Köpråd Samsung-telefon (julklapp)

Permalänk

Köpråd Samsung-telefon (julklapp)

Halloj allihopa!

När man inte är så kunnig själv går man till det självklara stället för bästa råden Sweclockers alltså

Så, sambons telefon, en Samsung Galaxy S9, börjar ha sett sina bästa dar och har diverse fel och skavanker så pass till den milda grad att det är billigare att köpa henne en ny telefon än laga den hon har (spräckt display, Mic & högtalare verkar hålla på att ge upp...)

Hon är väldigt nöjd med Samsung och skulle därför vilja fortsätta på den linjen. Frågan är då, vilken av Samsungs modeller rekommenderas om man sätter prisklassen max 3000-4000? Enda kravet som jag ser det är väl minst 64gb lagring då jag tycker det verkar som att mindre än så, så fylls det upp alldeles för fort.

Sen skulle en rekommendation för skärmskydd kanske vara på sin plats då ungarna har en tendens att slita en del i telefonen.. (därav den knäckta displayen)

Tack på förhand!

MVH
Henrik

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

ang skärmskydd så skulle jag säga ett i glas. har räddag mig ett par ggr när jag tappat min lur. glasskyddet tar smällen o skärmen under har klarat sig..

Permalänk
Samsung Sverige

En Samsung Galaxy A52s 5G kommer nog vara perfekt för din Sambo. Snabb modell med bra kamera, perfekt för att få med barnens lekstunder i görgo kvalitét.

Skärmskydd finns hos de flesta butiker. Själv föredrar jag skärmskydd i glas, köp ett extra och ha hemma så det snabbt kan bytas ut om olycka är framme.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

En Samsung Galaxy A52s 5G kommer nog vara perfekt för din Sambo. Snabb modell med bra kamera, perfekt för att få med barnens lekstunder i görgo kvalitét.

Skärmskydd finns hos de flesta butiker. Själv föredrar jag skärmskydd i glas, köp ett extra och ha hemma så det snabbt kan bytas ut om olycka är framme.

//Pontus

Tack för rådet får se om jag lyckas skrapa ihop pengar till den då den ligger något över budget i prisklass. I alla fall om man kollar i fysiska butiker. Finns det någon internetbutik som säljer telefoner billigare?

MVH
Henrik

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

Ser ut som tele2 säljer den för 3.6k just nu.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Höstmåne:

Tack för rådet får se om jag lyckas skrapa ihop pengar till den då den ligger något över budget i prisklass. I alla fall om man kollar i fysiska butiker. Finns det någon internetbutik som säljer telefoner billigare?

MVH
Henrik

Priserna varierar så enormt hela tiden. Det finns prisjämnförelsesidor på nätet som snabbt kan ge en överblick över vilken butik som har billigaste priset just nu.

Jag hoppas ni blir nöjda med nya telefonen.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av lekman:

Ser ut som tele2 säljer den för 3.6k just nu.

Desvärre verkar man måsta köpa till ett abonnemang på det och det hade jag inga planer på. Annars hade det suttit kanon.. Ska dock maila dom och fråga om man kan få köpa för det priset utan abonnemang också.

MVH

Henrik

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

Ska du använda skärmskydd så håll dig borta från skärmar med välvda kanter. Det underlättar mycket.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Höstmåne:

Desvärre verkar man måsta köpa till ett abonnemang på det och det hade jag inga planer på. Annars hade det suttit kanon.. Ska dock maila dom och fråga om man kan få köpa för det priset utan abonnemang också.

MVH

Henrik

Webhallen
4390 kr
https://www.webhallen.com/se/product/338403-Samsung-Galaxy-A5...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Samung A52 utan 5G kostar hos cdon 3799 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Samung A52 utan 5G kostar hos cdon 3799 kr.

Nästan alla "butiker" tar 3790:-

Permalänk
Medlem

Finns det inte risk att A52 kan kännas som ett nedköp jämfört med S9?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Vet att du helst köper Samsung men råder dig ändå att kolla in andra märken. T.ex. får du POCO X3 Pro för bara drygt 2000. Svårt att tro att man får mer mobil för den prislappen. Beställt från Banggood flera gånger utan att behöva betala tull eller annan avgift.

https://www.banggood.com/POCO-X3-Pro-Global-Version-Snapdrago...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vet att du helst köper Samsung men råder dig ändå att kolla in andra märken. T.ex. får du POCO X3 Pro för bara drygt 2000. Svårt att tro att man får mer mobil för den prislappen. Beställt från Banggood flera gånger utan att behöva betala tull eller annan avgift.

https://www.banggood.com/POCO-X3-Pro-Global-Version-Snapdrago...

Poco´n är en LCD och A52án en AMOLED om det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Nästan alla "butiker" tar 3790:-

Sant men på prisjakt så finns inga hemma.

