Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag hittade en elektriker via https://www.laddavarbil.se/ Kollade lite andra priser på nätet också och var ungefär samma överallt.

Tog en Easee Home 22kW med lastbalansering som de kopplade in direkt i proppskåpet på huvudsäkringarna. Har ingen elbil än dock så kan inte säga hur bra den fungerar.

Easeen är bra och lätt att använda. Integrerar bra med Tibber också om man har dom som kraftleverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

https://www.evsolution.se/produkt/zappi-v2-svart-med-fast-kab...

Fick jag installerad för ca 1 vecka sedan men har inte fått min bil än.
Att jag valde den är för att jag kan välja att ladda bilen med bara solel då jag har solpaneler hitta ingen annan som klara detta.

edit:

https://i.imgur.com/4JyaGFI.jpg

Har du 30 kW solpaneler då? att bara ladda elbilen med solceller då lär du ha ett gäng!
Sitter själv på 11 kw solceller men det finns ju inte en chans att de räcker ladda en elbilar iallafall, kanske hybrid. Men spännande funktion med att du kan välja endast solel. Är den kompatibel med din inverter? eller hur mäter den solelen som produceras?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag hittade en elektriker via https://www.laddavarbil.se/ Kollade lite andra priser på nätet också och var ungefär samma överallt.

Tog en Easee Home 22kW med lastbalansering som de kopplade in direkt i proppskåpet på huvudsäkringarna. Har ingen elbil än dock så kan inte säga hur bra den fungerar.

Läste lite igår, verkar som at Easee verkar vara en grymt bra produkt med App och många inställningsmöjligheter!

Kollat lite på https://www.evify.se/ men kanske ska kika på https://www.laddavarbil.se/, du tyckte det fungerade bra?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Skrivet av atego:

Läste lite igår, verkar som at Easee verkar vara en grymt bra produkt med App och många inställningsmöjligheter!

Kollat lite på https://www.evify.se/ men kanske ska kika på https://www.laddavarbil.se/, du tyckte det fungerade bra?

Absolut, men beror nog helt och hållet på var i landet du bor och vilken firma som gör jobbet. Firman här i Lund var bra i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Har du 30 kW solpaneler då? att bara ladda elbilen med solceller då lär du ha ett gäng!
Sitter själv på 11 kw solceller men det finns ju inte en chans att de räcker ladda en elbilar iallafall, kanske hybrid. Men spännande funktion med att du kan välja endast solel. Är den kompatibel med din inverter? eller hur mäter den solelen som produceras?

Jag har också en Zappi V2 och den har 6st lastavkännare, 3 på inkommande el och 3 på kablarna från solcellsinvertern.

Köpte min elbil i slutet av Augusti och jag hade nog kunnat ladda bilen i September med den solel jag producerade problemet är bara att jag hade bilen på jobbet när solen sken

Med min anläggning (10,8 kW anläggning) så ser det ut som att jag kan ladda Mars - September, om jag har bilen hemma förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det stämmer, jag tycker inte heller utseendet är något fantastiskt.
Men bilen har elstolar med minne, stolen åker bak när du öppnar dörren, rattvärme. Värme i stolarna i baksätet, Snyggt GUI, ej bugig i menyer, Laneassist och highway assist (kolla tesla björn på YT fungerar väldigt bra). Mycket bra range 440 WLTP, går att köra 500 km i 80km/h sommartid. osv osv, jag kör idag en Subaru 2018, drar 1.1 milen 180 hk, den är slöare och tråkigare än en E-Niro och blev så överraskad när jag provkörde E niron, den gick över alla mina förväntningar.

Jag tycker man får väldigt mycket för pengarna! De enda dåliga sakerna jag hittat är dragkrok klarar max 300kg= inget släp..samt att den för tillfället lider av lite Coldgate vid snabbladdning om du ska DC ladda på Ionity vid runt 0 grader, är det +10 grader eller du kört Motorväg bör det inte vara några problem, sj kommer jag ladda 98% av alla gånger så inget problem för mig.

