Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det givna valet bör ju vara LG'n till fördel för OLED kontra Sonyn som har en LCD-panel.
Är ju inte så mycket att fundera på egentligen.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det givna valet bör ju vara LG'n till fördel för OLED kontra Sonyn som har en LCD-panel.
Är ju inte så mycket att fundera på egentligen.

@laxpudding Är det verkligen så? Överväger samma modeller. Hade uppskattat din input.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

@laxpudding Är det verkligen så? Överväger samma modeller. Hade uppskattat din input.

Nu är det här inte till mig, utan till en kompis jag satt med igår. Dock vad vi kommit fram till är att OLED är bäst i rätt mörka rum där TVn står rätt nära soffan, den andra är bättre i rum där det kan vara ljust och lite längre till soffan. I vårt fall blir det troligtvis 75" från Sony så fönstret i rummet är på väggen mitt emot TVn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Nu är det här inte till mig, utan till en kompis jag satt med igår. Dock vad vi kommit fram till är att OLED är bäst i rätt mörka rum där TVn står rätt nära soffan, den andra är bättre i rum där det kan vara ljust och lite längre till soffan. I vårt fall blir det troligtvis 75" från Sony så fönstret i rummet är på väggen mitt emot TVn

Det är inte alls hela sanningen, OLED är INTE ljussvag. Däremot är topp QLED modeller ljusstarkare, detta kommer även laxpudding påpeka kring det argumentet. I detta fallet hade jag tagit Lgn alla dagar i veckan, jag har själv en med hela långsidan öppet med fönster, ljusstyrkan är inte problemet. Snarare reflektioner från solen men det blir det på en blankpanel. Om det däremot är väldigt långt mellan tvn och soffan, ja då kan det vara trevligare med den större tvn.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det givna valet bör ju vara LG'n till fördel för OLED kontra Sonyn som har en LCD-panel.
Är ju inte så mycket att fundera på egentligen.

Knappast, det beror helt på vad man prioriterar. LG OLED är högblanka och är man allergisk mot reflektioner och inte kan ha TV:n i ett mörklagt rum så går OLED bort.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Det är inte alls hela sanningen, OLED är INTE ljussvag. Däremot är topp QLED modeller ljusstarkare, detta kommer även laxpudding påpeka kring det argumentet. I detta fallet hade jag tagit Lgn alla dagar i veckan, jag har själv en med hela långsidan öppet med fönster, ljusstyrkan är inte problemet. Snarare reflektioner från solen men det blir det på en blankpanel. Om det däremot är väldigt långt mellan tvn och soffan, ja då kan det vara trevligare med den större tvn.

Man får väl ställa dem i jämförelse till dessa Qled, vilket då leder till att Oled är just "ljussvaga". Just B1 modellen når ett max av 600 nits vilket många recensenter säger påverkar HDR effekt/kvalite. Men tack vare tekniken är Oled inte lika "beroende" av "Peak Brightness" nivåer i samma utsträckning som Qled då varje pixel släcks/tänds individuellt vilket ökar kontrasten. Och ja, ställer du en en Q90T bredvid en B1 kommer du se en KLAR skillnad i ljusstyrka

Sedan finns det där med inbränning, även om det kanske inte sker särdeles ofta nu för tiden samt minimal risk så finns den ändå där. Har man limiterade resurser är det trots allt en faktor man får räkna in.

Men damn, från länkarna jag ser så fortsätter Mediamarkt fula sig som FAN med hur mycket varorna är prissänkta! Denna skulle ha ett normalpris på 17.990 och inte de 21.990:- de påstår att den kostade

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal