Permalänk
Medlem

Shell V-power

Hej

Nu när E85 och E10 är så dyrt kan jag lika gärna tanka 98 eller V-power.

Jag kör kanske en gång i veckan och då för något ärende. Ibland kör jag många mil på t.ex. semester.

Ni som hängt med i andra trådar har sett att jag testat en egen blandning med E85 och E10 och tycker det är bättre än ren E10 och dessutom billigare.

Jag tycker bilen känns trött på E10, speciellt vid accelerationer från stillastående.
Det och det nuvarande dyra priset har gjort mig nyfiken på V-power.

Vad är egentligen V-power? Är det 98 + nåt rengöringsmedel?

Kan man få samma effekt av att tanka vanlig 98 oktan och tillsätta något själv?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vpower är 98 oktan med 5% etanol i, så det är väl E5 då antar jag.

Vad har du för bil?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Herr Kantarell:

Hej

Nu när E85 och E10 är så dyrt kan jag lika gärna tanka 98 eller V-power.

Jag kör kanske en gång i veckan och då för något ärende. Ibland kör jag många mil på t.ex. semester.

Ni som hängt med i andra trådar har sett att jag testat en egen blandning med E85 och E10 och tycker det är bättre än ren E10 och dessutom billigare.

Jag tycker bilen känns trött på E10, speciellt vid accelerationer från stillastående.
Det och det nuvarande dyra priset har gjort mig nyfiken på V-power.

Vad är egentligen V-power? Är det 98 + nåt rengöringsmedel?

Kan man få samma effekt av att tanka vanlig 98 oktan och tillsätta något själv?

V-Power var tidigare 99 (eller om det var 100) oktan. Numera är shell V-power helt vanlig 98-oktan soppa. Så det är ingen skillnad alls. På vissa andra marknader, specifikt Tyskland bland annat - så är V-power fortfarande 100-oktanig.

EDIT: Här finns en referens: https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-var-finns-brans...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Enligt Shell själva:
V-Power

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Innan St1 köpte upp Shell i Sverige så hade vi riktig V-Power även här, alltså 100 oktan. Efter ägarbytet blev V-Power samma 98 oktan E5 som alla andra kedjorna har och gör således ingen skillnad effektmässigt i jämförelse. Huruvida de har additiv som ger andra egenskaper än konkurrenternas 98 oktan vet jag inte men 98 oktan är 98 oktan oavsett, energimässigt är det ingen skillnad.

Alla bolag hävdar att just deras bensin är bättre för motorn så svamlet om att de smörjer motorn bättre osv. ska man ta med en stor nypa salt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Innan St1 köpte upp Shell i Sverige så hade vi riktig V-Power även här, alltså 100 oktan. Efter ägarbytet blev V-Power samma 98 oktan E5 som alla andra kedjorna har och gör således ingen skillnad effektmässigt i jämförelse. Huruvida de har additiv som ger andra egenskaper än konkurrenternas 98 oktan vet jag inte men 98 oktan är 98 oktan oavsett, energimässigt är det ingen skillnad.

Alla bolag hävdar att just deras bensin är bättre för motorn så svamlet om att de smörjer motorn bättre osv. ska man ta med en stor nypa salt.

95, 98, 100 octan har väl inte så mycket att göra med energimängd utan mer hur "knackningstålig" den är. Alltså hur hög kompression man kan ha innan bränslet självantänder. Det i sin tur ger högre effekt.
Men jag kan vara helt ute o cyklar

Permalänk
Medlem

Gamla V-Power märktes det skillnad på i mina motorcyklar åtminstone. Blev ett helt annat drag lägre ner i varvtalen jämfört med vanlig 95-oktan.

Den nya kan jag inte uttala mig om då jag slutade tanka den när dom ändrade.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Vad är det för bil?
På de äldre bilar jag haft, särskilt med mindre motorer märktes det tydligt att man fick mer kraft på lägre varv med 98.
Lägre förbrukning med.
Med en 2020 Golf Sportskombi (150hk) märkte jag ingen skillnad, möjligen lite lägre förbrukning men hade behövts mer testande för att vara säker.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har testat mängden etanol från 98-oktan på Preem & Circle-K i Västerås åtminstone och där kan jag säga att etanolinblandningen är 2% resp 2,5% hos dessa. Har lite OKQ8 soppa som jag ska testa i helgen och se hur mkt dom har i och efter de blire att testa E10 för att se hur mkt som faktiskt blandas i, men skulle gissa att dessa ligger rätt nära 10%.

