Myndighetschefer: Förbjud skadlig kryptoutvinning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Blockrewarden halveras var fjärde år ner till väldigt små mängder mot slutet och samtidigt så ökar effektiviteten i hårdvaran som minear, mot slutet innan man går över helt till att alla rewards består av transaktionsavgifter så kommer blockrewardet vara så lågt så att de sista halveringarna blir monetärt ointressanta för miners. De mest effektiva miners kommer att överleva med tiden, risken att någon icke ekonomisk aktör skulle kunna bygga upp en infrastruktur som skulle kunna skriva om kedjan med 51% hashrate vid det laget ser jag som väldigt osannolikt.

Den första Bitcoin Core-utvecklaren Gavin Andresen skrev dock en intressant artikel om hur Bitcoin kunde sluta, värd en läsning iaf http://gavinandresen.ninja/a-possible-btc-future

Tack för länken! Jag kan inte påstå att jag förstår vad som händer när nya bitcoin inte längre minas, om det blir som snubben föreslår. Skulle det betyda att kedjan inte kan attackeras?

Att en 51%-attack i framtiden är "osannolikt" känns inte som en tillräcklig säkerhet om man har en kedja som så många människors kapital är placerat i. Bara att kunna hota med en sådan attack kan säkert också användas till att manipulera priset. Vad är det som säger att inget revolutionerande sker med datortekniken efter att miningen stannat av, som gör att allt som mineats fram till dess blir försumbart? Det är där jag tycker beräkningen baserat på att miljökonsekvenserna av PoW ska effektiviseras bort, inte går ihop. Antingen så lönar det sig fortsatt inte att mina, och då kommer attacker tillslut att bli så billiga att någon gör en och lyckas. Eller också fortsätter folk minea tillräckligt mycket för att avvärja en attack (oavsett vilken incitamentstruktur som får dem att göra detta), och då kommer nätverket fortsatt att måsta nyttja en substantiell del av tillgänglig beräkningskapacitet och energi. Jag ser fortfarande inte hur säkerhetsmodellen ska hålla utan att fortsätta nyttja mer energi än någon potentiell skurk(-stat, -organisation, etc.) kan uppbåda i varje ögonblick, i all oändlighet.

Ponera t.ex. att kryptovalutor uppfanns 1965, en PoW-algoritm baserades på den tidens hårdvara, och man minat fram så många block 1985 att det inte längre lönade sig. Den sammanlagda beräkningskapaciteten i världen över tid mellan 1965-85 hade antagligen lätt kunnat upprepas av ett mindre botnätverk på några timmar idag. Nu är Moore's lag inte vad den varit, men det finns andra kända och okända möjligheter vid horisonten. Kvantdatorer t.ex.

Har jag missförstått något totalt så är jag öppen för det, men en sannolikhetsbedömning på så många "unknown unknowns" verkar inte båda gott för Bitcoins (eller andra PoW-valutors) säkerhet. Om man inte fortsätter minea sig bort från alla tänkbara attacker, men då är vi tillbaka i energiproblemet.

I korthet, om det är så att BTC-mining nödvändigtvis kommer att stanna av i slutändan så är jag glad för miljöns skull, men det väcker istället frågetecken om säkerheten hos nätverket.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Tack för länken! Jag kan inte påstå att jag förstår vad som händer när nya bitcoin inte längre minas, om det blir som snubben föreslår. Skulle det betyda att kedjan inte kan attackeras?

Det han målar upp är att Bitcoin till slut dör för att det inte längre finns något monetärt incitament att hålla igång kedjan, miners och noder stänger en efter en ner och bitcoin lever vidare på andra blockkedjor som ett slags samlarobjekt som har värde eftersom det var den första begränsade digitala tillgången.

Skrivet av Oegat:

Att en 51%-attack i framtiden är "osannolikt" känns inte som en tillräcklig säkerhet om man har en kedja som så många människors kapital är placerat i. Bara att kunna hota med en sådan attack kan säkert också användas till att manipulera priset.

Självklart så kan priset manipuleras, Bitcoin gick ner markant när Google presenterade senaste framstegen när det gäller qvantdatorer t.ex. Att tro att något system garanterat kommer fungera för evigt känns för mig väldigt naivt. Jag ser Bitcoin som mer robust och värdefullt än andra system att lagra och överföra värde dock. Facebook har idag ett värde i paritet med Bitcoin, risken att Facebook tappar majoriteten av sitt värde ser jag som många magnituder högre.

