Permalänk
Avstängd

LTT testar/analyserar HDMI-kablar

Linus Tech Tips provade flera HDMI-kablar för att se vilka som dög eller sög:

En häftig sak som jag aldrig insett är "HDMI cable eye diagram" som visar hur nära signalen i kabeln var att vara oläsbar (varken 1 eller 0) och därmed bli obrukbar.

Den förklarade även "jitter" vilket även pratas om i ljudsammanhang men som jag aldrig har fattat förrän nu. Vissa ljudsnubbar påstår att de kan höra "jitter" i musik medan andra ljudsnubbar menar på att det är psykoakustisk placebo.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Samsung Sverige

Riktigt intressant video. Angående att höra jitter eller inte, så tror jag att det är fullt möjligt att höra det, men dock endast till en viss punkt. På exempelvis HDMI-kablar tror jag de är fullt möjligt, samma med typ USB-C. Men i hifi-världen pratas de ofta högtalarkablarna när det gäller jitter och där finns det en betydligt tydligare gräns att dra. Där kan du uppleva nån typ av jitter om du har riktigt bra grejer, men riktigt dåliga/billiga kablar.

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Linus Tech Tips provade flera HDMI-kablar för att se vilka som dög eller sög:
https://www.youtube.com/watch?v=u6lx1ntNoxE

En häftig sak som jag aldrig insett är "HDMI cable eye diagram" som visar hur nära signalen i kabeln var att vara oläsbar (varken 1 eller 0) och därmed bli obrukbar.

Den förklarade även "jitter" vilket även pratas om i ljudsammanhang men som jag aldrig har fattat förrän nu. Vissa ljudsnubbar påstår att de kan höra "jitter" i musik medan andra ljudsnubbar menar på att det är psykoakustisk placebo.

Ja just det diagrammet var riktigt bra illustrerat med jitter och vad som händer när man ökar MHz på kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

På exempelvis HDMI-kablar tror jag de är fullt möjligt, samma med typ USB-C

//Daniel

Jag antar att du menar omöjligt. För du kan väl inte på allvar mena att man kan höra skillnad i kvalitet på digitalt ljud med error correction?

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, LTT gör vissa riktigt bra videos ibland faktiskt - och detta låter intressant så jag får ge det ett försök.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av dlq84:

Jag antar att du menar omöjligt. För du kan väl inte på allvar mena att man kan höra skillnad i kvalitet på digitalt ljud med error correction?

Det stämmer bra, det skulle stå "omöjligt" istället

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Redigt och gediget fint att de hjälper till att öka kunskapsnivån hos gemene man (eller ja, de något nördiga sådana)! Hade varit toppen med ett test av några kända tillverkare av USB 2.0/3.0/3.1 kablar också!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Wendell från Level1Techs har också en monolog om Displayportkablar.
Kanske inte lika informativ...

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Bildexpert 📺

Maskinen som används kostar från 15 000 dollar och uppåt vilket är "förmånligt" på sitt sätt i förhållande till vad den gör. Hade jag de pengarna skulle jag lätt testa mig igenom utbudet

Permalänk
Rekordmedlem

Man brukar inte prata nått om jitter i högtalarkablar för det är per definition inte lämpligt för jitter är tidsfel hos digitalsignaler. Dessutom har många digitala kretsar jittertvätt så även om det blir fel i överföringen så behöver det inte automatisk innebära att felet går vidare.

Men det är jättebra att nån skaffar testutrustning och förhoppningsvis systematisk kommer att använda den och hänga ut alla fulkablar de träffar på och även tala om vilka som klarar specarna.
Jag blir dock lite orolig av att se Linus stå och prata om versioner på kablarna och att de var hoprullade under test, men just hoprullade kablar kanske är bra för det gör ju testet svårare att klara då det är ett värsta scenario.

Synd att grundenheten var så jäkla dyr ($ 15 000) för annars hade jag nog själv skaffat en bara för att det hade varit roligt att ha en.
https://www.totalphase.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nick-li:

Wendell från Level1Techs har också en monolog om Displayportkablar.
Kanske inte lika informativ...
https://www.youtube.com/watch?v=Yt7NTP4AD9Y

Intressant, men jag tycker tvärt om hans slutsatser att Nvidia verkar ha otroligt mycket sämre drivers om de har byggt in ett system som ska dölja kabelproblem och som dessutom enligt det som postas i forumet verkar leda till att konstigheter händer när man stänger av en skärm.
De bidrar till att dåliga kablar fungerar "skapligt" i stället för att de direkt märks så man kan sortera bort dem.

