Evenemangsbiljetten är Årets julklapp 2021

Permalänk
Medlem

Larvigt när vuxna människor ger varandra julklappar. Barn däremot tar gärna emot presenter. Mest uppskattat är ett par sedlar i ett kuvert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Larvigt när vuxna människor ger varandra julklappar. Barn däremot tar gärna emot presenter. Mest uppskattat är ett par sedlar i ett kuvert!

Finns dock inget tråkigare att ge bort än pengar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

LoL? Skojar du? Du bevisar bara min poäng ännu mer. Bara i Västtrafiks regi så sker det 444000 resor varje dag! Så med Stockholm och Skånes trafik inräknat så är det 1 miljon kollektiva resor om dagen. Så... 25000, en droppe i havet som jag sa.

Du bevisar min poäng att du inte tänker utanför boxen.

Bara på ett event så som Sweden rock kommer det ca 30-35 tusen besökare, besökare från upp till 52 länder som åker långt, gör många stopp och sen ska dom hem igen. Det om något utgör en risk då många i Sverige ligger ganska bra till med vaccinering medan andra länder inte gör det - där smitta skenar.

Ja, visst kollektivtrafiken har 440,000 resor per dag, där merparten är inhemskt resande men en festival är på ett enda ställe med besökare från Haparanda i norr till Spanien i söder = värre.

Nu kan det ju bli lite lugnare med event och sådant när regeringen vill införa covid-pass för event, då kan bara vaccinerade besöka konserter med mera så man slipper de ovaccinerade bastarderna som driver omkring med ohyra.

Sluta leka självutnämd statsepidemiolog när du uppenbarligen inte har någon koll alls mer än på kollektiva resor.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Du bevisar min poäng att du inte tänker utanför boxen.

Bara på ett event så som Sweden rock kommer det ca 30-35 tusen besökare, besökare från upp till 52 länder som åker långt, gör många stopp och sen ska dom hem igen. Det om något utgör en risk då många i Sverige ligger ganska bra till med vaccinering medan andra länder inte gör det - där smitta skenar.

Ja, visst kollektivtrafiken har 440,000 resor per dag, där merparten är inhemskt resande men en festival är på ett enda ställe med besökare från Haparanda i norr till Spanien i söder = värre.

Nu kan det ju bli lite lugnare med event och sådant när regeringen vill införa covid-pass för event, då kan bara vaccinerade besöka konserter med mera så man slipper de ovaccinerade bastarderna som driver omkring med ohyra.

Sluta leka självutnämd statsepidemiolog när du uppenbarligen inte har någon koll alls mer än på kollektiva resor.

Fattar inte varför du så envist måste försvara din statistik. Nu pratar du om långa resor istället. Jag har redan gett statistik på ett ställe där vi trängs en faktor 50ggr så mycket. Vill du ha siffror på globalt resande? Kolla hur många svenskar som åkte till Medelhavet bara efter att begränsningarna släppte i september. Långt mer än några futtiga 25k!

Så nej, evenemang är mest en symbolpolitik.

Edit: sen om man inför vaccinpass så bör ju dessa appliceras på semesterresor(finns typ redan) och kollektivtrafik också.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Evenemangsbiljett är en väl genomtänkt julklapp när vi lever i en pandemi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Årets julklapp borde vara vaccin till alla ovaccinerade.

Årets julklapp borde vara Corona till alla ovaccinerade...

(OBS! Denna kommentar bör inte tas på fullt allvar)

------------

OnTopic: När de utsåg mobillådan till årets julklapp så visade de med all tydlighet att hela konceptet med "årets julklapp" är trams. Årets julklapp borde, i mitt tycke, baseras på vad folk faktiskt efterfrågar, inte vara ett försök att skapa en efterfrågan baserat på det faktum att många saknar förmågan att tänka självständigt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag som faktiskt gick med kol- & partikelfilter för flera månader sedan (innan jag fick vetenskapens välsignelse - två gånger) så tycker jag att folk håller på med för mycket "hygienteater" på gymmet där jag är.

Jag tänker mig att om någon faktiskt har skiten eller något annat skit så är det redan i luften och flödar runt och då lär man få det eller ej. Inte kommer någon torkning av maskiner eller vikter att göra något så tillvida inte personerna slickar på allt de använder vilket åtminstone jag inte gör.

Visst, att rengöra på grund av överdriven svett, det är en sak. Men att torka enbart i hopp om att minska smittspridningen är idioti enligt mig: ta vetenskapens två välsignelser och gå vidare! Återigen: Det ÄR en lämplig "Årets julklapp - om Du har tagit vetenskapens två välsignelser" för att signalera att "det är dags att återgå till det nya normala".

Det nya normala är att vi numera kommer att leva med i princip "två olika slags influensor" året om där ena är mycket värre än andra.

Så vitt jag vet sprids inte covid nåt alls nästan via kontakt med föremål, så för att stoppa det är rengöring av träningsmaskiner nog rätt meningslöst. Däremot är det rätt trevligt att rengöra efter för att visa att man tänker på andra, även om det mest är symboliskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Årets julklapp borde vara Corona till alla ovaccinerade...

