Permalänk
Permalänk
Medlem

Är helt kass på detta med sparande.
Varför spara i fonder istället för ett vanligt bank konto?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dennisen:

Är helt kass på detta med sparande.
Varför spara i fonder istället för ett vanligt bank konto?

Eftersom inlåningsränta idag ligger på minus, så med grova drag så måste du betala banken för att ha dina surt förtjänade pengar hos dem. Svårare va det på -90 talet då detta va ett fakta, idag så bryr sig inte de större bankerna om minusränta.

Permalänk
Medlem

Det är aldrig försent! Jag har varit sjukskriven i mitt vuxna liv men man gör sitt bästa och hoppas på att lägga undan några hundralappar åt gången. Man måste inte ha flera miljoner för att vara "lyckad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Är helt kass på detta med sparande.
Varför spara i fonder istället för ett vanligt bank konto?

Hos storbankerna är räntan 0% Normalt sett så är inflationen runt 2% per år. Så satte du in 100kr förra året har du bara 98kr idag rent krasst. Nästa år har du 96kr På 10 år har du alltså tappat 20%!

Om du istället hade lagt 100kr i en indexfond med 7% avkastning i genomsnitt ( givet långa perioder, iaf 10+ år) hade du efter ett år haft 107kr. Och nu kommer det magiska: ränta på ränta!
Nästa år får du 7% igen men denna gång på 107kr! Så denna gång får du 114.5kr! (nåja, det finns ju skatt och avgifter också, men säg runt 0;5% beroende på fond)
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-...

Detta är varför småsparare har tiden på sin sida. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

typ som 90% av alla andra i Sverige då, Sweclockers medlemmar är i minoritet när det kommer till ekonomiska tillgångar

började med en 500 hundring i månaden till pension när jag fyllde 30 och kommer dubbla den summan var 5e år om ekonomin tillåter.

Ja det är nästan läskigt hur lite framförhållning folk har.
Jag och min kollega har börjat studera vi har båda sparat undan för detta.
Den sjukaste frågan både jag och hon fått är: hur känns det att ha sparade pengar?
En som frågade just det var en 46 årig man. Han har aldrig sparat något alls. Inte en krona.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Detta är varför småsparare har tiden på sin sida. 🙂

Schhhhh. Prata inte så högt om saken, för då kan vi plötsligt bli beskattade för "tidssparande vinst"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Var får du så hög ränta?

Menar värdeökning på fonder som man också brukar säga ränta på ränta om.
Och nu räknade jag moderat med en 5% ränta. Mitt snitt senaste 5 åren är 12%. Räknar jag på den avkastningen så har jag nästan 10 miljoner om 20 år.

(1 + avkastning i procent) ^ år
(1+0.12)^20=9.6

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Hos storbankerna är räntan 0% Normalt sett så är inflationen runt 2% per år. Så satte du in 100kr förra året har du bara 98kr idag rent krasst. Nästa år har du 96kr På 10 år har du alltså tappat 20%!

Om du istället hade lagt 100kr i en indexfond med 7% avkastning i genomsnitt ( givet långa perioder, iaf 10+ år) hade du efter ett år haft 107kr. Och nu kommer det magiska: ränta på ränta!
Nästa år får du 7% igen men denna gång på 107kr! Så denna gång får du 114.5kr! (nåja, det finns ju skatt och avgifter också, men säg runt 0;5% beroende på fond)
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-...

Detta är varför småsparare har tiden på sin sida. 🙂

Du har med ränta på ränta i det positiva exemplet, men du missar samma effekt i det negativa. Andra årets inflation äter ju 2% av 98:- (eller snarare värdet av dina 100:-).
Dessutom, för att vara rättvis i jämförelsen tycker jag inflationen bör tas med även i det positiva exemplet, dvs den minskar ju värdet av dina 107:- efter första året (såvida du inte menar att man har 7% inflationsjusterad avkastning).

Detaljer kanske, men rätt ska vara rätt. Annars håller jag ju med andemeningen i inlägget. Ränta på ränta jobbar bra för den långsiktige.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Är helt kass på detta med sparande.
Varför spara i fonder istället för ett vanligt bank konto?

