Intel 4004 fyller 50 år – världens första kommersiella mikroprocessor

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Intel borde släppa en limited edition cpu för att fira detta.

Kul idé!
Kanske krympa den till något modernare nod, typ 14-28 nm. Borde gå att få in rätt många på en wafer.

Permalänk
Medlem

Den stora Facit kraschen skedde 1970 , beroende på att facit inte hann med teknik utvecklingen. Dom första elektroniska miniräknare började komma i slutet på 60 talet.

Det är mer en symbolisk sak att FACIT då tidens största IT företag kraschar och 1 år senare kommer Intel med sin första CPU, som några år senare nästa skall dominera datorerna. Likheter finns i modern tid, då t.ex Nokia gå ifrån vara världsdominerade på telefoner till att endast vara en label som klistras på Kina tillverkade telefoner, allt pga man valde fel OS att satsa på.

Men det är intressant det här, vi tro ibland att den teknik vi har idag är så är modern redan i slutet på 60 talet kunde ett J37 Viggen skicka data till eldledningscentralen via radio länk, skillnaden var att den hemlig då.

Skrivet av Olle P:

Det bör väl ha tagit ett par år till innan elektromekaniska räknare var helt passé på marknaden? (Och sedan var de i användning ytterligare tio år eller så.)

Själv var jag ett litet dagisbarn när 4004 föddes.
Första kontakten med mer avancerad elektronik var Pong, som min morbror köpte ett par år senare.
En av mina klasskompisars pappa köpte en av de tidiga miniräknarna från Texas Instruments. Var mycket imponerande!
När jag gick i mellanstadiet (sexan?) fick vi göra ett studiebesök på högstadieskolan, där de demonstrerade sin ABC 80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag hävdar bestämt att 90-talet var typ 10 år sedan, alltså måste 70-talet vara typ 30 år sedan

Håller inte med om att 71 kan vara 50 år sedan, det kan inte stämma

Fasen vilka goda nyheter, då är jag altså fortfarande i tonåren. Det var nyheter för mig!

Permalänk
Medlem

Jag var precis producerad då, tittade på Anita och Televinken på svartvit TV.

Skrivet av Olle P:

Det bör väl ha tagit ett par år till innan elektromekaniska räknare var helt passé på marknaden? (Och sedan var de i användning ytterligare tio år eller så.)

Själv var jag ett litet dagisbarn när 4004 föddes.
Första kontakten med mer avancerad elektronik var Pong, som min morbror köpte ett par år senare.
En av mina klasskompisars pappa köpte en av de tidiga miniräknarna från Texas Instruments. Var mycket imponerande!
När jag gick i mellanstadiet (sexan?) fick vi göra ett studiebesök på högstadieskolan, där de demonstrerade sin ABC 80.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Det måste varit ett smärre helvete på hålkortens tid om man hade insekter som knaprade i sig kartongen (?).

virus i analogt format

Permalänk
Medlem

Hej igen alla nördar.
någon som vet vad kontakt som inte kopplar gör på bild två i artikeln=
Vart nyfiken i några dagar om det. Ärdet för mjukvara eller en jordpungt för att kolla om chippet är helt eller liknande innan incapsulering.
8080 tyckte jag var trevlig men synd att jag inte kom längre än till hello world. Asamblatorn fungerade inte med kåden i min bok. Vär nästan learn x86 for dummys.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

virus i analogt format

Med tanke på hur stora virus kan vara så kan de nog bli ett problem om de hamnar fel i miljön.
Om det stämmer att de flästa virus är runt 20nm så ja lite i vägen kanske. Typ kanske LITE, man får strimla den i två tre delar för att komma ner till Intels 7nm(10)
OffT:
Virus är bra. En del av nedbrytning i naturen, precis som svampar. Sedan kan jag inte se att Covid är så bra för oss människor. Fast jag är mer rädd för HIV.

Dator virus har sinna fördelar men det är ett samtal som inte är här. Så ja. Sasser gick iatt sänka genom att be ett annat program. Hamra de filer som den förskte infektera så de var upptagna i write mode samtidigt so man hamrade windows 2000 med shutdown /a /t 00. via att gäng bat filer som startade sig själva en evighetsloop.

On:
Något som har ett tipps på öpen vm eller liknande för att testa att programera mot 4004 ellern än hällre mot 8080 eller 8086?
Var ettag sedan man skrev ax,dx och mov ad mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Med tanke på hur stora virus kan vara så kan de nog bli ett problem om de hamnar fel i miljön.
Om det stämmer att de flästa virus är runt 20nm så ja lite i vägen kanske. Typ kanske LITE, man får strimla den i två tre delar för att komma ner till Intels 7nm(10)
OffT:
Virus är bra. En del av nedbrytning i naturen, precis som svampar. Sedan kan jag inte se att Covid är så bra för oss människor. Fast jag är mer rädd för HIV.