Skrivet av Oegat:

Ponera t.ex. att kryptovalutor uppfanns 1965, en PoW-algoritm baserades på den tidens hårdvara, och man minat fram så många block 1985 att det inte längre lönade sig. Den sammanlagda beräkningskapaciteten i världen över tid mellan 1965-85 hade antagligen lätt kunnat upprepas av ett mindre botnätverk på några timmar idag. Nu är Moore's lag inte vad den varit, men det finns andra kända och okända möjligheter vid horisonten. Kvantdatorer t.ex.

Har jag missförstått något totalt så är jag öppen för det, men en sannolikhetsbedömning på så många "unknown unknowns" verkar inte båda gott för Bitcoins (eller andra PoW-valutors) säkerhet. Om man inte fortsätter minea sig bort från alla tänkbara attacker, men då är vi tillbaka i energiproblemet.

I korthet, om det är så att BTC-mining nödvändigtvis kommer att stanna av i slutändan så är jag glad för miljöns skull, men det väcker istället frågetecken om säkerheten hos nätverket.

Du har helt rätt, hade vi idag teleporterat oss 20 år i framtiden så är det väldigt stor risk att Bitcoin enkelt hade kunnat attackeras och blockkedjan skrivits om. Det stämmer också att om en icke ekonomisk aktör fått tillgång till sent utvecklade kvantdatorer innan resten av världen hunnit reagera så skulle dom potentiellt också kunna skriva om kedjan(efter att dom raserat resten av vår nuvarande infrastruktur på internet). Vad du saknar i din bedömning är dock att Bitcoin är ett open source projekt där världens smartaste personer är inbjudna att delta och bidra, jag sätter mina pengar på att dom löser dom problemen över tid. Att upprätthålla Bitcoins nätverk om 100 år med endast transaktionsavgifter som blockreward för mining är inget som är beprövat såklart, och omöjligt att veta om det i praktiken kommer vara tillräckligt för att upprätthålla säkerheten.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Självklart så kan priset manipuleras, Bitcoin gick ner markant när Google presenterade senaste framstegen när det gäller qvantdatorer t.ex. Att tro att något system garanterat kommer fungera för evigt känns för mig väldigt naivt. Jag ser Bitcoin som mer robust och värdefullt än andra system att lagra och överföra värde dock. Facebook har idag ett värde i paritet med Bitcoin, risken att Facebook tappar majoriteten av sitt värde ser jag som många magnituder högre.

Sajten facebook har inte ett värde i samma paritet, du kanske tänker på bolaget Meta plattforms, men dem äger också en drös med andra tillgångar, instagram, whatsapp etc.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Sajten facebook har inte ett värde i samma paritet, du kanske tänker på bolaget Meta plattforms, men dem äger också en drös med andra tillgångar, instagram, whatsapp etc.

Ja precis, jag syftade på bolaget, inte siten.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Crap, nu har Raptoreum haussat hårt sista veckan, det körs på CPU eller mer specifikt Ryzen CPU, eftersom det är starkt beroende av mycket L3. Turnaround på 150 dagar i nuläget, och Ryzen moderkort går att köpa för så lite som 400Kr. Säg hejdå till Ryzen 3D innan dom ens har kommit .....

edit. och dom toknilliga A320 moderkorten fiock precis stöd för senaste Ryzen, verkar nästan uppgjort LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Crap, nu har Raptoreum haussat hårt sista veckan, det körs på CPU eller mer specifikt Ryzen CPU, eftersom det är starkt beroende av mycket L3. Turnaround på 150 dagar i nuläget, och Ryzen moderkort går att köpa för så lite som 400Kr. Säg hejdå till Ryzen 3D innan dom ens har kommit .....

edit. och dom toknilliga A320 moderkorten fiock precis stöd för senaste Ryzen, verkar nästan uppgjort LoL

Någon liten kryptovaluta som ingen kommer bry sig om om ett år, jag hade inte oroat mig Det händer lite då och då. Som i somras när folk höll på med den där valutan som använder hårddiskutrymme då blev det brist på stora SSD i några veckor.

Permalänk

Summa summarum, hashraten återhämtar sig i rask takt.
Bitcoinnätverket utvecklas för fullt, taproot soft fork igår.
Intresset i inflationstider högre än någonsin (återspeglat i priset).

Syns vid 100k gubbs 🤝