Rockstar tar tillbaka gamla Grand Theft Auto-spel efter trilogi-flopp

Permalänk
Melding Plague

Rockstar tar tillbaka gamla Grand Theft Auto-spel efter trilogi-flopp

De som satt tänderna i Rockstars remaster är inte nådiga i sin kritik, men utvecklaren lovar bot och bättring, samt att originaltitlarna återkommer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Har aldrig varit mer relevant än nu:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hade förväntat mig betydligt bättre grafik. Var beredd att köpa det vid release men gav upp det efter att jag sett gameplays på release dagen.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Hade förväntat mig betydligt bättre grafik. Var beredd att köpa det vid release men gav upp det efter att jag sett gameplays på release dagen.

Samma här. Grafiken är kanske okej emellanåt, men animationerna funkar bara inte längre.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Borde vara en permanent grej att man får originalen på köpet när man köper en remaster som det här, inte bara någon tidsbegränsat erbjudande. De borde också acceptera alla återköp, no questions asked i min mening.

Att bara lova förbättring säger ju inte mycket, det här var trots allt inte någon Early Access release... full release som kostar 600 spänn.

Permalänk
Medlem

Detta kommer aldrig sluta så länge folk fortsätter förbeställa och köpa spel utan ordentliga reviews.

Allt annat än en slipad version vid release är underkänt.

Permalänk
Medlem

Om Rockstar hade gett bort dom gamla spelen gratis till ALLA så hade det ändå inte varit tillräckligt med goodwill.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Borde vara en permanent grej att man får originalen på köpet när man köper en remaster som det här, inte bara någon tidsbegränsat erbjudande. De borde också acceptera alla återköp, no questions asked i min mening.

Att bara lova förbättring säger ju inte mycket, det här var trots allt inte någon Early Access release... full release som kostar 600 spänn.

Inte alls early access, detta var så Rockstar ville ha det. Snabba cash på gammal skåpmat

De hade istället kunnat köpa in moddarna och anställt skaparna för att fixa en riktig version istället, men de var inte intresserade av en lyckad produkt

De skrattar nog hela vägen till banken

Permalänk
Medlem

Helt otroligt hur lata Rockstar är, med tanke på hur sjukt mycket pengar de tjänar.

Kommer vara otroligt misstänksam mot deras framtida spelsläpp.

Permalänk

Folk fortsätter köpa spelen! Så förstår om Rockstar vill dra ner på kostnader. Folk köper ju ändå.

Förstår faktiskt inte varför folk måste vara först med att köpa ett spel. Vänta ett par dagar och se vad folk tycker.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Helt otroligt hur lata Rockstar är, med tanke på hur sjukt mycket pengar de tjänar.

Kommer vara otroligt misstänksam mot deras framtida spelsläpp.

Det är samma team som gjort mobilversionerna tror jag, vilka tydligen också suger.
Tråkigt när det är pengarna som styr mest, istället för kärleken till spelen.
Och så går dom efter personerna som har räddat de gamla spelen när dom inte kan fixa det själva. Ex https://www.gamespot.com/articles/modders-behind-gta-re3-proj...

Permalänk
Avstängd

Kört SA en del via gamepass på XSX och i början tyckte jag det var helt ok. Nostalgifaktorn är hög och i allmänhet funkar det bra. Sen upptäckte jag att det inte gick att simma under vattnet, vilket är lite störande. Jag är inte säker men jag har för mig att det finns i alla fall något uppdrag som kräver det, oavsett finns det collectables under vattnet så det är kasst att det inte funkar. Ljudet är också osynkat i cut scenes, och de är för mörka. Regnet är också ett problem men det spelar inte så stor roll. Annars har jag ändå haft kul med det.

Däremot finns det ju mycket som de borde moderniserat. Hela hanteringen av uppdrag känns helt föråldrad, man vet inte vad man behöver göra för att gå vidare eller vilka uppdrag som är obligatoriska. Kartan är också frustrerande, borde vara kopplad till information om exempelvis uppdrag, kanske vad ett hus kostar och liknande. Grafiken är verkligen upp och ner, moderna effekter och texturer men i allmänhet gamla lågupplösta modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Samma här. Grafiken är kanske okej emellanåt, men animationerna funkar bara inte längre.

Fast om du jämför med grafik-moddar som finns till originalet så är DE ett stort skämt. Att de hade mage att ens fundera på att ta $60 för en sådan skräpremaster är verkligen helt sjukt.

Permalänk
Medlem

undrar hur dom tänkte när dom släppte spelet i det skicket? dom måste ju bara bry sig om pengar o skiter i sina fans...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Verkar varit mycket dom skippat. dom borde gjort mycket mer "under huven" så att säga. ganska pinsamt när moddade varianter springer åttor runt denna nya version. det är alltså ensamma personer eller små grupper som gör flerfaldigt bättre varianter än de som gjorde originalet som sitter på både pengar och manskraft för att inte säga precis all kod.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Inte köpt ett nytt spel (utöver små indiespel) på över 5 år just för att girighet ersatte viljan att göra roliga spelupplevelser.
Tror det var PewDiePie som sa "finns det någon kvar?" när han gjorde en video om den här fattiga remaken och hur även Rockstar tappat bollen.

Finns det någon kvar?

Tur att villiga studenter och ensamma kodare verkar ta vid där resten tappat det för stunden. Mods av gamla titlar och indie håller lågan vid liv tills konsumenterna slutar kasta pengar på tomma löften och flashigt PR.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Verkar varit mycket dom skippat. dom borde gjort mycket mer "under huven" så att säga. ganska pinsamt när moddade varianter springer åttor runt denna nya version. det är alltså ensamma personer eller små grupper som gör flerfaldigt bättre varianter än de som gjorde originalet som sitter på både pengar och manskraft för att inte säga precis all kod.

