Rockstars spelklient ligger nere – inga PC-spel fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det verkar vara en rejäl härdsmälta. Försökte dra igång Red Dead 2 vid 21-tiden igår utan framgång. Särskilt frustrerande är det ju eftersom jag bara är intresserad av att rida runt i min ensamhet. Såna här kompromisslösa online-krav för "offline-spel" är ett otyg.

Ännu värre är det att, det går inte installera social club på windows 11. Så kan inte ens spela något rockstar spel tills de fixat windows 11 stödet.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av klotim:

Ännu värre är det att, det går inte installera social club på windows 11. Så kan inte ens spela något rockstar spel tills de fixat windows 11 stödet.

Det funkar för mig, men jag kanske har det genom Steam eller Epic då. Jag menar att det finns ju fler ställen att skaffa Rockstar-spel än hos dem själva.

Inte för att det hjälper just nu, men i allmänhet. Tror tillochmed Epic hade GTA V som giveaway häromåret.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Inte för att det hjälper just nu, men i allmänhet. Tror tillochmed Epic hade GTA V som giveaway häromåret.

Det stämmer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det funkar för mig, men jag kanske har det genom Steam eller Epic då. Jag menar att det finns ju fler ställen att skaffa Rockstar-spel än hos dem själva.

Inte för att det hjälper just nu, men i allmänhet. Tror tillochmed Epic hade GTA V som giveaway häromåret.

Men steam/epic agerar väl bara mellanhand, dvs att du har spelet hos dem men att när du startar spelet så krävs rockstars egna launcher?

Så var det ju förr i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Men steam/epic agerar väl bara mellanhand, dvs att du har spelet hos dem men att när du startar spelet så krävs rockstars egna launcher?

Så var det ju förr i alla fall.

Så är det än för Steam i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Hade de inte envisats med att ha sin egna spelklient så hade det här aldrig hänt. Släpp skiten på steam bara så slipper vi detta.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Trunk:

Men steam/epic agerar väl bara mellanhand, dvs att du har spelet hos dem men att när du startar spelet så krävs rockstars egna launcher?

Så var det ju förr i alla fall.

Då är det ju definitivt inte Win11 som är problemet. Jag har spelat igenom i stort sett hela storyn i GTA V sen Win11 släpptes, inga problem öht.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Ännu värre är det att, det går inte installera social club på windows 11. Så kan inte ens spela något rockstar spel tills de fixat windows 11 stödet.

Spelar RDR2 via Social club (ej via steam/epic osv) med Windows 11Pro, inga problem?

Har du "Controlled folder access" på? (windows security > virus & threat protection > Ransomware protection > Controlled folder access).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Online är inte ett problem, men behöver inte en till launcher bara för Rockstar spel så inte orkat spelat några av deras spel på länge.

Det är väll betlygt smidigare med luncher som alla spel är är samlad på i stället för att behöva ladda ner allt seperat?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det är väll betlygt smidigare med luncher som alla spel är är samlad på i stället för att behöva ladda ner allt seperat?

nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det är väll betlygt smidigare med luncher som alla spel är är samlad på i stället för att behöva ladda ner allt seperat?

Ja det kan det absolut vara men spelen ska inte vara bundna till en specifik Launcher och den ska inte behövas för att kunna spela spelen. Jämför med en pakethanterare för Linux där du kan hämta Firefox och liknande. Smidigt att ha allting samlat men det ska absolut inte vara en låst miljö. Isåfall hade jag mycket hellre hämtat programmen en och en.

Permalänk
Medlem

Nu är spelklienten uppe i alla fall.

MEN...

Trilogin är borttagen från såväl klienten som användarnas bibliotek. Detta utan att folk fått tillbaka sina pengar, tanken är väl att det ska komma tillbaks inom kort när de tagit bort alla filer som de råkat lägga upp av misstag.

Men något roligt får man i alla fall ut av denna tragedi, att scrolla /r/gta på reddit ger en del goda skratt va alla buggar. Det här är helt klart min favorit:

https://www.reddit.com/r/GTA/comments/qsi33q/what_a_moment/

Obs, ljud på är ett måste.

Permalänk
Medlem

"Vad är problemet? Det är ju bara ännu en launcher. Det har ni väl utrymme till?"

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClucKe:

Spelar RDR2 via Social club (ej via steam/epic osv) med Windows 11Pro, inga problem?

Har du "Controlled folder access" på? (windows security > virus & threat protection > Ransomware protection > Controlled folder access).

Det uppstår när jag installerar social club, installerade du det på nytt eller fick du med det när du uppgraderade från windows 10?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Då är det ju definitivt inte Win11 som är problemet. Jag har spelat igenom i stort sett hela storyn i GTA V sen Win11 släpptes, inga problem öht.

Igen, installerade du rockstar launcher på nytt när du fick windows 11, eller fick du med det installerat när du uppgraderade från windows 10. Det händer när jag installerar lixom.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Jag snackade med supporten om detta och det var flera som hade exakt samma problem som mig...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

"ligger nere"
Cuckstar som kör lite PR kontroll.
Gammal musik låg kvar i spelfilerna, vilket betyder att det väntar en stor jäkla stämning ifrån flertalet skivbolag om R* inte löser det illa kvickt.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av klotim:

Igen, installerade du rockstar launcher på nytt när du fick windows 11, eller fick du med det installerat när du uppgraderade från windows 10. Det händer när jag installerar lixom.

