Flight Simulator får kartor från Google Maps

Permalänk
Melding Plague

Flight Simulator får kartor från Google Maps

En modd till Microsofts Flight Simulator 2020 byter ut texturer genererade från Bing Maps till Google Maps.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En lite sucker punch från Google rakt i hjärtat på MS 😣

Men seriöst, varför lägger inte MS ner Bing?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag vill se en mod med realtidskartor. Vore cool om man kunde se t ex bilar röra på sig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Gillar hur bilarna bara försvinner helt plötsligt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker biderna på motvägen ser väldigt lika ut. Positioneringen av bilarna är väldigt lik. Känns som orginalbilderna bing och google använder samma.
Edit. jag som är dum. Såg inte videon först. Det är microsoft som stoppar in bilarna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Är det tyngre att köra Google istället för Bing? FS2020 är ju tungdrivet som det är...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag vill se en mod med realtidskartor. Vore cool om man kunde se t ex bilar röra på sig.

Det skulle vara rätt sjuka mängder data.. Men man skulle kuna justera simulationen baserat på trafikdensitetdata, men det kanske redan görs?

Skrivet av superapan:

Är det tyngre att köra Google istället för Bing? FS2020 är ju tungdrivet som det är...

Det lär ju knappast vara texturerna som är resurshungrigt.

Permalänk
Medlem

Alltså mitt spel kraschade och fick ominstalleras för att funka igen när jag installerade denna. Den verkade inte alls ladda ner kartdata från google och istället hamnade i någon deathloop. Någon annan som lyckades/misslyckades

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det skulle vara rätt sjuka mängder data.. Men man skulle kuna justera simulationen baserat på trafikdensitetdata, men det kanske redan görs?

Det strömmas (U)HD material redan idag över hela världen via olika filmtjänster så det borde nog gå...? Som Apples skärmsläckare. Detta sagt utan att ha ägnat en sekund till någon sorts efterforskning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Färgschemat såg bättre ut också, med Bing var allt så grönt, såg bättre ut med Google..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Alltså mitt spel kraschade och fick ominstalleras för att funka igen när jag installerade denna. Den verkade inte alls ladda ner kartdata från google och istället hamnade i någon deathloop. Någon annan som lyckades/misslyckades

Något jag inte visste vid tidpunkten när jag skapade videon var att man kan starta modden när man redan är inne i spelet (i huvudmenyn helst, så det blir en massa pop-ins om man startar modden mitt i en flight). Detta gör uppstarten av MSFS stabilare. Prova det istället.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag tyckte att det var väldigt kul att se bilder/video över ett område jag faktiskt känner igen och ser skillnaderna. Man får en bättre uppfattning om vad som faktiskt är mer realistiskt eller inte då Äger dessvärre inte Flight Simulator, men modden verkar uppskattad hittills!

Permalänk
Keeper of the Bamse

@SweViver är du orolig över att google ska täppa till detta? Om öppna APIer används dvs.

@landmarks, här är skaparens orignal-tråd som inte fick några svar https://www.sweclockers.com/forum/trad/1648949-flight-simulat...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här ser ju verkligen mycket bättre ut! Landsvägen som går här utanför ser ut som en grusväg i fs2020, så tror att den här modden hade kunnat ge en lite mer inlevelse

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men seriöst, varför lägger inte MS ner Bing?

Eller sälja den till Klarna...?
De köper vilket skit som helst.. (PriceRunner)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

@SweViver är du orolig över att google ska täppa till detta? Om öppna APIer används dvs.

Risken är nog snarare att Microsoft/Asobo täpper till så modden inte går att använda.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

tror jag föredrar bing då jag sitter och kollar på klippet, finns kanske vissa delar som jag tyckte kändes bättre med Google

Permalänk
Medlem

Kanske dags för Google att göra sin variant av Flight Simulator. Skulle önska dom i så fall också kunde lägga in lite intressantare spelkoncept för man tröttnar ganska snabbt på att landa och starta ett flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Kanske dags för Google att göra sin variant av Flight Simulator?

Finns redan...
https://support.google.com/earth/answer/148089?hl=sv

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jo, men det känns som dom skulle kunna satsa lite mer resurer på ett riktigt spel?

Permalänk
Medlem

Uff MS Bing...någon som verkligen använder det hah?

Bing!

Permalänk
Medlem

Finally!
Detta har jag saknat sedan dag ett, jag har alltid tyckt Bing-kartorna har varit för dåliga och faktiskt speciellt i Sverige (hela norden?)! Nu tänker jag definitivt hoppa in i MSFS2020 igen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Tänker inte börja moda spelet. Minsta lilla ändring brukar få skiten att krascha och man behöver googla helt obegripliga fix för att fixa skiten. Jag hankar mig fram med Bing som vanligt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Kanske dags för Google att göra sin variant av Flight Simulator. Skulle önska dom i så fall också kunde lägga in lite intressantare spelkoncept för man tröttnar ganska snabbt på att landa och starta ett flygplan.

Fast det här är precis vad en flygsimulator är. Folk säger ofta felaktigt att något "inte är ett spel, det är en simulator", när de två inte utesluter varandra, men i detta fallet är det faktiskt väldigt lite "spel", och det var aldrig tänkt att vara.

Vad är det du är ute efter om jag får fråga? Det finns vissa moddar som lägger till lite ekonomiaspekter vet jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Bing Maps ligger fan ljusår efter Google Maps, så detta har varit efterlängtat. Ibland undrar man hur vissa av Bings satellitbilder ens har tagit sig igenom kvalitetskontrollen. Kolla in Östersund som ett skräckexempel, och så har det varit under flera år, medan Google Maps uppdateras nästan årligen känns det som.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Uff MS Bing...någon som verkligen använder det hah?

Bing!

Bing är katastrof, här. I USA verkar det funka rätt bra vad jag förstår. Hjälper förstås inte oss.

En lite speciell grej med Bing för mig är att jag kan söka i mitt företags intranät med tjänsten, inloggad på jobbdatorn förstås. Och den sökningen är ju väldigt mycket bättre än jobbets egna sök som typ hittar hundra sidor helt irrelevanta dokument på femton olika språk, inklusive dokument som jag nog inte borde ha access till egentligen, innan jag hittar exempelvis semesterlistan om jag söker på vacation eller så. Med Bing hittade den semesterlistan direkt som det översta alternativet. Det passar ju ganska bra för intranätet funkar bara i Edge så då kan jag lämna default sök på bing där och använda andra webbläsare för allt annat, som jag ändå gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Något jag inte visste vid tidpunkten när jag skapade videon var att man kan starta modden när man redan är inne i spelet (i huvudmenyn helst, så det blir en massa pop-ins om man startar modden mitt i en flight). Detta gör uppstarten av MSFS stabilare. Prova det istället.

Fantastisk mod! Följde din guide och det fungerar perfekt. Inga gröna vägar i Stockholm med omnejd längre.

Permalänk
Medlem

Schysst video, lyssnade igenom hela. Man byter alltså ut texturerna on-the-fly i bakgrunden, smart!

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat (urspårning)*

Tråden handlar om Bing vs Google maps, vänligen håll er till ämnet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag provade detta nu. På rak arm: underbart!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2