Att leasa en helt ny E-niro med massa finesser istället för att köra min 2018 Subaru sparar mig 50.000 på 3 år

Ja den nya varianten va ju betydligt vackrare än de äldre får man ju säga! Och till skillnad från Meganén finns den ju att köpa redan, och det finns en idé om hur den hanterar svenskt klimat.
Dragvikten är ju ett problem kanske, men jag klarar mig långt på takbox. De tre-fyra gånger om året man behöver lasta mer får väl resten av familjen ta tåget och så använder man baksätet också… bor man i lägenhet är ju släpbehoven sällsynt förekommande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag har också en Zappi V2 och den har 6st lastavkännare, 3 på inkommande el och 3 på kablarna från solcellsinvertern.

Köpte min elbil i slutet av Augusti och jag hade nog kunnat ladda bilen i September med den solel jag producerade problemet är bara att jag hade bilen på jobbet när solen sken

Med min anläggning (10,8 kW anläggning) så ser det ut som att jag kan ladda Mars - September, om jag har bilen hemma förstås

Jag snittar ca 40-50 kWh i Sep på min 11,3 kW anläggning, så ja tyyyp, kan du ladda, inte helt men laddar du dagtid när solen skiner som mest och typ varje dag så möjligtvis! Annars lär du behöva lite extra el!

jag tänker som så att jag kommer ladda Lör-Sön 09.00-15.00 Mars-Sep så borde de va rätt nice! E niro 440 WLTP, och endast 3 mil/dag i körning så klara mig att ladda på helgen!

Är GUI:t snyggt på Zappi? Finns det mobilapp?
Just nu lutar det åt en Easee laddare, tänker att jag klarar mig gott på att ladda på schema!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

En kanske dum fråga, men vad ska man tänka på när man väljer hemladdare?

Jag har idag 20A huvudsäkring då jag har luft/vatten pump som värmer huset. det bör väl räcka eller måste man gå upp i säkring?
Och hur funkar det med lastbalansering om det nu bli väldigt kallt samtidigt som man laddar så total effekten som krävs blir mer än min säkring klarar?

Den enskilt viktigaste funktionen är att den har en lastbalanserare.

Själv kör jag en riktig tråkig laddare från Garo, den erbjuder egentligen ingen avancerad funktion mer än historik men lastbalanseraren är bra och snabb med modbus. Har testat mot olika förbrukare i huset och den svarar blixtsnabbt med att justera laddeffekten så jag håller mig inom 20A som jag har i huvudsäkring med andra förbrukare.

Sen är det frågan lite hur framtiden kommer se ut, jag tror mer på att mycket av ladd-intelligensen läggs över på bilen istället.

Själv kör jag ID.4, har den inställd i bilen med stoppa med normalladdning med SoC på 80% (Inga konstigheter, ganska standard). Laddningen anpassas efter billigaste spotpris med Gridio som är en integration mot mitt VW konto som helt enkelt stoppar/stannar laddningen i bilen efter deras algoritm när spotpriset är som beräknat lägst, behövs inget Tibber abonnemang med en specifik laddare för det för att ladda mot nordpools-spotpriser, det går numera att lösa med en enkel tredjeparts API integration. Funkar med Tesla och VW än så länge men fler integrationer är på gång.

Som laddare två har jag beställt Ctek Njord Go som egentligen är en reseladdare som de har ändå lyckats att få godkänd för grönt avdrag. Den får bli backup-laddare samt som rejälare reseladdare.

Skulle jag köpt en ny fast monterad laddare idag så hade det nog blivit en Zappi V2 eftersom jag har solceller. Men som det ser ut idag är det mer lönt att sälja solelen till ett högre spotpris och ladda till ett lägre spotpris. Jag är ju ändå på jobbet när solen lyser för det mesta.

Det finns många vägar att gå och tänka när det gäller hemma-laddning. Men för det mesta behöver det inte vara särskilt avancerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Har du 30 kW solpaneler då? att bara ladda elbilen med solceller då lär du ha ett gäng!
Sitter själv på 11 kw solceller men det finns ju inte en chans att de räcker ladda en elbilar iallafall, kanske hybrid. Men spännande funktion med att du kan välja endast solel. Är den kompatibel med din inverter? eller hur mäter den solelen som produceras?

Nä jag får ut max 10kwh från invertern men sitter mätare som mäter sol el och inkommande el.
Bilen klarar bara 11kw så laddaren är låst på det då jag inte vill säkra upp huset till 32A har 25A nu elabonnemanget blir mycket dyrare med 32A med.

Kommer ju inte köra slut på batteriet så jag måste ladda varje dag.

