DDR4-minne nere på 45 kronor per gigabyte – lägre priser att vänta

Permalänk
Melding Plague

DDR4-minne nere på 45 kronor per gigabyte – lägre priser att vänta

Coronaeffekten klingar av minnesmarknaden och världens fjärde största minnestillverkare flaggar för en priskorrektion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart dags för översvämning/brand/jordskalv/invasion från rymden med andra ord.

Permalänk
Medlem

Perfekt för de som vill maximera sin nuvarande maskin för att pressa ur några extra år i den nuvarande komponentbristen

Jag röstar för att pastamonstret är nästa katastrof på ingång, han kanske inte gillar oss helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Snart dags för översvämning/brand/jordskalv/invasion från rymden med andra ord.

Det är lugnt. De tjänar sina pengar på DDR5 så de låter nog DDR4 vara ett tag sen minskar produktionen för att få upp priset igen om 6 månader när det finns DDR5 moduler att köpa.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte nog DDR4 kring pristoppen för några år sedan. Betalde två och en halv förmögenheter för 2*8 gig. Med bara 2 minnesplatser på moderkortet... Men det var inte rimligt att lägga det dubbla igen på minnen då.

Börjar 2*16 närma sig tusenlappen så blir det svårt att låta bli en uppgradering här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Snart dags för översvämning/brand/jordskalv/invasion från rymden med andra ord.

Sweclockers mest uttjatade konspirationsteori.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag köpte nog DDR4 kring pristoppen för några år sedan. Betalde två och en halv förmögenheter för 2*8 gig. Med bara 2 minnesplatser på moderkortet... Men det var inte rimligt att lägga det dubbla igen på minnen då.

Börjar 2*16 närma sig tusenlappen så blir det svårt att låta bli en uppgradering här.

Samma här, byggde ny dator när de var som allra dyrast.

När kommer DDR5 då?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Viking
Skrivet av Jazz 1-up:

Sweclockers mest uttjatade konspirationsteori.

Men samtidigt mest sanna.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Kul att nånting blir billigare i alla fall. Så man kan åtminstone proppa sin gamla dator full med RAM-minne, även om man inte kan få tag på någon ny GPU till vettigt pris.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Sweclockers mest uttjatade konspirationsteori.

Ring regeringen och säg att det förbjudna ''självtänkande och 1+1=2'' smides i Swec.

Permalänk
Medlem

Känns som att 32GB DDR4 har kostat 1300-1400 kr i många månader (halvår?). Personligen känner jag inte av lägre priser.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Känns som att 32GB DDR4 har kostat 1300-1400 kr i många månader (halvår?). Personligen känner jag inte av lägre priser.

Det är för att priserna minskar skatterna ökar, vi drönare får aldrig tjäna på något!

Permalänk
Medlem

Så precis som Gigabytes börsvärde snart om de fortsätter som de gjort senaste året.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men samtidigt mest sanna.

Knappast, tillverkarna behöver inte hitta på såna ursäkter. De bestämmer själva hur mycket de tillverkar och har öppet minskat tillverkningen flera gånger tidigare när de ansett att tillgången varit för hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Ring regeringen och säg att det förbjudna ''självtänkande och 1+1=2'' smides i Swec.

Konspirationsteoretiker brukar kalla det att tänka själv. Att se världen som den är

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prästost:

Det är för att priserna minskar skatterna ökar, vi drönare får aldrig tjäna på något!

Nej. Beskattningen har inte ökat på RAMminnen de senaste åren. Här har inte skett några förändringar på länge.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag köpte nog DDR4 kring pristoppen för några år sedan. Betalde två och en halv förmögenheter för 2*8 gig. Med bara 2 minnesplatser på moderkortet... Men det var inte rimligt att lägga det dubbla igen på minnen då.

Börjar 2*16 närma sig tusenlappen så blir det svårt att låta bli en uppgradering här.

2x 16gb - 3600mhz cl18 för 1356 kr. Börjar närma sig 1000-lappen.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07ZPLM1R1/

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Snusfri

Blir till att beställa 4x16GB nu då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Söderbäck:

Nej. Beskattningen har inte ökat på RAMminnen de senaste åren. Här har inte skett några förändringar på länge.

Det är vad regeringen vill att du ska tro.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ronz:

Så precis som Gigabytes börsvärde snart om de fortsätter som de gjort senaste året.

Jo, precis – 2 TWD från all-time high: https://finance.yahoo.com/quote/2376.TW

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Går i tankarna att köpa och bygga en server för virtualisering som skall bygga på en 5950X men väntar tills den ersätts av nästa generation.
Kanske man skall fixa RAMrt nu dock?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag köpte nog DDR4 kring pristoppen för några år sedan. Betalde två och en halv förmögenheter för 2*8 gig. Med bara 2 minnesplatser på moderkortet... Men det var inte rimligt att lägga det dubbla igen på minnen då.

Börjar 2*16 närma sig tusenlappen så blir det svårt att låta bli en uppgradering här.

1996 så köpte jag 16x2 MB ram till min AST Advantage 611S. 1400 kr/minnesmodul. Så klaga inte på dagens priser. När man ändå slösar en månadslön på CPU och grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag köpte nog DDR4 kring pristoppen för några år sedan. Betalde två och en halv förmögenheter för 2*8 gig. Med bara 2 minnesplatser på moderkortet... Men det var inte rimligt att lägga det dubbla igen på minnen då.

Börjar 2*16 närma sig tusenlappen så blir det svårt att låta bli en uppgradering här.

Haha, samma här. Runt 2100kr för 2x8GB typ. Men p andra sidan hittade jag mitt GTX1080 för runt 5000kr då så det parerade liksom det hela

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Härligt att höra då jag ska inom kort uppgradera från 2133MHz som jag har, tydligen är det inte alls optimalt för gaming...

För den nya Z690, ska jag sikta på CL18 eller CL16?
Kortet kan ta max 5300Hz på OC så det räcker ju gott och väl, det mest intressanta är väl CL

Permalänk
Medlem

Ja tänk när man fyndade 512 KB extra ram minne för endast 1300:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jo, precis – 2 TWD från all-time high: https://finance.yahoo.com/quote/2376.TW

Ja det gick inte åt det håll jag trodde

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Konspirationsteoretiker brukar kalla det att tänka själv. Att se världen som den är

Fast konspirationerna har någon annan hittat på i nästan 100% av fallen. Och sen när man börjar tro på en så riskerar man köpa sig in på allt (eller i alla fall väldigt mycket) och inte granska de som sprider konspirationerna alls.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag köpte nog DDR4 kring pristoppen för några år sedan. Betalde två och en halv förmögenheter för 2*8 gig. Med bara 2 minnesplatser på moderkortet... Men det var inte rimligt att lägga det dubbla igen på minnen då.

Börjar 2*16 närma sig tusenlappen så blir det svårt att låta bli en uppgradering här.

Samma här, våren 2019. 2x8GB för 180€ :S. Det var visserligen något dyrare Samsung B-die minnen men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Snart dags för översvämning/brand/jordskalv/invasion från rymden med andra ord.

Skrivet av Donnerstal:

Men samtidigt mest sanna.

Har inte folk sagt det i typ 3 år nu utan att något dramatiskt har hänt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har inte folk sagt det i typ 3 år nu utan att något dramatiskt har hänt?

Pandemi, gpu kris