Dator virus har sinna fördelar men det är ett samtal som inte är här. Så ja. Sasser gick iatt sänka genom att be ett annat program. Hamra de filer som den förskte infektera så de var upptagna i write mode samtidigt so man hamrade windows 2000 med shutdown /a /t 00. via att gäng bat filer som startade sig själva en evighetsloop.

On:
Något som har ett tipps på öpen vm eller liknande för att testa att programera mot 4004 ellern än hällre mot 8080 eller 8086?
Var ettag sedan man skrev ax,dx och mov ad mm.

Jag samlar på datavirus som jag springer på sedan 90talet när de började komma.. Det är kul att studera dem och dissekera.. Sedan i mitten på 90talet när jag vart intresserad av datasäkerhet så blev det ju att prova sina hackerkunskaper.. och paranoid som man var då med orent mjöl i påsen skrev jag mig ett eget virus som skulle radera o skriva över allt innehåll på diskarna om man starta datorn normalt eller via kommando.
Då allt är preskriberat sedan minst 10år tillbaka och jag nu mer är skötsam så vågar man ju prata om det. *hahaha*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag samlar på datavirus som jag springer på sedan 90talet när de började komma.. Det är kul att studera dem och dissekera.. Sedan i mitten på 90talet när jag vart intresserad av datasäkerhet så blev det ju att prova sina hackerkunskaper.. och paranoid som man var då med orent mjöl i påsen skrev jag mig ett eget virus som skulle radera o skriva över allt innehåll på diskarna om man starta datorn normalt eller via kommando.
Då allt är preskriberat sedan minst 10år tillbaka och jag nu mer är skötsam så vågar man ju prata om det. *hahaha*

Off:
Jag har tagit ner filer som ser fel ut då företag går i konkurs bara för att se om jag kan få igång det. Ser att detta kan inte stämma.
Jaja. Hur mycket problem kan jag få. Startar traskmanager. och tittar på andra skärmen och hmmm. Där gjorde den något som inte stämde med resten. Sedan blir det titta autoruns. Jaha där hade vi en eller två. Men en eller två ggr lyckades den starta filerna också. Hur den ny lyckdes leka runlevel 1 i windows utan omstart.

Edit tog mig två tre dagar att bli av med skräpet.

On:
Tror att om man lär sig ASM för några av de tidigare Intel Cpuerna eller C mot Arduino så får man ganska bra koll på hur hur saker fungerar i en "simpel dator".

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Off:
Jag har tagit ner filer som ser fel ut då företag går i konkurs bara för att se om jag kan få igång det. Ser att detta kan inte stämma.
Jaja. Hur mycket problem kan jag få. Startar traskmanager. och tittar på andra skärmen och hmmm. Där gjorde den något som inte stämde med resten. Sedan blir det titta autoruns. Jaha där hade vi en eller två. Men en eller två ggr lyckades den starta filerna också. Hur den ny lyckdes leka runlevel 1 i windows utan omstart.

Edit tog mig två tre dagar att bli av med skräpet.

On:
Tror att om man lär sig ASM för några av de tidigare Intel Cpuerna eller C mot Arduino så får man ganska bra koll på hur hur saker fungerar i en "simpel dator".

Okej.. tre dagar kan bli lite frustration
Jag har isolerad labbdator jag lekte med sådant.. Men jag har inte rotat i något sedan wanacry viruset var zeroday.. Nu mer kör jag bara Linux då jag sågar win10+11.. även win8 ogillar jag.. Så jag antar att mina dagar med viruspill är över då det inte är så mycket som sprids i Linuxvärlden även om det kommer ett enstaka var 5:e år.
Men det är kul och se hur det funkade och vad det gör o hur det kringgår allt.

Nu överlämnar jag diskussionen till on-topic så tråden inte spårar ur..
Själv har jag ingen erfarenhet om 4004 cpun. Min första PC hade en 8088 cpu och jag har kvar den datorn än i dag en Commodore PC10 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ha den äran 🎂

Men det var ju bättre förr. Reläer eller vakuumtuber. Som i fallout-universumet.

Ju förr desto bättre. Stockholms tunnelbana hade inte varit stående över ett dygn om de behållit det gamla väl fungerande signalsystemet från 50-talet!