Intel Core i7-12700 nära Ryzen 9 5900X i flertrådad prestanda

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-12700 nära Ryzen 9 5900X i flertrådad prestanda

Tidiga siffror i prestandadatabasen Geekbench avslöjar mer om Intel "Alder Lake" utan K-suffix.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ju som att 12700/12400F kommer vara budgetkungarna på B660, svårslagen kombo och lagom effektuttag

Permalänk
Medlem

Jag bör med andra ord vara rätt nöjd med prestandan hos min 3900X

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/10938392

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag bör med andra ord vara rätt nöjd med prestandan hos min 3900X

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/10938392

28% single core är ju ganska avsevärd skillnad, men du verkar få ut riktigt bra från ditt chip!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

28% single core är ju ganska avsevärd skillnad, men du verkar få ut riktigt bra från ditt chip!

Ja, singlecore går inte göra jättemycket åt. Jag kör BCLK på 103.8 och det är typ det som går påverka, men multicore har jag ändå fått upp en bra bit, och det var ju just mukticore som det handlade om. Men i Single så får jag rätt duktigt med stryk av både Alder Lake och Zen3

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, singlecore går inte göra jättemycket åt. Jag kör BCLK på 103.8 och det är typ det som går påverka, men multicore har jag ändå fått upp en bra bit, och det var ju just mukticore som det handlade om. Men i Single så får jag rätt duktigt med stryk av både Alder Lake och Zen3

Kör du en 5950x? Har aldrig tänkt tanken på att höja blckn, funkar det bra? Hur många ssd's och andra pci/usb devices har du?
Såhär ser min 5950x efter tweaking, men som alltid när man börjar gräva så vill man ha mer... ska testa se om jag kan få lite mer via blck

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Kör du en 5950x? Har aldrig tänkt tanken på att höja blckn, funkar det bra? Hur många ssd's och andra pci/usb devices har du?
Såhär ser min 5950x efter tweaking, men som alltid när man börjar gräva så vill man ha mer... ska testa se om jag kan få lite mer via blck

https://darkone.network/stuff/ryzen-5950x-tuned-performance-cpu-z.jpg

GeekBench 5 ≠ CPUz

Helt annat test

Han kör 3900X enligt hans första inlägg i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Kör du en 5950x? Har aldrig tänkt tanken på att höja blckn, funkar det bra? Hur många ssd's och andra pci/usb devices har du?
Såhär ser min 5950x efter tweaking, men som alltid när man börjar gräva så vill man ha mer... ska testa se om jag kan få lite mer via blck

https://darkone.network/stuff/ryzen-5950x-tuned-performance-cpu-z.jpg

Det är en 3900X

Jag har ett Crosshair VII och har kört enligt den här guiden

https://www.overclock.net/threads/rog-crosshair-vii-overclock...

Samt dagligt småpill med olika spänningar någon milivolt hit och dit i säker ett år.

Jag har mus, tangentbord, Crosair ST100 (hörlursstativ med RGB så går åt en USB-sladd till det), trådlös dongel till headsetet samt en webbkamera.

Vad gäller lagring så har jag i datorn en M.2-enhet och en vanlig stenåldersdisk, annars är det inget.

Min SSD går väl en 125-150MB/s snabbare vid sekvensiella läsningar och kanske 5-10MB/s vid 4K random, så ingen jätteskillnad där. Jag har ställt ner FCLK-dividern enligt guiden så att jag i kombination med höjd BCLK ändå landar strax över 3800Mt/s på minnena som jag kan köra även utan att pilla på BCLK. Och kör som sagt i 103.8 vilket är det högsta som går. 103.8 är helt stabilt men 104.0 tvärvägrar oavsett hur lågt jag ställer FCLK så det känns som om det är nogot annat än procesorn som säger stopp där, och så kör jag med EDC på 10 vilket slänger FIT-tabellen all världens väg.

Sen verkar det vara så att 103.4 är en rekommenderad övre gräns så 103.6 och uppåt gör att vissa grafikkort, USB, SATA och NVM-E enheter ballar ur men tydligen inte mina.

