Tips på "snälla" retro-spel till 6-åring?

Permalänk
Medlem

Tips på "snälla" retro-spel till 6-åring?

Hej,

Ett sexårigt barn med autismdiagnos älskar spel, men blir väldigt frustrerad (arg/ledsen) när det inte går som han vill i spelen. Han är duktig med handkontrollen och så länge de inte är allt för story-drivna har han inga större problem att "förstå" dem, men när det blir för svårt behöver man snabbt gå in och de-eskalera. Det är lite som att det han vill göra helst av allt blir plågsamt för honom.

Jag vet att retro-spel rent generellt är svårare och mer oförlåtande än moderna spel, men det finns fördelar med att låta honom spela på en RetroPie som det finns ett begränsat antal spel på.

Mario- och Kirby-ekosystemen är favoriter. Han verkar gilla "slapstick" (när saker välter, rasar, ramlar, krockar, etc). Just nu vill han hemskt gärna spela Super Mario Kart till SNES, vilket förstås är typiskt -- Jag kan knappt komma på ett spel med mer orättvis AI.

Utöver slapstick gillar han enklare pussel (t ex Pikmin) och jag är för egen del nyfiken på vad han skulle tycka om spel där man får utforska/undersöka/interagera med en värld.

Så, jag söker tips på "snälla" retro-spel skulle kunna hjälpa honom att känna lugn när han spelar. Tips på spel till Nintendo Switch kan också vara intressant, men i första hand skulle jag vilja fokusera på NES/SNES/N64/GBA/GBC/PSX och andra plattformar som fungerar bra på en Raspberry Pi 3+.

Tack förhand!

T

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag har tyvärr inget tips på rak arm, men jag ska rota igenom arkivet och se om jag hittar några bra tips! Hoppas du får in många bra idéer!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Du ska inte testa lite fusk? T.ex. Gunsmoke är ju ett kul NES-spel, men rätt svårt. Men med lite lämpliga gamegenie-fusk så kanske det och andra svårare spel fungerar perfekt?

I emulatorer kan man väl få sådant att fungera helt transparent för spelaren.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Mega Man
Sonic
Bomberman

Kanske?

Edit: Zelda (?)

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Du ska inte testa lite fusk? T.ex. Gunsmoke är ju ett kul NES-spel, men rätt svårt. Men med lite lämpliga gamegenie-fusk så kanske det och andra svårare spel fungerar perfekt?

I emulatorer kan man väl få sådant att fungera helt transparent för spelaren.

/hulle.

Oh, ja, så klart! Jag hade kollat upp vilka "inbyggda" fusk som finns i t ex Mario Kart och till och med försökt hitta ett romhack som gör AI:n mindre frustrerande, men att använda fusk i emulatorn hade jag inte tänkt på. Suveränt tips!

Sitter just nu och kikar på några fusk till Mario Kart, och det ser extremt lovande ut.

Urval:

Citat:

cheat0_desc = "Drive Over Walls"
cheat4_desc = "Always Have Item"
cheat42_desc = "Invincible!!!"
cheat45_desc = "Computer Spins Out Constantly"
cheat57_desc = "Idiot Drivers"

Permalänk
Medlem

Tänkte rekommendera Donut Country, Rain on your Parade och Moving Out eftersom dessa finns på de flesta platformar, passar in på din beskrivning av att saker ska ramla osv och oftast inte har några direkta fail states (oftast, märkte att det var ett par nivåer jag behövde hjälpa till på), Moving Out spelar man ju tillsammans som extra bonus.
Doshin the Giant till GameCube är ett annat alternativ men funkar säkert inte på en RPi.
Ecco Jr och Crystals Pony Tale till Mega Drive är också ganska lätta spel med generösa fail states. Möjligen Wiz n Liz men jag är osäker på om det var en småstressig tidsbegränsning där och det ska nog undvikas.
Disney spelen till PS1 är lättare än 16 bitars ditona. Speciellt Nalle Puh spelen (spelet?) är mer barnanpassade.
Till SNES finns ju lite mer lätta plattformsspel och det första som ploppar upp är Do-Re-Mi Fantasy som finns fanöversatt. Unirally funkar rätt bra för barn också.

edit: Mario Kart 8 till Switch har ju lite sköna hjälpmedel som går att slå på som autogas och hjälp med styrningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Mega Man 2 i så fall. Det har två svårighetsgrader, "Normal" och "Difficult", där "Difficult" är den japanska. Den som står som "Normal" är klart lättare. Mega Man 2 är också lättfattligt och alla de bästa banorna kommer i början (omvänt, de dåligt konstruerade, frustrerande banorna som alla Mega Man har ligger här precis i slutet).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Mario cart.

