Ovanligt mycket ram som inte adderar ihop

Permalänk
Medlem

Ovanligt mycket ram som inte adderar ihop

Tja! Jag har 16gb ram installerat, aktivitetshanteraren visar 100% användning men om jag lägger ihop alla processer så blir det runt 6-7gb använding? Bilden visar användning när jag spelar minecraft + en server med 2 spelare på.
Skulle det kunna va någon typ av memory leak?
Om det är ett memory leak hjälper det att köpa mer ram eller hur funkar det?
Tacksam för hjälp!

Minne: HyperX Fury Black 16 GB DDR4 3600MHz... installerat i slot 1 och 3

Bild på aktivitetshanteraren

Permalänk
Medlem

Om du istället kikar på nästa flik "Prestanda" och sedan väljer "Minne" där så finns det mera information.
en bild därifrån kanske ger bättre möjlighet för någon att förklara eller svara.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det där är inte alla processer som använder minne.
Viss mängd är reserverad också som jag tror inte visas i aktivitetshanteraren

Permalänk
Medlem
Skrivet av si3rra:

Om du istället kikar på nästa flik "Prestanda" och sedan väljer "Minne" där så finns det mera information.
en bild därifrån kanske ger bättre möjlighet för någon att förklara eller svara.

Okej! Här är en bild på den fliken. Får väldigt mycket "frame stutter" eller vad man ska säga då den når 100% :/

Bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avi3ator:

Skulle det kunna va någon typ av memory leak?

Kanske.

Skrivet av Avi3ator:

Om det är ett memory leak hjälper det att köpa mer ram eller hur funkar det?

Ett tag, tills minnesläckan har använt upp allt minne igen. Det skulle troligen bara skjuta upp problemet. En minnesläcka är typiskt ett programmeringsfel, så det rättas med en uppdatering av mjukvaran, med avseende på just det problemet.

Jag är inte övertygad om att det alls är ett minnesproblem, men det skulle det kunna vara. På din skärmdump syns det att 25,8 GB virtuellt minne är allokerat. Det i sig är inte ett problem.

Om det faktiskt finns en minnesläcka så kommer den siffran antagligen att fortsätta öka. Det är dock inte säkert att en minnesläcka kommer orsaka prestandaproblem på det sättet du beskriver...

Det som kan orsaka problem med prestanda är när de körande processerna och operativsystemet faktiskt behöver läsa eller skriva mer virtuellt minne än du har fysiskt RAM. Varje gång man accessar virtuellt minne som inte finns i RAM uppstår ett "hard page fault" och den efterfrågade minnes-"sidan" måste läsas från disk till RAM (och en annan sida måste eventuellt skrivas ut till disk för att göra plats). Om det sker väldigt ofta, eller om disken (speciellt snurrdisk) är långsam eller trasig så kommer det ge negativa prestandaeffekter.

Jag sitter inte framför en Windows-dator just nu, så jag kan inte ge några specifika instruktioner, men google säger att du kan lägga till en prestandamätare som heter "Memory Page Reads /sec" i perfmon.exe för att mäta "hard page faults". Om den siffran är hög när du upplever problemet så är det troligt att du kan lösa problemet genom att köpa mer RAM eller stänga processer som använder mycket "privat" minne, dvs minne som är unikt för just den processen.

Jag vet inte hur Windows taskmgr.exe visar sina siffror, men: Om man kör två instanser av samma program kommer en del av minnesanvändningen bara behöva finnas i en kopia i RAM. Det kan vara en del av förklaringen till att summan av alla processer inte blir lika mycket som faktiskt använt virtuellt minne, om man valt att redovisa det delade minnet per process hade man dubbel (trippel, kvadrupel...)-räknat det delade minnet och det hade blivit fel åt andra hållet.

Att "Memory usage" (RAM-användning) är på 100% är inte ett problem i sig, men när man får problem med "thrashing", dvs extremt läsande från disk på grund av "hard page faults" så kommer man nästan garanterat ha nära 100% memory usage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Kanske.

Ett tag, tills minnesläckan har använt upp allt minne igen. Det skulle troligen bara skjuta upp problemet. En minnesläcka är typiskt ett programmeringsfel, så det rättas med en uppdatering av mjukvaran, med avseende på just det problemet.

Jag är inte övertygad om att det alls är ett minnesproblem, men det skulle det kunna vara. På din skärmdump syns det att 25,8 GB virtuellt minne är allokerat. Det i sig är inte ett problem.

Om det faktiskt finns en minnesläcka så kommer den siffran antagligen att fortsätta öka. Det är dock inte säkert att en minnesläcka kommer orsaka prestandaproblem på det sättet du beskriver...

Det som kan orsaka problem med prestanda är när de körande processerna och operativsystemet faktiskt behöver läsa eller skriva mer virtuellt minne än du har fysiskt RAM. Varje gång man accessar virtuellt minne som inte finns i RAM uppstår ett "hard page fault" och den efterfrågade minnes-"sidan" måste läsas från disk till RAM (och en annan sida måste eventuellt skrivas ut till disk för att göra plats). Om det sker väldigt ofta, eller om disken (speciellt snurrdisk) är långsam eller trasig så kommer det ge negativa prestandaeffekter.

Jag sitter inte framför en Windows-dator just nu, så jag kan inte ge några specifika instruktioner, men google säger att du kan lägga till en prestandamätare som heter "Memory Page Reads /sec" i perfmon.exe för att mäta "hard page faults". Om den siffran är hög när du upplever problemet så är det troligt att du kan lösa problemet genom att köpa mer RAM eller stänga processer som använder mycket "privat" minne, dvs minne som är unikt för just den processen.

Jag vet inte hur Windows taskmgr.exe visar sina siffror, men: Om man kör två instanser av samma program kommer en del av minnesanvändningen bara behöva finnas i en kopia i RAM. Det kan vara en del av förklaringen till att summan av alla processer inte blir lika mycket som faktiskt använt virtuellt minne, om man valt att redovisa det delade minnet per process hade man dubbel (trippel, kvadrupel...)-räknat det delade minnet och det hade blivit fel åt andra hållet.

Att "Memory usage" (RAM-användning) är på 100% är inte ett problem i sig, men när man får problem med "thrashing", dvs extremt läsande från disk på grund av "hard page faults" så kommer man nästan garanterat ha nära 100% memory usage.

Okej så eftersom att en minecraft server och minecraft körs på javaw så kanske den inte visar all memory usage riktigt rätt och kan därför visa mer usage men mindre gb använding? om jag förstår dig rätt? Så ifall det är fallet så hade mer ram funkat?