Valve: "Begränsad bildfrekvens bästa verktyget för batteritid hos Steam Deck"

Permalänk
Melding Plague

Valve: "Begränsad bildfrekvens bästa verktyget för batteritid hos Steam Deck"

Den försenade handhållna enheten Steam Deck står i centrum för Valves livesändning. Jämn prestanda, batteritid och lagringshastigheter står i fokus för hårdvarudelen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har ni förbokat? Jag har Q2 2022 som det står nu, men vi får se mer när det närmar sig såklart

Målet är emulering och äldre spel för min del, så tror inte belastningen kommer vara allt för hög

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyhet:

Enligt Valve är en begränsad bildfrekvens den viktigaste faktorn för att nå lång batteritid, eftersom det inte finns någon inbyggd spärr för hur stor del av strömbudgeten som systemkretsen kan använda. Att låsa frekvensen till 60 FPS och nivån för enhetens 7-tumsskärm, eller 30 FPS vid särskilt grafiktunga laster, presenteras som en stark rekommendation.

Att låsa till 60 FPS låter rimligt.
Är ändå en portabel batteridriven enhet.

Att låsa till 30 FPS låter tråkigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Att låsa till 60 FPS låter rimligt.
Är ändå en portabel batteridriven enhet.

Att låsa till 30 FPS låter tråkigare.

Det beror ju på vad som ska spelas? Jag leker runt med gammal hårdvara, moderna spel och DSR/VSR. 30fps är helt klart värt i många spel. Nu minns jag inte exakt men jag la över 100 timmar i Dragon Quest XI med ett GTX 960 2GB på en 720p plasma-TV med DSR bumpat till 1440p eller 1800p har jag för mig och låsta 30fps. Även om 2GB var på tok för lite för spelet och dessa inställningar så räckte det till stabila 30fps med lås. Skönt att slippa massa aliasing på gräs osv.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det beror ju på vad som ska spelas?

Nej? Finns inget som spelas bättre med 30fps jämfört med 60fps. Jag räknar självfallet inte in spel där 60fps förstör saker pga. utvecklaren gjorde fel från början.

Gör man hårdvara som inte klarar 60fps i majoriteten av dagens spel som kommer spelas på den så ska skärmen ha VRR, annars har man misslyckats.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej? Finns inget som spelas bättre med 30fps jämfört med 60fps. Jag räknar självfallet inte in spel där 60fps förstör saker pga. utvecklaren gjorde fel från början.

Gör man hårdvara som inte klarar 60fps i majoriteten av dagens spel som kommer spelas på den så ska skärmen ha VRR, annars har man misslyckats.

Då handlar det ju för din del om, spela eller inte spela spelet. Själv väljer jag 30fps o får spela spelet och du kan avstå eftersom det inte lirar i 60 fps. Alla nöjda!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Då handlar det ju för din del om, spela eller inte spela spelet. Själv väljer jag 30fps o får spela spelet och du kan avstå eftersom det inte lirar i 60 fps. Alla nöjda!

Nej, jag skrev inte att jag vägrar spela spel med 30fps. Jag skrev att det inte finns något spel som är bättre i 30fps än 60fps och att man som hårdvaruutvecklare för en sådan sak som Steam Deck har misslyckats om man inte har prestanda för att spela "dagens" spel i 60fps och 720p. Har man inte hårdvara för att nå 720p60s så måste man ha stöd för VRR, annars har man - som sagt - misslyckats.

Man kanske inte har misslyckats rent ekonomiskt, för jag tror Steam Deck säljer som smör. Men man har svikit sina köpare, oavsett vad köparna förväntade sig.

Jag har spelat tonvis med spel i 30fps och jag kan, om jag är tvungen, göra det igen. Men det är ju bara att inse att 30fps är förlegat, och ju förr du och andra inser det desto snabbare blir vi av med en gammal och riktigt dålig upplevelse.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej? Finns inget som spelas bättre med 30fps jämfört med 60fps. Jag räknar självfallet inte in spel där 60fps förstör saker pga. utvecklaren gjorde fel från början.

