Samsung Exynos 2200 med RDNA 2 presterar bättre än Snapdragon 888

Permalänk
Melding Plague

Samsung Exynos 2200 med RDNA 2 presterar bättre än Snapdragon 888

Den första mobilkretsen med AMD:s grafikarkitektur RDNA 2 utpresterar Qualcomms flaggskepp med 17–34 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

Sen var det ju det där med batteritiden också som är ganska viktigt på telefoner

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Eftersom Exynos endast kommer gå till prioriterade marknader får vi nöja oss med Snapdragon i Sverige denna gången.
Samtidigt släpper ju Snapdragon 898 chippet som troligtvis ligger på samma nivå, som vi kommer få i Sverige.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Eftersom Exynos endast kommer gå till prioriterade marknader får vi nöja oss med Snapdragon i Sverige denna gången.
Samtidigt släpper ju Snapdragon 898 chippet som troligtvis ligger på samma nivå, som vi kommer få i Sverige.

Vore det inte härligt om Samsung ger EU Exynos när vi vill ha Snapdragon, och Snapdragon när vi vill ha Exynos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Vore det inte härligt om Samsung ger EU Exynos när vi vill ha Snapdragon, och Snapdragon när vi vill ha Exynos?

Dold text

Blir nog bra det här.
Skönt att höra att Exynos inte bara är en slagpåse...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Bra med mer konkurrens. Det stora problemet jag anser idag är att cpu/gpu i medelklassmobilerna är för slöa och man brukar ofta få gå upp mycket i pris för bättre. När de bättre blir bättre så följer förhoppningsvis de billigare med. Jag är trött på snapdragon 730G som finns i så många mobiler.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av KingCobra:

Eftersom Exynos endast kommer gå till prioriterade marknader får vi nöja oss med Snapdragon i Sverige denna gången.
Samtidigt släpper ju Snapdragon 898 chippet som troligtvis ligger på samma nivå, som vi kommer få i Sverige.

Ja detta var ju mer än jag visste

Nej troligtvis så landar det i att vi i Sverige får nya Exynosprocessorn. Det baserar jag helt på att vi haft Exynos i våra telefoner i Sverige. Jagsjälv har inte hört någonting angående detta från officiella källor, så jag misstänker att de rykten du har fått tag i troligen ska tas med en skvätt salt.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Fast det är väl ändå Snapdragon 898 man borde jämföra med? Gillar inte Qualcomm, de är fulspelare på marknaden och den största anledningen till att Androidtelefoner har så kort support men rätt ska vara rätt.

Jag är totalt ointresserad av gaming på mobiler men kan se områden där en kraftig gpu avlastar processorn i många områden.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Xiaomi 12 väntas bli den första telefonen med det nya Qualcomm chippet, skall presenteras i Kina nu i November/December. När Europa får den är oklart.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på Anandtechs artikel om 888 & 2100

Citat:

In terms of power and power efficiency, red alert, red alert!

Both the Exynos 2100 and Snapdragon 888 are showcasing outrageous peak power figures around 8W, which are figures that are simply impossible to sustain or dissipate in a phone.

We can see that both chips are way beyond their predecessors points in the frequency/voltages curves as the power efficiency is either outright flat, for the Exynos, or worse than their predecessors, like the Snapdragon – meaning both chips are using exponentially more power to try to drive more performance.

Citat:

I’ll be quite frank with the results of these new SoCs: they’re terrible. Much like smartphone vendors have for years now copied the worst aspects of Apple’s devices, such a dropping headphone jacks and dropping chargers, the SoC vendors this year have now also copied the worst aspect of Apple’s SoCs: extremely high GPU peak power states.

When I tested the Kirin 9000 a few months ago in the Mate 40 Pro I thought that HiSilicon’s choice of turbocharging their massive GPU up to peak power figures of 8W was a very bad choice, but now Qualcomm and Samsung LSI followed up doing the exactly same thing, as if this was a race to the bottom as to who can create the hottest GPU in the market.

As to why the SoC vendors are doing this, it’s very easy to look at the benchmark charts and see the marketing pressure that Apple applies on the rest of the industry, being far ahead of the pack in terms of performance and efficiency. I wouldn’t be surprised if this generation of SoCs have had design decisions impacted by the marketing departments.

https://www.anandtech.com/show/16463/snapdragon-888-vs-exynos...

Vi får väl se om dom fortsätter på samma spår, låter kretsarna dra orimligt mycket för att det ska se fint ut benchmarks för att visa hur mycket "bättre" dom är än föregående generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra med mer konkurrens. Det stora problemet jag anser idag är att cpu/gpu i medelklassmobilerna är för slöa och man brukar ofta få gå upp mycket i pris för bättre. När de bättre blir bättre så följer förhoppningsvis de billigare med. Jag är trött på snapdragon 730G som finns i så många mobiler.