Så appen som är till laddaren kan jag låsa så den bara kör sol el så finns det ingen sol så kommer den inte ladda.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Glöm inte att pruta. Jag gick från 7400kr till 5900kr i månaden på vår i princip fullsmetade Enyaq. Har inte glastak och HUD, tror det är allt annat. Köpte dock vinterdäcken själv då leasing av dom är en dålig idé rent ekonomiskt. Du betalar för nya däck och får lämna tillbaka dom. Köp dom hellre privat, behåll dom eller sälj dom efter 3 år.

Så det går att göra mycket på leasingpriset om man ställer ett par ÅF:s offerter mot varann.

Vilken Enyaq gäller detta?
Jag håller själv just nu på och tar in offerter på 80x Sportline med comfort seat och Betria fälgarna och ÅF:s verkar absolut inte vilja gå under 7100kr (från ca 7500kr)

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Vilken Enyaq gäller detta?
Jag håller själv just nu på och tar in offerter på 80x Sportline med comfort seat och Betria fälgarna och ÅF:s verkar absolut inte vilja gå under 7100kr (från ca 7500kr)

En vanlig 80 med Sportline och en drös tillval. Skicka till fler ÅF och var tydlig i mailet med din förfrågan och spec, att du verkligen tar in flera offerter.
Så att de begriper att de jämförs med andra.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

En vanlig 80 med Sportline och en drös tillval. Skicka till fler ÅF och var tydlig i mailet med din förfrågan och spec, att du verkligen tar in flera offerter.
Så att de begriper att de jämförs med andra.

Tycker jag har varit övertydlig med de 3 åfs som jag har pratat med om att jag kollar med andra samtidigt. Pratade med en säljare igår senast och sa lite skämtsamt att jag har ett målpris på ca 6500kr. Det kunde jag glömma på en gång om vi inte skulle kolla på någon helt annan bil istället...

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Tycker jag har varit övertydlig med de 3 åfs som jag har pratat med om att jag kollar med andra samtidigt. Pratade med en säljare igår senast och sa lite skämtsamt att jag har ett målpris på ca 6500kr. Det kunde jag glömma på en gång om vi inte skulle kolla på någon helt annan bil istället...

Jag tror de är lite "kaxiga" nu när det är extrema leveranstider. Hade det varit lagervaror eller kort lev.tid så hade det nog låtit annorlunda.
Men det var samma sak för mig, de flesta ville inte pruta på leasingen. Men så snart man hittade en ÅF som kunde pruta på priset, ja då kunde de andra minsann matcha priset. Då dög det.

Var inte rädd för att fråga en ÅF långt ifrån dig med. Det är ju faktiskt så att du kan plocka ut en bil 60mil bort genom en mindre tågresa eller dylikt. Du får ju serva den hos din lokala ÅF, ta garantiärenden m.m där oavsett, utan extra kostnader eller dylikt.
Förhoppningsvis räcker det dock med att bara få en lägre offert, även om det är långt bort till den ÅF:en.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Hejsan
Jag har följt tråden ett tag och tänker att det kanske är dags att bidra.
Beställde för någon månad sedan en Audi Q4 E-tron. Beräknad leverans är februari/mars. Provkörde då även ID4 samt ID4 GTX. Det är för mig bilar som inte är jämförbara (nåväl - vissa jämförelser går ju att göra) med Audin även om de delar drivlina. Jag kör i nuläget en XC60 från 2020 som referens.

För några veckor sedan lät jag installera en laddbox (easee via Evify). Betalade nog lite överpris för installationen - landade på 8k inklusive huvudsäkring från 16A->20A. Upplevde Evify som väldigt smidigt - några frågade ju om det ovan.

Känns som man har tusen frågor, och många lär bara kunna besvaras när man börjar ladda bilen.
Men några kanske kan besvaras:
- Uppdaterade till 20A säkring - Har ännu inte anmält det till min el-leverantör - vad händer om jag "glömmer det"? Böter eller bara sura miner?

- Lastbalansering - behöver man det? Eller förstår laddboxen det själv? Mitt hus är byggt 2019.

