Certifiera dina skärmkunskaper med EIZO och SweClockers

Permalänk
Melding Plague

Certifiera dina skärmkunskaper med EIZO och SweClockers

Har du stenkoll på datorskärmar och vill bevisa din kompetens? EIZO i samarbete med SweClockers utmanar dig i ett klurigt kunskapsprov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tittade på fråga ett och blev genast uppskrämd

Permalänk
Medlem

Det saknas ett integritetsmeddelande (privacy notice) om vad de kommer göra med mina personuppgifter vid registrering av namn. Avstår tills vidare.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Bildexpert

Jag gjorde testet och vill verkligen inflika en form av rättelse gällande fråga nummer 20 för den är väldigt märkligt ställd i förhållande till svarsalternativet.

Citat:

En grafisk designer frågar dig om det är någon större skillnad på en skärm som har 8 och 10 bitars färgdjup. Hur många fler färger kan en äkta 10-bitarspanel visa?

  • 4 gånger mer

  • 2 gånger mer

  • 256 gånger mer

  • 16 gånger mer

Och för att inte sabotera något för de som inte gjort provet så lägger jag min kommentar under en spoiler.

Eftersom bitdjupet specificeras per färgkanal, innebär en ökning från 8 till 10 bitar att antalet möjliga färger ökar med 64 gånger (då den totala ordleken går från 24 till 30 bitar). Först om man pratar om monokroma skärmar så blir det enligt provet korrekta svaret rentav korrekt, men eftersom frågan specificerar just antalet möjliga färger blir ju alternativen helt knas.

En annan, kanske inte så relevant detalj, gäller en av delfrågorna i #13. BFI, som ju är en form av eftersläpsreducering, orsakar ju flimmer av sin natur. Således skulle jag inte helt och hållet säga att påståendet är falskt men det är förstås inte så relevant när det gäller datorskärmar.

Dold text

Nåväl, totalt fick jag 56 av 63 poäng, varav 2,5 av de uteblivna poängen orsakades av ovan kommenterade frågor. Kul quiz!

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att göra, men då får det nog bli anonymt eller fejkat för riktiga personuppgifter delar jag inte med mig av.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag gjorde testet och vill verkligen inflika en form av rättelse gällande fråga nummer 20 för den är väldigt märkligt ställd i förhållande till svarsalternativet.

Och för att inte sabotera något för de som inte gjort provet så lägger jag min kommentar under en spoiler.

Eftersom bitdjupet specificeras per färgkanal, innebär en ökning från 8 till 10 bitar att antalet möjliga färger ökar med 64 gånger (då den totala ordleken går från 24 till 30 bitar). Först om man pratar om monokroma skärmar så blir det enligt provet korrekta svaret rentav korrekt, men eftersom frågan specificerar just antalet möjliga färger blir ju alternativen helt knas.

En annan, kanske inte så relevant detalj, gäller en av delfrågorna i #13. BFI, som ju är en form av eftersläpsreducering, orsakar ju flimmer av sin natur. Således skulle jag inte helt och hållet säga att påståendet är falskt men det är förstås inte så relevant när det gäller datorskärmar.

Dold text

Nåväl, totalt fick jag 56 av 63 poäng, varav 2,5 av de uteblivna poängen orsakades av ovan kommenterade frågor. Kul quiz!

@wittwang
Håller helt med!

8 -> 10bit är som du säger per kanal och det rätta svaret bör vara 64ggr mer färger helt klart

2^(8*3) vs 2^(10*3)

Skiljer 2^6 = 64

Dold text
Permalänk
Medlem

51,5 poäng. Jag är okay nöjd.

Ett tips till folk.
Där frågorna är var saker passar med en bild ovan.
Dra de rätta svara A/B/C/D/etc till rätt ruta.
Gjorde en tankevurpa där och fyllde bara i fel svar, kostade en del poäng.

Visa signatur
Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Nissling:

Jag gjorde testet och vill verkligen inflika en form av rättelse gällande fråga nummer 20 för den är väldigt märkligt ställd i förhållande till svarsalternativet.

Och för att inte sabotera något för de som inte gjort provet så lägger jag min kommentar under en spoiler.

