Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Har du dlss aktiverat? Då krävs det mer av cpu och mindre av gpu, annars så är det nog cpu som bottleneckar. Dock så är spelet rätt dåligt optimerat för PC just nu så kanske blir bättre efter några uppdateringar och nya drivrutiner 🙂

DLSS är väl en Nvidia feature, det lär väl belasta GPU mer och inte cpu?

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Tydligen skulle det hjälpa att slå på DX12=1 i någon .ini fil i spelmappen. Googla lite, verkar som många dubblar sin FPS med DX12 enablet. Men varför man inte kan välja DX12 i menyn är ju en gåta precis som så mycket annat med detta spel..

Testat det och kör i boarderless window. Mycket bättre fps, men har haft en crash sedan jag aktiverade DX12 i ini filen.

Permalänk

Tycker spelet har varit rätt roligt hittills, men gillar inte de nya banorna..
Mitt problem med detta spel, är egentligen samma kritik som jag haft mot de flesta BF lir.
Många banor blir snipers paradise också några bra piloter/fordons nissar som "tvingar" en att köra med anti-tank vapen.
Längtar efter CQB läge eller att man stänger av fordonen, sjuk skillnad i hur mapsen upplevs då.

Permalänk
Medlem

Ser inte om det nämnts här än eller inte, men rekommenderar er att testa Nvidia 496.13... gav mig märkbar boost på ca. 10-30fps beroende på.

Kör 5800x/3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

Tycker spelet har varit rätt roligt hittills, men gillar inte de nya banorna..
Mitt problem med detta spel, är egentligen samma kritik som jag haft mot de flesta BF lir.
Många banor blir snipers paradise också några bra piloter/fordons nissar som "tvingar" en att köra med anti-tank vapen.
Längtar efter CQB läge eller att man stänger av fordonen, sjuk skillnad i hur mapsen upplevs då.

Kör Cod ist.
Battlefield ska vara stora banor med fordon.
Inte för att jag tyckte att 2042 är ett bra spel (baserat på betan) men att börja önska ner till tighta close quarters är inte riktigt BF imo.
Det finns väll stora byggnader på banorna håll dig där inne och kriga

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Känslan jag får av att läsa online är att många glömmer hur illa BF4 var när det släpptes Försvarar absolut inte att man släpper spel som fortfarande är i sen beta, men historiskt sett så har alla battlefield bara blivit bättre med tiden. Att detta skulle vara annorlunda denna gången är ganska naivt tänkande. Vänta med att köpa det eller köp det med vetskapen att det kommer vara ganska scuffed i början.

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jowcke:

DLSS är väl en Nvidia feature, det lär väl belasta GPU mer och inte cpu?

Dlss sänker ju upplösningen och använder AI för att skala upp kvaliteten, om du kör i 1440p med dlss så kör man i själva verket lägre upplösning, typ 720p eller 1080p (kan inte de olika inställningarna i huvudet), så det avlastar Gpu. Lägre upplösning= mer cpu beroende

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Kör Cod ist.
Battlefield ska vara stora banor med fordon.
Inte för att jag tyckte att 2042 är ett bra spel (baserat på betan) men att börja önska ner till tighta close quarters är inte riktigt BF imo.
Det finns väll stora byggnader på banorna håll dig där inne och kriga

Jag har alltid gillar close quarters eller infantry only banorna bäst på bf.
Trupptransport/ATV etc gör inget, är bepansrade fordon jag avskyr.
Problemet med fordon är att en bra spelare nästan blir lite OP..

BC2 är enligt mig det bästa bf spelet, men ta tex Arica Harbor mappen.
Två bra tankspelare med repair bakom sig(stå på behörigt avstånd och plockar ner allt), går nästan inte att slå ut.
Om man inte har bra teamwork emot, då tycker jag upplevelsen blir rätt trist. Samma sak om ett lag har en bra pilot,
då kan han nästan vinna mappen själv.

Innan Warzone gick det knappt att spela CoD. Alldeles för snabbt och små banor för min smak.
BF med infantry only är helt klart min favorit, samt den typen av destruction som de hade i BC2. Magiskt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kör Cod ist.
Battlefield ska vara stora banor med fordon.
Inte för att jag tyckte att 2042 är ett bra spel (baserat på betan) men att börja önska ner till tighta close quarters är inte riktigt BF imo.
Det finns väll stora byggnader på banorna håll dig där inne och kriga

Battlefield kan och har tillfredsställt båda sidor tidigare genom att erbjuda kartor av båda slag, eller kartor som lyckats hitta en balans mellan båda två. Strike at Karkand var troligtvis den mest populära kartan i Battlefield 2 som exempel och den var väldigt infantry-fokuserad utan en miljon fordon.

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad tickrate på detta är?