Shell V-power är inte längre V-power utan som någon redan sagt vanligt 98 oktan levererad från ST-1.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Det är en Volvo med 2.0T. Tankade 98 oktan på OKQ8 idag (tror de har 5% etanol) utan tvekan piggare.

Tack så mycket alla som förklarat! Då kan jag skippa V-power

Visa signatur

Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT

Permalänk
Skrivet av nikwad:

95, 98, 100 octan har väl inte så mycket att göra med energimängd utan mer hur "knackningstålig" den är. Alltså hur hög kompression man kan ha innan bränslet självantänder. Det i sin tur ger högre effekt.

Dessutom reglerar moderna motorstyrningar automatiskt tändförställning med mera så bränslet utnyttjas optimalt.
Går utmärkt köra på bränsle med lägre oktantal än motorn är optimerad för men då ställer motorstyrningen om för att förhindra knack, för höga temperaturer etc. vilket resulterar i lägre effekt och sämre verkningsgrad. Blir ofta dyrare per mil att köra bilar på lägre specificerat bränsle än tillverkaren optimerat för, högre förbrukning äter upp vad van sparar på literpriset.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignorante:

Dessutom reglerar moderna motorstyrningar automatiskt tändförställning med mera så bränslet utnyttjas optimalt.
Går utmärkt köra på bränsle med lägre oktantal än motorn är optimerad för men då ställer motorstyrningen om för att förhindra knack, för höga temperaturer etc. vilket resulterar i lägre effekt och sämre verkningsgrad. Blir ofta dyrare per mil att köra bilar på lägre specificerat bränsle än tillverkaren optimerat för, högre förbrukning äter upp vad van sparar på literpriset.

Precis. Och på samma vis är det bortkastat att köra med högre oktantal för "vanliga" moderna bilar för de anpassar inte kompressionen förbi det som passar 95 oktan ändå, dessutom har 98 oktan lägre energiinnehåll så högre förbrukning.

Permalänk
Medlem

Läser man produktbladen hos shell så kan man luska fram att det är lägre gränsvärden för ETBE/MTBE samt gränsvärden för bly. Typvärdena är på samma nivå.

Permalänk
Medlem

Nått man ska elda upp vill man betala så lite som möjligt för.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Föredetting

All pumpbensin i Sverige är minst E5 förutom Gulf 102 oktan, som är etanolfri. Det är värt 30 spänn litern till exempelvis motorcyklar med förgasare som körs sällan.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag kan summera vad alla har sagt i hela den här tråden till "jag tycker", "jag känner", "jag upplever", "jag tror"!

Jag tänkte ge lite summerad klarhet i vad bränslets funktioner är, men vill ni faktakolla lite föreslår jag ett ni på egen hand googler oktan, aromater, kolväten, spikning, detonation, förbränningshastighet, vilket är nyckeltermer för bränslets olika funktioner i en modern motor.

Högre oktantal betyder inte mer effekt, högre oktantal motverkar explosion av bränslet. Bränslet ska förbrännas i motorutrymmet och om det börjar spontanantända under tiden av kompressionsmomentet så har man problem Varför behövs då högre oktantal i vissa fall? Jo högre kompression ger generellt mer effekt i en motor, men ökar risken för en sådan spontanantändning vilket kallas detonation/spikning/knackning. Oktanen förhindrar spontan självantändning innan maximal kompression uppnåtts. Ett bränsle optimeras alltså genom att balansera mängden kolväten (vill brinna fort som fan, energirikt) med aromater (oktantalet, energisnålt, brinner långsamt) för att en motor ska fungera.

Man kan förenklat säga att högre oktantal egentligen sänker hastigheten som bränslet förbränns i, men vid högre kompression blir slutsumman ändå högre motoreffekt. Vad händer om vi stoppar 98 oktan i en bil som egentligen är byggd för 95? Troligen en mycket liten effektförlust som kanske bara vore märkbar med digitala mätinstrument då högre oktantal motverkar förbränning. Bara för att vi höjer oktantalet på bränslet så kommer inte kompressionen magiskt att öka då det är beroende av motorns konstruktion.

Det nämns även lite om E85 i tråden. Återigen så är en förenklad version att E85 har ca 35% lägre energivärde än exempelvis den gamla 95 oktaniga bensinen, men har en högre motståndskraft mot explosion/spikning/knackning. Varför vill vi använda det då? Jo även om energiinnehållet i E85 är lägre per liter så kan man spruta in så mycket mer soppa i förbränningskammaren utan att självantändning uppstår i under kompressionsförloppet att totalen energi återigen blir högre vilket är nice om vi bara jagar hästkrafter. Detta är inte ovanligt om vid exempelvis dragraceing eller bilar ombyggda med turbos eller dylikt.