Detta blir super, fler spelare på marknaden.
Därför värt att jämföra mot mediatek också ibland, jag tvekade med min Note8Pro pga enstaka review klaga på prestandan men fan inget man märker av... Helio G90T helt klart underskattad i Europa. En samsung med 730g kostar nog 2000kr mer än en Xiaomi med MTK chip.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Får mig att tänka på Anandtechs artikel om 888 & 2100

https://www.anandtech.com/show/16463/snapdragon-888-vs-exynos...

Vi får väl se om dom fortsätter på samma spår, låter kretsarna dra orimligt mycket för att det ska se fint ut benchmarks för att visa hur mycket "bättre" dom är än föregående generation.

Avvaktade med SD888 just med tanke på detta. Hoppas verkligen att nästa generation blir bättre. Undrar om det har med litografin att göra eller något? Ungefär som när 20nm var totalt crap och SD810/808 var som glödande kolbitar i handen.

Permalänk
Medlem

"Den första mobilkretsen med AMD:s grafikarkitektur RDNA 2 utpresterar Qualcomms flaggskepp med 17–34 procent"

Det stämmer väl inte? I tweeten jämförs ju 2200 mot 2100. Om SD888 sägs bara "stor skillnad i 3dmark" Eller utgår ni ifrån att SD888 är exakt jämbördig med 2100?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja detta var ju mer än jag visste

Nej troligtvis så landar det i att vi i Sverige får nya Exynosprocessorn. Det baserar jag helt på att vi haft Exynos i våra telefoner i Sverige. Jagsjälv har inte hört någonting angående detta från officiella källor, så jag misstänker att de rykten du har fått tag i troligen ska tas med en skvätt salt.

//Pontus

Jo hypotesen har Mobil gjort. Senast igår publicerades denna https://www.mobil.se/nyheter/ny-exynos-lanseras-19-november-a...
Vi får hoppas att presentationen av nya Exynos 2200 den 19 November innebär att det hamnar i s22, även till Sverige.
Jag vågar inte hoppas på det faktiskt. En sak är säker, det blir en S22 Ultra för min del så fort det är möjligt oberoende på vilken krets det blir.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Väck mig när företag prioriterar kamera och batteritid. 😴

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Väck mig när företag prioriterar kamera och batteritid. 😴

Sonys nya har verkligen prioriterat kameran, samma sensor som i deras riktiga kameror, vet inget om batteritiden

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Väck mig när företag prioriterar kamera och batteritid. 😴

Kamera är väl typ det enda som fokuserats på de senaste generationerna? Enda som skiljer mellan generationer är nya kamerafunktioner, förutom inbördes funktioner i SoC, typ 4g-stöd etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Sonys nya har verkligen prioriterat kameran, samma sensor som i deras riktiga kameror, vet inget om batteritiden

Skrivet av Finkelzvin:

Kamera är väl typ det enda som fokuserats på de senaste generationerna? Enda som skiljer mellan generationer är nya kamerafunktioner, förutom inbördes funktioner i SoC, typ 4g-stöd etc.

Mjo, men så himla mycket händer inte tycker jag. Massa tekniskt babbel men blir bilderna så mycket bättre en generation från en annan?

Tycker det är mer prio på spel och annat än just batteritid.
Våra telefoner kunde lätt få ökad batteritid om det fanns andra skärmar att tillgå. Dom drar mycket.
Det vore fint att kunna byta batteri själv med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vägar man hoppas på att denna hamnar i S22an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Mjo, men så himla mycket händer inte tycker jag. Massa tekniskt babbel men blir bilderna så mycket bättre en generation från en annan?

Tycker det är mer prio på spel och annat än just batteritid.
Våra telefoner kunde lätt få ökad batteritid om det fanns andra skärmar att tillgå. Dom drar mycket.
Det vore fint att kunna byta batteri själv med.

Bilderna blir mycket bättre mellan generationer, prova fota macro i helgen med en gammal systemkamera (7 år) med spegelhus och ett objektiv som är nyare som kostar 22 papp.
Mobilen tog mycket bättre macrobilder, så visst kan det kännas dom att inte mycket händer från år till år men det gör det.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som vi faktiskt får Exynos i europa Det verkar vara USA, Asien och Afrika som får Snapdragon, OM denna källan är pålitlig.
https://uploads.disquscdn.com/images/64e4d87d452659d2b57d4f95...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Utpresterar? Svengelska?

Permalänk

Känns viktigare att få reda på hur den ligger till rent effektivt med preatanda per wh istället för rå prestanda. Med tanke på att dom inte skryter om det får man anta att dom fortfarande ligger efter rejält på sen fronten

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680