Permalänk

Vill tacka alla för alla tips och råd

Har suttit och kollat runt en del och som jag kan se det så är väl A52 & A52S i stort sett samma telefon med skillnaden att A52 inte har 5g och A52S har stöd för det. Dock ställer jag mig frågande, hur väl utbyggt är ens nätet med 5g i sverige i dagsläget? Visst man vill ju gärna "framtidssäkra" lite grann med hemelektronik såsom telefoner men å andra sidan, med beräknad livslängd på telefoner i dagsläget så behöver man ju köpa ny mobil typ vartannat år om man är någorlunda rädd om den. Så för mig känns 5G i dagsläget inte supernödvändigt.

Dock så ställer jag mig fundersam till A52 också då den verkar ha fått väldigt mixade recensioner. Vissa säger att det är bästa telefonen för det priset medans andra säger sämsta köpet någonsin.

Har även kikat lite på A51 men inte hittat så mycket i recensionsväg på den så jag skulle behöva höra lite mer om den innan jag säger ja eller nej till den. Ytterligare en modell jag kikat lite på är A32 men samma sak där. Inte riktigt hittat några recensioner så mer info om den innan jag beslutar nåt.

I övrigt. AMOLED och LCD? Jag vet att det är olika skärmtyper med vad är egentligen skillnaden dom 2 typerna emellan?

Tack på förhand!

MVH
Henrik

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Skrivet av Höstmåne:

Vill tacka alla för alla tips och råd

Har suttit och kollat runt en del och som jag kan se det så är väl A52 & A52S i stort sett samma telefon med skillnaden att A52 inte har 5g och A52S har stöd för det. Dock ställer jag mig frågande, hur väl utbyggt är ens nätet med 5g i sverige i dagsläget? Visst man vill ju gärna "framtidssäkra" lite grann med hemelektronik såsom telefoner men å andra sidan, med beräknad livslängd på telefoner i dagsläget så behöver man ju köpa ny mobil typ vartannat år om man är någorlunda rädd om den. Så för mig känns 5G i dagsläget inte supernödvändigt.

Dock så ställer jag mig fundersam till A52 också då den verkar ha fått väldigt mixade recensioner. Vissa säger att det är bästa telefonen för det priset medans andra säger sämsta köpet någonsin.

Har även kikat lite på A51 men inte hittat så mycket i recensionsväg på den så jag skulle behöva höra lite mer om den innan jag säger ja eller nej till den. Ytterligare en modell jag kikat lite på är A32 men samma sak där. Inte riktigt hittat några recensioner så mer info om den innan jag beslutar nåt.

I övrigt. AMOLED och LCD? Jag vet att det är olika skärmtyper med vad är egentligen skillnaden dom 2 typerna emellan?

Tack på förhand!

MVH
Henrik

En snabb sökning säger att A52S har utöver stöd för 5G även ett nyare chip som ska vara betydligt mer kraftfullt och även ge bättre batteritid tid än A52:an. A52S har även en 120hz panel jämfört med 90hz på A52:an (skillnaden är liten, särskilt för det otränade ögat).

Angående skärmtyperna så är LCD ofta det billigare alternativet och generellt sett det sämre. AMOLED (även kallat OLED av andra tillverkare) är en annan skärmteknik utan backlight som ger betydligt bättre färgåtergivning och kontrast jämfört med LCD. I din prisklass vill du definitivt ha OLED skärm.

A52S är definitivt att rekommendera över A52 trots priskillnaden på ~500kr enligt mig. Den kommer förmodligen upplevas snabbare men även hålla längre än A52. A51 är föregångaren av A52. A32 är en av Samsungs budget telefoner (enligt mig inte alls prisvärd) och har bland annat lägre upplöst skärm, sämre kamera samt sämre prestanda jämfört med t.ex. A5 serien.

Angående skärmtyperna så är LCD ofta det billigare alternativet och generellt sett sämre. AMOLED (även kallat OLED av andra tillverkare) är en annan skärmteknik som inte använder någon backlight och ger betydligt bättre färgåtergivning och kontrast jämfört med LCD. I din prisklass vill du definitivt ha en OLED skärm.

Generellt sett hade jag rekommenderat Xiaomi för denna prisklass och neråt då de brukar vara mest prisvärda i denna kategori. Men lyckas du få tag på en A52S till ett bra pris så tror jag du lär du bli nöjd.

Permalänk
Medlem

Kan väl tipsa om Motorola som i mitt tycke gör väldigt prisvärda mobiler.Nackdelen är hur länge dem får uppdateringar,kanske ändras med EUs nya regler framöver.

Permalänk

Ok nu är jag milt konfunderad här...

