Permalänk
Medlem

Extern antenn till mobilt bredband

Har nyligen flyttat till ny lägenhet där fiber är planerat att installeras men det är inte riktigt klart om när det blir färdigt. Fick inskaffa mobilt bredband från Telia tillsvidare.

Fick hemskickat denna router (ZTE MF286D) som ingick. Mina hastigheter är väldigt upp och ner. Har kört massa tester på bredbandskollen och Ner får jag 4-15 och upp runt 10+.

Jag har försökt att spela ett par onlinespel men det är helt ospelbart, min ping flyger upp från 50>700. Att kolla youtube/livestreams funkar okej så länge TV:n i vardagsrummet inte är igång...

Har även loggat in på routern för att kolla mina signalstyrkor osv

Signalstyrka -92 dBm
SNR Ca 10 dB
RSRQ -12 dB

Enligt burken får jag full signalstyrka

Har nu kollat runt på antenner/förstärkare och är riktigt förvirrad på vad jag behöver.

Jag bor i nuläget i ett 2-våningshus på andra våning, dock utan balkong så att montera antenner osv utomhus funkar inte riktigt för mig. Finns det något bra alternativ för något som kan placeras inomhus eller är jag helt körd.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inga tips på inomhusantenner, men vad du än gör - köp ingen antenn med lång kabel. Antennkabel halverar styrkan extremt snabbt (kommer inte riktigt ihåg - en halvering av styrka per meter?), så den bör du hålla så kort som möjligt.

En bordsantenn med 5m kabel är alltså troligtvis sämre än inbyggda i ditt 4G-modem.

4G är tyvärr olika för varje individ och det finns ingen allmänt bra och fungerande lösning för alla - förutom extern utomhusantenn riktad mot den mast med högst frekvens men lägst antal användare i kombination med ett modem som kan låsa till specifika frekvenser och även har Carrier Aggregation.

Jag gick från enstaka Mbit/s kopplad till närmaste mast (inbyggd antenn) till 270Mbit 9km bort (riktantenn).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Annan fråga snabbt, Är kopplad på en mast som är ca 1.8 KM ifrån mig just nu, men det finns en närmare telenor mast som är 800m ifrån. Är det värt att kolla in på det? eller är det strunt samma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wapzarn:

Annan fråga snabbt, Är kopplad på en mast som är ca 1.8 KM ifrån mig just nu, men det finns en närmare telenor mast som är 800m ifrån. Är det värt att kolla in på det? eller är det strunt samma.

Ja, har du ångerrätt kvar hos Telia?

Något som man kan testa är att dra ett kontantkort från Comviq (tele2), Telia, Telenor och Tre och sätta i mobilen. Göra ett bredbandskollstest på varje och se vad som levererar bäst hastighet just där du bor. Täckningskartor kan ge ett hum men representerar inte alltid verkligheten eftersom det är en hel del yttre faktorer som kan påverka hastigheter.

Det kan vara enorm skillnad mellan två olika operatörer.

Permalänk
Medlem

Jag borde ha ett par dagar kvar, får ringa dem imorgon och höra om dem kan ordna något.

Inte en dum idé med kontantkort, får köpa ett imorgon och prova.

Permalänk
Medlem

Snor tråden lite, men jag har samma.. ibland upp mot 20mbit/s och spelar man kan man ligga på 60ms men får peakar på upp mot 600ms sen ner igen till 60.

Vilken riktantenn rekommenderas? Har en TP-Link MR200 och använder bara inbyggda antennen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robstar:

Snor tråden lite, men jag har samma.. ibland upp mot 20mbit/s och spelar man kan man ligga på 60ms men får peakar på upp mot 600ms sen ner igen till 60.

Vilken riktantenn rekommenderas? Har en TP-Link MR200 och använder bara inbyggda antennen.

Det verkar som om ditt modem växlar band hela tiden, bereonde på vilken har bäst hastighet. Då behöver du ett modem, där du kan ställa in vilket band den ska hålla sig till. Kan också vara överbelastad mast. Svårt att säga utan att prova sig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Det verkar som om ditt modem växlar band hela tiden, bereonde på vilken har bäst hastighet. Då behöver du ett modem, där du kan ställa in vilket band den ska hålla sig till. Kan också vara överbelastad mast. Svårt att säga utan att prova sig fram.

