Köpa Bärbar. snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Köpa Bärbar. snälla hjälp!

Hejsan.

Min flickvän ska köpa sig en bärbar dator och om sådana kan jag noll och intet.

Vore väldigt hyggligt om jag kunde få lite hjälp och tips om vad man bör tänka på. För det är väl jag som får skit om det blir fel:-(

Hon behöver inget märkvärdigt, får kosta max 10 000:-. Krav är
diskettenhet, CD-brännare, modem, nätverkskort och 14" skärm.

Är det något jag bör tänka på som är lätt att missa som okunnig, något märke att unvika / föredra. AMD eller Intel. Batterityp. Var handlar man bäst och billigast etc. etc. etc.

Hon kommer antagligen bara att ordbehandla och skicka e-post med den, så inga större krav med andra ord.

Mycket tacksam för alla råd och synpunter.

Tack på förhand / Berra

Visa signatur

2xOpteron 244 | Tyan Tiger K8W | Corsair 3200 ECC REG 2x1024 | Quadro FX 1100 | WD 74 Raptor + 2xBarracuda 250 | Tagan 480W | Lian-Li PC-V1100B | Eizo 24" FlexScan24"S2431W. Byggd av Fluf.

Permalänk
Medlem

Max 10.000 tror jag är ett problem, speciellt med CD-brännare. Då får du nog helt enkelt leta efter den billigaste du hittar...

PS. Behövs cd-brännare vid ordbehandling/e-post?!?

Permalänk
Medlem

Finns ju begagnade på www.pcfynd.se om det inte måste vara en ny.

Rekomenderar IBM ThinkPad om du kan hitta den till ett acceptabelt pris.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk

Jag har erfarenhet av bärbara och 256 mb DDR-minne är att föredra. Annars kan man lätt få "blåskärm" om man har för mycket igång samtidigt. Datorn startar efter en blåskärm om sig själv helt utan förvarning.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!

Vad tror ni om denna maskin då, Acer Aspire 1310XC för 9995:- (på Inet)
Är Acer ett bra märke tro?

Processor: AMD Athlon XP 1800+
Internminne: 256MB DDR-RAM PC2100
Grafik: 32MB Integrerad grafik
Hårddisk: 30GB Ultra DMA 100
DVD/CDRW: 8x DVD, 24x10x24x CDRW
Ljudkort: 16 bitars, Sound BlasterPro kompatibelt
Nätverkskort: 10/100 Mbps Ethernet/Wake On Lan
Modem: 56K V90, Wake On Ring
Diskettstation: 3.5" 1.44MB
Mus: Integrerad pekplatta
Tangentbord: Svenskt tangentbord
Portar: 1 PCCard, 1 parallell, 1 högt/line-out, TV-ut,
1 mic/line-in, 1 VGA, 2 USB 2.0, Firewire
Operativsystem: Microsoft Windows XP Home Svensk version
Skärm: 14" TFT 1024x768 i 16.7 miljoner färger
Vikt: 2,9 Kg
Mått: 3,3cm (Höjd) × 31,9cm (Bredd) × 26,0cm (Djup)
Garanti: 24 månader (varav 12mån internationell)

Visa signatur

2xOpteron 244 | Tyan Tiger K8W | Corsair 3200 ECC REG 2x1024 | Quadro FX 1100 | WD 74 Raptor + 2xBarracuda 250 | Tagan 480W | Lian-Li PC-V1100B | Eizo 24" FlexScan24"S2431W. Byggd av Fluf.

Permalänk

Verkar bra, ska du bara skriva på den så. Acer har fått fina recensioner.

Permalänk
Medlem

Ser helt ok ut.

Räkna förresten inte med så lång batteridrift, oavsett typ av batteri till datorn.

Permalänk
Glömsk

Köp en Apple iBook! Kostar nästan precis 10000. Är du student har du 10% rabatt i apples butik också har jag för mig.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Gäst

Vill du använda datorn som bärbar så ska du köpa en dator som har den nya processorn (vad den nu heter) från intel som är skapad enbart för bärbara datorer.
Dagens laptopts med P4 2.8 ghz processrer har inte lång battertid.