Alltså man kanske inte bra på spelet men att tömma ett helt mag och det räcker inte är inte väl konstig. Det var inte så illa med betan. Kan nån förklara det till mig?

Och att spelet är hur buggit som helst. När man ads så är det helt cp emellanåt.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Skrivet av minh:

Nån som vet vad tickrate på detta är?

Alltså man kanske inte bra på spelet men att tömma ett helt mag och det räcker inte är inte väl konstig. Det var inte så illa med betan. Kan nån förklara det till mig?

Och att spelet är hur buggit som helst. När man ads så är det helt cp emellanåt.

Tror det har mindre att göra med tickrate utan mer med random diviation på vapen. I min mening är AR's och LMG gränsfall obrukbara pga av den löjligt aggresiva spridningen, hipfire vid ADS typ. Att använda boltactions är som att vara under konstant BF3 supression.
Därimot är SMG's och DMR's ok'ish, ungefär de alternativen att spela med just nu.
Ska komma en patch på fredag, kan ju hoppas att det fixar vapen problemen till någon grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BirdPeople:

Tror det har mindre att göra med tickrate utan mer med random diviation på vapen. I min mening är AR's och LMG gränsfall obrukbara pga av den löjligt aggresiva spridningen, hipfire vid ADS typ. Att använda boltactions är som att vara under konstant BF3 supression.
Därimot är SMG's och DMR's ok'ish, ungefär de alternativen att spela med just nu.
Ska komma en patch på fredag, kan ju hoppas att det fixar vapen problemen till någon grad.

ja jag hoppas verkligen att det fixas på fredag då jag själv får tillgång till den först då. just nu spelar jag bara via game pass och jag är inte imponerad hur spelet är...

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Efter ca 20h timmars spelande så är jag inte sådär väldigt imponerad. Skönt att man inte hostade upp över 1000 spänn för spelet. Early access är snäppet bättre än open beta. Och det vill säga jävligt långt ifrån att vara bra eller ens i närheten av färdigt. Så om 6-12 månader kanske det är i ett acceptabelt skick vilket är jävligt trist.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

Jag har alltid gillar close quarters eller infantry only banorna bäst på bf.
Trupptransport/ATV etc gör inget, är bepansrade fordon jag avskyr.
Problemet med fordon är att en bra spelare nästan blir lite OP..

BC2 är enligt mig det bästa bf spelet, men ta tex Arica Harbor mappen.
Två bra tankspelare med repair bakom sig(stå på behörigt avstånd och plockar ner allt), går nästan inte att slå ut.
Om man inte har bra teamwork emot, då tycker jag upplevelsen blir rätt trist. Samma sak om ett lag har en bra pilot,
då kan han nästan vinna mappen själv.

Innan Warzone gick det knappt att spela CoD. Alldeles för snabbt och små banor för min smak.
BF med infantry only är helt klart min favorit, samt den typen av destruction som de hade i BC2. Magiskt bra

Skrivet av jagardaniel:

Battlefield kan och har tillfredsställt båda sidor tidigare genom att erbjuda kartor av båda slag, eller kartor som lyckats hitta en balans mellan båda två. Strike at Karkand var troligtvis den mest populära kartan i Battlefield 2 som exempel och den var väldigt infantry-fokuserad utan en miljon fordon.

Jo jag förstår vad ni menar det finns bra och dåliga exempel.
Strike att karkand är bland det bästa bf väg och originalet var perfekt balanserat fordon infanteri.

Det jag däremot är emot är kartor likt metro i bf 3

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag testade spelet i en timme, kändes som en billig f2p-kopia av bf… va hände?

Permalänk

I vanlig ordning släpps Battlefield som om det vore färdigutvecklat när det egentligen handlar om early access. Ska bli kul att spela den färdiga produkten om cirkus ett år.

Visa signatur

Dator: Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition | Intel i5 2400 3,1 ghz | ASUS P8H67 | WD Green 2TB | 2x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | Fractal Design TESLA 550W | Fractal Design Define R4 Svart | Utrustning: Logitech G500 Gaming Mouse | Logitech G35 Headset | Microsoft Sidewinder X4 Keyboard | BenQ 27'' G2750

Permalänk
Medlem

Man ser bara teamet och botar i listan. Det går inte se alla som inne och spelar längre och pingen?

Visa signatur

MSI Z490M GAMING EDGE WIFI| Intel® Core™ i9-10850K Comet Lake |Corsair
Cooling Hydro100X |HyperX Fury RGB DDR4 3200Mhz 32GB
|Zotac Gaming GeForce RTX 3090 Trinity 24GB OC|SSD 120GB + 120GB + 450GB 1 TB M.2-Hårddisk| Corsair Powersupply 850W

Permalänk
Medlem

Känns inte som ett officiellt battlefield spel från DICE, utan snarare ett "battlefield" inspirerat shooter spel från någon mindre studio.
Grafiken är ju en klar nergradering från tidigare titlar. Texturerna är ju riktigt dåligt gjorda..
Fyfan vilken skit än så länge.
Krävs mycket uppdateringar för att fixa alla prestanda problem. Problemet är väl mest att hela grunden till spelet är fucked. Detta är inte battlefield!

