SweClockers Marknad 3.0 är här – betygsättning och bevakning

Permalänk
Medlem

Tänkte en sak. Vore det inte relevant att ha en siffra någonstans på hur många annonser säljare och köpare ingått eller vad det nu heter att betygsätta varandra i relation till antalet sålda och köpta annonser totalt för de användarna? För annars blir det ju som jag ser det uppenbart att alla bara kommer komma överrens om att betygsätta varandra när båda är nöjda, vilket det inte alltid är. Så med en sådan siffra kan man få en uppfattning om en säljare haft en miljard men i vissa fall lite udda annonser men inga betyg.

Samtidigt bör det kanske också finnas något sorts sätt att se hur många gånger en köpare slutfört ett köp från en sweclockare. Är definitivt inte alltid säljaren som är den skumma liraren i affären, vilket jag varit med om ett par gånger.

Permalänk
Medlem

ID-koll är bara bra för dem som vill göra hembesök med ett tillhygge.
Jag har lagt upp annonser (inte här) men på andra ställen med mina personuppgifter, för det mesta är det inga problem, men det har hänt att det kommit folk och varit hotfulla efter genomförd affär och dem gick så långt att dem krävde pengarna av en kompis farsa.
Detta trots att dem redan hade sålt varan jag sålde till dem vidare till en tredje part.

Gällande skambud i annonser så är det ofta man ser annonser med galet höga scalper-priser med just den meningen "skambud undanbedes", tror jag såg en annons med en Ryzen 2600 för 3000:-, den är inte ens värd halva det priset, NY!
Skambud går ju bara att ignorera om man vill, jag fick många skambud när jag lade upp en annans här, så länge folk inte förföljer en med PM så är det väl lugnt, annars finns ju blockera knappen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

ID-koll är bara bra för dem som vill göra hembesök med ett tillhygge.
Jag har lagt upp annonser (inte här) men på andra ställen med mina personuppgifter, för det mesta är det inga problem, men det har hänt att det kommit folk och varit hotfulla efter genomförd affär och dem gick så långt att dem krävde pengarna av en kompis farsa.
Detta trots att dem redan hade sålt varan jag sålde till dem vidare till en tredje part.

Gällande skambud i annonser så är det ofta man ser annonser med galet höga scalper-priser med just den meningen "skambud undanbedes", tror jag såg en annons med en Ryzen 2600 för 3000:-, den är inte ens värd halva det priset, NY!
Skambud går ju bara att ignorera om man vill, jag fick många skambud när jag lade upp en annans här, så länge folk inte förföljer en med PM så är det väl lugnt, annars finns ju blockera knappen.

Tror inte poängen med idkollen är att man ska behöva fronta vem man är, utan för att blocka att en person har 10 konton på marknaden

Borde gå att dölja den del du är orolig över tills köpet är bestämt

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Tror inte poängen med idkollen är att man ska behöva fronta vem man är, utan för att blocka att en person har 10 konton på marknaden

Borde gå att dölja den del du är orolig över tills köpet är bestämt

Ja 100% vi delar inte några personuppgifter mellan olika annonsörer/köpare etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja 100% vi delar inte några personuppgifter mellan olika annonsörer/köpare etc.

Men skriver ni ut namnet eller något? Tänker bara så inte det blir några dumheter

Kanske göra det valfritt med ’nick (realname)’

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Men skriver ni ut namnet eller något? Tänker bara så inte det blir några dumheter

Kanske göra det valfritt med ’nick (realname)’

Nope det gör vi inte. Vi skriver dock ut det som fylls i i namnfältet. Men där kan man ju skriva sitt förnamn bara vilket jag kan tycka är ett minimum.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nope det gör vi inte. Vi skriver dock ut det som fylls i i namnfältet. Men där kan man ju skriva sitt förnamn bara vilket jag kan tycka är ett minimum.

