Logitech lanserar mus designad av e-sportaren Shroud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Som andra var inne på, precision och recoilcontrol, det är mycket enklare. Jag har däremot väldigt hög ADS sense för att kompensera för låg DPI.

Kolla videon jag länka några poster upp. Du skulle vinna på att höja DPIn och sänka raw-input ingame.

Bättre respons på musen.

Du kan göra ett skojigt test... Prova sänk DPI från 450 till 100 och öka raw input med reciprokalen dvs x4.5

Du bör få samma sens men otroligt långsammare respons på musrörelserna. Där har du bevis på att ökad DPI leder till snabbare respons.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av byched:

Skulle Logitech däremot göra en remake av feta G9X 😍 skulle köpa den även om prislappen skulle sitta på 3-4000kr pga har väldigt breda händer.

Jag instämmer. Hade original G9 och drömmer fortfarande om en uppdaterad version.
Har dock med åren vant mig vid smalare och smalare möss så är väl egentligen oklart hur det skulle kännas.

Skrivet av Cimlite:

Sen är det ju en mer generell design i praktiken, skulle bli förvånad om Shroud haft så mycket input egentligen. Känns som det är mest "jag gillar detta, gör något liknande".

Efter vad jag har förstått har han varit väldigt involverad i utveckling och designval.
Om det egentligen är relevant för en normal användare är väl en annan femma.

Personligen så tycker jag musen ser bra ut och antagligen passar mig (claw-/fingergrip hybrid). Kan eventuellt bli ett köp men är nog lite mer nyfiken på G505 pga. pris som jag på något vis lyckats missa.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Snyft:

Vissa möss har dock DPI variationer, där 800 kan man faktiskt 750 osv. Då blir det inte subjektivt längre.

Du får gärna utveckla det där svaret lite hur du menar att det inte skulle vara subjektivt (förstod inte riktigt argumentet korrekt tror ja)

---

För att klargöra lite från min sida:

Tanken om subjektivitet från min sida är att föredragen DPI faller lite samma som om någon gillar rött eller blått. Det finns inget regelrätt svar, annat än att en större andel kanske föredrar blått över rött som exempel.

Tar man den analogin till DPI, då är det inte säkert att bara för att exempelvis 800 anses bättre för FPS generellt, att det skulle vara bäst för alla.

Mer tekniskt:

Sedan vad gäller DPI kontra faktisk DPI lär det mätas på mus/sensor, underlag och spelbasis mm. Skalningen är otroligt varierande och beroende av flera faktorer i slutändan.

Nästan oberoende av tekniska underlag är DPI-valsubjektiva, detta då variation i variabler är såpass stort att det är svårt att objektivt säga mer än "Mus X har bäst precision vid DPI Y för testperson Z och testscenario ABC".

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Cimlite:

Jo, men menade mest att den marknadsförts som att "passa Shrouds hand" - finns inte många som har det.

Sen är det ju en mer generell design i praktiken, skulle bli förvånad om Shroud haft så mycket input egentligen. Känns som det är mest "jag gillar detta, gör något liknande".

Så klart, det är reklam. Men just med RJN's mus är den ju extremt mycket designad för att passa just hans hand. Bara den ynkliga storleken skär ju bort de flesta användarna. Men absolut, mus som samlingsobjekt, det är ju sant... Inget jag tänkte på, för mig kan en mus endast vara en bruksvara.

Grejen med RJN's mus är inte att dimensionerna förstör för andra bara för den är skapad för hans hand. Har man +-1,5cm händer från honom så passar den dig med. Men ja, den passar honom absolut bäst givetvis. Problemet med hans mus är att hålen är runtom hela musen förutom just där han har fingrarna, vilket tvingar på ett speciellt grepp. De kunde ha ökat vikten 1-2gram och täckt större del av musen utan hål för att möjliggöra fler bekväma grepp.

Men visst, de är inte en mainstreammus som G Pro Wireless eller EC serien från Zowie. Men, det är ändå många som köpt hans mus som använder den och som hyllar den så ur ett affärsmässigt perspektiv förstår jag Xtrfy och Logitech helt som får så mycket reklam och hype på köpet när det samarbetar med de här kreatörerna.

