Noctuas luftkylare inkompatibla med välkylda Z690-moderkort från Asus

Permalänk
Medlem

Hur stort är problemet i realiteten? Kan man höja fläkten ca 5mm och fortfarande montera kylaren eller är det flänsen på kylaren som slår i VRM-paketet? Någon med praktisk erfarenhet som kan uttala sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag klurar på varför detta sker.

* Vi vet att Socket 1700 har IHS-ytan lite närmare kretskortets yta än tidigare socklar.
* Är riktlinjerna för höjd på omgivande komponenter justerade för detta, och Asus bryter mot riktlinjerna?
* Man kan misstänka att Asus återanvänder samma kylarmodell(er) som för tidigare moderkort, men att dessa nu sticker upp högre över IHS.
* Anledningen till att det drabbar just Noctua är att deras kylare designats för att precis klara de tidigare begränsningarna, utan nämnvärda marginaler.

Asus har på sina ROG Strix moderkort satt dit ett väldigt högt kylelement på VRM-modulerna (strömförsörjningen) runt processorsockeln och ovanpå kylelementet har de, av vad jag antar är rent designskäl, satt dit en väl tjock plastbit.
Jag skulle tro att själva kylelementet inte är i vägen för processorkylaren men att Asus gjorde nån miss i tänkandet med själva plastbiten monterad ovanpå kylelementet och att kombinationen fick för hög totalhöjd, ser ut att gå att lösa problemet själv genom att montera bort själva plastbiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är det du menat väsnas med en AIO? Både pump och fläkthastighet går ju ställa efter önskemål och sålänge man monterar med tuberna nedåt, eller toppmonterar radiatorn så blir det inget bubblande eller surrande. Man kan såklart montera en AIO så att den både väsnas och tar plats om man gör fel, men att utgå ifrån att det är standard är trångsynt.

Har man dessutom en vettig AIO som styr fläktarna efter vätsketemp och inte efter processortemp så får man en väldigt mjuk och fin fläktkurva som är behaglig för öronen.

Om vi snackar om vad som ska kyla en 12900K:

Vad låter i en luftkylare? Två fläktar.
Vad låter i en AIO? Pump, två eller tre fläktar, resonans från chassit och ljudet när luften går igenom dammfilter (in eller ut beroende på placering).

Kör AIO nu och den låter mer än min Dark Rock 4 Pro i idle och då har jag dessutom låst RPM på fläktarna. Menar helt enkelt att chansen att en AIO låter mer än luftkylare är rätt mycket större men återigen - sitter man hela tiden med lurar eller har ett generellt ljudligt system så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om vi snackar om vad som ska kyla en 12900K:

Vad låter i en luftkylare? Två fläktar.
Vad låter i en AIO? Pump, två eller tre fläktar, resonans från chassit och ljudet när luften går igenom dammfilter (in eller ut beroende på placering).

Kör AIO nu och den låter mer än min Dark Rock 4 Pro i idle och då har jag dessutom låst RPM på fläktarna. Menar helt enkelt att chansen att en AIO låter mer än luftkylare är rätt mycket större men återigen - sitter man hela tiden med lurar eller har ett generellt ljudligt system så spelar det ingen roll.

Hur är den monterad?

Jag har en Kraken X62 monterad i fronten på insug med 4 fläktar i push-pull med tuberna nedåt och toppen av radiatorn som högsta punkt i loopen. Pumpen hör jag inte alls och jag kör med Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM och hör knappt fläktarna alls. Nu har ju iofs noctuas fläktar gummi som helt avbryter all kontakt med chassit, så det kan mycket väl bli vibrationer om man inte har det. Men tycker ändå din setup verkar lite skum då jag kan dra upp fläktarna runt 950-1000RPM utan att de gör något märkbart väsen av sig. Pumpen bör inte heller den höras om det finns en högre punkt i loopen och tuberna inte sitter i toppen och då drar med sig luft in i pumphuset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Jag såg ett test bara härom dagen av der8auer, inte superimponerande för annat än till Threadripper.

