Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Hur kan Teslan bli endast 6kr milen, ska det stå 16?

Kalkylen är väl fel utifrån en snabb blick, för förbrukningen lär säkert inte bli så låg (var kommer uppgiften ifrån, den ser väldigt låg ut?) i verkligheten per 100 km, men det är å andra sidan räknat med den förbrukningen per 10 km. Sedan kommer elpriset i snitt knappast att vara 0,5 kr/kWh med alla avgifter och skatter inräknade för en snittperson, än mindre om en viss del av körningen kräver laddning vid kommersiell laddstolpe och/eller snabbladdare.

(Det här med 100 kontra 10 km är väl redan påpekat längre bak.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Hur kan Teslan bli endast 6kr milen, ska det stå 16?

Det är flera fel i den kalkylen, så den ska man nog inte titta på allt för mycket! Själv kom jag fram till att milkostnaden på en Tesla M3 LR är runt 61kr om jag räknar på 4500 mil och 36 månader.

https://ibb.co/VJKFYvW

Tyvärr är jag tydligen sämst på screenshot, men bakom musen så står det 3, alltså räknat på 3 år! Säger inte att detta är 100% korrekt men känns mer sant än tidigare kalkylen.

EDIT: Inser också att jag helt glömde skatt, som tur är så är ju den bara på 1080kr på 3 år så ingen dunderkostnad

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Ni gnäller ju värre än en osmord rullevagn. Skärp er eller ta gnället i PM

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Ni gnäller ju värre än en osmord rullevagn. Skärp er eller ta gnället i PM

Haha osmord rullevagn 😂😂😂 tar till mig av den
Så låter för övrigt bakluckan på min model 3 för att hålla mig till ämnet 😂😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Relik 📜

Fellow e-Niro-ägare! Ni har väl sett att man nu kan uppdatera mjukvaran (inklusive kartorna!) på egen hand?
https://update.kia.com/EU/E1/Main

Hell, it's about time.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

BMW i3 har ju sålt otroligt bra dock.

Nja, det beror på vad man jämför med. För BMW har den inte sålt alls så mycket som de hoppades på. Hade de varit nöjda så hade de förstås ersatt den med en ny modell, men det har de inga planer på. Jag gillar den dock, kan absolut bli en sådan som nästa bil beroende på hur priserna (och lönen) utvecklar sig framöver. BMW har ju istället gått i samma riktning med elbilarna som för sina övriga bilar, lyxig, sportig och traditionell liksom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Nja, det beror på vad man jämför med. För BMW har den inte sålt alls så mycket som de hoppades på. Hade de varit nöjda så hade de förstås ersatt den med en ny modell, men det har de inga planer på. Jag gillar den dock, kan absolut bli en sådan som nästa bil beroende på hur priserna (och lönen) utvecklar sig framöver. BMW har ju istället gått i samma riktning med elbilarna som för sina övriga bilar, lyxig, sportig och traditionell liksom.

Om man jämför med andra elbilar. Den var i flera år sen tredje mest sålda elbilen i världen och har även därefter varit med i toppen. Man kan nog tänka tvärtom, om de varit nöjda med den och den fortsatt sälja bra och konkurrensen var liten, varför byta ut den? Dock ser jag gärna att de håller sig kvar i klassen för att skynda på omställningen.

Personligen avskyr jag den, en av de fulaste elbilarna. Dock har den varit viktig för marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Fellow e-Niro-ägare! Ni har väl sett att man nu kan uppdatera mjukvaran (inklusive kartorna!) på egen hand?
https://update.kia.com/EU/E1/Main

Hell, it's about time.

Ska snart beställa en E-niro! detta va intressant Vad heter senaste som är live nu?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Är det någon som vet hur kia ev6 ser ut invändigt i bas model? Tänker mest om man har kids så materialet i stolar etc går torka av vettigt..

Blandat Tyg och konstläder. Själva interiören är "bättre" i basmodellen imo. Ingen pianolack och istället något som liknar borstad aluminium. Man bör se mindre damm och repor.