Gör man hårdvara som inte klarar 60fps i majoriteten av dagens spel som kommer spelas på den så ska skärmen ha VRR, annars har man misslyckats.

Jag tar 30fps utan shimmering av varje liten kontur över 60fps, superlågupplösta texturer och total avsaknad av skuggor för att uppnå 60fps i spel där du ändå inte kommer använda mus och tangentbord och utspelar sig i tredjepersonsperspektiv. Det är retarderat att tycka något annat än det jag tycker i det här fallet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tar 30fps utan shimmering av varje liten kontur över 60fps, superlågupplösta texturer och total avsaknad av skuggor för att uppnå 60fps i spel där du ändå inte kommer använda mus och tangentbord och utspelar sig i tredjepersonsperspektiv. Det är retarderat att tycka något annat än det jag tycker i det här fallet.

Fast i 720p så bör man inte behöva välja mellan 60 fps med jättefula texturer eller avsaknad av skuggor eller 30fps med högupplösta texturer och skuggor på max med dagens portabla hårdvara. Låter som att du larvar dig bara för att vara larvig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Nej? Finns inget som spelas bättre med 30fps jämfört med 60fps. Jag räknar självfallet inte in spel där 60fps förstör saker pga. utvecklaren gjorde fel från början.

Gör man hårdvara som inte klarar 60fps i majoriteten av dagens spel som kommer spelas på den så ska skärmen ha VRR, annars har man misslyckats.

I vissa fall tycker jag 30FPS är värt att spela i för att jag då kan ha mycket finare grafik. Men i 99% av fallen väljer jag hellre 60+FPS. Oftast ser jag till att spela spelen på plattformar som klarar av både bra grafik och 60+FPS om det går att välja.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, jag skrev inte att jag vägrar spela spel med 30fps. Jag skrev att det inte finns något spel som är bättre i 30fps än 60fps och att man som hårdvaruutvecklare för en sådan sak som Steam Deck har misslyckats om man inte har prestanda för att spela "dagens" spel i 60fps och 720p. Har man inte hårdvara för att nå 720p60s så måste man ha stöd för VRR, annars har man - som sagt - misslyckats.

Man kanske inte har misslyckats rent ekonomiskt, för jag tror Steam Deck säljer som smör. Men man har svikit sina köpare, oavsett vad köparna förväntade sig.

Jag har spelat tonvis med spel i 30fps och jag kan, om jag är tvungen, göra det igen. Men det är ju bara att inse att 30fps är förlegat, och ju förr du och andra inser det desto snabbare blir vi av med en gammal och riktigt dålig upplevelse.

Vadå svikit sina köpare? Dom säger att tipset för att ha tillräcklig bateritid portabelt är att begränsa uppdateringsfrekvensen. Jag väljer myckte hellre 30 fps än stt lägga till 2kg för ett mega batteri. Vill man kan man ju troligen dessutom köpa någon sorts powerbank och på så sätt höja fpsen.

Prestandan finns där men det är ju rätt enkelt att räkna ut att 60fps tar mer ström än 30...

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

I vissa fall tycker jag 30FPS är värt att spela i för att jag då kan ha mycket finare grafik. Men i 99% av fallen väljer jag hellre 60+FPS. Oftast ser jag till att spela spelen på plattformar som klarar av både bra grafik och 60+FPS om det går att välja.

Jag har inget emot 30fps-lägen, så länge det finns möjlighet till 60fps. Jag sålde själv mitt RTX 3080 och spelar sedan ett par månader enbart på PS5 och Xbox Series X, och nästan alla spel kan spelas i 30fps. Det är klart att dagens hårdvara borde klara 60fps i 720p som Steam Deck ska köra!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Vadå svikit sina köpare? Dom säger att tipset för att ha tillräcklig bateritid portabelt är att begränsa uppdateringsfrekvensen. Jag väljer myckte hellre 30 fps än stt lägga till 2kg för ett mega batteri. Vill man kan man ju troligen dessutom köpa någon sorts powerbank och på så sätt höja fpsen.