Låt han förlora, och förlora, och förlora. Till slut kommer han bli bättre och börja vinna, och sen så har inte nån av oss en chans att vinna mot honom.

Med andra ord, bry dig inte om att göra det lätt för honom, livet är fullt av motgångar, det är ok! Han kommer bli grym bara han får spela lite.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Little Nemo! En mindre känd pärla från Capcom (vem annars när det gäller NES). Mario-ish men man måste förhandla (=slänga godis på djur) för att kunna ta över deras färdigheter (flyga, klättra, simma etc) för att ta sig förbi ett par hinder.

Blir NES-svårt på sina håll men börjar "lätt" och är riktigt charmigt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

TMNT Turtles In Time
Fast med nått fusk så han har oändligt liv.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Om basbygge, gruvdrift och lego är på tal: Rock Raiders till PC.

Det finns en remake som heter Manic Miners. Dock har han inte hunnit implementera monster än (men det kanske är bra?)

Permalänk
Inaktiv

Stardew valley eller liknande banalt spel som blir vad man gör det.

Kan inte tänka mig ett enda retrospel som man inte blir galen av efter en timme.

Om det ska fungera på en RPÌ för hårdvara saknas kan jag skänka en laptop mot upphämtning.

Permalänk
Medlem

Legospel i allmänhet är nog rätt lätta,
mest förstör allt och tryck på rätt knapp.

Minecraft utan moster har nog också en del att ge om man vill upptäcka och bygga utan stress.

För retro har du nog hittat helt rätt med kirby,
kanske ska du leta efter mer barnvänligt typ plattformsspel med disneyfilm licenser.

Permalänk
Medlem

Följande retrospel spelade jag när spelen inte var retro och dom borde funka till en 6-åring:

B.C.'s Quest for Tires:
https://www.youtube.com/watch?v=VuDasRVV34U

Mancopter:
https://www.youtube.com/watch?v=HJ-Uwj_rpeI

Slurpy:
https://www.youtube.com/watch?v=8dIe-HG4Ggo

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Little Nemo! En mindre känd pärla från Capcom (vem annars när det gäller NES). Mario-ish men man måste förhandla (=slänga godis på djur) för att kunna ta över deras färdigheter (flyga, klättra, simma etc) för att ta sig förbi ett par hinder.

Blir NES-svårt på sina håll men börjar "lätt" och är riktigt charmigt.

+ för den, Little Nemo skulle passa. Kan också rekommendera Musse Pigg-spelet till SNES, The Magical Quest.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Toejam & Earl Till Sega Mega Drive är mycket roligt och inte särskilt svårt.
Bubble bobble till NES eller Sega Master System är ju en superkul klassiker.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Avstängd
Skrivet av felplacrd:

Hej,

Ett sexårigt barn med autismdiagnos älskar spel, men blir väldigt frustrerad (arg/ledsen) när det inte går som han vill i spelen. Han är duktig med handkontrollen och så länge de inte är allt för story-drivna har han inga större problem att "förstå" dem, men när det blir för svårt behöver man snabbt gå in och de-eskalera. Det är lite som att det han vill göra helst av allt blir plågsamt för honom.

Jag vet att retro-spel rent generellt är svårare och mer oförlåtande än moderna spel, men det finns fördelar med att låta honom spela på en RetroPie som det finns ett begränsat antal spel på.

Mario- och Kirby-ekosystemen är favoriter. Han verkar gilla "slapstick" (när saker välter, rasar, ramlar, krockar, etc). Just nu vill han hemskt gärna spela Super Mario Kart till SNES, vilket förstås är typiskt -- Jag kan knappt komma på ett spel med mer orättvis AI.