Permalänk
Medlem

Verkar vara privatleasingerbjudande på e-niro nu för 3,350:-. Jag antar att det är 36mån, 1000mil/år. Hur prisvärt uppfattar ni att detta erbjudande är, eller är det att betrakta som ett ”erbjudande”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det beror på vad man jämför med. För BMW har den inte sålt alls så mycket som de hoppades på. Hade de varit nöjda så hade de förstås ersatt den med en ny modell, men det har de inga planer på. Jag gillar den dock, kan absolut bli en sådan som nästa bil beroende på hur priserna (och lönen) utvecklar sig framöver. BMW har ju istället gått i samma riktning med elbilarna som för sina övriga bilar, lyxig, sportig och traditionell liksom.

i3 är ju en helt egendesignad plattform för just den bilen som en kul grej typ.
Som iX nu, blir väldigt dyrt att bygga bilar så och därav inte så konstigt att i3 funnits i närmare 10 år utan några större förändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Verkar vara privatleasingerbjudande på e-niro nu för 3,350:-. Jag antar att det är 36mån, 1000mil/år. Hur prisvärt uppfattar ni att detta erbjudande är, eller är det att betrakta som ett ”erbjudande”?

Det är nog snarare 1500 mil per år, det var det för oss. Det erbjudandet har funnits i månader, men det gör den till en av de mest prisvärda elbilarna.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Det är nog snarare 1500 mil per år, det var det för oss. Det erbjudandet har funnits i månader, men det gör den till en av de mest prisvärda elbilarna.

Vet du vad orginalpriset på Kia E-niro är vid leasing?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av atego:

Ska snart beställa en E-niro! detta va intressant Vad heter senaste som är live nu?

Det är versionen som kom 12 november. https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/373

Jag körde förövrigt in min förut. Tog väl ~30 minuter ungefär, men inga problem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Det är nog snarare 1500 mil per år, det var det för oss. Det erbjudandet har funnits i månader, men det gör den till en av de mest prisvärda elbilarna.

Ah, det låter ju onekligen rätt bra med 1500 för det priset.

Någon som vet hur MG Marvel R står sig mot e-niro? Lull-lullmässigt verkar MGn spontant bättre grundutrustad, men finns kanske stora skillnader i övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Ah, det låter ju onekligen rätt bra med 1500 för det priset.

Någon som vet hur MG Marvel R står sig mot e-niro? Lull-lullmässigt verkar MGn spontant bättre grundutrustad, men finns kanske stora skillnader i övrigt?

Marvel R är definitivt en klass högre. I klass med EV6. Mer välgjord, tystare och mer utrustning.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Hämtade min e-niro i fredags och har hunnit med ca 40 mil i den. Det jag anser vara bilens absolut största svaghet är ljudet i kupén. Det är högt vägljud i den skulle jag säga. Visst den rullar på dubbade vinterdäck men nog hade jag hoppats på mindre "o"ljud än så. Känns lite som att sitta i ett plåtskåp ibland. Hur upplever ni andra som kör e-niro? Jag jämför mot min 2017 passat Gte och den är ju inte knäpptyst heller men mkt tystare än Kian.

Hur som helst är jag nöjd med bilen, lägg sen till att det bara tog 2v från beställning till leverans gör inte saken sämre.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Marvel R är definitivt en klass högre. I klass med EV6. Mer välgjord, tystare och mer utrustning.

Jag håller inte med. Jag har kört EV6 men bara suttit i Marvel R, men upplever att EV6 är en mycket trevligare bil. Infotainmentsystemet i Marvel R gick ju som sirap. Pratar man om eNiro så hade jag nog hellre valt eNiro än Marvel R.

Men som jagt, jag har inte kört Marvel R.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Hämtade min e-niro i fredags och har hunnit med ca 40 mil i den. Det jag anser vara bilens absolut största svaghet är ljudet i kupén. Det är högt vägljud i den skulle jag säga. Visst den rullar på dubbade vinterdäck men nog hade jag hoppats på mindre "o"ljud än så. Känns lite som att sitta i ett plåtskåp ibland. Hur upplever ni andra som kör e-niro? Jag jämför mot min 2017 passat Gte och den är ju inte knäpptyst heller men mkt tystare än Kian.

Hur som helst är jag nöjd med bilen, lägg sen till att det bara tog 2v från beställning till leverans gör inte saken sämre.