Prestandan finns där men det är ju rätt enkelt att räkna ut att 60fps tar mer ström än 30...

Det är klart att ett av dom bästa tipsen för att öka batteritid är att sänka fps, så har det ju alltid varit för alla portabla enheter. Men man bör kunna förvänta sig 60fps och vettig batteritid med dagens tillgängliga hårdvara.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte förstår hypen? Cool produkt och allt det där men jag spelar mycket hellre vid datorn eller tvn.

Permalänk
Medlem

60 fungerar väl på en sån här enhet tycker jag, tråkigare med 30. Tycker att om man har laddare i och man har den kopplad till TV/Skärm så borde man kunna gå upp till 120fps i vissa spel.

Skrivet av Baxtex:

Bara jag som inte förstår hypen? Cool produkt och allt det där men jag spelar mycket hellre vid datorn eller tvn.

Är väll tänkt att man ska kunna spela sina spel om man inte är hemma, tex om man är ute å reser eller på väg till jobbet.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bara jag som inte förstår hypen? Cool produkt och allt det där men jag spelar mycket hellre vid datorn eller tvn.

Nej, då förstår du inte hypen - det är inte en produkt som är inriktad till dig. Den är mer för dom som ofta är på resande fot och inte bara vill spela framför en stationär dator eller konsol. Det är ju snarare ett PC-vänligt alternativ till Switch, där du som reser mycket (i eller till och från arbetet t.ex.) kan spela dina PC-spel på resande fot eller lite överallt - inte bara hemma vid TVn eller skrivbordet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag har inget emot 30fps-lägen, så länge det finns möjlighet till 60fps. Jag sålde själv mitt RTX 3080 och spelar sedan ett par månader enbart på PS5 och Xbox Series X, och nästan alla spel kan spelas i 30fps. Det är klart att dagens hårdvara borde klara 60fps i 720p som Steam Deck ska köra!

Jo det kan man tycka. Men samtidigt är det inte alltid GPU som avgör om det går köra 60FPS utan även CPU och då hjälper det ofta inte att sänka upplösning. Är väl det som är anledningen till att Xbox one/PS4 generationens spel ofta kördes i upp till 30 FPS på de konsolerna.
Kanske inte är möjligt att göra en kraftfull CPU med bra GPU som är kompatibel med vanliga Steam spel, samtidigt som man får bra batteritid i alla spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, då förstår du inte hypen - det är inte en produkt som är inriktad till dig. Den är mer för dom som ofta är på resande fot och inte bara vill spela framför en stationär dator eller konsol. Det är ju snarare ett PC-vänligt alternativ till Switch, där du som reser mycket (i eller till och från arbetet t.ex.) kan spela dina PC-spel på resande fot eller lite överallt - inte bara hemma vid TVn eller skrivbordet.

Gymkort + laptop?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det kan man tycka. Men samtidigt är det inte alltid GPU som avgör om det går köra 60FPS utan även CPU och då hjälper det ofta inte att sänka upplösning. Är väl det som är anledningen till att Xbox one/PS4 generationens spel ofta kördes i upp till 30 FPS på de konsolerna.
Kanske inte är möjligt att göra en kraftfull CPU med bra GPU som är kompatibel med vanliga Steam spel, samtidigt som man får bra batteritid i alla spel.

Anledningen till att Xbox One och PS4 inte körde spel i 60fps var för att hårdvaran inte orkade med det. Xbox One X och PS4 Pro började få fler 60fps-lägen i både nya och gamla spel. Playstation 5 och Xbox Series X har väl inget spel som INTE kan köras i 60fps (valmöjlighet för 30fps med t.ex. fler detaljer/ökad upplösning finns).