Ett plus till Shrouds mus är ändå att de moldat den efter hans hand och preferens, men sen valt att runda av en del och möjliggöra många fler grepp, så den kommer en större del av massan kunna gilla

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Du ser, kanske bara jag som inte vågat gå ifrån storlek och passform. Sitter idag med en Zowie EC-2B. Får kanske titta på denna till nästa, måste ju prova på iaf!

Jag kan rekommendera Zowies nya EC2-C, lägre vikt ca 72gram och paracordkabel. Skönare sidoknappar också och lite annorlunda scroll. En förbättring rakt igenom.
Men, de kan ju såklart vara kul att testa annat. På Amazon finns G303 Shroud mycket billigare än något som visas på prisjakt.

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Kolla videon jag länka några poster upp. Du skulle vinna på att höja DPIn och sänka raw-input ingame.

Bättre respons på musen.

Du kan göra ett skojigt test... Prova sänk DPI från 450 till 100 och öka raw input med reciprokalen dvs x4.5

Du bör få samma sens men otroligt långsammare respons på musrörelserna. Där har du bevis på att ökad DPI leder till snabbare respons.

Eller så kollar du någon av mina YT klipp så ser du att jag inte har behov av det :)Sorry menar inte att vara dryg. Jag byter ibland till 1600 dpi i vissa spel för jag märker att inputlagen är lägre, men för det mesta vill jag har bättre precision.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Jag kan rekommendera Zowies nya EC2-C, lägre vikt ca 72gram och paracordkabel. Skönare sidoknappar också och lite annorlunda scroll. En förbättring rakt igenom.
Men, de kan ju såklart vara kul att testa annat. På Amazon finns G303 Shroud mycket billigare än något som visas på prisjakt.

Långt ifrån dags att byta, men vågar jag inte nytt så ser ju EC2-C bra ut. Så där en uppdatering ska se ut. Samma mus, men lite tweaks bara. Saker man inte ens tänkt behövdes, men som ser ut att vara precis rätt

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Eller så kollar du någon av mina YT klipp så ser du att jag inte har behov av det :)Sorry menar inte att vara dryg. Jag byter ibland till 1600 dpi i vissa spel för jag märker att inputlagen är lägre, men för det mesta vill jag har bättre precision.

Du missar poängen. Det jag säger är att du kan få samma sens med 1600 DPI som med 450 DPI men du får även mindre mouse latency.

Det enda du behöver göra är att höja DPI till 1600 och gångra raw-input siffran med 0.28125

Tex:

DPI 450, raw-input 2 = eDPI 900 (sämre respons)

DPI 1600 raw-input 0.5625 = eDPI 900 (bättre respons)

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Långt ifrån dags att byta, men vågar jag inte nytt så ser ju EC2-C bra ut. Så där en uppdatering ska se ut. Samma mus, men lite tweaks bara. Saker man inte ens tänkt behövdes, men som ser ut att vara precis rätt

Absolut Om du väntar tillräckligt länge finns den nog som trådlös också. Jag tror nog Zowie kommer börja släppa det nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du får gärna utveckla det där svaret lite hur du menar att det inte skulle vara subjektivt (förstod inte riktigt argumentet korrekt tror ja)

---

För att klargöra lite från min sida:

Tanken om subjektivitet från min sida är att föredragen DPI faller lite samma som om någon gillar rött eller blått. Det finns inget regelrätt svar, annat än att en större andel kanske föredrar blått över rött som exempel.

Tar man den analogin till DPI, då är det inte säkert att bara för att exempelvis 800 anses bättre för FPS generellt, att det skulle vara bäst för alla.

Mer tekniskt:

Sedan vad gäller DPI kontra faktisk DPI lär det mätas på mus/sensor, underlag och spelbasis mm. Skalningen är otroligt varierande och beroende av flera faktorer i slutändan.