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Största problemet just nu verkar var serverlagg. Laggar en hel del, rycker som bara den. Får dom fixa.

Permalänk
Medlem

jag hittade det här:

https://www.youtube.com/watch?v=FbI0BC_6_ug

ställde in som han och det hjälpte faktiskt aim..

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

jag hittade det här:

https://www.youtube.com/watch?v=FbI0BC_6_ug

ställde in som han och det hjälpte faktiskt aim..

Så kontrollerinst kan påverka musens inst också? 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

jag hittade det här:

https://www.youtube.com/watch?v=FbI0BC_6_ug

ställde in som han och det hjälpte faktiskt aim..

Han var inte vidare pedagogisk! Han skrollar förbi allt en sekund och sen vidare till nästa sak typ
Ska dock prova och se om det känns bättre med dom.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Jo jag förstår vad ni menar det finns bra och dåliga exempel.
Strike att karkand är bland det bästa bf väg och originalet var perfekt balanserat fordon infanteri.

Det jag däremot är emot är kartor likt metro i bf 3

Metro var en rolig map, OM man var på det humöret. Men det är väl inte vad BF borde vara, även om jag tycker det ska finnas som alternativ.
Min stora anledning till att jag älskade bc2, var förstörelsen!
Inte den där löjliga levelotution eller vad de kallade det i senaste spelen?
Man behöver inte kunna riva en hel skyskrapa, men alla inner och ytterväggar ska man kunna blåsa ut med en noobtub.
Hitta en bra vinkel, blås ett hål och flanka. Någon ser dig och blåser ut resten av väggen. Då är det bara att röra sig vidare.
Att man kan vara taktisk/campa light, men att positionen inte blir OP. En noobtub och positionen är en dödsfälla istället.

Älskade när inte ens träden stod upp efter en rolig runda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Så kontrollerinst kan påverka musens inst också? 👀

jag vet inte om det stämmer men han påstår så iaf jag kör inte med kontrollen så kan inte svara på det.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Han var inte vidare pedagogisk! Han skrollar förbi allt en sekund och sen vidare till nästa sak typ
Ska dock prova och se om det känns bättre med dom.

haha jo det är sant men lite info ge han iaf ändå...

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Skamligt hur dåligt det låter när man spelar.
Ljudet är under all kritik och det har man aldrig kunnat säga om battlefieldserien innan.
Finns ingen dynamik utan de bara massa clutter i öronen som påminner om warzone.

Permalänk
Medlem

Spelet är så brutalt ofärdigt så det är skrämmande. Så mycket som fattas och så mycket saker som känns ihopslängt. Trodde efter betan att det kanske skulle fixas, men nej. Spelet känns så halvfärdigt.. Hade köpt Gold edition men det åkte på en fet refund. Bara 2a spelet någonsin som jag refundar.

mellan 50-90 fps med ett 3080 och ett 9900k, ändrade mellan ultra och medium vilket inte gjorde något till. Inte heller DLSS så CPU och GPU låg bara belastat runt 50-70%. Helt o-optimerat spel, värre än Warzone vill jag påstå. Inte konstigt heller när resten känns så slarvigt gjort också. Nej. Hade hoppats på mycket mer än detta. Får se om dem framöver om ett halvår fixat något och om det ligger billigt ute på typ allkeyshop eller liknande. Stor besvikelse, hade verkligen stora hopp för detta men ack.

Permalänk
Medlem

Om ni kör med DLSS verifiera i systemfil att den faktiskt är aktiv, hade som exemplet nedan "0" i GstRender.DLSSEnabled vart lite prestandaboost, i samma fil finns även en DX12 kommando som bör ändras 0->1 ska enligt vissa förbättrat microstutters.

"C:\Users\USERNAME\Documents\Battlefield 2042\settings - PROFSAVE_profile

Make sure the settings you have enabled has a 1 next to it and not a 0

e.g. GstRender.DLSSEnabled 0 change to GstRender.DLSSEnabled 1

GstRender.NvidiaDLSSMode 5 for quality"

Permalänk
Lego Master

Jag sparar nog mina 10h till efter day1-patchen tänker jag.
Spelade igenom den första inledande matchen mot bots och sen tweakade jag inställningar. Sen stötte jag på den vanliga buggen om att content kunde inte öppnas eller vad det stod.
Avvaktar tills detta är löst innan jag bränner mer timmar på att glo på en laddningsskärm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Svävare verkar ha mer armor än tanks i spelet

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"