Så för att svara på frågan, vad är 98 V-power?
Det är ett fancy produktnamn på ett bränsle med oktanhalt 98 som troligen kostar mer än bränslen mer lämpliga för dig och din bil. Det finns ytterligare en disclaimer som behövs tilläggas här. Oktantalet motverkar förbränningen, men säger egentligen inget om vilket övrigt energiinnehåll bränslet har. Exakt vad 98 V-Power innehåller är säkert en öppen hemlighet

Det finns även bränsle specialanpassat för racing där exempelvis 102 oktan inte är ovanligt på en hög nivå inom olika motorsporter. Återigen, oktanantalet motverkar spontanantändning och ger en långsammare förbränning, men säger inget om det övriga energiinnehållet. Dessa race-specifika bränslen har då säkert ett lite högre energiinnehåll än då E10 som blivit aktuellt på bensinmacken, samt att det kan kompremeras mycket mer i en anpassad motor än tidigare bränsleversioner som i slutändan ger mer motoreffekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Men jag kan vara helt ute o cyklar

Inte bränslet i sig men beroende på hur motorn arbetar utifrån bränslet så kan det påverka. Uttryckte mig lite dåligt. Min poäng var att du vinner absolut inget på att välja V-power mot någon annan kedjas 98 oktan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Högre oktantal betyder inte mer effekt, högre oktantal motverkar explosion av bränslet. Bränslet ska förbrännas i motorutrymmet och om det börjar spontanantända under tiden av kompressionsmomentet så har man problem Varför behövs då högre oktantal i vissa fall? Jo högre kompression ger generellt mer effekt i en motor, men ökar risken för en sådan spontanantändning vilket kallas detonation/spikning/knackning. Oktanen förhindrar spontan självantändning innan maximal kompression uppnåtts. Ett bränsle optimeras alltså genom att balansera mängden kolväten (vill brinna fort som fan, energirikt) med aromater (oktantalet, energisnålt, brinner långsamt) för att en motor ska fungera.

Man kan förenklat säga att högre oktantal egentligen sänker hastigheten som bränslet förbränns i, men vid högre kompression blir slutsumman ändå högre motoreffekt. Vad händer om vi stoppar 98 oktan i en bil som egentligen är byggd för 95? Troligen en mycket liten effektförlust som kanske bara vore märkbar med digitala mätinstrument då högre oktantal motverkar förbränning. Bara för att vi höjer oktantalet på bränslet så kommer inte kompressionen magiskt att öka då det är beroende av motorns konstruktion.

Jag kan inte förstå hur jag, som ändå varit bilintresserad under större delen av mitt liv, aldrig har förstått detta förrän nu. Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Jag kan summera vad alla har sagt i hela den här tråden till "jag tycker", "jag känner", "jag upplever", "jag tror"!

Jag tänkte ge lite summerad klarhet i vad bränslets funktioner är, men vill ni faktakolla lite föreslår jag ett ni på egen hand googler oktan, aromater, kolväten, spikning, detonation, förbränningshastighet, vilket är nyckeltermer för bränslets olika funktioner i en modern motor.

Det nämns även lite om E85 i tråden. Återigen så är en förenklad version att E85 har ca 35% lägre energivärde än exempelvis den gamla 95 oktaniga bensinen, men har en högre motståndskraft mot explosion/spikning/knackning. Varför vill vi använda det då? Jo även om energiinnehållet i E85 är lägre per liter så kan man spruta in så mycket mer soppa i förbränningskammaren utan att självantändning uppstår i under kompressionsförloppet att totalen energi återigen blir högre vilket är nice om vi bara jagar hästkrafter. Detta är inte ovanligt om vid exempelvis dragraceing eller bilar ombyggda med turbos eller dylikt.

Så för att svara på frågan, vad är 98 V-power?
Det är ett fancy produktnamn på ett bränsle med oktanhalt 98 som troligen kostar mer än bränslen mer lämpliga för dig och din bil. Det finns ytterligare en disclaimer som behövs tilläggas här. Oktantalet motverkar förbränningen, men säger egentligen inget om vilket övrigt energiinnehåll bränslet har. Exakt vad 98 V-Power innehåller är säkert en öppen hemlighet

Det finns även bränsle specialanpassat för racing där exempelvis 102 oktan inte är ovanligt på en hög nivå inom olika motorsporter. Återigen, oktanantalet motverkar spontanantändning och ger en långsammare förbränning, men säger inget om det övriga energiinnehållet. Dessa race-specifika bränslen har då säkert ett lite högre energiinnehåll än då E10 som blivit aktuellt på bensinmacken, samt att det kan kompremeras mycket mer i en anpassad motor än tidigare bränsleversioner som i slutändan ger mer motoreffekt.