Pga ISK har schablonbeskattning och sparkonto har 30% vinstskatt. Samt fonder har bättre avkastning än vad någonsin ett sparkonto kommer kunna ge.

Klarnakonto med 0.9% ränta blir då 0.9*0.7= 0.63% efter skatt https://www.klarna.com/se/sparkonto/

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/fonder/hur-...

https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-zero.htm...

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/41567/avanza-zero

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Du har med ränta på ränta i det positiva exemplet, men du missar samma effekt i det negativa. Andra årets inflation äter ju 2% av 98:- (eller snarare värdet av dina 100:-).
Dessutom, för att vara rättvis i jämförelsen tycker jag inflationen bör tas med även i det positiva exemplet, dvs den minskar ju värdet av dina 107:- efter första året (såvida du inte menar att man har 7% inflationsjusterad avkastning).

Detaljer kanske, men rätt ska vara rätt. Annars håller jag ju med andemeningen i inlägget. Ränta på ränta jobbar bra för den långsiktige.

/GC

Javisst är fler grejer i beräkningen, det var vad jag kom på kl 2 på natten. 😂

Permalänk
Medlem

Du är 31 år lol, varför oroa sig så mycket redan.
Spara det man kan, är det inte så mycket så är det så nu.

Måååånga år kvar i arbetslivet och många möjligheter att spara/investera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Du är 31 år lol, varför oroa sig så mycket redan.
Spara det man kan, är det inte så mycket så är det så nu.

Måååånga år kvar i arbetslivet och många möjligheter att spara/investera.

För att det är bra att ha sparade pengar till annat än pension. Man vet aldrig vad som kan hända.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Du är 31 år lol, varför oroa sig så mycket redan.
Spara det man kan, är det inte så mycket så är det så nu.

Måååånga år kvar i arbetslivet och många möjligheter att spara/investera.

Helt fel inställning till sparande i min mening. Vill man leva fattigt hela livet så. Se sparande som lika med investering där du försöker få pengarna att jobba för dig än du för pengarna. Dvs passiv inkomst. Ju tidigare man börjar ju tidigare kan man börja trappa ner det hårda arbetslivet och kanske börja göra annat som ger dig mer lycka. Tex åka ut med familj eller bara vara hemma med dem.

Jag är 36 och har slutade mitt jobb 1 Jan 2021 och jag började med börsen som 30 åring för morsan tjatade, hade innan det alla pengar på sparkonto med taskig ränta (vilket var varför hon tjatade).

Nu behöver jag inte leva snålt som jag gjorde förr men iom att man börjat investera blir man mer medveten om pengars värde och blir mindre slösaktig. Win win win skulle jag säga.

Börjar man tidigt har man mycket att vinna. Nu investerar så gott som hela min familj. Morsan+gubben, mormor, bror, syster, brors två barn som är under 1 år och 2 år (jag och bror investerar separat till dem).

Tänk va paff de ska bli med miljoner på kontot som 18 åring då de får röra pengarna. Man får ju hoppas de inte går på noll direkt utan får samma sparsinne.

ISK har exploderat under dessa år och jag ser det bara som positivt att fler och fler blir mer sparsam och ser pengar inte bara som medel att handla mat och nöje för utan även tjäna pengar med.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

Håller helt med om att sparande/investerande definitivt är värt det. Sen om det är 1000 eller 20000 i månaden man vill lägga undan beror ju på vilka möjligheter man har, och vilket mål man har.

Känner också att den sedvanliga varningen som finansinstituten kör med är på sin plats:
”Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning”

Börsen har gått som tåget sen senaste stora dippen 2011 (ok, en hygglig dipp våren 2020 också), och kurser har delvis drivits upp av att räntorna varit så låga att inga vettiga alternativ funnits. Kurserna har så att säga dragit ifrån vinsterna.
Hur länge kan det fortsätta så? Inte vet jag…

”Varningen” är dock inte för att avskräcka från investerande, utan att tänka över hur man placerar. Kan vara lämpligt att ha några olika tidshorisonter, och låta en buffert vara placerad på ett sätt, ”pensionen” på ett annat och sparandet till nästa års semesterresa på ett tredje. Typ.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Du är 31 år lol, varför oroa sig så mycket redan.
Spara det man kan, är det inte så mycket så är det så nu.