Säker?

https://www.sweclockers.com/marknad/207307-i5-6400-cpu

jnilsonn verkar inte ha namn angivet på sin ’profil’ på sitt swec konto iaf

Inte överdrivet viltigt för min del, men vill inte avsträcka någon som har ett unikt namn

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Säker?

https://www.sweclockers.com/marknad/207307-i5-6400-cpu

jnilsonn verkar inte ha namn angivet på sin ’profil’ på sitt swec konto iaf

Inte överdrivet viltigt för min del, men vill inte avsträcka någon som har ett unikt namn

Alltså vi skriver ut det man själv fyller i i fältet namn. Dvs fältet som är i steget där man skapar annonsen. Så det är ingen information vi hämtar från profilen

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Alltså vi skriver ut det man själv fyller i i fältet namn. Dvs fältet som är i steget där man skapar annonsen. Så det är ingen information vi hämtar från profilen

Gött! Då hade jag helt enkelt fattat fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Ser mycket bra ut.
Men... "betygsätta motparten med 1–5 stjärnor"
Skulle ni inte kunna ha något mer datorrelaterat än stjärnor?
Tex 1-5 fläktar?

5 fläktar måste ju motsvara att man blivit riktigt blåst på affären!

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Skrotnisse92:

5 fläktar måste ju motsvara att man blivit riktigt blåst på affären!

Jag sa aldrig i viken ände skalan skulle börja

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Inga bindestreck eller mellanslag i bevakningen?

Bevakningar av typen i5-10600k eller ”gtx 1080 ti” tycker jag skulle vara rätt smidiga.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av tsv:

Inga bindestreck eller mellanslag i bevakningen?

Bevakningar av typen i5-10600k eller ”gtx 1080 ti” tycker jag skulle vara rätt smidiga.

Från nyheten:

Citat:

I den första iterationen saknar bevakningar möjligheten att använda fler än ett sökord och det går inte heller att använda bindestreck. Detta på grund av tekniska begränsningar i hur SweClockers globala sökfunktion är utformad.

Att ändra hur sök fungerar globalt är ett väldigt mycket större projekt än vad som gick att få med just nu och skulle fördröjt det här många veckor eller månader.
Å andra sidan funkar ju 10600k utmärkt. Och det är ju inte som om det finns i7-10600k som kan förvirra bevakningen.
3080 ti eller 2080 super etc är dock stökigare tyvärr. :/

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande 30:- för en köpes annons?
Kan tycka att köpes borde vara billigare än säljes.

Permalänk
Medlem

Vad kostar annonserna på sweclockers? Blocket sänkte nyligen priset på pryl-annonser till 15 spänn. Inte för att de gjort mycket de senaste 20 åren men det är praktiskt att få meddelanden direkt på telefonen vid frågor. Vet det för jag spammade ut typ 10 annonser för någon månad sen där. Antar att de tvingats sänka på grund av konkurrens från facebook marketplace som ju fortfarande är gratis.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av dblade:

Vad kostar annonserna på sweclockers? Blocket sänkte nyligen priset på pryl-annonser till 15 spänn. Inte för att de gjort mycket de senaste 20 åren men det är praktiskt att få meddelanden direkt på telefonen vid frågor. Vet det för jag spammade ut typ 10 annonser för någon månad sen där. Antar att de tvingats sänka på grund av konkurrens från facebook marketplace som ju fortfarande är gratis.

Förmodligen är sänkningen på grund av ökad konkurrens men det lär också bero på flykt från marknadsplatser med låg trygghet då det är en hygienfaktor idag att man som köpare / säljare ska känna sig trygg. Själv tror jag inte en sänkning av pris har effekten att tryggheten ökar utan det är kortsiktigt tänk.

Som exempel backade jag själv ur en affär på Blocket förra veckan, för jag vågade inte. Trots kontrollfrågor, bad personen skicka bild via appen men bedragarna har blivit så sjukt duktiga att det är väldigt små tecken man får leta efter. För 2 år sedan hade jag inte varit lika försiktig, men denna gång backade jag ur helt som köpare för säljaren lyckades inte övertyga mig.

Facebooks marknad känns / är väldigt trygg för man kan få mer information om köpare & säljare (och gratis). Gratis är den inte för att Facebook är snälla utan för att de vill ta över. Om det är gratis om 5 år eller kostar 50 kr vet vi inte men först ska ju Blocket dö. Till skillnad från Blockets tjänster är dessutom det ganska lätt / kul att få trygghet på Facebook. Har man gemensamma vänner går det ännu fortare och det är också en ganska rolig upptäckt på köpet.