Tittade på ett test av LTT och han kom fram till precis samma sak. Linus är förvisso en så jävla jobbig jävel att jag brukar aktivt undvika hans kanal, men gjorde ett undantag denna gången för jag hittade inte så många tester vid en snabb sökning och alternativen var tveksamma (många videotester görs av personer som älskar att höra ljudet av sin egen röst först och främst snarare än att ha någon speciell talang för att göra videos om att testa grejer, så att titta på dem blir ofta slöseri med tid.)

(Sedan är ju förvisso LTT-videor tämligen välproducerade också måste ju tillstås, så där brister inget.)

Skrivet av Olle P:

Jag klurar på varför detta sker.

Det är helt enkelt för att Noctuas kylare går utanför den reserverade zonen runt sockeln, och då finns inga garantier att kollisioner inte kan inträffa.

Det är som med stora kylare och höga DIMMar med stora kylflänsar på eller gigantiska grafikkort; finns inga garantier att det kommer att funka då de ingående delarna sträcker sig utanför de standardiserade gränserna. DIMMar och kylare kan ju annars vara extra problematiskt då många entusiastmoderkort lägger DIMM-socklarna så nära processorsockeln som möjligt, för att förbättra minnesöverklockning...

Sedan vill kanske ASUS i just det här fallet att man INTE ska få plats med sin existerande kylare, och istället välja ASUS' egna ROG vattenkylare med RGB och tjoflöjt inbyggt. Sånt kan ju också tänkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Anledningen till att jag inte kollat det i detta fall är att jag inte är intresserad av 12900K, min bedömning av den processorn är att den är snabb, men samtidigt har Intel pressat upp den lite för högt bara för att kunna konkurrera med AMD, med följden att den drar för mycket ström och blir för varm för att jag ska känna mig bekväm, som jag ser det är 12600K eller 12700K mycket intressantare.

Men är inte varm/effekthungrig endast vid ett ganska nischat scenario? Hur många köttar blender hemma? I spel så drar ju en 12900K inte ett dugg mer än en motsvarande CPU från AMD.

10/11900K drog ju också 240 W, men då hade den Tau och PL1/PL2. Skillnaden med 12900K är att det inte finns, och PL1=PL2.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det verkar ju nästan uteslutande vara problem med just Asus kort och långt mer än bara Noctuas kylare så skulle vara konstigt att anklaga Noctua tycker jag

Asus har helt enkelt missat massor denna runda, så det lär ju komma ut fixade revisioner vad det lider

Ja, Be Quiet har exakt samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Asus har på sina ROG Strix moderkort satt dit ett väldigt högt kylelement på VRM-modulerna (strömförsörjningen) runt processorsockeln och ovanpå kylelementet har de, av vad jag antar är rent designskäl, satt dit en väl tjock plastbit.
Jag skulle tro att själva kylelementet inte är i vägen för processorkylaren men att Asus gjorde nån miss i tänkandet med själva plastbiten monterad ovanpå kylelementet och att kombinationen fick för hög totalhöjd, ser ut att gå att lösa problemet själv genom att montera bort själva plastbiten.

Jag har haft ett av dessa strixkortet och besvärade mig inte att packa upp det ens när jag såg hur den såg ut.

Problemet är inte plastdelen - problemet är den höga kanten på aluminiumkylaren. I normala fall har de en trappstegsvariant på moderkortet. Och med Noctuas inkompatibla kylare är att värmeledningsrören från CPU'n är riktade åt samma håll som fläktarna sitter vilket gör att rören tar i denna kanten - de kan gå att rikta kylarn uppåt för att få dessa rör att inte ta i - men det vill man inte - då blåser man luften åt fel håll.

Det finns ett par intressanta alternativ av kylare man kan använda, där värmeledningsrören går åt sidan, det är två stycken från Be Quit.