Det går förstås inte att jämföra Xbox Series X och PS5 med Steam Deck, men konsollerna siktar ju mot 4K (klarar sällan av det) medan Steam Deck siktar på 720p. 720p. Det är en upplösning som blev vanlig för snart 20 år sedan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är retarderat att tycka något annat än det jag tycker

Det är inte lätt att va ödmjuk för den som är felfri som Chris

Permalänk
Medlem

Lite kul att en "mobil-krets" har en beräkningskraft som hamnar mellan 4870 och 4870x2. Dessa kort var ju inne/bra när crysis kom.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Anledningen till att Xbox One och PS4 inte körde spel i 60fps var för att hårdvaran inte orkade med det. Xbox One X och PS4 Pro började få fler 60fps-lägen i både nya och gamla spel.

Det var den dåliga processorn som begränsade spelen till 30 FPS i de flesta fallen. Även Pro och X hade för klen processor för att i många spel ge Stabila 60 FPS. Exempelvis Forza horizon 4 fick nöja sig med att få ett 4k 30fps läge på one x istället för fullhd 30fps på one. Det spelet fick sedan ett 4k 60fps läge på sx.

Citat:

Playstation 5 och Xbox Series X har väl inget spel som INTE kan köras i 60fps (valmöjlighet för 30fps med t.ex. fler detaljer/ökad upplösning finns).

Inte hunnit köra alla spel men det kommer garanterat komma spel i framtiden som körs i endast 30FPS utan möjlighet att välja 60 FPS. Speciellt om det kommer motsvarande one X, pro till generationen.

Citat:

Det går förstås inte att jämföra Xbox Series X och PS5 med Steam Deck, men konsollerna siktar ju mot 4K (klarar sällan av det) medan Steam Deck siktar på 720p. 720p. Det är en upplösning som blev vanlig för snart 20 år sedan.

Det är också en skärmstorlek på 7". För 20 år sedan var det väl 17" skärmar man hade i vanliga fall.
Jag har en Nintendo switch av 2019 modellen och tycker den upplösningen fungerar helt okej för spel i den storleken. Men visst det kunde varit bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Lite kul att en "mobil-krets" har en beräkningskraft som hamnar mellan 4870 och 4870x2. Dessa kort var ju inne/bra när crysis kom.

Har du koll på om Switch versionen av Crysis 1 är snyggare än vad man kunde spela Crysis 1 med 4870? Jag körde crysis 1 på ett Nvidia 9600GT och kunde köra på medium i 1280x768 ingen aning om FPS men jag tyckte det var okej i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det var den dåliga processorn som begränsade spelen till 30 FPS i de flesta fallen. Även Pro och X hade för klen processor för att i många spel ge Stabila 60 FPS. Exempelvis Forza horizon 4 fick nöja sig med att få ett 4k 30fps läge på one x istället för fullhd 30fps på one. Det spelet fick sedan ett 4k 60fps läge på sx.

Mycket riktigt. Så det jag sa stämmer - tack vare Xbox One X och PS4 Pro så fick vissa spel 60fps-lägen medan andra spel inte fick det.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte hunnit köra alla spel men det kommer garanterat komma spel i framtiden som körs i endast 30FPS utan möjlighet att välja 60 FPS. Speciellt om det kommer motsvarande one X, pro till generationen.
kunde varit bättre.

Tveksamt att något spel kommer släppas som enbart har stöd för 30fps utan något 60fps-läge med dagens konsoller om vi snackar Xbox Series X och PS5. Går vi ner till Xbox Series S så kan jag nog våga hålla med, men det är större chans att upplösningen och detaljer sänks ytterligare på Series S än att 60fps försvinner helt.

60fps är ju faktiskt standard idag. 30fps ges som alternativ med något ökad upplösning och/eller detaljrikedom. 120fps erbjuds i enstaka fall på både Xbox Series X och PS5 men förstås med ytterligare (och enligt mig alldeles för mycket) sänkta detaljer osv.