Annars skulle jag rekommendera en iBook från Apple. Har en själv och är mycket nöjd.

Permalänk

Apples datorer är grymt läckra Hur bra dom är vet jag dock ingenting alls om. Fast jag vet att många journalister använder dem, alltså borde de vara ganska bra att skriva på.

Permalänk
Medlem

Athlonen som du nämner ovan skulle jag kunna tänka mig har dålig batteri tid om något.. jag kollade på nån liknande variant på elgiganten innan jag köpte nu, den hade 119 minuters batteri tid tror jag det var.. enligt specificationen och dom brukar ju aldrig överdriva

En Celeron eller liknande från Tandys eller Siba funkar nog aldeles utmärkt för henne skulle jag tro, batteritiden bör vara hyffsad där också. Svårt att få en Centrion eller P4M för under 10 papp..men det kanske går...

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Har själv en Acer och är mycket nöjd.

Men annars är ju iBook väldigt sköna. Jag skulle titta på en iBook.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berra B

Processor: AMD Athlon XP 1800+

Om det inte är en mobile-processor kommer batteritiden vara dålig och det finns risk för att den innehåller högljudda fläktar som är igång konstant.

Jag skulle rekommendera en celeron, 256 MB är också fint. Om du hittar med 5400 rpm's hårddisk istället för 4200 så satsa på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eisenhower
Jag har erfarenhet av bärbara och 256 mb DDR-minne är att föredra. Annars kan man lätt få "blåskärm" om man har för mycket igång samtidigt. Datorn startar efter en blåskärm om sig själv helt utan förvarning.

Det har inget med minnesmängden att göra överhuvudtaget, att du får blåskärm beror helt på att du konfigurerat den dåligt eller liknande såsom hårdvarugfel.

Att den startar om sig beror på att du inte ändrat den inställningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Vill du använda datorn som bärbar så ska du köpa en dator som har den nya processorn (vad den nu heter) från intel som är skapad enbart för bärbara datorer.
Dagens laptopts med P4 2.8 ghz processrer har inte lång battertid.

finns inga med den nya processorn från Intel i den där prisklassen, tyvärr.

OFFTOPIC: Själva processorn heter Banias, och brukar sitta med kretsar från intel som är specialgjorda för Banisa och allt (cpu+kretsar) kallas centerino. har den inte kretsarna utan bara Banias (om det nu finns nån sån dator) så får den inte hetta nått med centerino. 1-2 timmars bättre batteritid. 1,3 Ghz centerino är lika snabb som en 2 Ghz P4-M.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fish
Athlonen som du nämner ovan skulle jag kunna tänka mig har dålig batteri tid om något.. jag kollade på nån liknande variant på elgiganten innan jag köpte nu, den hade 119 minuters batteri tid tror jag det var.. enligt specificationen och dom brukar ju aldrig överdriva

En Celeron eller liknande från Tandys eller Siba funkar nog aldeles utmärkt för henne skulle jag tro, batteritiden bör vara hyffsad där också. Svårt att få en Centrion eller P4M för under 10 papp..men det kanske går...

njaee, allt beror på vilken processorn datorn har. kan säga att en bärbar med vanliga P4:a oxå har dålig batteritid. det har alla bärbara med processorer som inte är anpassade för bärbara.

athlonXP mobile har rätt bra batteritid, oftast. beror ju på vad som sitetr i restern av datorn. i vissa fall så är faktiskt athlonXP mobile lika strömsnål som nya Banias/centerino, men inte alltid.

ska man köpa bärbar, se då till att garantera att det är en processor för bärbara i den. annars lär man få en som i och för sig är bärbar men inte med nån nämvärd batteritid. ser ofta bärbara med P4 2,6 Ghz o högre! ser man en sån nu så kan man vara rätt säker på att det inte är en procssor för bärbara, för P4-M har vad jag vet inte kommit i högre än 2,4 Ghz, om ja inte minns fel (kan ja ha fel).

kan för övrigt säga att Acer gör bra datorer. så den där såg bra ut. men se till att det är mobile versionen.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar.