- Jag har Fortum som leverantör - men boxen är ändå på något sätt synlig i Tibber-appen - man vill ju ladda när elpriserna är låga, behöver man ha Tibber som el-leverantör? Eller fixar boxen det ändå? (dvs att ladda på natten/morgonen då priset är som lägst)

Ha en bra kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMe:

Hejsan
Jag har följt tråden ett tag och tänker att det kanske är dags att bidra.
Beställde för någon månad sedan en Audi Q4 E-tron. Beräknad leverans är februari/mars. Provkörde då även ID4 samt ID4 GTX. Det är för mig bilar som inte är jämförbara (nåväl - vissa jämförelser går ju att göra) med Audin även om de delar drivlina. Jag kör i nuläget en XC60 från 2020 som referens.

För några veckor sedan lät jag installera en laddbox (easee via Evify). Betalade nog lite överpris för installationen - landade på 8k inklusive huvudsäkring från 16A->20A. Upplevde Evify som väldigt smidigt - några frågade ju om det ovan.

Känns som man har tusen frågor, och många lär bara kunna besvaras när man börjar ladda bilen.
Men några kanske kan besvaras:
- Uppdaterade till 20A säkring - Har ännu inte anmält det till min el-leverantör - vad händer om jag "glömmer det"? Böter eller bara sura miner?

- Lastbalansering - behöver man det? Eller förstår laddboxen det själv? Mitt hus är byggt 2019.

- Jag har Fortum som leverantör - men boxen är ändå på något sätt synlig i Tibber-appen - man vill ju ladda när elpriserna är låga, behöver man ha Tibber som el-leverantör? Eller fixar boxen det ändå? (dvs att ladda på natten/morgonen då priset är som lägst)

Ha en bra kväll!

Jag är sugen på Evify, kommer nog testa det!

Lastbalancering är mycket bra att ha, om du inte tänker strypa laddningen, aningen skjuter du säkringar, eller får du strypa laddningen. Men om du skaffar lastbalansering mäter den husets förbrukning och kan då baklänges räkna ut hur mycket kräm laddaren till bilen kan ta utan att skjuta säkringar.

Har din laddboxen möjlighet att läsa in spotpriset ifrån Tibber och veta när priset är lågt skulle det kunna fungera. Se dock till och kolla med din elleverantör att du har TIM-debitering på din elräkning, annars får du genomsnitts-spottpriset för respektive dygn, då spelar det ingen roll om du laddar när det är billigt på natten eller dyrt på dagen.

Hoppas detta gav lite insikt, borde finnas någon certifierad elektriker på forumet som vet gällande din fuluppgradering på säkringarna.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMe:

Hejsan
Jag har följt tråden ett tag och tänker att det kanske är dags att bidra.
Beställde för någon månad sedan en Audi Q4 E-tron. Beräknad leverans är februari/mars. Provkörde då även ID4 samt ID4 GTX. Det är för mig bilar som inte är jämförbara (nåväl - vissa jämförelser går ju att göra) med Audin även om de delar drivlina. Jag kör i nuläget en XC60 från 2020 som referens.

För några veckor sedan lät jag installera en laddbox (easee via Evify). Betalade nog lite överpris för installationen - landade på 8k inklusive huvudsäkring från 16A->20A. Upplevde Evify som väldigt smidigt - några frågade ju om det ovan.

Känns som man har tusen frågor, och många lär bara kunna besvaras när man börjar ladda bilen.
Men några kanske kan besvaras:
- Uppdaterade till 20A säkring - Har ännu inte anmält det till min el-leverantör - vad händer om jag "glömmer det"? Böter eller bara sura miner?

- Lastbalansering - behöver man det? Eller förstår laddboxen det själv? Mitt hus är byggt 2019.

- Jag har Fortum som leverantör - men boxen är ändå på något sätt synlig i Tibber-appen - man vill ju ladda när elpriserna är låga, behöver man ha Tibber som el-leverantör? Eller fixar boxen det ändå? (dvs att ladda på natten/morgonen då priset är som lägst)

Ha en bra kväll!

Den som byter ut säkringen(elektrikern) ska anmäla till ditt bolag att den är byt.
Tibber appen funkar bara om du har tibber eller har fortum timpris på sin el? dom flesta har fast eller rörligt och är det rörligt så betalar du snittet av det var den månaden som du ska betala för.

Själv har jag valt att ha ett fast pris så jag inte behöver tänka på vad det kosta på olika tidpunkter.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

...
Sen är det frågan lite hur framtiden kommer se ut, jag tror mer på att mycket av ladd-intelligensen läggs över på bilen istället.

Själv kör jag ID.4, har den inställd i bilen med stoppa med normalladdning med SoC på 80% (Inga konstigheter, ganska standard). Laddningen anpassas efter billigaste spotpris med Gridio som är en integration mot mitt VW konto som helt enkelt stoppar/stannar laddningen i bilen efter deras algoritm när spotpriset är som beräknat lägst, behövs inget Tibber abonnemang med en specifik laddare för det för att ladda mot nordpools-spotpriser, det går numera att lösa med en enkel tredjeparts API integration. Funkar med Tesla och VW än så länge men fler integrationer är på gång.
...

Intressant tjänst. Känns bättre att styra det med bilen, för då har man alla kontroller på ett ställe. Att man vill ladda över 80% om elen är gratis, eller om man vill tvinga laddning till 100% för att man ska iväg på långresa. Styr man det via laddaren har man ju ingen möjlighet att justera SOC-gränsen.

Det behöver öppnas upp mer API:er generellt känner jag, gällande el, laddning, elbilar och solceller.

Skrivet av TriMe:

..
Känns som man har tusen frågor, och många lär bara kunna besvaras när man börjar ladda bilen.
Men några kanske kan besvaras:
- Uppdaterade till 20A säkring - Har ännu inte anmält det till min el-leverantör - vad händer om jag "glömmer det"? Böter eller bara sura miner?

- Lastbalansering - behöver man det? Eller förstår laddboxen det själv? Mitt hus är byggt 2019.

- Jag har Fortum som leverantör - men boxen är ändå på något sätt synlig i Tibber-appen - man vill ju ladda när elpriserna är låga, behöver man ha Tibber som el-leverantör? Eller fixar boxen det ändå? (dvs att ladda på natten/morgonen då priset är som lägst)

Ha en bra kväll!

Först gör installatören en föranmälan (som du måste skriva under digitalt eller analogt beroende på vilken nätägare) där nätleverantören sedan byter sina säkringar och kollar att elnätet klarar av höjningen. Sedan byter installatören dina säkringar och gör till sist en färdiganmälan. Du behöver inte göra mer.

Du behöver tänka dig mindre för med lastbalansering. Nu uppgraderade du säkringen så behovet minskade. Handlar om hur mycket andra förbrukare du har i huset

Du behöver tim-taxa på elpriset mot elleverantören annars gynnas du inte av att styra laddningen mot elpriset.

Permalänk
Medlem

Är så taggad till våren då jag ska skaffa en ren elbil.

Gör massa research redan nu haha.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag kommer börja nytt jobb från och med februari nästa år och håller på att kolla på tjänstebilar för fullt. Enyaq är väl den jag fastnat mest för och håller på att plocka in offerter. Får se vad det landar på, men det är en 80x jag kollar just nu.

Visa signatur

2x8GB Corsair 3600Mhz | Asus GeForce GTX1070 Strix 8GB
OCZ 850W 80+ GULD | MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Intressant tjänst. Känns bättre att styra det med bilen, för då har man alla kontroller på ett ställe. Att man vill ladda över 80% om elen är gratis, eller om man vill tvinga laddning till 100% för att man ska iväg på långresa. Styr man det via laddaren har man ju ingen möjlighet att justera SOC-gränsen.

Det behöver öppnas upp mer API:er generellt känner jag, gällande el, laddning, elbilar och solceller.

Ja, funkar väldigt bra. Enda man behöver göra är att installera appen, godkänna med sitt Tesla eller VW konto att Gridio ska få styra och läsa laddstatus så sköter det sig själv. Således behöver man inte binda sig för Tibber som energileverantör utan kan välja fritt med de som har timavtal och vilken laddare som helst.

Appdriven utveckling med öppna APIer så kommer laddmöjligheterna att explodera med hur mycket lösningar som helst. Det öppnas APIer för fullt idag så det är ju bara en tidsfråga till samtliga elbilar har öppna APIer för laddstyrning.

En annan aspekt med laddare är V2X/V2G. Jag byter ut min tråkiga Garo när det väl kommer stöd för laddare och elbilar med den tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag är sugen på Evify, kommer nog testa det!

Lastbalancering är mycket bra att ha, om du inte tänker strypa laddningen, aningen skjuter du säkringar, eller får du strypa laddningen. Men om du skaffar lastbalansering mäter den husets förbrukning och kan då baklänges räkna ut hur mycket kräm laddaren till bilen kan ta utan att skjuta säkringar.

Har din laddboxen möjlighet att läsa in spotpriset ifrån Tibber och veta när priset är lågt skulle det kunna fungera. Se dock till och kolla med din elleverantör att du har TIM-debitering på din elräkning, annars får du genomsnitts-spottpriset för respektive dygn, då spelar det ingen roll om du laddar när det är billigt på natten eller dyrt på dagen.

Hoppas detta gav lite insikt, borde finnas någon certifierad elektriker på forumet som vet gällande din fuluppgradering på säkringarna.

Hejsan!
Jag är osäker på om den kan läsa spotpriset från Tibber, när jag inte har dem som elleverantör.
Evify funkade klockrent för mig så tror du kan prova dem utan oro Jag fick ett mail någon dag senare med namn på tekniker och tid när han tänkte komma och greja. Någon dag senare ringde Evify och frågade om jag kunde tänka mig att installera den redan den dagen, då en annan tekniker fått ett återbud. Då jag jobbar hemma gick det så klart utmärkt

Mvh

Skrivet av vinylens:

Den som byter ut säkringen(elektrikern) ska anmäla till ditt bolag att den är byt.
Tibber appen funkar bara om du har tibber eller har fortum timpris på sin el? dom flesta har fast eller rörligt och är det rörligt så betalar du snittet av det var den månaden som du ska betala för.

Själv har jag valt att ha ett fast pris så jag inte behöver tänka på vad det kosta på olika tidpunkter.

Hej
Så kanske det är - dock frågade han bara "jag kan byta din säkring om du vill" och jag sa ja.
Ang timpris så ringde jag fortum häromdagen och de sa att jag har timpris. Helt galet att spotpriset på natten är 3-5 öre, ibland lägre, och på dagen en bra bit över 100öre. Kanske rätt logiskt iofs, men måste ju bli enormt mycket dyrare att ladda dagtid än nattetid tänker jag.

Mvh

Skrivet av jocke92:

Först gör installatören en föranmälan (som du måste skriva under digitalt eller analogt beroende på vilken nätägare) där nätleverantören sedan byter sina säkringar och kollar att elnätet klarar av höjningen. Sedan byter installatören dina säkringar och gör till sist en färdiganmälan. Du behöver inte göra mer.

Du behöver tänka dig mindre för med lastbalansering. Nu uppgraderade du säkringen så behovet minskade. Handlar om hur mycket andra förbrukare du har i huset

Du behöver tim-taxa på elpriset mot elleverantören annars gynnas du inte av att styra laddningen mot elpriset.

Hej
Någon föranmälan gjordes aldrig. Han bara bytte den och sen var det bra med det. Tog 5 minuter och jag swishade honom några hundringar...
Timtaxa menar Fortum att jag har, då jag ringde och frågade dem häromdagen.
Vad gäller andra förbrukare så är det enda, utöver det vanliga, en berg-värmepump. Antar dock att den förbrukar rätt lite el, då det är just det som är tanken med bergvärme

Vad jag är fundersam på är om leverantören ens märker att det är bytt? Samt, vad sker om de märker det? Böter?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMe:

Han bara bytte den och sen var det bra med det. Tog 5 minuter och jag swishade honom några hundringar...
Timtaxa menar Fortum att jag har, då jag ringde och frågade dem häromdagen.
Vad gäller andra förbrukare så är det enda, utöver det vanliga, en berg-värmepump. Antar dock att den förbrukar rätt lite el, då det är just det som är tanken med bergvärme

Vad jag är fundersam på är om leverantören ens märker att det är bytt? Samt, vad sker om de märker det? Böter?

Mvh

Haha, låter som elektrikerna har en liten verksamhet vid sidan om och säljer passdelar till huvudcentralen svart... gissningsvis delar som han har bytt till sig från andra installationer. Inte OK.