Och jag tillhör inte heller gruppen som tror på skrönan att processorn skulle degraderas av EDC-buggen, så jag har valt att köra mitt system "balls to the wall" så långt det går

Skulle vara kul att testa på 5900X men jag vill avvakta och se om Zen3D blir kompatibel med X470 innan jag köper nytt, men är som sagt rätt nöjd med vad jag lyckats få ut ur min "gamla" 3900X än sålänge

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Får högre resultat på min 12700K
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/11035430

Permalänk
Medlem

Jag ser mer fram emot 12400f och eventuellt om dom kommer släppa i3? För i3 verkade dom totalt skita i för Rocket Lake.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Hur många PCI-e x4 3.0 NVMEs kan man köra på ett Z690 med ett PCI-e x16 5.0 grafikkort innan det tar stopp? Nu finns det nog inget PCI-e Express 5.0 grafikkort men vi tar ett RTX 3070 tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur många PCI-e x4 3.0 NVMEs kan man köra på ett Z690 med ett PCI-e x16 5.0 grafikkort innan det tar stopp? Nu finns det nog inget PCI-e Express 5.0 grafikkort men vi tar ett RTX 3070 tex.

Nu beror det på vilket moderkort du väljer, men för att ta ett exempel.
Gigabyte Z690 Aorus Pro
PCIe 5.0x16, 2 PCIe 3.0x4 + 4 st m.2 (gen4)

Permalänk
Skrivet av Cerd Moyen:

Nu beror det på vilket moderkort du väljer, men för att ta ett exempel.
Gigabyte Z690 Aorus Pro
PCIe 5.0x16, 2 PCIe 3.0x4 + 4 st m.2 (gen4)

Du menar att man kan köra 1st PCIe Gen 5 grafikkort, 2st PCIe Gen 3 x4 nvmes och 4st PCIe Gen 4 x4 nvmes? Låter galet mycket innan det tar stopp.

Eftersom inget grafikkort stöder PCIe gen 5 friar det upp fler banor då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur många PCI-e x4 3.0 NVMEs kan man köra på ett Z690 med ett PCI-e x16 5.0 grafikkort innan det tar stopp? Nu finns det nog inget PCI-e Express 5.0 grafikkort men vi tar ett RTX 3070 tex.

12000-processorerna har PCIe 4.0 x4 för en M.2-port, så man har alltid en M.2 "gratis". Sen har Z690 12x PCIe 4.0 samt 16x PCIe 3.0 som tillverkarna kan göra vad de vill med, så i teorin finns det PCIe-banor för ytterligare 7 st. M.2 x4-portar. Bandbredden mellan styrkretsen och processor ligger dock på "bara" ca 16 GB/s, d.v.s. samma som fyra PCIe 3.0 x4 M.2-portar.

De 16x PCIe 5.0-banor som processorerna har används normalt till en eller två fullstora PCIe-portar, så huruvida dessa används eller ej bör inte påverka antalet M.2-portar som går att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du menar att man kan köra 1st PCIe Gen 5 grafikkort, 2st PCIe Gen 3 x4 nvmes och 4st PCIe Gen 4 x4 nvmes? Låter galet mycket innan det tar stopp.

Eftersom inget grafikkort stöder PCIe gen 5 friar det upp fler banor då?

Nej det friar inte upp något.
Från LGA1700CPU har vi
PCI Express 5.0 Bus x16 (på viss moderkort kan den delas x8/x8.)
och PCI Express 4.0 Bus för M.2

Från Z690 PCI Express 4.0 Bus tas 2 st M.2, med möjlighet till 4:e M.2 (då kopplas 5:e och 6:e SATA 6GB/s kontakterna bort).
Fler Express 3.0 Bus finns och används till PCIe 3.0x4, M.2 WIFI, 2.5GbE LAN o.dyl. (Z690 Aorus Pro)

Vad behöver du all den här lagringen till, kör du med 500GB stickor?

Permalänk
Medlem

Vet inte varför, men just 12700K lockar mig, när ramen landar i butikerna igen så blir det en sådan. Möjligt att jag faktiskt skippar K helt denna runda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misona:

Helt i sin ordning.

12700 65W base / 150W turbo
12700K 125W base / 190W turbo

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är rätt impad av Intels återhämtning i stort och framförallt i mellan segmentet på så kort tid som det ändå är.
Roligt att det går fort framåt, den presterar i Multi som min 3950X med undervolt (-0,087V) CB20 ~9400. Går ju iofs å skrämma upp den till runt 16000 i geekbench men inget jag kör 24/7

Geekbench 3950X

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360