SweClockers marknad är också tryggare än Blocket men den stora styrkan jag ser är att det går att sälja mer nischade saker, folk här kan produkterna och vad de är värda. Och vi är ju en gemenskap som borde betyda att jag kan få något sålt för en bra summa, men jag kan också välja att vara lite extra snäll med priset mot en annan medlem jag bryr mig om. Och så stöttar du förhoppningsvis en tjänst eller community du tycker om.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Och så stöttar du förhoppningsvis en tjänst eller community du tycker om.

Bra formulerat och självklart ska man stödja sveriges bästa websida!

Permalänk
Medlem

@UndaC et al: om nu bevaknings/matchings-boten skall skicka PM, får jag föreslå att den gör det i en tråd istället för att skapa nya? Jag tror det kan bli mindre rörigt i inkorgen på det sättet.

https://i.imgur.com/5r8ca6T.png

Om inte andra tycker annorlunda, förstås. Kanske finns fördelar med att ha en tråd per bevakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Är det fortfarande 30:- för en köpes annons?
Kan tycka att köpes borde vara billigare än säljes.

Se upp med vad du önskar om... Snart dubblas priserna igen!

Permalänk
Medlem

Håller med om priset på köpesannons. Jag är beredd att betala 30 kr för en säljannons eftersom jag troligtvis kommer få igen pengarna.

Men att betala 30 kronor för en köpesannons som troligtvis kommer ignoreras? Nä, då får jag allt vara desperat.

Permalänk
Medlem

Att man kan se plats i annonslistan på mobil är verkligen skräp. En bortskänkes annons i kiruna är inte intressant om man bor i skåne. Jag antar att handlar om att man vill ha ”klick”

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Skrotnisse92:

Att man kan se plats i annonslistan på mobil är verkligen skräp. En bortskänkes annons i kiruna är inte intressant om man bor i skåne. Jag antar att handlar om att man vill ha ”klick”

Bra konspirationsteori. Men nej.

Även varor som skänkes kan ju dessutom skickas med paket.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Bra konspirationsteori. Men nej.

Även varor som skänkes kan ju dessutom skickas med paket.

Problemet kom när vi gick till 2.0 på marknaden. Det fanns innan dess. Det vore schysst med en förklaring, utöver "konspirationsteori".

Jag kollade marknadens sista sida av bortskänkes: 8 var hämtas endast, 1 var digital key, 2 kan tänka sig frakt/hämtning. Jag antar att ni på swec har bättre statistik, men jag är nog inte helt fel ute.

Jag skulle uppskatta en seriös förklaring till varför man inte visar plats.

Edit: Vi som använder bortskänkes annonser, kan garanterat överväga den vanliga prisökningen (100%).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Problemet kom när vi gick till 2.0 på marknaden. Det fanns innan dess. Det vore schysst med en förklaring, utöver "konspirationsteori".

Jag kollade marknadens sista sida av bortskänkes: 8 var hämtas endast, 1 var digital key, 2 kan tänka sig frakt/hämtning. Jag antar att ni på swec har bättre statistik, men jag är nog inte helt fel ute.

Jag skulle uppskatta en seriös förklaring till varför man inte visar plats.

Edit: Vi som använder bortskänkes annonser, kan garanterat överväga den vanliga prisökningen (100%).

En enkel förklaring skulle kunna vara att det blir plottrigt med synlig plats i rubriken. Har man ingen stor skärm så skulle nog texten bli minimal eller vara tvungen att stå på två rader.

Sen förstår jag helt ärligt inte problemet, du kan väl filtrera efter region?

Du kan också filtrera bort de som det endast är avhämtning på om du vill se vad som kan skickas från andra regioner.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Skrotnisse92:

Problemet kom när vi gick till 2.0 på marknaden. Det fanns innan dess. Det vore schysst med en förklaring, utöver "konspirationsteori".

Jag kollade marknadens sista sida av bortskänkes: 8 var hämtas endast, 1 var digital key, 2 kan tänka sig frakt/hämtning. Jag antar att ni på swec har bättre statistik, men jag är nog inte helt fel ute.