Det händer dock inget nu, men när nätägarens egna elektriker kommer göra något arbete i framtide med elmätaren eller liknade så kommer detta sannolikt uppdagas. Gissningsvis åker du på en rejäl retroaktiv faktura på mellanskillnaden f.o.m det datumet din huvudsäkringen installerades som det finns underlag på. Nätägaren kan säkert göra en polisanmälan om de vill också, nog väldigt beroende på nätägare skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMe:

Hej
Någon föranmälan gjordes aldrig. Han bara bytte den och sen var det bra med det. Tog 5 minuter och jag swishade honom några hundringar...
Timtaxa menar Fortum att jag har, då jag ringde och frågade dem häromdagen.
Vad gäller andra förbrukare så är det enda, utöver det vanliga, en berg-värmepump. Antar dock att den förbrukar rätt lite el, då det är just det som är tanken med bergvärme

Vad jag är fundersam på är om leverantören ens märker att det är bytt? Samt, vad sker om de märker det? Böter?

Mvh

En fulinstallation helt enkelt. Jag har fått för mig att leverantören har en storlek större säkringar hos sig än dig för att dina ska lösa först, blir jobbigt annars. Men läser på eon att de inte gör något fysiskt arbete eller utredning om man går till 20A, så det sitter antagen 25 i deras redan. https://www.eon.se/el/elnat/huvudsakring

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriMe:

Hejsan!
Jag är osäker på om den kan läsa spotpriset från Tibber, när jag inte har dem som elleverantör.
Evify funkade klockrent för mig så tror du kan prova dem utan oro Jag fick ett mail någon dag senare med namn på tekniker och tid när han tänkte komma och greja. Någon dag senare ringde Evify och frågade om jag kunde tänka mig att installera den redan den dagen, då en annan tekniker fått ett återbud. Då jag jobbar hemma gick det så klart utmärkt

Men du får betala direkt när du bokar på deras hemsida? Så kontaktar de dig efter? Du får inte välja installatör, eller det är deras "egna" installatör?

Drog de 3-fas kabeln ifrån din elcentral eller direkt från ditt elmätarskåp?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Haha, låter som elektrikerna har en liten verksamhet vid sidan om och säljer passdelar till huvudcentralen svart... gissningsvis delar som han har bytt till sig från andra installationer. Inte OK.

Det händer dock inget nu, men när nätägarens egna elektriker kommer göra något arbete i framtide med elmätaren eller liknade så kommer detta sannolikt uppdagas. Gissningsvis åker du på en rejäl retroaktiv faktura på mellanskillnaden f.o.m det datumet din huvudsäkringen installerades som det finns underlag på. Nätägaren kan säkert göra en polisanmälan om de vill också, nog väldigt beroende på nätägare skulle jag tro.

Hejsan!
Ja - det har han säkert. Jag kan absolut inget om "passdelar" eller liknande. Något underlag kring detta finns inte. Min tanke är att anmäla 20Amp när jag börjar ladda bilen. För då antar jag att nätägaren märker att jag tar ut mer än 16amp?

Mvh

Skrivet av jocke92:

En fulinstallation helt enkelt. Jag har fått för mig att leverantören har en storlek större säkringar hos sig än dig för att dina ska lösa först, blir jobbigt annars. Men läser på eon att de inte gör något fysiskt arbete eller utredning om man går till 20A, så det sitter antagen 25 i deras redan. https://www.eon.se/el/elnat/huvudsakring

Hej
Ja - absolut är det så. Han sa bara "vill du ha 20amp?" Jag svarade "ehh? Ska man ha det?" och vips så hade jag det och swishade honom några kronor. Så här i efterhand ångrar jag det lite, men allt gick så fort att jag knappt han tänka efter...

Mvh

Skrivet av atego:

Men du får betala direkt när du bokar på deras hemsida? Så kontaktar de dig efter? Du får inte välja installatör, eller det är deras "egna" installatör?

Drog de 3-fas kabeln ifrån din elcentral eller direkt från ditt elmätarskåp?

Hej
Jag tror jag betalade direkt på sidan, alternativt fick jag en faktura.
Det är som du säger, deras "egna" installatör som jag fick tilldelad. Gällande 3-fas kabeln så drog de den i mitt fal från elmätarskåpet som jag har i garaget, sedan en 3-faskabel fram mellan garagedörrarna och tog sig sedan ut så min laddbox sitter mellan respektive garagedörr (2-bilsgarage).
Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat min kalkylator för att reflektera samtliga kostnader (Försäkring, skatt, etc).
Den räknar även mer korrekt med elpriset. Elpriset är för närvarande väldigt fluktuerande så det är svårt att vet vad man skall räkna med på lång sikt.

Vad som är tydligt är att Bensinarna fortfarande vinner när det gäller ekonomi.