Jämför jag min Subaru Levorg 2018 AWD på 225/45 19" mot E-niro 215/50 17" som jag provkörde förra veckan blev jag överraskad hur tyst bilen va! Det är inget jag kan klaga på!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Då har vi olika preferenser helt enkelt, men när till och med sambon som är totalt ointresserad och långt ifrån kinkig tycker att den är högljud så ligger det nått i det. Jag provkörde en 2021 och den uppfattade jag som tystare än min 2022'a. Gissar att däcken har stor betydelse för hur mkt ljud som letar sig in i kupén.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SiD:

Hämtade min e-niro i fredags och har hunnit med ca 40 mil i den. Det jag anser vara bilens absolut största svaghet är ljudet i kupén. Det är högt vägljud i den skulle jag säga. Visst den rullar på dubbade vinterdäck men nog hade jag hoppats på mindre "o"ljud än så. Känns lite som att sitta i ett plåtskåp ibland. Hur upplever ni andra som kör e-niro? Jag jämför mot min 2017 passat Gte och den är ju inte knäpptyst heller men mkt tystare än Kian.

Hur som helst är jag nöjd med bilen, lägg sen till att det bara tog 2v från beställning till leverans gör inte saken sämre.

Skrivet av atego:

Jämför jag min Subaru Levorg 2018 AWD på 225/45 19" mot E-niro 215/50 17" som jag provkörde förra veckan blev jag överraskad hur tyst bilen va! Det är inget jag kan klaga på!

Skrivet av SiD:

Då har vi olika preferenser helt enkelt, men när till och med sambon som är totalt ointresserad och långt ifrån kinkig tycker att den är högljud så ligger det nått i det. Jag provkörde en 2021 och den uppfattade jag som tystare än min 2022'a. Gissar att däcken har stor betydelse för hur mkt ljud som letar sig in i kupén.

Jag tycker med det är en hel del vägbuller. Men som du säger @SiD, det handlar väldigt mycket om däcken. Kan tänka mig att det är riktigt jävligt med dubbar. Men, även med sommardäcken tycker jag det väsnas en hel del när man ligger på motorväg, speciellt om det är lite sliten vägbana. Friktionsdäcken jag har nu upplever jag som aningen tystare faktiskt.

Det hjälper lite att dra för insynsskyddet, samt när det är välpackat i bagaget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag håller inte med. Jag har kört EV6 men bara suttit i Marvel R, men upplever att EV6 är en mycket trevligare bil. Infotainmentsystemet i Marvel R gick ju som sirap. Pratar man om eNiro så hade jag nog hellre valt eNiro än Marvel R.

Men som jagt, jag har inte kört Marvel R.

Jag har inte heller kört Marvel R än o gör det inom några veckor.

Dock är den väldigt tyst o komfortabel vad jag hört.

Tysk video med lite info om ljudnivå och räckvidd.

68.5 dB i 130 km/h. 66 dB i 100 km/h.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Kia e-Niro Winter Wet Nokian R3 215/55-17 215/55-17
80km/h 64,8 db
100km/h 66,8 db
120km/h 69,3 db
Genomsnitt 67,36 db

Källa Teslabjorn

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Man måste jämföra dB-nivåer från samma testare. Det blir verkligen en äppen/päron-jämförelse annars.
Placering av mikrofonen, väglaget man körde på, kalibrering av mätaren, mäter man med dBA eller dBC m.m. m.m.
Det säger precis 0 att jämföra mellan två tester.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Om man jämför med andra elbilar. Den var i flera år sen tredje mest sålda elbilen i världen och har även därefter varit med i toppen. Man kan nog tänka tvärtom, om de varit nöjda med den och den fortsatt sälja bra och konkurrensen var liten, varför byta ut den? Dock ser jag gärna att de håller sig kvar i klassen för att skynda på omställningen.

Personligen avskyr jag den, en av de fulaste elbilarna. Dock har den varit viktig för marknaden.

Den tredje mest sålda elbilen i världen låter ju väldigt bra, men det var några år sedan så det fanns ju inte särskilt många elbilar då. Men nu har jag läst i alla fall ett par artiklar om att BMW inte är nöjda med försäljningen, och att den därför inte kommer att ersättas när modellen slutar säljas.

