Microsoft öppnar miljövänliga datacenter i Gävle

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Skumt att dom inte har solceller på taket. Borde ju hjälpa en del. När solen lyser behövs mer kylning som man då får från solen.

Försökte kolla på deras övriga pressbilder men dom har lagt dom på onedrive så dom gick inte att komma åt.

Du kanske inte vet att om brand uppstår i en byggnad med solceller så låter brandkåren det brinna ner för att gå in blir riskfyllt då solceller producerar el hela tiden. Så har jag fått det berättat för mig. Alltså, ett datacenter blir för dyrbart att låta brinna ner.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av JBerger:

Precis. 190 anställda och fler arbetstillfällen i framtiden? Är det anställda på plats, eller är det folk som jobbar i irland/indien som remote:ar in till servrarna och det egentligen bara är några enstaka "vaktmästare" som behövs on-site för att sköta driften?

Trevligt att se 1700MW per år försvinna till något som inte skapar jobb här i sverige när vi har så mycket el till övers... Men säkert någon kommunpolitiker som fick en trevlig resa till turistort betald å kan skryta med "Ja men ja fixade så microsoft byggde feta serverhallar här och genererar flera hundra jobb (utomlands)!" och sannolikt betalar låg/ingen skatt på det heller.

Men nu var det gnälligt va?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Pepsin:

190 anställda är inte så mycket i sammanhanget. Det blir ca. 9 MW per år per anställd. Hur mycket "drar" en genomsnittlig kontorsarbetare?

Visste inte att man mätte MW per anställd nu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Du kanske inte vet att om brand uppstår i en byggnad med solceller så låter brandkåren det brinna ner för att gå in blir riskfyllt då solceller producerar el hela tiden. Så har jag fått det berättat för mig. Alltså, ett datacenter blir för dyrbart att låta brinna ner.

Ett datacenter utan en riktig släckanläggning är inte ett datacenter. En av det värre sakerna som kan hända är att låta brandkåren spruta högtryckstvatten in i dina servrar.
Det vanligaste idag är väl någon form av Novec släcksystem.

Edit:
Sen kan det vara svårt att få brandkåren att inte försöka släcka med vatten eftersom personsäkerhet är deras högsta prioritet

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Men nu var det gnälligt va?

Konstruktiv feedback av dig där.

Jag ser det som "JBerger" lägger upp sunda argument, har du några motargument?

annars kan du nog spara den sortens kommentarer till dig själv

Permalänk
Medlem

Hoppas de börjar köra Xcloud (cloud gaming) i Staffanstorp, då kanske det blir acceptabel latens för mig som bor i södra/västra Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Underskott och underskott... Det är SE4 som nästan alltid exporterar till Tyskland/Danmark.

Det enkla svaret på din fråga är att vi har överskott så länge vinden blåser. Gör den inte det så har vi underskott. Och då är vi beroende av gas-/kol-el från övriga europa. Det är därför som priserna skenar så fort det blir kallt och inte blåser. Den främsta anledningen till det är att vi saknar planerbar elproduktion i framför allt södra Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Det enkla svaret på din fråga är att vi har överskott så länge vinden blåser. Gör den inte det så har vi underskott. Och då är vi beroende av gas-/kol-el från övriga europa. Det är därför som priserna skenar så fort det blir kallt och inte blåser. Den främsta anledningen till det är att vi saknar planerbar elproduktion i framför allt södra Sverige.

Jag ställde ingen fråga

Om vi kollar på statistiken för i år (till och med september). För Polen gäller att vi har importerat 133 GWh och exporterat 2377 GWh. För Tyskland gäller att vi har importerat 204 GWh och exporterat 990 GWh. Som jag sa tidigare med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Microsofts fem största Azure kunder är

eBay
Boeing
Samsung
GE Healthcare
BMW

Inga företag som jag direkt kopplar till sverige

Helt oväsentligt, då Microsofts datacenter vilka är över 200 till antalet, är regionala. Dvs. kunden väljer i vilken region de vill placera sin data och sedan stannar den där (förutsatt förstås att regionen erbjuder önskad tjänst). Amerikanska kunder kommer alltså i huvudsak att använda sig av någon av de nio datacenter-regioner som finns i USA, tyska kunder något av de två datacenter-regioner som finns i Tyskland och så vidare.