Processorn är en Mobile AMD Athlon™ XP processor med:128KB L1 cache.
Så det kanske får bli den då. Kraven är ju inte så stora precis.

/Berra

Visa signatur

2xOpteron 244 | Tyan Tiger K8W | Corsair 3200 ECC REG 2x1024 | Quadro FX 1100 | WD 74 Raptor + 2xBarracuda 250 | Tagan 480W | Lian-Li PC-V1100B | Eizo 24" FlexScan24"S2431W. Byggd av Fluf.

Permalänk

ibook 12 tum... du kommer inte ångra dig jag lovar

Visa signatur

STATIONÄR - Asus A7N8X - AMD Barton 2500+ @ 3200+ - 512 DDR 400mhz - Ati 9800SE AIW - Soundblaster 1024 live

BÄRBAR - iBook G4 1,2 GHz-768 DDR-60 gb-Blåtand-Airport

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Om det inte är en mobile-processor kommer batteritiden vara dålig och det finns risk för att den innehåller högljudda fläktar som är igång konstant.

Jag skulle rekommendera en celeron, 256 MB är också fint. Om du hittar med 5400 rpm's hårddisk istället för 4200 så satsa på det.

Det har inget med minnesmängden att göra överhuvudtaget, att du får blåskärm beror helt på att du konfigurerat den dåligt eller liknande såsom hårdvarugfel.

Att den startar om sig beror på att du inte ändrat den inställningen.

HELT FEL! ATT DET BLIR BLÅSKÄRM BEROR HELT PÅ ATT DET KÖRS WINDOWS PÅ DATORN!!! HADE DET VARIT LINUX PÅ DATORN HADE DU ALDRIG FÅTT UPP NÅGON TYP AV FELVARNING...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlitrox
HELT FEL! ATT DET BLIR BLÅSKÄRM BEROR HELT PÅ ATT DET KÖRS WINDOWS PÅ DATORN!!! HADE DET VARIT LINUX PÅ DATORN HADE DU ALDRIG FÅTT UPP NÅGON TYP AV FELVARNING...

Hmmm.... misstänker att vi har en windowshatare här....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mydicksbigger
Hmmm.... misstänker att vi har en windowshatare här....

Inte nödvändigtvis, han kansek menar att den tvärdött istället:)

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem

Vad tror ni?

Är prisskillnaden mellan en powerbook och en ibook motiverbar?

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk

jag själv lånade den här av en polare för några veckor sedan:

http://fett.mine.nu/bilder/index.php?direc=tech-stuff%2Fmarcu...

den köpte han för 12 000:- (dock i japan, den finns inte ens i sverige )

men den är verkligen bärbar! och att ordbehandla/surfa fungerar utmärkt på den.

specs:

väger ca 950 gram
1 Ghz transmeta crusoe
256 MB 266 MHz Minne
15 gb hårddisk
10.4" tft
wlan
10/100-nätverkskort
2st usb 2.0 portar
1 pcmcia-plats

+ lite annat som jag säkert glömt

Håller själv på att spara för att köpa mig en egen

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
jag själv lånade den här av en polare för några veckor sedan:

http://fett.mine.nu/bilder/index.php?direc=tech-stuff%2Fmarcu...

den köpte han för 12 000:- (dock i japan, den finns inte ens i sverige )

men den är verkligen bärbar! och att ordbehandla/surfa fungerar utmärkt på den.

specs:

väger ca 950 gram
1 Ghz transmeta crusoe
256 MB 266 MHz Minne
15 gb hårddisk
10.4" tft
wlan
10/100-nätverkskort
2st usb 2.0 portar
1 pcmcia-plats

+ lite annat som jag säkert glömt

Håller själv på att spara för att köpa mig en egen

Vet du var han köpt den, företag eller så. tillverkare?

Finns de på internet?

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjarte
Vet du var han köpt den, företag eller så. tillverkare?

Finns de på internet?

jadå, självklart har jag kollat upp allt

Det är en sharp, köper du den i japan heter den Mebius, köper du den i staterna heter den Arctius. Men det är samma dator (fast mebius har några japanska knappar)

http://sharp.smartermall.com/product.asp?sku=2322123

1499 USD = 12021.98 SEK enl. föreningssparbanken, dock måste jag först få ihop lite mer pengar, sedan lösa frakten på något sätt för att komma undan svensk skatt och annan skit som gör den svindyr.