Det som stör mig mest är att i alla fall jag trodde de skulle uppgradera samtliga spel till samma standard men alla tekniska skillnader som finns i originalen verkar fortfarande vara kvar. Till exempel fordonsfysiken och faktumet att du fortfarande bara kan simma i SA var typ de första sakerna jag har noterat i spelklipp på Youtube som jag hade trott att de skulle åtgärda. Skulle de inte byta hela underliggande spelmotorn? Eller har de satt in samma gamla begränsningar i nya motorn? Känns absurt men samtidigt inte otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det som stör mig mest är att i alla fall jag trodde de skulle uppgradera samtliga spel till samma standard men alla tekniska skillnader som finns i originalen verkar fortfarande vara kvar. Till exempel fordonsfysiken och faktumet att du fortfarande bara kan simma i SA var typ de första sakerna jag har noterat i spelklipp på Youtube som jag hade trott att de skulle åtgärda. Skulle de inte byta hela underliggande spelmotorn? Eller har de satt in samma gamla begränsningar i nya motorn? Känns absurt men samtidigt inte otroligt.

Varken trean eller Vice City är designade för simning. Jag misstänker att det hade lyft fler arga röster om de implementerat simning istället för att vara trogna originalet som de var.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Musikälskare

Hur många gånger ska man förlåta spelföretag som kryper till korset, efter uppenbara försök att göra så lite jobb som möjligt (AI optimering tec.) för att försöka mjölka konsumenterna på välkända speltitlar?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Skulle de inte byta hela underliggande spelmotorn? Eller har de satt in samma gamla begränsningar i nya motorn?

Det är det som dom gjort. Gamla motorn är bättre, lol.

Kolla upp ENXGMA jämförelserna på Youtube och välj mellan att skratta eller gråta. Finns andra jämförelser också, tex hur primitivt Cyberpunk 2077 är jämfört med gamla GTA versioner

Definitive versionerna förresten om jag förstod det korrekt är inte remastered PC versioner, dom är baserade på konsolversionerna vilket gör det bara ännu värre och det verkar som att dom kört det genom nån typ av "AI upscaling" utan att människor dubbelkollat resultatet, därav många mysko fel.

Permalänk
Medlem

att man inte skäms släppa spel som dessa. jobba hemifrån är bra ? ja tjena

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Andreaz1:

Det som stör mig mest är att i alla fall jag trodde de skulle uppgradera samtliga spel till samma standard men alla tekniska skillnader som finns i originalen verkar fortfarande vara kvar. Till exempel fordonsfysiken och faktumet att du fortfarande bara kan simma i SA var typ de första sakerna jag har noterat i spelklipp på Youtube som jag hade trott att de skulle åtgärda. Skulle de inte byta hela underliggande spelmotorn? Eller har de satt in samma gamla begränsningar i nya motorn? Känns absurt men samtidigt inte otroligt.

Då har du nog andra förväntningar än typ alla andra. Jag vill ha "samma spel", bara lite uppdaterat i texturer och stöd för vanliga upplösningar som används idag. Att lägga till tex simning utan att designa om stora delar av kartan runt just vatten hade inte funkat; de första spelen är ju delvis byggda kring att du inte kan ta dig förbi vattenhinder.

Det har bytt ut grafikmotorn, vilken är väsenskild från spelmotorn. Tänk att du byter kaross på en gammal bil; all mekanik undertill är fortfarande densamma, men den ser lite fräschare ut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det första jag skrev när nyheten om att denna smörjan skulle släppas

Skrivet av Full:

Kommer säkert bli skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är det som dom gjort. Gamla motorn är bättre, lol.

Kolla upp ENXGMA jämförelserna på Youtube och välj mellan att skratta eller gråta. Finns andra jämförelser också, tex hur primitivt Cyberpunk 2077 är jämfört med gamla GTA versioner

Definitive versionerna förresten om jag förstod det korrekt är inte remastered PC versioner, dom är baserade på konsolversionerna vilket gör det bara ännu värre och det verkar som att dom kört det genom nån typ av "AI upscaling" utan att människor dubbelkollat resultatet, därav många mysko fel.

Inte konsolversionen utan mobilversionen

Permalänk
Medlem

trevligt ändå att de inte är över att ta tillbaka de gamla spelen, finns ju vissa företag som tog bort gamla överlägsna versioner... wc3

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det som stör mig mest är att i alla fall jag trodde de skulle uppgradera samtliga spel till samma standard men alla tekniska skillnader som finns i originalen verkar fortfarande vara kvar. Till exempel fordonsfysiken och faktumet att du fortfarande bara kan simma i SA var typ de första sakerna jag har noterat i spelklipp på Youtube som jag hade trott att de skulle åtgärda. Skulle de inte byta hela underliggande spelmotorn? Eller har de satt in samma gamla begränsningar i nya motorn? Känns absurt men samtidigt inte otroligt.

Ja gta 5 spelmotorn vore inte helt fel. Men det lär dessvärre inte hända. Hoppas dom gör det bättre iallafall

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt dåligt. Ser ju inte ens ut som samma karaktär.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Satt och kollade på när en på twitch streamade Vice City... spelet flyter onaturligt fort och kollisioner med bilar var totalfel och allt kändes bara som en dåligt gjord mod av originalspelet!

Spelat tusentals timmar Vice City genom åren och den här sörjan var absolut inte det spelet jag lärt mig att upskatta, då är versionen som släpptes till iOS / Android en bättre utgåva.

Är det ingen på Rockstar Games som testade spelet innan release?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Då har du nog andra förväntningar än typ alla andra.

Mycket möjligt. Det jag förväntade mig var inte samma sak som jag ville ha.