Jag skulle uppskatta en seriös förklaring till varför man inte visar plats.

Edit: Vi som använder bortskänkes annonser, kan garanterat överväga den vanliga prisökningen (100%).

Jag kanske missuppfattat vad det är du efterfrågar här.

Det har inte gjorts något speciellt med specifikt skänkes ut den aspekten. De går fortfarande att filtrera så som andra annonser.

Angående seriöst svar så uppfattade jag inte frågan som särskilt seriös eller vänligt inställd när den kommer ihopbakad med en anklagalse om att försöka fiska clicks.

Men men. Jag tror som sagt att jag kanske missuppfattat vad det är du saknar här. Ge det ett försök till att förklara för mig så ska jag kolla om det är något som är enkelt att fixa.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag kanske missuppfattat vad det är du efterfrågar här.

Det har inte gjorts något speciellt med specifikt skänkes ut den aspekten. De går fortfarande att filtrera så som andra annonser.

Angående seriöst svar så uppfattade jag inte frågan som särskilt seriös eller vänligt inställd när den kommer ihopbakad med en anklagalse om att försöka fiska clicks.

Men men. Jag tror som sagt att jag kanske missuppfattat vad det är du saknar här. Ge det ett försök till att förklara för mig så ska jag kolla om det är något som är enkelt att fixa.

Varför visar man inte adress/position på mobil? (iOS) Marknaden ger exakt samma information i webbläsare som iOS, förutom just adress.

Det är inte en otrevlig kommentar jag försöker leverera. Jag söker en fungerande plattform som medlem. Det är något som alla kan se med iOS. Jag anser väl att alla seriösa aktörer som tar ut 30kr/annons har tillgång till iOS/Android/Mac/Windows.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Skrotnisse92:

Varför visar man inte adress/position på mobil? (iOS) Marknaden ger exakt samma information i webbläsare som iOS, förutom just adress.

Det är inte en otrevlig kommentar jag försöker leverera. Jag söker en fungerande plattform som medlem. Det är något som alla kan se med iOS. Jag anser väl att alla seriösa aktörer som tar ut 30kr/annons har tillgång till iOS/Android/Mac/Windows.

Nu är jag med på vad du menar. Precis som Trunk är inne på är det enbart utrymme det handlar om. Som sagt kan du filtrera på region. Du kan också filtrera på skickas.

Du kan också använda telefonen i landskapsläge.

Eftersom du är den första personen som pekar ut detta som ett problem (vad jag sett) kan jag inte direkt lova att det är något vi kommer att ändra på.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nu är jag med på vad du menar. Precis som Trunk är inne på är det enbart utrymme det handlar om. Som sagt kan du filtrera på region. Du kan också filtrera på skickas.

Du kan också använda telefonen i landskapsläge.

Eftersom du är den första personen som pekar ut detta som ett problem (vad jag sett) kan jag inte direkt lova att det är något vi kommer att ändra på.

@Skrotnisse92:
Håller med att just den detaljen är lite konstig, men som @UndaC säger så finns ju informationen tillgänglig om du roterar telefonen (jag testade precis)

Vissa annonser (de med lång rubrik) fyller redan 3 rader och hela utrymmet bredvid bilden, tror därför det blivit så. Tycker man att just den informationen är så viktig skulle något annat behöva ge med sig. Jag tycker nog ändå att just plats inte är viktigast.

Bra lösning med att rotera mobilen och hoppas du kan hålla med!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att jag dumpar ett förslag på tillägg i marknaden här:
Precis som det går att lägga in avhämtning/skicka och kvitto eller ej, så vore det bra om det fanns med betalningsmetod.
Somliga köpare och säljare är av olika anledningar begränsade i vilka betalningsmetoder som accepteras.

Vissa tar bara kontanter, andra tar bara Swish, banköverföring brukar inte ens nämnas osv.

Det här orsakar ofta att bud måste dras tillbaka efter avslutad budgivning, vilket är olyckligt. Självklart bör man fortsättningsvis kunna dra tillbaka bud, men en förenklad transparens vore väl inte fel?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.