Eftersom bitdjupet specificeras per färgkanal, innebär en ökning från 8 till 10 bitar att antalet möjliga färger ökar med 64 gånger (då den totala ordleken går från 24 till 30 bitar). Först om man pratar om monokroma skärmar så blir det enligt provet korrekta svaret rentav korrekt, men eftersom frågan specificerar just antalet möjliga färger blir ju alternativen helt knas.

En annan, kanske inte så relevant detalj, gäller en av delfrågorna i #13. BFI, som ju är en form av eftersläpsreducering, orsakar ju flimmer av sin natur. Således skulle jag inte helt och hållet säga att påståendet är falskt men det är förstås inte så relevant när det gäller datorskärmar.

Dold text

Nåväl, totalt fick jag 56 av 63 poäng, varav 2,5 av de uteblivna poängen orsakades av ovan kommenterade frågor. Kul quiz!

Skrivet av medbor:

@wittwang
Håller helt med!

8 -> 10bit är som du säger per kanal och det rätta svaret bör vara 64ggr mer färger helt klart

2^(8*3) vs 2^(10*3)

Skiljer 2^6 = 64

Dold text

Hallå! Ni har helt rätt i ert påpekande – det lyckades helt enkelt ta sig igenom våra kontroller och testrundor. Dessvärre går det inte att korrigera live, men de som gjort provet behöver inte vara oroliga. Denna fråga kommer att räknas bort för de som genomfört provet innan den korrigerade versionen kommer på plats under morgondagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Hallå! Ni har helt rätt i ert påpekande – det lyckades helt enkelt ta sig igenom våra kontroller och testrundor. Dessvärre går det inte att korrigera live, men de som gjort provet behöver inte vara oroliga. Denna fråga kommer att räknas bort för de som genomfört provet innan den korrigerade versionen kommer på plats under morgondagen.

Härligt! Då väntar jag med att göra testet

Permalänk
Föredetting

54,2 av 63 inklusive ett par slarvfel, men svor också åt frågan Nissling tog upp.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Upplever själv att jag "inte kan någonting" om skärmar. Men quiz är ofta roligt att göra. Såg att denna var mer som ett "test" och det till och med fanns lite material att plugga in. Men jag hade precis lagt minstingen och skulle egentligen jobba så hade inte tid för sådant. Så blev rätt förvånad själv när jag fick 49,2/63. Uppenbarligen fastnar lite info även om sådant man tror sig ha noll koll på ändå genom åren då man är tekniksintresserad

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

54,2 av 63 inklusive ett par slarvfel, men svor också åt frågan Nissling tog upp.

53,5 här!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Det här gör väl du @laxpudding i sömnen 🥸?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

43,7 haha kan hända jag inte hade fullt fokus xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

51.7/63.0 , tror min browser kanske buggade med någon fråga för den sade att jag inte svarat på alla, men jag kunde inte se något som saknades. (edit: Ser i efterhand att jag på de frågor som "Ett alternativ är felaktigt. Placera det felaktiga alternativet i rutan till vänster." så har jag gjort bara det då det står i fetstil men missat att resten skall placeras ut korrekt. jaja )

Permalänk
Medlem

54.5 av 63 får man väl ändå nöja sig med

Några småmissar jag kanske borde ha kunnat bättre men inget jag klagar på.

Kände dock att vissa termer fick jag tänka lite då jag är mer bekant med de engelska namnen för många termer, halvtonsmönster är nog den som jag främst hade problem med då jag aldrig riktigt hört den termen förut. Hade jag vetat att alternativet avsedde vad på engelska kallas dither så hade det nog sparat ganska mycket betänketid! Lurades också lite där då jag antog att det troligtvis var vad på engelska kallas halftoning, vilket förekommer främst som en utskriftsteknik men också i vissa former av digitala verk. Dock nu på eftertanke så är väl termerna ändå besläktade.

Också fråga 17 var jag lite förvirrad vad jag skulle välja pga mycket överlapp i svarsalternativen, men nu i efterhand känns det väl mer klart. Synd att det inte 'klickade' innan jag lämnade in!