Be Quiet Shadow Rock 3 och Be quiet Dark Rock Slim, av dem två skulle jag nog välja den mindre och tystare modellen - Be quiet Dark Rock Slim, för den täcker inte asus kylarna utan kan då blåsa bort även den värme de genererar. Samt att den låter ledljuset lysa från moderkortet.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att NH-D15 introducerades 2014 så är det väl helt OK om den inte passar en 2021 platform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Med tanke på att NH-D15 introducerades 2014 så är det väl helt OK om den inte passar en 2021 platform.

Det är ASUS som varit huvudlösa - de har även gjort hål för LGA1200 fästen vilket är fullkomligt sanslöst iom cpu'n ligger ca 1 mm lägre på nya cpu'n. Jag tror Linus Tech Tips reviewen av Alder Lake monterade kylaren fel på dessa kort med för löst tryck på CPU'n från kylararen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tittade på ett test av LTT och han kom fram till precis samma sak. Linus är förvisso en så jävla jobbig jävel att jag brukar aktivt undvika hans kanal, men gjorde ett undantag denna gången för jag hittade inte så många tester vid en snabb sökning och alternativen var tveksamma (många videotester görs av personer som älskar att höra ljudet av sin egen röst först och främst snarare än att ha någon speciell talang för att göra videos om att testa grejer, så att titta på dem blir ofta slöseri med tid.)

...

LTT är mer ett videoproduktionsföretag med underhållningsvärde, deras tester ska man ta lätt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur är den monterad?

Jag har en Kraken X62 monterad i fronten på insug med 4 fläktar i push-pull med tuberna nedåt och toppen av radiatorn som högsta punkt i loopen. Pumpen hör jag inte alls och jag kör med Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM och hör knappt fläktarna alls. Nu har ju iofs noctuas fläktar gummi som helt avbryter all kontakt med chassit, så det kan mycket väl bli vibrationer om man inte har det. Men tycker ändå din setup verkar lite skum då jag kan dra upp fläktarna runt 950-1000RPM utan att de gör något märkbart väsen av sig. Pumpen bör inte heller den höras om det finns en högre punkt i loopen och tuberna inte sitter i toppen och då drar med sig luft in i pumphuset.

På toppen av chassit för att slippa mata GPUn med varm luft. Känns viktigare att GPUn får kall luft än CPUn som oftast inte används så mycket (även om detta ändrats mer och mer den senaste tiden).

Jag sänkte mina fläktar till ca 910 RPM vilket i mitt chassi inte ger något missljud ifrån sig. Jag ställde dock in en liten variation som tillåter att fläktarna går upp till 950 RPM vid last vilket tydligt ändrar ljudbilden (även när jag jobbar så går temps upp lite närsomhelst). Luftfläkten var bra på det sättet att den hade en konstant ljudbild (tänker på luftljudet). Angående pumpen så har jag testat lite olika hastigheter och ställt in den på en snabb hastighet som inte hörs. Angående fläktarna som vibrerar så kan jag dessvärre inte göra mycket annat än köpa andra fläktar som har gummiringar eller liknande.

Sen får vi inte glömma att vi har olika chassin och olika öron. Du kanske hade tyckt att min setup låter mycket/lite Samma vice versa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag har haft ett av dessa strixkortet och besvärade mig inte att packa upp det ens när jag såg hur den såg ut.

Problemet är inte plastdelen - problemet är den höga kanten på aluminiumkylaren. I normala fall har de en trappstegsvariant på moderkortet. Och med Noctuas inkompatibla kylare är att värmeledningsrören från CPU'n är riktade åt samma håll som fläktarna sitter vilket gör att rören tar i denna kanten - de kan gå att rikta kylarn uppåt för att få dessa rör att inte ta i - men det vill man inte - då blåser man luften åt fel håll.

Det finns ett par intressanta alternativ av kylare man kan använda, där värmeledningsrören går åt sidan, det är två stycken från Be Quit.