Nej, jag uppgraderade från min befintliga win10-installation och vill minnas att GTA V var installerat sen tidigare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Om du loggat in i deras launcher och valt "remember me" så kan det fungera att starta och spela offline då den sparar någon token på din dator som talar om för spelet att maskinen är autentifierad. Problemet är att detta alternativ i princip inte ens är synligt om du köpt och kör spelet via Steam eller Unreal Store tex. Så de flesta befinner sig i ett läge där även single player och offline kräver online DRM från Rock Star.

Att Rock Star ens krävt sin egen launcher och sitt eget DRM ovanpå Steam som i sig kan agera DRM och bevisa att man äger spelet är helt galet.

Mängden kopior av deras spel jag köpt för att ungarna skall kunna spela dem (och de inte likt GOG kan köras på flera maskiner) är en diger lista. Och Rock Star har just nu gjort var enda kopia av varenda spel jag betalat för från dem obrukbara.

Det är verkligen ett skitsystem. Jag har massor av spel på Steam som bara barnen kör. Nu när de har egen dator och steamkonto så måste dessa spel köpas igen. Hade de legat på DVD hade barnen självklart kört spelen jag köpt. Känns nästan olagligt med såna metoder från Steam.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Det är verkligen ett skitsystem. Jag har massor av spel på Steam som bara barnen kör. Nu när de har egen dator och steamkonto så måste dessa spel köpas igen. Hade de legat på DVD hade barnen självklart kört spelen jag köpt. Känns nästan olagligt med såna metoder från Steam.

Steam har väl någon family share-funktion?

Permalänk
Medlem

Den fungerar men låser mig ute från min dator när Steam används på den andra. Barnen är inte inlagda som familj utan har helt fristående konton.
Ska göra ett test med att fixa ett barnkonto till sonen,

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av psyksjuk:

"ligger nere"
Cuckstar som kör lite PR kontroll.
Gammal musik låg kvar i spelfilerna, vilket betyder att det väntar en stor jäkla stämning ifrån flertalet skivbolag om R* inte löser det illa kvickt.

Det är säkert främst musiken som gör att de fick panik men de råkade även ha med lite anteckningar från utvecklarna samt vaddetnuheter som i detalj beskriver hur uppdrag m.m. fungerar i bakgrunden, något de nog inte heller är så glada över.

Skrivet av chksix:

Det är verkligen ett skitsystem. Jag har massor av spel på Steam som bara barnen kör. Nu när de har egen dator och steamkonto så måste dessa spel köpas igen. Hade de legat på DVD hade barnen självklart kört spelen jag köpt. Känns nästan olagligt med såna metoder från Steam.

Fast det är väl inte steams fel?

Du är fri att köpa fysiska kopior av spel eller spel som inte är bundna till en klient. Och om spelstudion inte säljer fysiska kopior eller obundna spel så är det väl deras fel och inte steam?

Dessutom, läs nedan.

Skrivet av Bunk:

Steam har väl någon family share-funktion?

Det stämmer. Man kan dela sitt bibliotek med fem konton men det är inte helt optimalt.

1. Bara en kan spela åt gången (tror jag) och då menar jag inte i samma spel utan att endast en kan spela något av spelen i det delade biblioteket åt gången. D.v.s. om ungen sitter och spelar så måste föräldern antingen vänta till denne blir färdig eller som biblioteksägare helt enkelt sparka ut ungen (antingen i steam eller ut ur huset )

2. Man kan bara dela hela bibliotek och inte enskilda spel. Kanske inte helt optimalt om man har små barn som spelar utan uppsikt.

3. Vissa spel går inte att dela ut men jag tror främst det gäller sådana som kräver tredjepartsprogram eller har en prenumerationskostnad.

Edit: Lite småsen på bollen tydligen.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

"Vad är problemet? Det är ju bara ännu en launcher. Det har ni väl utrymme till?"

Tänk om det bara fanns en, då skulle vi inte kunna spela några spel när klienten ligger nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, jag uppgraderade från min befintliga win10-installation och vill minnas att GTA V var installerat sen tidigare.

Då är det därför, detta händer bara vid installation av social club.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Det uppstår när jag installerar social club, installerade du det på nytt eller fick du med det när du uppgraderade från windows 10?

Jag uppgraderade win10>win11 först, spelade lite rdr2 osv, inga problem. Sedan en ren installation via usb.

Läst att vid uppgradering kan kataloger/filer bli skrivskyddade(read only, som ej kan tas bort), jag hade problem med Origin efter uppgraderingen(ej installerat innan) och kunde inte slutföra installationen, Origin hade inte behörighet att skapa mappen "Origin games"

Efter en ren installation fungerade Origin att installera... Om det är ren tur eller en lösning på problemet kan jag inte avgöra, mer än att det fungerade för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Det är verkligen ett skitsystem. Jag har massor av spel på Steam som bara barnen kör. Nu när de har egen dator och steamkonto så måste dessa spel köpas igen. Hade de legat på DVD hade barnen självklart kört spelen jag köpt. Känns nästan olagligt med såna metoder från Steam.

Har exakt samma "problem".
Valve slår sig på bröstet och säger att Family Sharing är typ samma sak som att de har tillgång till spelen i bokhyllan. Men jag har ca 1500 spel i mitt bibliotek och om något av mina barn vill spela något av dem så låser det hela biblioteket för alla andra. Känns inte så smidigt som man sa att digital distribution skulle vara för oss konsumenter fullt med en massa fördelar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P