Polaren löste det hela genom att han köpte den när han var på semester i japan.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
jadå, självklart har jag kollat upp allt

Det är en sharp, köper du den i japan heter den Mebius, köper du den i staterna heter den Arctius. Men det är samma dator (fast mebius har några japanska knappar)

http://sharp.smartermall.com/product.asp?sku=2322123

1499 USD = 12021.98 SEK enl. föreningssparbanken, dock måste jag först få ihop lite mer pengar, sedan lösa frakten på något sätt för att komma undan svensk skatt och annan skit som gör den svindyr.

Polaren löste det hela genom att han köpte den när han var på semester i japan.

jäkligt fin, sån skulle man vilja importera, men vågar knappt tänka på vad det innebär om man får problem med den, men tanke på att den inte lär gå få fixad i sverige (när den inte säljs eller finns här)

men sugen blir man

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlitrox
HELT FEL! ATT DET BLIR BLÅSKÄRM BEROR HELT PÅ ATT DET KÖRS WINDOWS PÅ DATORN!!! HADE DET VARIT LINUX PÅ DATORN HADE DU ALDRIG FÅTT UPP NÅGON TYP AV FELVARNING...

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem

lol @ mactgtbord

ziltrox: väx upp ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
jadå, självklart har jag kollat upp allt

Det är en sharp, köper du den i japan heter den Mebius, köper du den i staterna heter den Arctius. Men det är samma dator (fast mebius har några japanska knappar)

http://sharp.smartermall.com/product.asp?sku=2322123

1499 USD = 12021.98 SEK enl. föreningssparbanken, dock måste jag först få ihop lite mer pengar, sedan lösa frakten på något sätt för att komma undan svensk skatt och annan skit som gör den svindyr.

Polaren löste det hela genom att han köpte den när han var på semester i japan.

Tackar!

Du har säkert som de flesta som är intresserade av en dator kollat upp om det finn fler liknande datorer i samma prisklass eller billigare, har du hittat fler godingar?

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk

Om du studerar och köper en ibook via mecenatkortet så får du 15 % rabatt mot 10% som apples studentrabatt ger...

ibooken är klart mer prisvärd än powerbooken.. som konsumentdataor är den underbar, speciellt 12 tumsmodellen

haft min i 3 månader nu och enklare och mer användarvänlig dator får man leta efter

förlåt vet inte om procentsatserna stämmer men här är skillnaderna
inkl moms

Mecenat
ibook 800 12 - 9895:-
ibook 900 12 - 12595:-

Applestore med studentrabatt
ibook 800 12 - 10610:-
ibook 900 12 - 13505:-

Applestore ordinarie
ibook 800 12 - 10995:-
ibook 900 12 - 13995:-

kan man leva utan cdbrännare så är 800 12 tum för 9895 ett riktigt klipp - kom ihåg att alla program plus operativsystem kommer med... allt man behöver finns redan i den... sen är det ju den snyggaste av datorer

kika http://www.apple.com/se/ibook/

kom ihåg att 12 tum låte mindre än vad det är eftersom den kör 1024/768 upplösning precis som 14 tummaren

Visa signatur

STATIONÄR - Asus A7N8X - AMD Barton 2500+ @ 3200+ - 512 DDR 400mhz - Ati 9800SE AIW - Soundblaster 1024 live

BÄRBAR - iBook G4 1,2 GHz-768 DDR-60 gb-Blåtand-Airport

Permalänk
Gäst

Var står det att mecenat ger 15% rabatt?

Permalänk

det ska vara 10% för mecenat och 5% för student på applestore

Visa signatur

STATIONÄR - Asus A7N8X - AMD Barton 2500+ @ 3200+ - 512 DDR 400mhz - Ati 9800SE AIW - Soundblaster 1024 live

BÄRBAR - iBook G4 1,2 GHz-768 DDR-60 gb-Blåtand-Airport