Be Quiet Shadow Rock 3 och Be quiet Dark Rock Slim, av dem två skulle jag nog välja den mindre och tystare modellen - Be quiet Dark Rock Slim, för den täcker inte asus kylarna utan kan då blåsa bort även den värme de genererar. Samt att den låter ledljuset lysa från moderkortet.

Ah tack för förklaringen, då förstår jag problemet. Blir att undvika Strix modellerna den här generationen då.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag håller noctua högre än Asus sticker jag ut hakan och säger att Asus moderkort inte är kompatibla med noctuas kylare 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

På toppen av chassit för att slippa mata GPUn med varm luft. Känns viktigare att GPUn får kall luft än CPUn som oftast inte används så mycket (även om detta ändrats mer och mer den senaste tiden).

Jag sänkte mina fläktar till ca 910 RPM vilket i mitt chassi inte ger något missljud ifrån sig. Jag ställde dock in en liten variation som tillåter att fläktarna går upp till 950 RPM vid last vilket tydligt ändrar ljudbilden (även när jag jobbar så går temps upp lite närsomhelst). Luftfläkten var bra på det sättet att den hade en konstant ljudbild (tänker på luftljudet). Angående pumpen så har jag testat lite olika hastigheter och ställt in den på en snabb hastighet som inte hörs. Angående fläktarna som vibrerar så kan jag dessvärre inte göra mycket annat än köpa andra fläktar som har gummiringar eller liknande.

Sen får vi inte glömma att vi har olika chassin och olika öron. Du kanske hade tyckt att min setup låter mycket/lite Samma vice versa.

Den setupen gör ju att fläktarna är mer balanserade och pumpen garanterat aldrig har bubblor i sig, så då är det nog inte mycket mer att göra där. Om du bara har två fläktar och har dem i pull kan det kanske hjälpa marginellt att sätta dem i push istället (så att fläktarna är underst och trycker luft genom radiatorn). Då blir ju radiatorn lite av en ljudbarriär, och fläktarnas vibrationer borde dämpas lite av vätskan i radiatorn, men jag är ingen akustikexpert så det är mest killgissningar från min sida. Kanske skulle hjälpa lite om man knör in lite tyg mellan radiatorn och chassit också

Jag har en fläkt i botten på lådan som förser grafikkortet med golvsval luft. Hade jag inte haft det så hade jag också kört på montering i toppen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Stör mig på att de har skapat något helt nytt. Behöver de plats för fler pins hade de väl kunnat återanvända en storlek som redan fanns? Tex LGA 1366 eller 2011.

Permalänk

Jag har aldrig rivit ut min kylare så snabbt i hela mitt liv! Fick panik när jag insåg att jag installerat kylaren så som det tydligen inte går... skulle rotera den uppåt men insåg då att den inte heller får plats för mina Platinum minnen är i vägen, så jag vända tillbaka den igen... haha. Heatpipsen ligger emot plasten på kylflensen av moderkortet men det får vara så tills jag får nya fästen till min Corsair AIO. (Asus rog strix z690-a gaming wifi d4 och Noctua NH-U12A Chromax Black)

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Medlem

Det tråkigaste är väl att VRM på dessa moderkort är så överdimensionerade att de (nästan?) går att köra utan kylfläns. Rena modeoffer med så stora kylflänsar.

Vilken ironisk motsats till för bara några generationer sedan då de flesta mode-kylflänsar och VRMer var för små. ( undantaget asrock som fortfarande underdimensionerar?)

Men när de sätter mono-blocks på sina top-modeller är det kanske för mycket att hoppas på någon praktisk logik.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bagaget:

Det tråkigaste är väl att VRM på dessa moderkort är så överdimensionerade att de (nästan?) går att köra utan kylfläns. Rena modeoffer med så stora kylflänsar.