Idag är svenska kunder huvudsakligen placerade i region Norra Europa vilket ligger i Irland. Norra Europas regionalpar är då Västra Europa vilket ligger i Nederländerna. Det är förstås fördelaktigt för svenska kunder att kunna ha sin data i Sverige istället för i Irland, ja, i vissa fall så kan det vara krav på att datan ska lagras inom landet. Datacentret i Staffanstorp (Sweden South) blir således regionalpar till datacentret i Gävle (Sweden Central) för de med sådana önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Helt oväsentligt, då Microsofts datacenter vilka är över 200 till antalet, är regionala. Dvs. kunden väljer i vilken region de vill placera sin data och sedan stannar den där (förutsatt förstås att regionen erbjuder önskad tjänst). Amerikanska kunder kommer alltså i huvudsak att använda sig av någon av de nio datacenter-regioner som finns i USA, tyska kunder något av de två datacenter-regioner som finns i Tyskland och så vidare.

Idag är svenska kunder huvudsakligen placerade i region Norra Europa vilket ligger i Irland. Norra Europas regionalpar är då Västra Europa vilket ligger i Nederländerna. Det är förstås fördelaktigt för svenska kunder att kunna ha sin data i Sverige istället för i Irland, ja, i vissa fall så kan det vara krav på att datan ska lagras inom landet. Datacentret i Staffanstorp (Sweden South) blir således regionalpar till datacentret i Gävle (Sweden Central) för de med sådana önskemål.

Förutom att vi bara har en region i Sverige Sweden Central och att alla tre datacenter räknas in i den zonen Microsoft brukar ha 2 eller 3 datacenter på en region.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag ställde ingen fråga

Om vi kollar på statistiken för i år (till och med september). För Polen gäller att vi har importerat 133 GWh och exporterat 2377 GWh. För Tyskland gäller att vi har importerat 204 GWh och exporterat 990 GWh. Som jag sa tidigare med andra ord.

Ledsen att säga det, men det där är en grov och vilseledande förenkling av läget i SE4. Vad hjälper det att kika på SE4as elsituation utifrån hela Sveriges totala import/export över ett år, dvs om det är stora problem i ett visst elområde?

Kika på grafen som jag bifogade så får du en tydlig bild av hur det ser ut. Den bilden går inte att snacka bort med politisk kvasi-vetenskap. Det är så verkligheten ser ut.

Graf SE4

Du kan ju även ringa till ett större industriföretag i SE4 och fråga hur de ser på elsituationen och deras möjligheter att kunna expandera sin verksamhet framöver. Ja, eller hur de ökade elpriserna påverkar deras lönsamhet när priser fluktuerar i takt med hur vädret är…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Ledsen att säga det, men det där är en grov och vilseledande förenkling av läget i SE4. Vad hjälper det att kika på SE4as elsituation utifrån hela Sveriges totala import/export över ett år, dvs om det är stora problem i ett visst elområde?

Kika på grafen som jag bifogade så får du en tydlig bild av hur det ser ut. Den bilden går inte att snacka bort med politisk kvasi-vetenskap. Det är så verkligheten ser ut.

Graf SE4

Du kan ju även ringa till ett större industriföretag i SE4 och fråga hur de ser på elsituationen och deras möjligheter att kunna expandera sin verksamhet framöver. Ja, eller hur de ökade elpriserna påverkar deras lönsamhet när priser fluktuerar i takt med hur vädret är…

Du påstod att vi är beroende av Tysk/Polsk kol för att det är så ofta underskott i SE4, det visar sig inte stämma. Det är inte svårare än så. Om du menade något annat egentligen får du skriva något annat förstås, jag kan inte läsa dina tankar. Det betyder förstås inte att det inte finns några problem i SE4.
Edit:
Det finns en energitråd för sånt här annars.