Tack för en bra förklaring! Och är medveten om att högre oktantal motverkar explosion.

Lite av det jag är ute efter också var att de verkar ha tillsatt något som rengör motorn i V-power:

Men vad hindrar det en från att tanka "vanlig" 98 och tillsätta t.ex:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderha...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tack för en bra förklaring! Och är medveten om att högre oktantal motverkar explosion.

Lite av det jag är ute efter också var att de verkar ha tillsatt något som rengör motorn i V-power:
https://www.youtube.com/watch?v=8uIsbRaArvk

Men vad hindrar det en från att tanka "vanlig" 98 och tillsätta t.ex:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderha...

Finns inget som hindrar dig från att tillsätta något sådant, men tror att en sådan produkt lever på folks rädsla och oförståelse snarare än faktisk funktion. Jag har inte hittat en enda manual till en bil, motorcykel eller ens gräsklippare som någonsin nämnt att en motorrengörare i form av bensintillsats som åtgärd vid ett problem eller vanligt underhåll vore en lämplig åtgärd. Möjligtvis så finns det medel som kan rengöra spridare/inspprutare som kallas injector cleaner men skulle nog ses mer som en nödlösning på ett väldigt specifikt problem och inte någon "allmän rengöring av motorn".

Ställ dig istället frågan: varför behöver jag en motorrengörare? Om det får dig att sova bättra så köp en flaska och häll i tanken.

Permalänk
Medlem

Sköt om motorn från början istället. Byt olja och filter, gärna oftare än vad som föreskrivs. Fräscha luftfilter och tändstift har också betydelse. Ge motorn förutsättningar för att förbränna bensinen så optimalt som möjligt och det blir inga skadliga beläggningar. Alla dessa tillsatser oljebolagen säger sig tillföra bensinen har liten eller ingen effekt alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Finns inget som hindrar dig från att tillsätta något sådant, men tror att en sådan produkt lever på folks rädsla och oförståelse snarare än faktisk funktion. Jag har inte hittat en enda manual till en bil, motorcykel eller ens gräsklippare som någonsin nämnt att en motorrengörare i form av bensintillsats som åtgärd vid ett problem eller vanligt underhåll vore en lämplig åtgärd. Möjligtvis så finns det medel som kan rengöra spridare/inspprutare som kallas injector cleaner men skulle nog ses mer som en nödlösning på ett väldigt specifikt problem och inte någon "allmän rengöring av motorn".

Ställ dig istället frågan: varför behöver jag en motorrengörare? Om det får dig att sova bättra så köp en flaska och häll i tanken.

Kolla gärna på filmen och kolla gärna länken och vad folk säger. Jag tror det är bortkastat på t.ex. en ny bil.

Skrivet av Alphahanne:

Sköt om motorn från början istället. Byt olja och filter, gärna oftare än vad som föreskrivs. Fräscha luftfilter och tändstift har också betydelse. Ge motorn förutsättningar för att förbränna bensinen så optimalt som möjligt och det blir inga skadliga beläggningar. Alla dessa tillsatser oljebolagen säger sig tillföra bensinen har liten eller ingen effekt alls.

Vi köpte bilen begagnad, den verkar genomgått regelbunden service, annars vet jag mycket lite om den.
Vid senaste service bytte de filter och olja, kanske är det dags för nya tändstift.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

All pumpbensin i Sverige är minst E5 förutom Gulf 102 oktan, som är etanolfri. Det är värt 30 spänn litern till exempelvis motorcyklar med förgasare som körs sällan.

Motorer med mycket låg årlig användning, samt "säsongs-maskiner" typ snöslungor, gräsklippare o liknande körs med fördel på akrylatbensin.

Jag kör även de sista 2-3 tankarna i motorcykeln sent på hösten med akrylatbensin.

I skrivande stund kostar vanlig "95" runt 19kr/l, akrylaten runt 24kr/l på pump, helt klart värt det flera gånger om med tanke på de goda egenskaper akrylatbensin har när det gäller just lagring.
Har du en större båt som sväljer ett par kubik soppa så gör det ju en del skillnad i kronor och ören, men att fylla upp 1-2 jeep-dunkar om året märks inte ens nån skillnad ekonomiskt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d