Permalänk

i5-6600k till ?

Hej.

just nu har jag:

-MSI Z170A GAMING M3
-Vengeance LPX Red 2x8GB 3200mh
-Core i5-6600K 3,5Ghz (4.5Ghz OC)
-Pure Rock cooler
-GeForce GTX1070 GAMING X 8G

och tänkte uppgradera min CPU och ge den gamla till min nevö... min budget är på runt 7-8k och undrade om någon hade några bra tips eller sådant.

kommer använda den mest för att spela på(spelar mest warzone just nu 1080p).

jag kollade på ett Uppgraderingspaket från komplett på runt räknat 6k:

-AMD Ryzen 7 5800X Processor
-Cooler Master Hyper 212 Black Edition
-Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 16GB
-MSI MPG B550 GAMING PLUS moderkort

men då kom jag ihåg att Alderlake just hade släppts och kollade lite runt och hittade cpu,mbo och cpu cooler för 7.3k:

-MSI PRO Z690-A DDR4
-Intel Core i5 12600K 3.7 GHz 20MB
-MSI MAG Coreliquid C240
-tänkte använda mitt gamla ram

ju mera jag kollar runt ju mer ångest få jag för att "välja fel" så skulle uppskatta om någon skulle vilja hjälpa mig att hitta en bra deal.

tack.

Permalänk
Inaktiv

båda är bra men 12600k är lite bättre i spel men med det sagt är det sak samma om du spelar på max settings med ett GTX1070

Permalänk
Skrivet av anon201296:

ak samma om du spelar på max settings med ett GTX1070

brukar köra på comp settings så mestadels låg till medel men det blir nog inte någon större skillnad på dit svar till det antar jag. kommer nog inte köpa en ny GPU på en lång stund så som det är med dessa priser...men om du/ni har något förslag till en cpu som kommer "hålla" bättre ut i framtiden så skulle jag gärna veta.

Permalänk
Inaktiv

Hade kört på detta om du måste uppgradera:

Här är ett Amd alternativ:

Intel & Amd
Permalänk
Skrivet av anon152617:

om du måste uppgradera:

rekommendera du att jag väntar lite och om så, varför?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikillfox:

rekommendera du att jag väntar lite och om så, varför?

B660 moderkorten förväntas komma starten på 2022, samt att Intels nya gpu serie ARC Alchemist förväntas i Q1 2022.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så funkar ditt nuvarande cpu+gpu bra tillsammans.
Att bara uppgradera cpu för 6-8k just nu så kommer ditt gpu att vara flaskhalsen, och med tanke på att du har en begränsad budget just nu som det verkar så vänta bara.
Uppgradera båda samtidigt när det väl är dags.

OM du nu inte hittar ett sjukt bra deal på fredag på BF vill säga

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Skrivet av Archain:

Som jag ser det så funkar ditt nuvarande cpu+gpu bra tillsammans.
Att bara uppgradera cpu för 6-8k just nu så kommer ditt gpu att vara flaskhalsen, och med tanke på att du har en begränsad budget just nu som det verkar så vänta bara.
Uppgradera båda samtidigt när det väl är dags.

OM du nu inte hittar ett sjukt bra deal på fredag på BF vill säga

hmm jo jag ska nog tänka om lite om det verkligen behövs att uppgradera.
får bara komma på varför spelen fryser ibland... säkert en dålig OC någonstans.

Permalänk
Medlem

Som någon redan har sagt, smartast skulle vara att vänta ett år eller två och sen uppgraderat även GPU.
Dock är jag inte så smart 😊 och för ungefär en månad sen var jag i samma sits som dig, så tänkte dela med mig av mina funderingar och mitt beslut.
Jag hade samma CPU och samma moderkort (fast M7) som dig, dock ett bättre grafikkort och dubbelt så mycket minne.
Men våra funderingar verkar vara samma. Skulle jag uppgradera till gen 12? Är ju sugen på DDR5! Men sen är det en ny plattform med risk för barnsjukdomar och så. Kännes mer vettigt att vänta på gen 13 eller 14 då. Eller så byter jag äntligen till Ryzen? Känner dock att priserna är liiite för höga jämför med Intel (subjektivt, visst).
Egentligen borde jag bara väntat ett år eller två, men det var uppenbart att min CPU var en flaskhals. Jävligt störigt att ha en bra GPU (särskilt i dessa tider) och sen inte kunde använda den 100%.

Så slutligen valde jag en ekonomisk försvarbar mellanväg: För knappt 2000 fick jag en i5-11400f och ett moderkort. Jag kan återanvända minnen och allt annat och nu är det ingen flaskhals längre. Tänker jag kan langa iväg de gamla komponenterna för 500-1000 och på så sätt få ned kostnaderna ytterligare.
Detta kommer funka utmärkt i några år tills marknaden (förhoppningsvis) ser lite bättre ut. Då tänker jag slå på stort och uppgradera allt.

Permalänk
Medlem

En ny cpu oavsett hur snabb den är kommer inte att ge dig mycket mer fps så länge du har ett 1070. Så du är medveten om det och inte blir besviken.

Om spelen fryser så vore felsökning på sin plats först.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Får väl lägga pengarna på en fond då.

tack för hjälpen allihopa.

Permalänk
Medlem

Som nån skrev, får du tag på en moderkort+ 5 11400f för 2 k, så skulle jag byta till det. Du kan återanvända dina ramminnen utan bekymmer och en i5 11400f parat med en tex rtx 3070isch skulle ju funka bra.
Sen så får du säkert några hundringar för din gamla cpu och moderkort med, så din totala kostnad för att uppgradera blir lägre än du tror
Och du kan ju köpa en gpu som funkar när det kommer ut npgra för vettig peng.
I benchmarks sist jag kollade var tex bara 10% skillnad i fps mellan en i5 11400f & i9 11900k om man bade en bra gpu..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090