(OBS! Denna kommentar bör inte tas på fullt allvar)

------------

OnTopic: När de utsåg mobillådan till årets julklapp så visade de med all tydlighet att hela konceptet med "årets julklapp" är trams. Årets julklapp borde, i mitt tycke, baseras på vad folk faktiskt efterfrågar, inte vara ett försök att skapa en efterfrågan baserat på det faktum att många saknar förmågan att tänka självständigt.

Enligt deras hemsida kollar de upp vad som säljs mycket av och biljetter till evenemang har sålt slut med rekordfart denna höst.

Mobillådan var absolut trams, men faktum är att det var en stor trend att lägga bort mobilen och umgås "på riktigt", och det lades mycket (onödiga) pengar av konsumenter på produkter som skulle underlätta det. Man kan ju helt enkelt lägga bort mobilen på en hylla eller i sovrummet eller nåt istället, men att lägga bort mobilen var "inne".

Det fanns (finns fortfarande kanske?) till och med restauranger som gav rabatt om folk låste in mobilen medan man åt.

Det är viktigt att komma ihåg att sweclockers aktiva medlemmar (och de personer som vi ofta umgås med) generellt inte är representativa för den så kallade "genomsnittssvensken".

Permalänk
Medlem

Grymt!
Skönt att det börjar lossna lite och alla livrädda tv4 slukare kan börja släppa sargen lite.

Blir en fantastisk Jul i år!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

LoL? Skojar du? Du bevisar bara min poäng ännu mer. Bara i Västtrafiks regi så sker det 444000 resor varje dag! Så med Stockholm och Skånes trafik inräknat så är det 1 miljon kollektiva resor om dagen. Så... 25000, en droppe i havet som jag sa.

Finns också en viss tidsaspekt.
Sitter man på en buss med 30 andra passagerare och en är smittbärare och resan är 20 min så är risken mindre att bli smittat än att sitta i exempelvis en biosalong med en smittbärare och vistas tillsammans i 2 timmar.
Är ju "lite" därför kollektivtrafik har varit öppen medans inomhusevenemang varit stängt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Finns också en viss tidsaspekt.
Sitter man på en buss med 30 andra passagerare och en är smittbärare och resan är 20 min så är risken mindre att bli smittat än att sitta i exempelvis en biosalong med en smittbärare och vistas tillsammans i 2 timmar.
Är ju "lite" därför kollektivtrafik har varit öppen medans inomhusevenemang varit stängt.

Nej, det har varit för att bio och evenemang är nöjen vi kan vara utan. Men kollektivtrafik är ett måste för vissa. Tror inte det är svårare än så.

Men såg nu att man utreder vaccinpass för både restaurang o gym nu. Vi får se var det slutar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Håller med i stort.

Vad vi dock vet i nuläget så fungerar ju inte vaccinet så som det var tänkt och sas från början. FHM har ju till och med så sent som idag dragit tillbaka beslutet om att fullvaccinerade inte ska behöva testas. Nu ska de testas igen. Samtidigt vill de nu införa vaccinpass för sammankomster inomhus med över 100 personer. Presskonferens snart.

Målstolparna flyttas. Cirkusen tar ju aldrig slut. Vad är det som håller på att hända? Vad håller vi på med? Varför ser nästan ingen att kejsaren är naken?

Jag står fast vid att vi måste släppa det här nu, i någon mening. Istället ser vi fler onödiga åtgärder som i det stora hela inte kommer förändra något utan bara skapa mer polarisering och splittring i samhället.

Att nysa på någon annan i bussen har väl aldrig setts som okej. Vett och etikett.

Som sagt, det är en pandemi vi är i och har varit i i snart två är. Jag förstår att i dagens hastkultur där man inte kan ta fem minuter att bara andas utan att FOMO kickar in så känns det som vi hållit på med detta i tre generationer. Det är trots allt bara två år, och återigen, i Sverige blir aldrig tilltagen så inskränkande på grund av grundlagen.

Förstår fortfarande inte att vi måste släppa det nu. Är vi verkligen inte starkare än så?

Sen är det ju självklart att målstolparna flyttas hela tiden när vetenskapen uppdateras. Det är precis så det ska vara. Vad är alternativet?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fattar inte varför du så envist måste försvara din statistik. Nu pratar du om långa resor istället. Jag har redan gett statistik på ett ställe där vi trängs en faktor 50ggr så mycket. Vill du ha siffror på globalt resande? Kolla hur många svenskar som åkte till Medelhavet bara efter att begränsningarna släppte i september. Långt mer än några futtiga 25k!

Så nej, evenemang är mest en symbolpolitik.

Edit: sen om man inför vaccinpass så bör ju dessa appliceras på semesterresor(finns typ redan) och kollektivtrafik också.

Agree to disagree.

Kolla aftonblaskan vart all smitta befinner sig, ganska högt upp på nyhetssidan.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.