Skrivet av Gainsgoblin:

i3 är ju en helt egendesignad plattform för just den bilen som en kul grej typ.
Som iX nu, blir väldigt dyrt att bygga bilar så och därav inte så konstigt att i3 funnits i närmare 10 år utan några större förändringar.

Jag tror de hade högre förhoppningar för den.

Permalänk
Medlem

Okey en fundering, har läst en del i tråden men inte alla sidor kan erkännas. Ni som kör/har kört elbil ett tag, 2x4 eller 4x4 som drivning? Nu är det ur vintersynpunkt jag är nyfiken.

Visa signatur

2x8GB Corsair 3600Mhz | Asus GeForce GTX1070 Strix 8GB
OCZ 850W 80+ GULD | MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Fellow e-Niro-ägare! Ni har väl sett att man nu kan uppdatera mjukvaran (inklusive kartorna!) på egen hand?
https://update.kia.com/EU/E1/Main

Hell, it's about time.

Är det någon som orkar använda kartorna? Mer lagg än en 10 år Samsung telefon. 🤪 Nåja, kul att det går att uppdatera, kanske får göra det till helgen.

Skrivet av SiD:

Hämtade min e-niro i fredags och har hunnit med ca 40 mil i den. Det jag anser vara bilens absolut största svaghet är ljudet i kupén. Det är högt vägljud i den skulle jag säga. Visst den rullar på dubbade vinterdäck men nog hade jag hoppats på mindre "o"ljud än så. Känns lite som att sitta i ett plåtskåp ibland. Hur upplever ni andra som kör e-niro? Jag jämför mot min 2017 passat Gte och den är ju inte knäpptyst heller men mkt tystare än Kian.

Hur som helst är jag nöjd med bilen, lägg sen till att det bara tog 2v från beställning till leverans gör inte saken sämre.

Jag tror det är ett allmänt Kia problem? Är samma i svärföräldarnas sportage diesel. Känns som att Kia snålar Med ljuddämpningen för att få ner priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Hämtade min e-niro i fredags och har hunnit med ca 40 mil i den. Det jag anser vara bilens absolut största svaghet är ljudet i kupén. Det är högt vägljud i den skulle jag säga. Visst den rullar på dubbade vinterdäck men nog hade jag hoppats på mindre "o"ljud än så. Känns lite som att sitta i ett plåtskåp ibland. Hur upplever ni andra som kör e-niro? Jag jämför mot min 2017 passat Gte och den är ju inte knäpptyst heller men mkt tystare än Kian.

Hur som helst är jag nöjd med bilen, lägg sen till att det bara tog 2v från beställning till leverans gör inte saken sämre.

Har bara provkört E-niro ett par gånger men ratar den av samma anledning varje gång. Vägljudet är alldeles för högt för mitt tyckte. Det är väl något genomgående med asiatiska bilar har jag en känsla av. Vägljudet är inte prio och en sak man sparar in kostnader på.

Permalänk
Skrivet av X-Japan:

Okey en fundering, har läst en del i tråden men inte alla sidor kan erkännas. Ni som kör/har kört elbil ett tag, 2x4 eller 4x4 som drivning? Nu är det ur vintersynpunkt jag är nyfiken.

Det diskuterades för inte så många sidor sen:
#19323411

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Gainsgoblin:

Har bara provkört E-niro ett par gånger men ratar den av samma anledning varje gång. Vägljudet är alldeles för högt för mitt tyckte. Det är väl något genomgående med asiatiska bilar har jag en känsla av. Vägljudet är inte prio och en sak man sparar in kostnader på.

Jag har märkt av samma sak på de asiatiska bilar jag provkört, även innan elbilarna. Nu är vi verkligen inne på "snillen spekulerar här", men jag kan ändå till viss del tänka mig att det har att göra med de vägbeläggningar de är vana vid. När jag varit i japan så har asfalten varit slät som sammet, så där bullrar det knappt någonting. Jag killgissar att Sydkorea har liknande vägnät och tänker mig att de med det som utgångspunkt inte upplevt sig behöva lägga lika mycket krut på ljuddämpning från däckbullret.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A