Apple dumpar Qualcomm till förmån för egna 5G-kretsar 2023

Permalänk
Medlem

Känns som att det är ett minfält av patent att kryssa emellan om man ska tillverka ett helt eget chip? Antar att det blir en del licensering för Apple?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Grymt av Apple att snart ha allt inhouse.
Kontrollerar processen hela vägen.
Och kan optimera som mjukvara till helt nya nivåer.
Sen finns det säkert något negativt med det hela, vad vet jag.

De vill inte dela kakan med någon. Tyvärr är hela branschen 100% inställd på kortsiktiga vinster. I det långa loppet hade exempelvis Samsung och övriga branschen tjänat på att frysa ut Apple och inte tillverka något åt dem. Då hade vi sluppit Apple och deras dåliga konsumentfientliga ideér. Mycket skada (såsom orimlig prisökning, fasta batterier, borttaget stöd för sd-kort, och hörlursplugg, för att pusha airpodförsäljningen) är redan gjord, men det kommer bli värre eftersom de flesta i branschen inser att Apple gång på gång lyckas komma undan med försämringarna och att de också kan tjäna mer pengar på att göra likadant.
Folk har helt enkelt blivit dummare och mindre kritiska och det är inte Apple sena att utnyttja till fullo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man behöver ha nya drivrutiner i kärnan när man uppgraderar till en ny androidversion, om man då inte längre har support och stöd från soc-makaren blir det svårt/osäkert att validera att allt fungerar

Absolut inte ett svepskäl vad jag vet, många har pekat på just Qualcomm angående detta

https://arstechnica.com/gadgets/2021/03/the-fairphone-2-hits-...

Fairphone 2 får Android 10 (ursprungligen Android 5) - innehåller kretsar från Qualcomm .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Fairphone 2 får Android 10 (ursprungligen Android 5) - innehåller kretsar från Qualcomm .

Visst, det går, men ingen support eller garanti. Fairphone är också ett undantag om man jämför andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Visst, det går, men ingen support eller garanti. Fairphone är också ett undantag om man jämför andra

Självklart ingen garanti då den är sex år gammal, support jo - då det fortfarande släpps nya versioner av operativsystemet.

Kan Fairphone kan alla andra, är väl mer en fråga om intresse/ekonomi från övriga tillverkare än att skuldbelägga Alphabet/Qualcomm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Självklart ingen garanti då den är sex år gammal, support jo - då det fortfarande släpps nya versioner av operativsystemet.

Kan Fairphone kan alla andra, är väl mer en fråga om intresse/ekonomi från övriga tillverkare än att skuldbelägga Alphabet/Qualcomm.

För att vara tydlig: Fairphone får inget stöd eller support från Qualcomm att porta nya Android-versioner till telefonens processor. Därför väljer inte andra tillverkare att gå samma väg

Det är absolut inte ’bara’ att porta något, saker ändras djupt i kärnan mellan versioner och nya drivrutiner behövs och gamla behöver lagas. Det går att göra utan Qualcomms hjälp uppenbarligen, men inte en bra eller säker sits att vara i. Kan lätt bli dyrt och ta tid, om du inte stöter på något som du inte kan lösa alls...

Det är verkligen inte frågan om att ’alla kan’, Fairphone gör en medveten chansning och investering för att det är en del av bolagets syfte att se till att hålla telefonerna uppdaterade och relevanta. Det är inte alls glasklart att 11 eller 12 kommer gå att porta även om de vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För att vara tydlig: Fairphone får inget stöd eller support från Qualcomm att porta nya Android-versioner till telefonens processor. Därför väljer inte andra tillverkare att gå samma väg

Det är absolut inte ’bara’ att porta något, saker ändras djupt i kärnan mellan versioner och nya drivrutiner behövs och gamla behöver lagas. Det går att göra utan Qualcomms hjälp uppenbarligen, men inte en bra eller säker sits att vara i. Kan lätt bli dyrt och ta tid, om du inte stöter på något som du inte kan lösa alls...

Det är verkligen inte frågan om att ’alla kan’, Fairphone gör en medveten chansning och investering för att det är en del av bolagets syfte att se till att hålla telefonerna uppdaterade och relevanta. Det är inte alls glasklart att 11 eller 12 kommer gå att porta även om de vill

Med andra ord delar vi samma åsikt, det handlar om intresse/ekonomi. Sen vart du läser in 11 och 12 låter jag vara osagt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Med andra ord delar vi samma åsikt, det handlar om intresse/ekonomi. Sen vart du läser in 11 och 12 låter jag vara osagt…

Det handlar inte om ekonomi om du hittar tekniska begränsningar som du inte kan lösa utan support, men ofta kan du plöja ner mer resurser i utvecklare för att lösa tekniska bekymmer. Men ibland saknas stöd för funktioner eller algoritmer du behöver som du inte kan komma åt utan korrekt firmware eller stöd från kretstillverkaren. Att behöva göra reverse-engineering tycker jag inte handlar om ekonomi

Däremot är det såklart ekonomi från Qualcomms sida att sluta stödja gamla enheter (direkt kostnad) men eftersom följden blir förlegad Android-version och sämre fungerande enheter, vilket leder till nyköp för att saker slutar fungera

Jag tror inte alls vi tycker lika här. Fairphones affärsmodell är ju just lång support av mobilerna och tar extra betalt för reparerbarhet och andra sådana aspekter. Det är inte alls så att alla kan göra det för att de kan, men det borde vara så. Sanningen är ju snarare att alla tillverkare skulle kunna erbjuda långt fler uppdateringar om bara Qualcomm fick lite påtryckningar att inte sluta med support

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det handlar inte om ekonomi om du hittar tekniska begränsningar som du inte kan lösa utan support, men ofta kan du plöja ner mer resurser i utvecklare för att lösa tekniska bekymmer. Men ibland saknas stöd för funktioner eller algoritmer du behöver som du inte kan komma åt utan korrekt firmware eller stöd från kretstillverkaren. Att behöva göra reverse-engineering tycker jag inte handlar om ekonomi

Däremot är det såklart ekonomi från Qualcomms sida att sluta stödja gamla enheter (direkt kostnad) men eftersom följden blir förlegad Android-version och sämre fungerande enheter, vilket leder till nyköp för att saker slutar fungera

Jag tror inte alls vi tycker lika här. Fairphones affärsmodell är ju just lång support av mobilerna och tar extra betalt för reparerbarhet och andra sådana aspekter. Det är inte alls så att alla kan göra det för att de kan, men det borde vara så. Sanningen är ju snarare att alla tillverkare skulle kunna erbjuda långt fler uppdateringar om bara Qualcomm fick lite påtryckningar att inte sluta med support

Det handlar inte om ekonomi? Okej du har rätt - jag har fel. God natt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det handlar inte om ekonomi? Okej du har rätt - jag har fel. God natt!

Det handlar till stor del om ekonomi, men inte bara och inte alltid

Du har också rätt

Jag försöker bara förklara varför det är skillnad på Fairphones situation och andra. De har bara 4 telefoner att stödja, samsung har nog tusentals