Föresten, det är bra att han tar upp det om att böjda videokablar påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Maskinen som används kostar från 15 000 dollar och uppåt vilket är "förmånligt" på sitt sätt i förhållande till vad den gör. Hade jag de pengarna skulle jag lätt testa mig igenom utbudet

Starta en Gofundme!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aMp:

Starta en Gofundme!

Inte otänkbart faktiskt! Även om det kanske inte blir gräsrotsfinansierat.

Permalänk
Medlem

Dom har släppt en uppföljare till orginalvideon nu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZimpanX:

Dom har släppt en uppföljare till orginalvideon nu

https://www.youtube.com/watch?v=XFbJD6RE4EY

Haha, tänkte precis länka själv till den! Tittar nu. Verkar ha test 53 olika modeller, köpt 3 av varje för att vara säker på att de inte fått måndagsexemplar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Nu har jag sett ovannämnda videoklippet.

Här är länkar till LTT:s forum om ämnet: https://linustechtips.com/topic/1387053-i-spent-a-thousand-do...

Där länkar de till Excel-dokument med data: https://linustechtips.com/applications/core/interface/file/at...

Endast Belkin bland märkena kände jag igen. Sedan är det högst troligt att vissa märken möjligen har exakt samma budget-OEM-tillverkare som också tillhandahåller HDMI-kablar åt Deltaco, Elgiganten, SIBA/Andersson, Kjell&Company, Clas Ohlsson, Jula, Biltema, Rusta, med flera, fast under egna varumärken.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Bildexpert 📺

Belkin har länge tagit premiumpris 500–800 kronor (bland annat via Apple) för en tvåmeterskabel som inte ens är certifierad. Det hävdar "HMDI 2.1" och "Ultra High Speed" på kablar som inte ens är Premium High Speed-certifierade.

Deltaco har verifierbart certifierade kablar. De stora kedjorna säljer däremot få certifierade kablar. De kan sälja kablar som påstår "8K Ultra High Speed" eller liknande med hemgjorda logotyper, men som sedan saknar den QR-kod och hologram som gör att du kan verifiera äktheten med telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Belkin har länge tagit premiumpris 500–800 kronor (bland annat via Apple) för en tvåmeterskabel som inte ens är certifierad. Det hävdar "HMDI 2.1" och "Ultra High Speed" på kablar som inte ens är Premium High Speed-certifierade.

Deltaco har verifierbart certifierade kablar. De stora kedjorna säljer däremot få certifierade kablar. De kan sälja kablar som påstår "8K Ultra High Speed" eller liknande med hemgjorda logotyper, men som sedan saknar den QR-kod och hologram som gör att du kan verifiera äktheten med telefon.

Vilket bra tips!

Har precis handlat 2st Deltaco "Ultra High Speed" HDMI kablar certifierade för 8K/60Hz 4K/120Hz - skannade dem med appen och fick dem verifierade

Det skiljer dock en hel del i priset mellan olika affärer, jag betalade 79:- respektive 88:- för 1m och 2m

Webhallen och Inet verkar ha relativt höga priser:
Deltaco HDMI - HDMI Ultra High Speed 3m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Belkin har länge tagit premiumpris 500–800 kronor (bland annat via Apple) för en tvåmeterskabel som inte ens är certifierad. Det hävdar "HMDI 2.1" och "Ultra High Speed" på kablar som inte ens är Premium High Speed-certifierade.

Deltaco har verifierbart certifierade kablar. De stora kedjorna säljer däremot få certifierade kablar. De kan sälja kablar som påstår "8K Ultra High Speed" eller liknande med hemgjorda logotyper, men som sedan saknar den QR-kod och hologram som gör att du kan verifiera äktheten med telefon.

Det är alltså QR-kod och hologram man bör kolla/verifiera efter?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Vilket bra tips!

Har precis handlat 2st Deltaco "Ultra High Speed" HDMI kablar certifierade för 8K/60Hz 4K/120Hz - skannade dem med appen och fick dem verifierade

Det skiljer dock en hel del i priset mellan olika affärer, jag betalade 79:- respektive 88:- för 1m och 2m

Webhallen och Inet verkar ha relativt höga priser:
Deltaco HDMI - HDMI Ultra High Speed 3m

Kablar / tillbehör är ju där marginalerna ligger för många små / specificerade företag.
Kablar köper jag helst direkt via Deltaco eller via nån ÅF som bara tar typ 100% vinst. (100% vinst i dessa fall är kanske 20-60kr extra vilket innebär totalpris på under hundringen).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det är alltså QR-kod och hologram man bör kolla/verifiera efter?

Ja, det är ett krav för certifierade kablar att ha en standardiserad etikett på förpackningen med QR-kod och hologram som kan skannas med HDMI Cable Certification-appen för att verifiera kabeln.