Har själv sålt Porschen och beställt en Tesla men inte av ekonomiska skäl vilket man tydligt kan utläsa i kalkylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag har uppdaterat min kalkylator för att reflektera samtliga kostnader (Försäkring, skatt, etc).
Den räknar även mer korrekt med elpriset. Elpriset är för närvarande väldigt fluktuerande så det är svårt att vet vad man skall räkna med på lång sikt.

https://i.ibb.co/cyx7KTS/car.png

Vad som är tydligt är att Bensinarna fortfarande vinner när det gäller ekonomi.

Har själv sålt Porschen och beställt en Tesla men inte av ekonomiska skäl vilket man tydligt kan utläsa i kalkylen.

OK, så en nästan 15år gammal Porsche Cayenne är billigare än en fabriksny elbil. En Suzuki Swift som är en minimal lågpris-bil i minsta storleken är billigare än en premiumbil i mellanstorlek.

Ska man TCO bänka så får man väl jämföra likvärdiga modeller och årsmodeller. Varför hade du t.ex inte Volvo 240 i kalkylen som är dessutom skattebefriade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag har uppdaterat min kalkylator för att reflektera samtliga kostnader (Försäkring, skatt, etc).
Den räknar även mer korrekt med elpriset. Elpriset är för närvarande väldigt fluktuerande så det är svårt att vet vad man skall räkna med på lång sikt.

https://i.ibb.co/cyx7KTS/car.png

Vad som är tydligt är att Bensinarna fortfarande vinner när det gäller ekonomi.

Har själv sålt Porschen och beställt en Tesla men inte av ekonomiska skäl vilket man tydligt kan utläsa i kalkylen.

Det blir ju väldigt skevt när du försöker jämföra så pass olika biltyper. För vem är det relevant att jämföra en Porsche Cayenne mot en Suzzuki Swift? Eller en Tesla M3 LR mot en MG ZS EV? Eller en V70 från 2006 med en Ioniq 5?

Givetvis kan du göra en uträkning vad kostnadsskillnaden blir för dig om du byter din nuvarande bil mot en ny elbil. Men att konstatera att bensinbilar är mer ekonomiskt är ju lite underligt, eftersom det största anledningen till att ekonomin i din "kalkylator" inte går ihop är för att du jämför 15 år gamla bilar med helt nya...

Sedan hänger jag inte alls med på hur du räknat fram din milkostnad för elbilarna. Skulle en MG ha en milkostnad på 9,30:-, bara för elen? Vart menar du att du laddar då, 100% Ionity utan något abonnemang?

Har man möjlighet att ladda hemma eller på jobbet landar snarare den milkostnaden på 2-3:-/mil (ganska högt räknat). Om du inte har möjlighet till något av dessa så finns det ju olika typer av abonnemang för exempelvis Ionity, Mer, etc. som ger betydligt lägre kW-kostnad än 5:-, plus att det finns gratisladdare lite varstans vid köpcenter och liknande.

Korrigerat meningsbyggnad
Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag har uppdaterat min kalkylator för att reflektera samtliga kostnader (Försäkring, skatt, etc).
Den räknar även mer korrekt med elpriset. Elpriset är för närvarande väldigt fluktuerande så det är svårt att vet vad man skall räkna med på lång sikt.

https://i.ibb.co/cyx7KTS/car.png

Vad som är tydligt är att Bensinarna fortfarande vinner när det gäller ekonomi.

Har själv sålt Porschen och beställt en Tesla men inte av ekonomiska skäl vilket man tydligt kan utläsa i kalkylen.

Reparation, åtminstone schablon bör ju ingå här för såpass gamla bilar...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag har uppdaterat min kalkylator för att reflektera samtliga kostnader (Försäkring, skatt, etc).
Den räknar även mer korrekt med elpriset. Elpriset är för närvarande väldigt fluktuerande så det är svårt att vet vad man skall räkna med på lång sikt.

https://i.ibb.co/cyx7KTS/car.png

Vad som är tydligt är att Bensinarna fortfarande vinner när det gäller ekonomi.

Har själv sålt Porschen och beställt en Tesla men inte av ekonomiska skäl vilket man tydligt kan utläsa i kalkylen.

Haha, Jo, det måste vara den jämförelse el/ICE med skevast bias i tråden hittills.