Nästan oberoende av tekniska underlag är DPI-valsubjektiva, detta då variation i variabler är såpass stort att det är svårt att objektivt säga mer än "Mus X har bäst precision vid DPI Y för testperson Z och testscenario ABC".

Menade att om en mus avviker från 800 till 700 eller 900 dpi så är det inte subjektivt.
Men ja, jag håller med dig annars

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Som någon nämnde ovan.
Logitech Superlight. ca 90h batteritid och tar under 1h att ladda från 10-100%.
De där kallar jag inte "värdelös batteritid".

Bästa musen jag har ägt.

90 timmar skulle räcka kanske 1,5 vecka. Det skulle kännas rätt drygt att ladda den så ofta.

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Du missar poängen. Det jag säger är att du kan få samma sens med 1600 DPI som med 450 DPI men du får även mindre mouse latency.

Det enda du behöver göra är att höja DPI till 1600 och gångra raw-input siffran med 0.28125

Tex:

DPI 450, raw-input 2 = eDPI 900 (sämre respons)

DPI 1600 raw-input 0.5625 = eDPI 900 (bättre respons)

Det känner jag till, men det är svårt att förklara. När man har 1600 dpi så känns musen som att den flyter. Man får microrörelser som man inte får med lägre DPI.
Jag har spelat FPS spel i många år och har kört alla möjliga sense och DPI. T.ex i COD är detta inget problem och jag spelar där med 1600 DPI för att kunna röra mig snabbare, men i Battlefield t.ex så är det inte samma. För mig och nu pratar jag om mig själv så får jag både högre recoil och svårare att hantera misstag i BF med 1600 DPI. Man är snabbare med att vända sig och så vidare, men att träffa huvudet blir tyvärr mycket svårare. Sen spelar vikten på musen också roll. Har märkt om jag använder en mus med högre vikt t.ex 90 eller mer gram så är inte problemet lika uppenbart. Nu kör jag med en viper wireless och den vägen 69 g om jag minns rätt vilket är dag o natt i skillnad för mig.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

90 timmar skulle räcka kanske 1,5 vecka. Det skulle kännas rätt drygt att ladda den så ofta.

Så du menar att du inte har en timme över för laddning?
Låter jobbigt. MEN, de ingår laddare om du önskar köra med tråd undertiden den laddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Så du menar att du inte har en timme över för laddning?
Låter jobbigt. MEN, de ingår laddare om du önskar köra med tråd undertiden den laddar.

Det handlar om att slippa sladden. Jag vill inte ha någon sladd som ska behöva plockas fram och sättas i, eller för den delen ytterligare en sladd att ha ikopplad. Det är bara drygt att hålla på med. Om batteritiden varit lika bra som med ett AA-batteri hade det varit en sak, men nu är den långt ifrån det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Är det någon som använder över 400-800 dpi? Kanske någon mer extrem på 1500 men kan inte föreställa mig högre än det.

Jag kör på 1800 och gjort i många år. Känns perfekt för mig.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Är det någon som använder över 400-800 dpi? Kanske någon mer extrem på 1500 men kan inte föreställa mig högre än det.

Jag använder 3200 DPI och har gjort så i flera år.

Jag kör fingertip-grip och gillar inte att behöva röra på handen, än mindre på armen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Är det någon som använder över 400-800 dpi? Kanske någon mer extrem på 1500 men kan inte föreställa mig högre än det.

Om sensorn klarar av galna DPI-er varför ska användaren inte få använda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Om sensorn klarar av galna DPI-er varför ska användaren inte få använda det?

ehm, ursäkta? Citerar du fel nu? Jag ställde en fråga och många har svarat. Var har jag, eller någon annan skrivit, vad andra får och inte får göra?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

ehm, ursäkta? Citerar du fel nu? Jag ställde en fråga och många har svarat. Var har jag, eller någon annan skrivit, vad andra får och inte får göra?

Oj förlåt, det gjorde jag!/tänkte fel, Sorry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Är det någon som använder över 400-800 dpi? Kanske någon mer extrem på 1500 men kan inte föreställa mig högre än det.

Kör 1600 DPI med 0.48 sens i CS :- )

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop