. Kanske inte hjälper dig direkt men har du provat ta den till närmsta återvinningscentral?

Permalänk
Skrivet av ATRmayo:

Detta är vanligt inom "printer"/tryckeri branschens konsument produkter. Antingen får du köpa en printer som bara kör svart alt. så får du köpa dig en till patron - hoppas jag har fel dock och att någon kommer med en rolig lösning!

PS. Kanske inte hjälper dig direkt men har du provat ta den till närmsta återvinningscentral?

Men varför skall färgpatronerna finnas när man gör svart/vita utskrifter?
"närmsta återvinningscentral" Haha ja det ligger nära till hands!

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne6304:

Men varför skall färgpatronerna finnas när man gör svart/vita utskrifter?

För att alla printerföretag är giriga och scamar sina kunder.
Vissa skrivare/scanner vill att det ska finnas bläck i skrivaren för att kunna scanna.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne6304:

Men varför skall färgpatronerna finnas när man gör svart/vita utskrifter?
"närmsta återvinningscentral" Haha ja det ligger nära till hands!

För att Epson tjänar inga pengar på skrivare utan på bläcket...

Snabb titt i manualen säger att du kan göra tillfälliga svart/vita (gråskala) utskrifter även om en färgpatron är slut men bara i ungefär 5 dagar sen måste man byta patronerna... :/ sitter nog ett chip i som räknar ner tiden väldigt fort ska du se så man blir tvungen att byta alla patroner till Epsons stora glädje, eller så hamnar nog väldigt många på nämnda återvinningscentral tyvärr

Sidan 154:
https://download.epson-europe.com/pub/download/6297/epson629766eu.pdf