Måååånga år kvar i arbetslivet och många möjligheter att spara/investera.

Börjar man spara 5000 i månaden som 20-åring och får en avkastning på 8 % per år har man ca 24 miljoner på 65-årsdagen. Av det är endast 2,7 miljoner sparande, resten är avkastning. Ångrar själv att jag inte började spara som 20-åring.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag är 38 år. Började spara för ca 5 år sedan och siktar på att "pensionera mig" runt 45 år. Jag är lastbilschaufför i Norge.
31 är definitivt inte för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag är 38 år. Började spara för ca 5 år sedan och siktar på att "pensionera mig" runt 45 år. Jag är lastbilschaufför i Norge.
31 är definitivt inte för sent.

Oj, du måste ha en bra månadslön om du kan pensionera dig på 12 års sparande.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Imponerad över alla er som säger att ni lägger/lagt undan 5-10K som 20-åringar till pension. När jag var 20 hade jag fullt upp med att leka av mig med allt ma nu fick göra samt försöka komma igång med mitt liv med bostad och bil och allt vad det innebär. Kan tycka det är orimligt att säga att man bör spara 5K/mån till pension i den åldern, det är ju då alla stora kostnader kommer och man behöver pengarna som mest. Idag är jag 28, har en bostadsrätt, en bil jag är nöjd med och lönen har kommit upp. Det var först för något år sedan som jag kände att nu har jag råd att börja spara mer långsiktigt i t.ex. ISK (vilket det blev för mig).

Så runt 30 känns som en vettig tid att börja ta tag i det, innan dess är det "komma igång med livet" och rent buffertsparande som gäller, tycker jag!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Oj, du måste ha en bra månadslön om du kan pensionera dig på 12 års sparande.

Månadslönen är inte väldigt låg men det mesta har med vad lönen investerats i att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Imponerad över alla er som säger att ni lägger/lagt undan 5-10K som 20-åringar till pension.

Alla har olika förutsättningar, så givetvis är det högst individuellt hur man kan disponera sina inkomster och tillgångar. Däremot är det viktigt att tänkandet gällande framtiden finns med en under tiden man gör sina val - Om jag gör det nu kommer det inverka på det sedan.

Det är bättre att spara 200:- i månaden i långtidssparande än 0:- ifall pengarna annars skulle gått till chips. Samtidigt kanske det är bättre att varenda krona man kan avvara går åt till insatssparande om man i dagsläget inte har råd att köpa ett eget boende. Ekonomin är en individuell bedömning och det är upp till var och en hur man hanterar det. Har du bra boende och bil vid 28 års ålder så har du troligtvis hanterat ekonomin väl, så till vida att det inte bygger på massa blancolån i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Imponerad över alla er som säger att ni lägger/lagt undan 5-10K som 20-åringar till pension. När jag var 20 hade jag fullt upp med att leka av mig med allt ma nu fick göra samt försöka komma igång med mitt liv med bostad och bil och allt vad det innebär. Kan tycka det är orimligt att säga att man bör spara 5K/mån till pension i den åldern, det är ju då alla stora kostnader kommer och man behöver pengarna som mest. Idag är jag 28, har en bostadsrätt, en bil jag är nöjd med och lönen har kommit upp. Det var först för något år sedan som jag kände att nu har jag råd att börja spara mer långsiktigt i t.ex. ISK (vilket det blev för mig).

Så runt 30 känns som en vettig tid att börja ta tag i det, innan dess är det "komma igång med livet" och rent buffertsparande som gäller, tycker jag!

Men så här i efterhand kan man tycka man gjorde fel som 18-25 åring. I mitt fall lägga över hundratusen++ på sprit(vill inte ens veta vad det kan vara för summa egentligen). Känns ju som man kunde gjort "roligare saker" för pengarna. Tex fått dom att växa istället, tills man behöver dem.

Felet i mitt tycke är att föräldrarna mina har aldrig sett någon vinning i investering av något slag, eller rättare sagt aldrig varit insatt eller vilja varit insatt eller vågat. Vilket sen smittade av sig på mig och jag gjorde likadant.

Det ända morsan sagt till mig är "du ska ha en buffert", det var typ allt hon lärde mig om pengar.