Permalänk
Medlem

Så många "Quiz" där information samlas in $$$
"Sponsras av EIZO"

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Så många "Quiz" där information samlas in $$$
"Sponsras av EIZO"

"Ingenting är gratis här i livet" var min första tanke. Vad används den insamlade information till kan man undra, för någon baktanke finns det alltid.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

55.0/63.0 rätt nöjd med det resultatet, även om det gjordes några små missar här och där.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av backfeed:

Hade varit kul att göra, men då får det nog bli anonymt eller fejkat för riktiga personuppgifter delar jag inte med mig av.

Skrivet av TheWolfbane:

Så många "Quiz" där information samlas in $$$
"Sponsras av EIZO"

Skrivet av Coca:

"Ingenting är gratis här i livet" var min första tanke. Vad används den insamlade information till kan man undra, för någon baktanke finns det alltid.

Personuppgifterna som matas in används för att kunna skicka ut de fysiska diplomen. I provet står följande:

"Om du har fyllt i dina kontaktuppgifter och uppnår ett godkänt resultat erhåller du både ett digital och fysiskt diplom, som skickas ut i December. Dina uppgifter sparas i maximalt 6 månader och används enbart i detta syfte. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Personuppgifterna som matas in används för att kunna skicka ut de fysiska diplomen. I provet står följande:

"Om du har fyllt i dina kontaktuppgifter och uppnår ett godkänt resultat erhåller du både ett digital och fysiskt diplom, som skickas ut i December. Dina uppgifter sparas i maximalt 6 månader och används enbart i detta syfte. "

Detta ska stå innan jag matar in mitt namn, inte efter jag gjort det.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av coll:

Detta ska stå innan jag matar in mitt namn, inte efter jag gjort det.

Det står i informationstexten som visas innan du kommer till provet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Points: 48.5/63.0

Gillar frågan med länk till specifikationer, klickar på den och får en stor popup med att läraren kommer informeras om att man lämnar fönstret

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det står i informationstexten som visas innan du kommer till provet.

Klickar jag på länken i nyheten så kommer jag först till en sida där jag ska skriva in koden. När det är gjort kommer jag till en sida där jag ska skriva in förnamn, efternamn och ansökningsnummer. Ingenstans finns den texten du påstår ska finnas.

https://imgur.com/a/cWb94Og

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk

Lyckade på något sätt få 42,7 av 63. Enda frågan som jag faktiskt kunde var fråga 2, resten chansade jag på.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av coll:

Klickar jag på länken i nyheten så kommer jag först till en sida där jag ska skriva in koden. När det är gjort kommer jag till en sida där jag ska skriva in förnamn, efternamn och ansökningsnummer. Ingenstans finns den texten du påstår ska finnas.

https://imgur.com/a/cWb94Og

Ah nu förstår jag vad du menar. Det är så default hos Dugga eftersom systemet är gjort för kurser/skolor. Det går att mata in vadsomhelst där för att komma vidare till själva provet och där står även disclaimern du efterfrågar. Sen (om du vill) kan du mata in dina riktiga uppgifter för att få diplom vid godkänt resultat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Trots min egen dumhet i att som vanligt inte läsa frågor ordentligt (eg. från STÖRST till minst... lol) och något knas med vart jag tyckte jag pekat... så 53,7 är väl inte det sämsta resultatet jag fått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Ah nu förstår jag vad du menar. Det är så default hos Dugga eftersom systemet är gjort för kurser/skolor. Det går att mata in vadsomhelst där för att komma vidare till själva provet och där står även disclaimern du efterfrågar. Sen (om du vill) kan du mata in dina riktiga uppgifter för att få diplom vid godkänt resultat.

Hela grejen är att den informationen ska komma innan jag lämnar ifrån mig några personuppgifter. Hur ska jag kunna veta att det går att mata in vad som helst för att ändra det senare?

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av coll:

Hela grejen är att den informationen ska komma innan jag lämnar ifrån mig några personuppgifter. Hur ska jag kunna veta att det går att mata in vad som helst för att ändra det senare?

Vi har även uppdaterat artikeln så att detta framgår, men helt klart kan detta göras tydligare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

49, inte fantastiskt bra, men klarade sig, det gjorde man.

Dock tyckte jag fråga 7 kändes jättekonstig, då jag inte kunde lägga märke till något fel på den nedre bilden. =/

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|