Okej tips på modem? Har just köpt ett nytt hus och kommer inte få tillgång till fiber förens nästa sommar/höst.

Så måste offra någon krona för att få detta att lira bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av robstar:

Okej tips på modem? Har just köpt ett nytt hus och kommer inte få tillgång till fiber förens nästa sommar/höst.

Så måste offra någon krona för att få detta att lira bättre..

Finns massa bra modem. Själv använder jag tp link archer mr600 med beta firmware (Har exakt samma situation som dig med IP-Only. Jobbigt...). Men det är lite strul att få igång det. Annars kan jag rekommendera Teltonika eller MikroTik, lite mer avancerad med mycket inställningar men ett väldigt kraftfullt modem.

Black friday erbjudande mr600 (men som sagt ej optimalt för att man behöver installera beta firmware finns andra tråder om det):
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/4g-router/...

Teltonika RUT 360:
https://www.dustinhome.se/product/5011217620/rut360-industria...

Sen finns det också mikrotik som har också väldigt avancerade inställningar och modemet är direkt integrerad i antennen:
https://www.dustinhome.se/product/5011243765/lhgg-lte6-kit-an...

Om man söker efter extern antenn kan jag rekommendera den här. (Men det verkar som du redan får vettig hastighet utan antenn 60 mb är ju godkänd tycker jag. En fördel med antenn kan vara att uppkopplingen blir mycket stabilare men det beror väldigt mycket på lokala förutsättningar):
https://www.inet.se/produkt/5410661/poynting-riktantenn-5g-lt...

Permalänk
Medlem

Man kan även spola routern helt om man konfigurerar en mobil att agera "hot spot". Då kan alla datorer koppla upp sig mot mobilen i stället för routern. Mobilen placerar man på lämplig central plats där det är bra mottagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Man kan även spola routern helt om man konfigurerar en mobil att agera "hot spot". Då kan alla datorer koppla upp sig mot mobilen i stället för routern. Mobilen placerar man på lämplig central plats där det är bra mottagning.

Detta funkar kanske bra som en temporär lösning när t.ex. fibern är nere men jag skulle ej satsa på det om man vill använda 4G som primär uppkoppling. Om man ansluter fler än 3 användare till en mobil kommer den snabbt bli överbelastad.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag har tyvärr inga tips på inomhusantenner, men vad du än gör - köp ingen antenn med lång kabel. Antennkabel halverar styrkan extremt snabbt (kommer inte riktigt ihåg - en halvering av styrka per meter?), så den bör du hålla så kort som möjligt.

En bordsantenn med 5m kabel är alltså troligtvis sämre än inbyggda i ditt 4G-modem.

4G är tyvärr olika för varje individ och det finns ingen allmänt bra och fungerande lösning för alla - förutom extern utomhusantenn riktad mot den mast med högst frekvens men lägst antal användare i kombination med ett modem som kan låsa till specifika frekvenser och även har Carrier Aggregation.

Jag gick från enstaka Mbit/s kopplad till närmaste mast (inbyggd antenn) till 270Mbit 9km bort (riktantenn).

Hur gjorde du då med antennen osv? Har du en extern antenn utomhus? Är ditt modem då också utomhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CurryBurken:

Hur gjorde du då med antennen osv? Har du en extern antenn utomhus? Är ditt modem då också utomhus?

Jag hade turen att jag hade ett ventilationshål precis där jag kunde sätta antennen, så jag behövde inte mer än 30cm kabel som ingick. Har man inte ventilation just där kan man alltid borra hål i väggen.

Jag satte upp en IKEA Lack hylla där modemet kunde stå. Drog nätverkskabel till närmaste nätverksuttag och så var problemet löst. Försämrad signalstyrka gäller enbart när det gäller antennkabel. Kan man få dit ett modem och sedan köra nätverkskabel så är det inga problem.

Visa signatur

press nu1mlock