Med konsollerna inställda på 60fps och 120fps som "bonus" så lär "endast 30fps-spelen" bli extremt få. Men något enstaka kommer säkert, så jag ska inte säga att du har helt fel.[/quote]

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Med FSR lär det bli både snyggt och bra ös i spelen

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, jag skrev inte att jag vägrar spela spel med 30fps. Jag skrev att det inte finns något spel som är bättre i 30fps än 60fps och att man som hårdvaruutvecklare för en sådan sak som Steam Deck har misslyckats om man inte har prestanda för att spela "dagens" spel i 60fps och 720p. Har man inte hårdvara för att nå 720p60s så måste man ha stöd för VRR, annars har man - som sagt - misslyckats.

Man kanske inte har misslyckats rent ekonomiskt, för jag tror Steam Deck säljer som smör. Men man har svikit sina köpare, oavsett vad köparna förväntade sig.

Jag har spelat tonvis med spel i 30fps och jag kan, om jag är tvungen, göra det igen. Men det är ju bara att inse att 30fps är förlegat, och ju förr du och andra inser det desto snabbare blir vi av med en gammal och riktigt dålig upplevelse.

Svikit sina köpare vet jag inte... De har med hundra procents sannolikhet gjort marknadsundersökningar och analyser på tusentals personer. Litar mer på deras resultat än din personliga känsla som baseras uteslutande på egna erfarenheter.

Faktum är att majoriteten tycker 30 fps är good enough. Själv spelar jag långsamma strategispel och slipper bry mig om fps

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Mycket riktigt. Så det jag sa stämmer - tack vare Xbox One X och PS4 Pro så fick vissa spel 60fps-lägen medan andra spel inte fick det.
Tveksamt att något spel kommer släppas som enbart har stöd för 30fps utan något 60fps-läge med dagens konsoller om vi snackar Xbox Series X och PS5. Går vi ner till Xbox Series S så kan jag nog våga hålla med, men det är större chans att upplösningen och detaljer sänks ytterligare på Series S än att 60fps försvinner helt.

60fps är ju faktiskt standard idag. 30fps ges som alternativ med något ökad upplösning och/eller detaljrikedom. 120fps erbjuds i enstaka fall på både Xbox Series X och PS5 men förstås med ytterligare (och enligt mig alldeles för mycket) sänkta detaljer osv.

Med konsollerna inställda på 60fps och 120fps som "bonus" så lär "endast 30fps-spelen" bli extremt få. Men något enstaka kommer säkert, så jag ska inte säga att du har helt fel.[/quote]

Kan tänka mig att de överger 60FPS mål för series x och ps5 om de släpps motsvarande oneX/PS4pro. Är ju fördelar både för konsoltillverkaren som kan sälja fler av sina nya. Och de som gör spelen slipper optimera lika mycket mot "gammal skit".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Bara jag som inte förstår hypen? Cool produkt och allt det där men jag spelar mycket hellre vid datorn eller tvn.

Den här lär vara både och.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ch1llone:

Gymkort + laptop?

Man lär behöva gymkort om man ska släpa med sig ett sånt as:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan tänka mig att de överger 60FPS mål för series x och ps5 om de släpps motsvarande oneX/PS4pro. Är ju fördelar både för konsoltillverkaren som kan sälja fler av sina nya. Och de som gör spelen slipper optimera lika mycket mot "gammal skit".

Utvecklare måste ju optimera för "gammal skit" så länge dom släpper spel till "gammal skit". Om något så kommer ju nästkommande Xbox och Playstation vara mer kraftfulla och fler spel kommer sikta mot högre upplösning, detaljer och 60fps. Fler spel, jämfört med nu, kommer erbjuda 120fps. Färre spel kommer erbjuda 30fps som alternativ överhuvudtaget.

Tekniken går framåt, inte bakåt.

Visa signatur

press nu1mlock