Utöver slapstick gillar han enklare pussel (t ex Pikmin) och jag är för egen del nyfiken på vad han skulle tycka om spel där man får utforska/undersöka/interagera med en värld.

Så, jag söker tips på "snälla" retro-spel skulle kunna hjälpa honom att känna lugn när han spelar. Tips på spel till Nintendo Switch kan också vara intressant, men i första hand skulle jag vilja fokusera på NES/SNES/N64/GBA/GBC/PSX och andra plattformar som fungerar bra på en Raspberry Pi 3+.

Tack förhand!

T

Det känns nästan som de flesta spel till så gamla konsoler hade kunnat funka.

Ett tips från min sida är att kolla lite på Neo-Geo-spel. Om lite (serie-) våld är ok så är ju Metal Slug ganska nice exempelvis. Aero Fighters, Pulstar och liknande shoot-em-ups kan nog vara kul med. Neo drift out är ett ganska trevligt arkad-rallyspel med isometriskt perspektiv. Det finns också ett gäng fighting-spel, men det kanske inte är det bästa? Neo-Geo-spelen är ju ofta arkadversionerna av spelen så de kan ha en ganska hög svårighetsgrad, de är ju designade för att man ska fortsätta mata in pengar liksom, men samtidigt har man ju oändligt med continues då man kan mata in mer "mynt" med en knapptryckning. För det mesta stöds också två spelare samtidigt och så.

Annars Disney-spelen till Megadrive/Genesis är faktiskt bättre än de till SNES, typ Aladdin, Lion King och så. Snygga och kul. Super Star Wars-serien är ju nice. Mario och Sonic är ju givet förstås. Chuck Rock kanske kan vara något? Earthworm Jim?

Permalänk
Medlem

Om mario-spelen fungerar så kan ju Donkey Kong vara ett alternativ med.
Alex Kidd la man många timmar på med

Och slänger in Cool Spot med.

Permalänk
Medlem

Nu är inte detta just ett retro spel dock.
Men Scribblenauts kanske skulle kunna passa om han kan skriva?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Nu är inte detta just ett retro spel dock.
Men Scribblenauts kanske skulle kunna passa om han kan skriva?

Hmm! Det hade kunnat fungera, men det verkar inte finnas på svenska? Ska kolla om man kan översätta själv eller modda/worskshoppa in det, men annars får vi nog spara det till engelskan finns med i vardagen lite mer. 🤗

Permalänk

Ducktales är en gammal favorit som jag tycker har en ganska bra svårighetsgrad för att vara NES.

Permalänk

Ristar och Ecco The Dolphin! Disneyspel som Aladdin, Djungelboken, Lejonkungen, Ducktales är bra också. Sonic The Hedgehog 2 är fantastiskt.

Permalänk
Medlem

@danneee, tack för tipset om Moving Out. Lite samma känsla som Overcooked men med färre "regler".

I Moving Out kan man hjälpa till att bära ut saker, kasta saker, slå sönder saker, slå ett spöke (eller varandra), få en kratta i ansiket, ta i så man fiser, eller jaga en höna, osv. Typ jackpot för vår lille kille -- Och faktiskt ganska kul för de vuxna, också.

Dessutom har spelet lättillgängliga assists för att t ex öka speltiden, göra objekt lättare att bära, osv.

22,99€ nu men fick det för 3,90€ förra veckan. Så håll utik efter reor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Hej,

Ett sexårigt barn med autismdiagnos älskar spel, men blir väldigt frustrerad (arg/ledsen) när det inte går som han vill i spelen. Han är duktig med handkontrollen och så länge de inte är allt för story-drivna har han inga större problem att "förstå" dem, men när det blir för svårt behöver man snabbt gå in och de-eskalera. Det är lite som att det han vill göra helst av allt blir plågsamt för honom.

Jag vet att retro-spel rent generellt är svårare och mer oförlåtande än moderna spel, men det finns fördelar med att låta honom spela på en RetroPie som det finns ett begränsat antal spel på.

