Lever Intel "Alder Lake" Core 12000-serien upp till dina förväntningar?

Permalänk
Medlem

de kunde ju försöka sig på 3733, 3800, 4000 i gear 1. b-die brukar gå långt över 4000med rätt låga timings. för 1300 spänn så kan man nå 4800 med sånt kit på intel 10gen.
dr kit når lika långt och ligger på 2500-3000spänn men inte har de försökt med att maxa ddr4 minnet alls.

Samma när jag såg asus stream häromdagen, ddr4 körde med 3200cl182t mot ddr5.. snacka om att försökta skeva till bilden för att få så bra bild av ddr5 som möjligt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

DDR4 3200CL14 är ju mycket bättre än standard DDR4 typ 3200Cl16 eller 3600CL18

Men för att hitta DDR5 minnen av samma kvalitet så får vi vänta minst nåt år. De som finns nu borde egentligen jämföras med tidiga 2400CL18 DDR4.

Det är ju uppenbart att DDR5 kommer vara mycket bättre än de bästa DDR4 minnena om nåt år.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in med vilken sjuk top notch support BeQuiet! har!!

Jag kontaktade dom denna onsdagen runt lunchtid för att få hemskickat den kostnadsfria kittet för 1700 socket.
Inom 10 minuter hade en i supporten svarat, och straxt efter kom ett mail på tyska med en DHL spårningslänk från Tyskland.

Trevligt men var lite sur över att jag "visste" att det inte skulle komma fram före fredagen (vänta hela helgen osv värsta jag vet)

Så ser man spårningen på Torsdag eftermiddag att den har nått DHL Importcenter, och under natten till Fredagen hade den hoppat över till Postnord hubben, och nätt och fint på fredag lunch fanns den och hämta ut hos ombud!!!

Helt sinnessjukt, hade jag ALDRIG kunnat tro, att både DHL och PostNord har samarbetat så bra för att få ett litet sketet paket från Tyskland till mitt ombud på exakt två dygn!

Fyfan så nöjd, så nu sitter jag här med Z690, Pure Rock med adaptern, och 48% överklock via AI tuner, helt sinnes

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Måste bara flika in med vilken sjuk top notch support BeQuiet! har!!

Jag kontaktade dom denna onsdagen runt lunchtid för att få hemskickat den kostnadsfria kittet för 1700 socket.
Inom 10 minuter hade en i supporten svarat, och straxt efter kom ett mail på tyska med en DHL spårningslänk från Tyskland.

Trevligt men var lite sur över att jag "visste" att det inte skulle komma fram före fredagen (vänta hela helgen osv värsta jag vet)

Så ser man spårningen på Torsdag eftermiddag att den har nått DHL Importcenter, och under natten till Fredagen hade den hoppat över till Postnord hubben, och nätt och fint på fredag lunch fanns den och hämta ut hos ombud!!!

Helt sinnessjukt, hade jag ALDRIG kunnat tro, att både DHL och PostNord har samarbetat så bra för att få ett litet sketet paket från Tyskland till mitt ombud på exakt två dygn!

Fyfan så nöjd, så nu sitter jag här med Z690, Pure Rock med adaptern, och 48% överklock via AI tuner, helt sinnes

Vad (i hela friden) menar du med 48% överklock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad (i hela friden) menar du med 48% överklock?

Står det när man får POST screen på BIOS, "Overclock 48%" efter man aktiverar AI overclock och XMP i BIOS
Mycket mer än så vet jag inte, multipliern är som max på x50 när jag tittar på CPU-Z

Går äckligt fort, jag har hur mycket flikar som helst på Chrome, samtidigt som jag startade upp Vanguard första gången och fick Shadertjötet att installeras, under samma tid som jag laddar ner alla spel från Steam, och ett par torrenter, och just nu gjorde stress test på CPUn för att se max multiplier...

Inte en enda gång hakade datorn upp eller blev långsam!

Tempen på CPUn är väl det enda som är lite knapert, HWmonitor listar Package som max 87 grader.
Men kör med en Pure Rock med endast en fläkt, ska nog se på någon trevligare CPU kylare till Black Friday