Veckans fråga: Vad skapar du med din workstation?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad skapar du med din workstation?

En kraftfull workstation är det digitala verktyget framför alla andra. HP vill ta reda på vad just du skapar med din maskin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket olika beroende på sin arbetsplats och anställning, men jag tycker nog att en modern laptop kan fungera som ’workstation’

Om frågan specifikt rör HEDT eller värre prylar så har jag inte rört dem på många år

Permalänk
Medlem

Vilken humor. Jag kan säga så här, skaffa INTE en HP dator förräns pandemin är över. Har en kund som enbart köper Zbooks norr om 25000:- och har gjort under en längre period, byter ut dem vart tredje år. Nu har en maskin haft så mycket problem och de ska byta ut moderkortet en andra gång och vägrar byta ut maskinen, trots att det är helt idiotiskt hur mycket tid och pengar som slösats bort på tekniker som ska skickas ut och felsöka på plats på en maskin som inte är ett år gammal ens.

Detta är första eller kanske andra gången en maskin strular av alla som köpts genom åren men när det gör det så möts man av kalla handen och långa handläggningstider.

Den fina garantin att du har next business day på hårdvara gäller inte heller under pandemin, man får snällt vänta i månader på att något ska ske eftersom det inte finns hårdvara att tillgå. Kunden får snällt vänta, ingen kompensation eller dylikt ges heller. Så sjukt besviken på HP efter att enbart haft goda erfarenheter och alltid rekommenderat dem till kunder.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Helt ärligt står den överspeccade laptopen bara och samlar damm.

Förövrigt gäller det en HP Omen som är mindre än ett år gammal.
Det finns uttag för mini-DP till displayport, men kör man med den så dör både WiFi, RJ45 och all typ av internet.
Inte ens internetdelning via mobilen genom USB-kabel fungerar.

Vaknar datorn efter att ha sovit? Ja, då är wifi helt borta och det måste bli en reboot.
Listan på problem kan göras lång och startade från dag 1. Fullsmockad med bloatware var den när den kom också.
Den ger mig mer huvudvärk än vad den är värd helt enkelt.
Går varken att jobba eller spela (online) på den pga det.
Det är lite synd, då det i övrigt är väldigt bra byggkvalitet som ligger framför konkurrenterna när det kommer till materialval (Inkluderar skärm/ljud också)

Vill man ha ordentligt prestanda så är det stationärt som gäller i vilket fall som helst.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Fick ticka rätt många boxar.

- Grafisk design och formgivning
- Fotoredigering
- Videoredigering
- 3D-rendering och modellering
- CAD / CAM
- Programmering och mjukvaruutveckling

CAD i Fusion 360 är nog roligast för tillfället, i kombination med 3D-skrivaren.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Snusfri

3D renderingar och post-work i Photoshop.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Utöver videoredigering skapar jag många rogivande speltimmar i Steam.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Förlorade drömmar :’(

Permalänk

Får vi någonslags återkoppling på detta efteråt? Jag tänker på att HP betalat för att veta vad vi på sweclockers använder våra workstations till och när de ändå betalat för den undersökningen så passar de på att läggga in ett youtube klipp på hur deras nya laptop kan vikas upp och vikas ner och vad för hårdvara som sitter i den etc.

Permalänk

Tills inte så länge ville jag enbart ha en överspeccad laptop (som tex min Asus, i7, 16GB, och separat, enkel nvidia), men den var ändå en kompromiss (går inte att spela AAA spel tex).
Nuförtiden loggar in på en Linux burk (som är en gammal HP från typ 2010?) med uppgraderat CPU/GPU/SSD och remote loggar in på den istället. Kör mycket Python utveckling och vill åt Cuda cores (och inte betala för online services). Kan även komma åt detta utifrån (SSH med privat key, enbart).
Och skulle jag vilja göra mycket grafiskt med Photoshop eller spel, så har jag en stationär Win dator...
Får lägga till att jag köpte nvida kort innan den galna prisökningen dock...

Då återstå det vikagaste med laptopen - batteritid och skärmstorlek/upplösning, och - anslutningsmöjligheterna. Skulle idag inte spendera mera än 5-7k på en laptop med tanke på mina behov. Inget 10+ som tidigare. Och - tyvärr - ingen (ny) Apple heller. Apropos det, har en gammal MacBook från 2013, lite dåligt upplösning men fungerar klockrent för att logga in på en annan burk.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Avstod röst då jag enbart vardagssysslar med min bärbara lättviktare.

Permalänk
Medlem

Skapar en hel del värme med Folding@home..
FAQ: Kom igång med Folding@home!

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av trickeh2k:

Vilken humor. Jag kan säga så här, skaffa INTE en HP dator förräns pandemin är över. Har en kund som enbart köper Zbooks norr om 25000:- och har gjort under en längre period, byter ut dem vart tredje år. Nu har en maskin haft så mycket problem och de ska byta ut moderkortet en andra gång och vägrar byta ut maskinen, trots att det är helt idiotiskt hur mycket tid och pengar som slösats bort på tekniker som ska skickas ut och felsöka på plats på en maskin som inte är ett år gammal ens.

Detta är första eller kanske andra gången en maskin strular av alla som köpts genom åren men när det gör det så möts man av kalla handen och långa handläggningstider.

Den fina garantin att du har next business day på hårdvara gäller inte heller under pandemin, man får snällt vänta i månader på att något ska ske eftersom det inte finns hårdvara att tillgå. Kunden får snällt vänta, ingen kompensation eller dylikt ges heller. Så sjukt besviken på HP efter att enbart haft goda erfarenheter och alltid rekommenderat dem till kunder.