Mario- och Kirby-ekosystemen är favoriter. Han verkar gilla "slapstick" (när saker välter, rasar, ramlar, krockar, etc). Just nu vill han hemskt gärna spela Super Mario Kart till SNES, vilket förstås är typiskt -- Jag kan knappt komma på ett spel med mer orättvis AI.

Utöver slapstick gillar han enklare pussel (t ex Pikmin) och jag är för egen del nyfiken på vad han skulle tycka om spel där man får utforska/undersöka/interagera med en värld.

Så, jag söker tips på "snälla" retro-spel skulle kunna hjälpa honom att känna lugn när han spelar. Tips på spel till Nintendo Switch kan också vara intressant, men i första hand skulle jag vilja fokusera på NES/SNES/N64/GBA/GBC/PSX och andra plattformar som fungerar bra på en Raspberry Pi 3+.

Tack förhand!

T

Nu lanseras snart en TMNT remake, det kanske kan vara något?
https://www.dotemu.com/PressKit/project/Games/TeenageMutantNi...

Ducktales HD är också en riktigt fin remake.

Ska det vara retro på din r-pie tycker jag du ska spana in puff o puff på NES.

PS: vart köpte du moving out?

Permalänk
Skrivet av felplacrd:

Hej,

Ett sexårigt barn med autismdiagnos älskar spel, men blir väldigt frustrerad (arg/ledsen) när det inte går som han vill i spelen. Han är duktig med handkontrollen och så länge de inte är allt för story-drivna har han inga större problem att "förstå" dem, men när det blir för svårt behöver man snabbt gå in och de-eskalera. Det är lite som att det han vill göra helst av allt blir plågsamt för honom.

Jag vet att retro-spel rent generellt är svårare och mer oförlåtande än moderna spel, men det finns fördelar med att låta honom spela på en RetroPie som det finns ett begränsat antal spel på.

Mario- och Kirby-ekosystemen är favoriter. Han verkar gilla "slapstick" (när saker välter, rasar, ramlar, krockar, etc). Just nu vill han hemskt gärna spela Super Mario Kart till SNES, vilket förstås är typiskt -- Jag kan knappt komma på ett spel med mer orättvis AI.

Utöver slapstick gillar han enklare pussel (t ex Pikmin) och jag är för egen del nyfiken på vad han skulle tycka om spel där man får utforska/undersöka/interagera med en värld.

Så, jag söker tips på "snälla" retro-spel skulle kunna hjälpa honom att känna lugn när han spelar. Tips på spel till Nintendo Switch kan också vara intressant, men i första hand skulle jag vilja fokusera på NES/SNES/N64/GBA/GBC/PSX och andra plattformar som fungerar bra på en Raspberry Pi 3+.

Tack förhand!

T

Goof Troop till Snes skulle nog funka 🙂 Då finns det ju möjlighet för er att spela jäkligt rolig multiplayer också 👍

Permalänk
Medlem

Jag ska inte dissa retro-spel, men för min 6-åring är spel en stor grej som de pratar mkt om på förskolan etc. Så att "hänga med" och spela dagens spel som Minecraft, Roblox etc är värt en del för att känna att de får göra som de andra.

Jag vet inte om det är viktigt för din son, men ha det i åtanke iaf så han inte känner sig utanför pga detta.

Han och storasyster (och många andra barn) kollar även på t ex Tomu på Youtube som är stor influencer för barn gällande spel. Så de har koll på vad som är "inne".

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan kanske kalla Lemmings för pussel, i vart fall är det retro och roligt.
Voodo Vince (xbox)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rock'n'Roll Racing till SNES är kul att spela tillsammans med en liten person om man samarbetar mot AI-förarna istället för att förstöra för varandra.

Permalänk

Jag slår ett slag för Disneyland Adventures (ingår i gamepass) som min 6 åring uppskattar.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Crash Bandicoot eller Spyro till PS kanske kan vara något? Spyro har lite dialoger men inte så mycket story. Båda kom till PS men fick remasters nyligen.
Skull monkeys till PS var även en favorit när jag var yngre. Den blir rätt snabbt svår dock.