Permalänk
Medlem

Tips på minimal TV-setup

Håller på att bygga om vardagsrummet och i samband med det så blir det en ny TV. Denna skall hänga på väggen och döljas av en gardin/draperi och nu funderar jag en hel del på hur jag kan minimera runt omkring prylarna så att jag slipper en större TV-bänk framför.

Förutsättningarna är att jag har inge större krav på komplext ljud men tror nog ändå att något mer än inbyggda högtalare krävs(om det nu inte finns någon TV med bra och fylligt ljud) så en vägghängd ljudlimpa med subwoofer i slimmat format måste kanske med. Några förslag?

Utöver det så har jag en Apple TV och kommer även få någon sorts box från Telia för linjär TV som nog måste stå någonstans. Så tips på grund, smal, liten TV-bänks lösning kan funka. Är lösningen där man har TV-kort i TV'n helt borta?

Så den mest optimala lösningen är givetvis en snygg, platt TV med bra ljud och digitalbox/kortläser inbyggt. Men det verkar vara lite för mycket att önska, eller har jag bara missat en sådan modell på marknaden?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av BobbyM:

Håller på att bygga om vardagsrummet och i samband med det så blir det en ny TV. Denna skall hänga på väggen och döljas av en gardin/draperi och nu funderar jag en hel del på hur jag kan minimera runt omkring prylarna så att jag slipper en större TV-bänk framför.

Förutsättningarna är att jag har inge större krav på komplext ljud men tror nog ändå att något mer än inbyggda högtalare krävs(om det nu inte finns någon TV med bra och fylligt ljud) så en vägghängd ljudlimpa med subwoofer i slimmat format måste kanske med. Några förslag?

Utöver det så har jag en Apple TV och kommer även få någon sorts box från Telia för linjär TV som nog måste stå någonstans. Så tips på grund, smal, liten TV-bänks lösning kan funka. Är lösningen där man har TV-kort i TV'n helt borta?

Så den mest optimala lösningen är givetvis en snygg, platt TV med bra ljud och digitalbox/kortläser inbyggt. Men det verkar vara lite för mycket att önska, eller har jag bara missat en sådan modell på marknaden?

Om du inte är överdrivet kräsen på ljudet så hade jag nog gått på denna soundbar. Den låter bra och speciellt med tanke på storleken på den.

https://www.hifiklubben.se/denon-dht-s416-soundbar/dendhts416...

Behöver du verkligen Apple tvn? Många har Apple tv appen inbyggd i tvn idag och airplay stöds av de flesta märken idag.

Tror att det finns tv-apparater som fortfarande har kortläsare (dock väldigt få), de kommer dock ofta bli lite tjockare. Vill du verkligen ha en tv som är slimmad, kolla då på The Frame. Den är otroligt tunn och där har du dessutom One connect boxen, vilket innebär att du endast behöver ha en kabel till tvn

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Även om du hänger tv på väggen så får ju både Apple TV och antagligen boxen plats bakom, bra dubbelhäftande tejp, eller skruva upp på väggen.

Soundbars brukar kunna hängas det också.

Och typ alla TV idag har DVB-T2 för marknät och DVB-C för kabeltv. Så jag vet inte vart du fått det ifrån att det skulle vara borta.

Permalänk

Kom och tänka på The frame https://www.elgiganten.se/cms/samsung-tv-the-frame/the-frame-... kanske något för dig?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Tack för era tips. Kan dela lite mer av mina egna tankar. En setup som är dyr men tilltalande är följande paket:

https://www.netonnet.se/art/tv/tv-soundbar/lg-oled65g1-gx/p12...

Både TV och soundbar är ju rejält tunna som det ser ut. Även C1 och nya Samsung QN85A verkar tunn och bra. Men väljer man Samsung så måste man ta höjd för att ha den där boxen någonstans vilket kanske motverkar hela syftet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BobbyM:

Håller på att bygga om vardagsrummet och i samband med det så blir det en ny TV. Denna skall hänga på väggen och döljas av en gardin/draperi och nu funderar jag en hel del på hur jag kan minimera runt omkring prylarna så att jag slipper en större TV-bänk framför.

Förutsättningarna är att jag har inge större krav på komplext ljud men tror nog ändå att något mer än inbyggda högtalare krävs(om det nu inte finns någon TV med bra och fylligt ljud) så en vägghängd ljudlimpa med subwoofer i slimmat format måste kanske med. Några förslag?

Utöver det så har jag en Apple TV och kommer även få någon sorts box från Telia för linjär TV som nog måste stå någonstans. Så tips på grund, smal, liten TV-bänks lösning kan funka. Är lösningen där man har TV-kort i TV'n helt borta?

Så den mest optimala lösningen är givetvis en snygg, platt TV med bra ljud och digitalbox/kortläser inbyggt. Men det verkar vara lite för mycket att önska, eller har jag bara missat en sådan modell på marknaden?

Skaffar du en Smart-TV med Android (inte LG webOS och andra hemmsnickrade hack) så har Telia numera en app som du kör direkt på TV'n. Så du kan glatt skippa både AppleTV'n och Teliaboxen. Fint va?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!