WTF? vi har HP och aldrig haft problem under pandemin... haft runt 10 ärenden senaste 2 åren och allt från skärmar till laptops och workstations inga problem och jag hanterar alla ärenden.

Vi har massa Zbooks 0 issues.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Skäms lite men eftersom den knappast är ny (HP Z420) så kan jag skriva det . Den är konverterad till en overkill Pf sense burk.... Inte det mest praktiska men man tager vad man haver..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Inaktiv

Allt utom programmering i svarsalternativen. Fast vill ju kunna Houdini, så är väl dags för Python... hurrrrr.

Sjuka är att man aldrig kan ha tillräckligt med prestanda. Är sugen på dyraste Threadripper-prollen men vet att jag kommer bli besviken lol.

Permalänk
Medlem

Jag saknade alternativet "Stordåd".

Permalänk

System administration och körandes ett gäng VM's. Samt altid bäst med en dator med ordentligt med IO och kylning

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk

Jag är doktorand i applicerad matematik, så mest tunga simulationer i till exempel Matlab, Fortran eller Python, samt Mathematica för symbolisk manipulation.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vilken humor. Jag kan säga så här, skaffa INTE en HP dator förräns pandemin är över. Har en kund som enbart köper Zbooks norr om 25000:- och har gjort under en längre period, byter ut dem vart tredje år. Nu har en maskin haft så mycket problem och de ska byta ut moderkortet en andra gång och vägrar byta ut maskinen, trots att det är helt idiotiskt hur mycket tid och pengar som slösats bort på tekniker som ska skickas ut och felsöka på plats på en maskin som inte är ett år gammal ens.

Detta är första eller kanske andra gången en maskin strular av alla som köpts genom åren men när det gör det så möts man av kalla handen och långa handläggningstider.

Den fina garantin att du har next business day på hårdvara gäller inte heller under pandemin, man får snällt vänta i månader på att något ska ske eftersom det inte finns hårdvara att tillgå. Kunden får snällt vänta, ingen kompensation eller dylikt ges heller. Så sjukt besviken på HP efter att enbart haft goda erfarenheter och alltid rekommenderat dem till kunder.

Japp, haft HP workstations flera gånger(runt 25k), alla har varit skit tyvärr. Inför nästa uppdrag ska jag fråga på förhand vilken datorleverantör det är.

Usla skärmar, dålig kylning och batteritid, mycket bloat, random blue screens vid sleep med mera.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha betalt för att lämna den informationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Förlorade drömmar :’(

Deep shit man.

Permalänk
Medlem

Musik, programmering och spelproduktion.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Har en som jobbdator. Verkar konstruerad för att man ska kunna kryssa i så många checkboxar som möjligt på inköpsavdelningen men jag kan ju inte veta säkert.

1080p skärm? Ja
Många processorkärnor? Ja
Massa RAM? Ja
Biffigt grafikkort? Ja
Numpad? Ja
Fysiska musknappar ovanför trackpaden? Ja
Fysiska musknappar nedanför trackpaden? Ja
Joystick-mus som på thinkpads? Ja
Stora högtalare med Bang & Olufsen-ljud? Ja
Ser tunn ut på bild? Ja
"Privacy screen" så ingen kan tjuvkika? Ja

Den har ju allt, utom en bra skärm, stor trackpad, laddning med type-c och allmän bärbarhet.

Permalänk
Medlem

Har haft många workstations från HP, Dell och Lenovo. Gillar de senaste från Dell (har två precision) men även Lenovon funkade bra. HP:n var någon ultrabook-variant som jag aldrig kom överens med. Gör mest beräkningar, CAD/GIS relaterat arbete samt lite BIM/CAD-samordning ibland.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Jag skapar otyg.

Visa signatur
Permalänk

laptop som "workstation"...? va?

Även de som inte behöver den värsta processorn man kan köpa eller en ocean av pci-e eller liknande vill väl ändå ha en maskin som är i princip ljudlös vid full last? Kan en laptop leverera det till rimligt pris? På jobbet körs för närvarande hembyggda 5950x burkar för under 15000kr, känns svårslaget som billig arbetsstation.

edit: EDA verktyg saknas för övrigt i listan...

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

3D grafik för det mesta.

Kan relatera till @trunk och det med förlorade drömmar. Min största dröm var att arbeta för Pixar, men tyckte aldrig jag blev god nok själv så sökte aldrig in, nu är jag 50+ gammal och drömmen lever kvar, ser det mest som "konst" nu, printar mina 3d modeller och handmålar dom efteråt jag har 3D modellerat och printat dem:

Jaja... kanske inte världens bästa, men jag har det roligt i.af.

Permalänk
Medlem

Redigering av astrofoton och vanliga foton är väl det jag skapar med min arbetsstation. Visst, någon enstaka videoredigering har det väl blivit också, och en hel del systemadministration, men knappast det jag främst använder den till.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Kör Computational Fluid Dynamics simuleringar på en begagnad 2 x 2673v3 i källaren som håller ganska väl än idag. Sannolikt bäst pris/prestanda för CFD. Får se om DDR5 förändrar detta under 2022. Hade varit kul med fler än 8 minneskanaler per CPU också.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk

FPGA utveckling. Själva programmeringen går väl bra, syntesen är ju hyffsat smärtfri. Man hinner gå att ta en kaffe medan den kör, men asså simuleringen. Modelsim äter upp alla resurser ganska snabbt.
Då jag utvecklade åt Ericsson körde vi allt på server datorer. Lite segt att ansluta via remote klienter men det var skönt med kraften. Måste kolla hur ofta vi får uppgradera på jobbet.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line