VRM för ASUS' instegsmodell i ROG-serien består av 19st 90 ampere powerstages enbart för CPUn... (!!!!!!!) Över 1700A toppvärde på strömleveransen. Så ja, kylfläns lär vara överkurs vid normalanvändning (inkl spel), och man klarar sig säkert utan även vid tung drift bara man har lite riktat luftflöde över voltregulatorerna.

Permalänk
Medlem

https://www.bruksanvisni.ng/thumbs/products/l/1129146-gigabyt...

har noctua d15 på detta. gigabyte x570 aorus elite. fruktansvärt bra vrm.
så borde väl inte vara omöjligt att fixa för intel.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

VRM för ASUS' instegsmodell i ROG-serien består av 19st 90 ampere powerstages enbart för CPUn... (!!!!!!!) Över 1700A toppvärde på strömleveransen. Så ja, kylfläns lär vara överkurs vid normalanvändning (inkl spel), och man klarar sig säkert utan även vid tung drift bara man har lite riktat luftflöde över voltregulatorerna.

Det gäller o gömma guldet

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Kör en Noctua NH-U12A på min 12900k och det funkar bra än så länge:P Dock kör jag med öppen sida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ch1llone:

Det gäller o gömma guldet

lol

Om man verkligen skulle köra 1700A genom den processorsockeln skulle man förmodligen svetsa fast processorn permanent i den misstänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frilllan:

Kör en Noctua NH-U12A på min 12900k och det funkar bra än så länge:P Dock kör jag med öppen sida.

Exat denna kombo som jag tänkt köra,vad har du för grader vid spelande?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Exat denna kombo som jag tänkt köra,vad har du för grader vid spelande?

Har kört en hel del Forza Horizon 5 och där ligger den på typ 35-40 grader. Kör fläktarna på 1500-1600 rmp. Sitter med lurar för det mesta så hör inte direkt datorn heller. Kommer upp i 80 grader max i cinebench r23. Men har dock inte överklockan den ännu. Känns inte som man behöver den ännu xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frilllan:

Har kört en hel del Forza Horizon 5 och där ligger den på typ 35-40 grader. Kör fläktarna på 1500-1600 rmp. Sitter med lurar för det mesta så hör inte direkt datorn heller. Kommer upp i 80 grader max i cinebench r23. Men har dock inte överklockan den ännu. Känns inte som man behöver den ännu xD

Ok det är ju grymt bra ju👍🏻

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frilllan:

Kör en Noctua NH-U12A på min 12900k och det funkar bra än så länge:P Dock kör jag med öppen sida.

Pröva och stäng, det borde ge dig bättre luftflöde/kylning om du har en fläkt på baksidan som faktiskt suger ut varmluften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Pröva och stäng, det borde ge dig bättre luftflöde/kylning om du har en fläkt på baksidan som faktiskt suger ut varmluften?

Näe det blir faktiskt sämre då🤣 Är lof sämsta chassit för luftflöde. Inwin 905 helt kass🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frilllan:

Näe det blir faktiskt sämre då🤣 Är lof sämsta chassit för luftflöde. Inwin 905 helt kass🤣

Fractal Design har ju fina lådor med bra luftflöde, en annan låda jag gillat på sistone som har 14 cm fläktar är Be Quiets Base 500 med glas för ca 800 kr.

Försök hitta ett chassie med stora fläktar, gärna 14 cm.

Permalänk
Medlem

Hallå!

Nu har jag gjort mitt ASUS Z690 moderkort kompatibelt med en stor luftkylare, Noctua NH-D15

Allt som behövdes var en mini-fil från Claes Ohlson och ett A4-papper jag vek ihop och la som skydd över moderkortet, medans jag slipade bort kanten på plasten som de hade över VRM-kylaren. Resterande plastkorn som hamna på andra ställen blåste jag enkelt bort med tryckluft på burk.

Jag är grymt imponerad av prestandan på kortet/plattformen. Det är I5-12600K ni ska satsa på i denna generation.