Så för mig blir 30-åring för sent då det hade kunna sett helt annorlunda ut på mitt konto.

Kan man lägga 5k på sprit i månaden så kan man lägga 1-2k på sparande/investering också

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men finns det någon form av sparande förutom att lägga pengarna på hög som inte kräver att man måste deklarera eventuell vinst?
Personligen är just deklarationen det absolut värsta varje år så jag undviker allt som på något vis gör det mer komplicerat än nödvändigt.
Helst vill jag bara skicka ett SMS en gång per år där jag bekräftar att allt stämmer.

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Dum fråga kanske men finns det någon form av sparande förutom att lägga pengarna på hög som inte kräver att man måste deklarera eventuell vinst?
Personligen är just deklarationen det absolut värsta varje år så jag undviker allt som på något vis gör det mer komplicerat än nödvändigt.
Helst vill jag bara skicka ett SMS en gång per år där jag bekräftar att allt stämmer.

Sparar du i ISK är det idag lika enkelt som bankkonto.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det är nästan läskigt hur lite framförhållning folk har.
Jag och min kollega har börjat studera vi har båda sparat undan för detta.
Den sjukaste frågan både jag och hon fått är: hur känns det att ha sparade pengar?
En som frågade just det var en 46 årig man. Han har aldrig sparat något alls. Inte en krona.

Det är så man får den svenska modellen att gå runt, i Sverige baseras ekonomin på att sitta fast i ekorrhjulet med flertals lån som man precis klarar av att betala på varje månad.

Räntehöjningar och skenande elpriser är det största samtalsämnet på arbetsplatser idag då de flesta redan nu inte riktigt har råd att bo i sina 5 miljoners villor som också ska vara topprenoverade med hjälp av lite blancolån.

Volvo, Villa och Vovve och allt ska givetvis vara på avbetalning eller leasing

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Dum fråga kanske men finns det någon form av sparande förutom att lägga pengarna på hög som inte kräver att man måste deklarera eventuell vinst?
Personligen är just deklarationen det absolut värsta varje år så jag undviker allt som på något vis gör det mer komplicerat än nödvändigt.
Helst vill jag bara skicka ett SMS en gång per år där jag bekräftar att allt stämmer.

Det sköts per automatik åt dig om du t.ex. har ett ISK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Dum fråga kanske men finns det någon form av sparande förutom att lägga pengarna på hög som inte kräver att man måste deklarera eventuell vinst?
Personligen är just deklarationen det absolut värsta varje år så jag undviker allt som på något vis gör det mer komplicerat än nödvändigt.
Helst vill jag bara skicka ett SMS en gång per år där jag bekräftar att allt stämmer.

Mitt ISK (investeringssparkonto) hos Avanza står automatiskt med på min deklaration så det är bara att godkänna. Skatten blev typ 10kr per 10 000kr på kontot har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Tacksam för svar, ska genast googla på Avanza isk

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Månadslönen är inte väldigt låg men det mesta har med vad lönen investerats i att göra.

Måste ju vara med skyhög risk dock?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Skillnaden i kostnad mellan att hyra och äga sitt boende är helt extrem. Har en kollega som hyr ett hus för 14k i månaden. Själv äger jag ett hus i en förort, och ar hittils på 9 år gått + ca 19000 i månaden på det, inklusive ränta på lån, och alla andra kostnader.

Sakerna du nämner är ju dock endast till DIN fördel.

Nu är ju visserligen 14k i månaden mycket, men en person som hyr sitt hem kanske har andra stora investeringar vars resultat utklassar dina "19000 i månaden". Dessutom räknar du gissningsvis inte in skatt i din vinst. Du räknar gissningsvis inte heller in eventuella kostnader du behöver stå för gällande huset, som en hyresvärd annars hade stått för.

Och framförallt, bostadsmarknaden kommer inte kunna gå upp för evigt. Så räkna inte din vinst förrän försäljningen är färdig.

Jag har personligen sålt min bostadsrätt i samband med flytt till en annan stad ganska nyligen och kommer absolut inte att köpa en ny bostadsrätt (eller äganderätt för den delen) innan bostadsmarknaden återhämtat sig.