Apple nekas uppskov – måste införa extern betalning i december

Permalänk
Medlem

Epic Games förlorade och deras drivkraft är irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Epic Games förlorade och deras drivkraft är irrelevant.

Att du tycker den är irrelevant är irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att du tycker den är irrelevant är irrelevant.

Den är irrelevant för rätten, klagar man på en konkurrenssituation så är det den som det tittas på. Anti-steeringreglerna var det enda som domaren fastnade för i det här fallet. Andra klagomål drivs mot Apple både i USA och EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alla företag gör det de gör för att tjäna pengar, men det är ingen grund för att inte bli glad när ett stort (eller litet) företag gör saker som klaffar med ens egen agenda. Jag fick höra samma sak när jag var glad för Nvidias LHR-kort. Jag vill ju liksom att miners ska missgynnas, om Nvidia då gör något som får det som konsekvens så är det skit samma för mig om de gör det för att de tycker att jag personligen minsann förtjän ar ett grafikkort för att jag är en sån hyvens kille eller om de gör det för att mjölka marknaden.

Nej, snälla inte en till diskussion om mining, det var bara ett exempel för att belysa att jag inte tycker att resonemanget håller. Alla vinstdrivande företag gör alltid allt de gör för att tjäna pengar, på kort sikt eller lång sikt. Med den vetskapen går det enligt ditt resonemang går det ju aldrig någonsin bli glad åt något ett företag gör.

Du kan lugna ned dig, jag är inte här för att diskutera mining.

Men: det handlar inte om att du inte får glädja dig åt att företag tjänar pengar. Utan om att du får det att låta som att de för någon slags "god kamp" för folket - vilket var det jag reagerade mot. Så sluta tillskriv mig åsikter jag inte ens uttrycker. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Du kan lugna ned dig, jag är inte här för att diskutera mining.

Men: det handlar inte om att du inte får glädja dig åt att företag tjänar pengar. Utan om att du får det att låta som att de för någon slags "god kamp" för folket - vilket var det jag reagerade mot. Så sluta tillskriv mig åsikter jag inte ens uttrycker. Tack.

Pratar runt varandra tror jag. Ingen konsument borde rimligen glädja sig åt att företagen tjänar pengar för sakens skull utan det jag menar är att man ska få ha rätt att bli glad för en handling ett företag gör utan att behöva höra "Ja men du fattar väl att de gör det där för att tjäna pengar, inte för att vara snälla". Det var så jag menade.

I detta fallet kanske Epic skiter fullständigt i konsmentern och endast stämmer Apple för att tjäna pengar, men det ska inte behöva utgöra något hinder för att som konsument glädjas åt konsekvenserna av Epics handlande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Pratar runt varandra tror jag. Ingen konsument borde rimligen glädja sig åt att företagen tjänar pengar för sakens skull utan det jag menar är att man ska få ha rätt att bli glad för en handling ett företag gör utan att behöva höra "Ja men du fattar väl att de gör det där för att tjäna pengar, inte för att vara snälla". Det var så jag menade.

I detta fallet kanske Epic skiter fullständigt i konsmentern och endast stämmer Apple för att tjäna pengar, men det ska inte behöva utgöra något hinder för att som konsument glädjas åt konsekvenserna av Epics handlande.

Saken är den att jag inte ens skrev att enda anledningen till att de genomförde stämningen var på grund av egen ekonomisk vinning. Det var kanske 5% av inlägget men var vad du plockade ut för det passade dig. Eller ja, du plockade inte ens ut det ur inlägget för jag skrev ingenstans att de bara gjorde det för att tjäna pengar. Det var någonting du formulerade som ett försvar. Men istället för att faktiskt svara på mitt inlägg kom du med dravel om att inte få glädjas åt andras vinst. Vilket jag inte heller skrev. Så ser ingen mening med vidare diskussion här då det mest verkar vara en tur ned i en psykedelisk insanity-loop. Men lycka till med ert Apple-hat och era korståg mot att alla företag ska vara er till lags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Saken är den att jag inte ens skrev att enda anledningen till att de genomförde stämningen var på grund av egen ekonomisk vinning. Det var kanske 5% av inlägget men var vad du plockade ut för det passade dig. Eller ja, du plockade inte ens ut det ur inlägget för jag skrev ingenstans att de bara gjorde det för att tjäna pengar. Det var någonting du formulerade som ett försvar. Men istället för att faktiskt svara på mitt inlägg kom du med dravel om att inte få glädjas åt andras vinst. Vilket jag inte heller skrev. Så ser ingen mening med vidare diskussion här då det mest verkar vara en tur ned i en psykedelisk insanity-loop. Men lycka till med ert Apple-hat och era korståg mot att alla företag ska vara er till lags.

Resten av det inlägget handlade väl om bakgrunden till stämningen och det har väl inte mycket diskussionsvärde då det inte går att "inte hålla med" om rena fakta, så vad finns det att diskutera i så fall?

Möjligen detta med att man kanske tycker det är dumt att företag springer till domstolar jämt för minsta lila. Det är en sak. Men vad gäller konsumenträtt så är jag alltid på konsumentens sida och aldrig på företagens, därav att jag tycker det är bra att Epic fick till något som faktiskt gynnar konsumenten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.