Lutar mer och mer åt att det blir en lite dyrare mobil och landar på A52S MEN..... Satt och kollade på prisjakt nu och där står det att CDON är billigast (inget konstigt med det) men det som gjorde mig konfunderad är när jag går in på deras hemsida... Där finns hur många varianter som helst, och visst jag fattar att en del av dom bara är samma mobil med olika färg men, en del har en väldans massa konstiga tillägg i namnen... Såsom (Sm-A528B 6+), A528B/DS och A528B

Jag ber om ursäkt om jag verkar korkad men detta är en ren djungel för mig och vill helst slippa få tag i nån halvdassig kinaklon som havererar efter 5 minuter

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstmåne:

Ok nu är jag milt konfunderad här...

Lutar mer och mer åt att det blir en lite dyrare mobil och landar på A52S MEN..... Satt och kollade på prisjakt nu och där står det att CDON är billigast (inget konstigt med det) men det som gjorde mig konfunderad är när jag går in på deras hemsida... Där finns hur många varianter som helst, och visst jag fattar att en del av dom bara är samma mobil med olika färg men, en del har en väldans massa konstiga tillägg i namnen... Såsom (Sm-A528B 6+), A528B/DS och A528B

Jag ber om ursäkt om jag verkar korkad men detta är en ren djungel för mig och vill helst slippa få tag i nån halvdassig kinaklon som havererar efter 5 minuter

CDON är numerar mer som marknadsplats like Amazon...på det mesta. Så kan vara vilken modell som hellst. Du kan se säljare i botten men hade själv tittat en extra gång innan man beställer därifrån....eller bara inte beställer från CDON

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstmåne:

Ok nu är jag milt konfunderad här...

Lutar mer och mer åt att det blir en lite dyrare mobil och landar på A52S MEN..... Satt och kollade på prisjakt nu och där står det att CDON är billigast (inget konstigt med det) men det som gjorde mig konfunderad är när jag går in på deras hemsida... Där finns hur många varianter som helst, och visst jag fattar att en del av dom bara är samma mobil med olika färg men, en del har en väldans massa konstiga tillägg i namnen... Såsom (Sm-A528B 6+), A528B/DS och A528B

Jag ber om ursäkt om jag verkar korkad men detta är en ren djungel för mig och vill helst slippa få tag i nån halvdassig kinaklon som havererar efter 5 minuter

Är förmodligen modell på specifika färg och modell inget konstigt skulle dock dra mig att handla från CDON då det inte riktigt CDON du handlar från utan Phoneia AB.

Edit Du kan köpa från från Tele2 de har en rea på Samsung Galaxy A52s 5G kräver dock att du beställer 1 månads abomenang också säga bara upp det blir fortfarande billigare än andra butiker minsta total kostand är 3 809 kr.

Ifall du köper från Tele2 så väljer du betala direkt och säger upp ditt abonnemang så fort som möjligt så betalar du bara för telefonen och 1 månads abonnemang.

https://www.tele2.se/mobilt/mobiler/samsung/samsung-galaxy-a5...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Om du har Mecenat eller Benify så kan du köpa A52s från Samsung direkt för 4160 kr
Benify kan du skaffa på https://www.benifydealsprivat.se/

Jag hade dock valt en S20 FE 5G (eller 4G med Snapdragon 865) även om den är svår att hitta helt ny inom din budget.
Beroende på vilken operatör ni har kan det även gå att få ett bra erbjudande därigenom.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Ok. Så det vart en A52S från Tele2. Ska bara komma ihåg att säga upp abonnemanget

Har bara en sista fråga som uppkom efter att jag gjort beställningen. Stod inget om det på hemsidan eller så men, någon som vet om telefonen är operatörslåst?

Sist men inte minst vill jag tacka för alla råd, tips och förslag som inkommit nu är det bara hoppas att sambon blir nöjd med den nya luren

Stort tack till alla!

MVH
Henrik

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstmåne:

Ok. Så det vart en A52S från Tele2. Ska bara komma ihåg att säga upp abonnemanget

Har bara en sista fråga som uppkom efter att jag gjort beställningen. Stod inget om det på hemsidan eller så men, någon som vet om telefonen är operatörslåst?

Sist men inte minst vill jag tacka för alla råd, tips och förslag som inkommit nu är det bara hoppas att sambon blir nöjd med den nya luren

Stort tack till alla!

MVH
Henrik

Ifall jag inte har fel så låser inte de flesta operatörerna sina telefoner nu för tiden.

Så telefonen bör inte vara låst till Tele2.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstmåne:

Ok. Så det vart en A52S från Tele2. Ska bara komma ihåg att säga upp abonnemanget

Har bara en sista fråga som uppkom efter att jag gjort beställningen. Stod inget om det på hemsidan eller så men, någon som vet om telefonen är operatörslåst?

Sist men inte minst vill jag tacka för alla råd, tips och förslag som inkommit nu är det bara hoppas att sambon blir nöjd med den nya luren

Stort tack till alla!

MVH
Henrik

Ingen av våra operatörer i Sverige låser telefonerna längre. Tele2 slutade göra det november 2013

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

OK Återigen tack för svar & hjälp!

MVH

Henrik

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.